Gå til innhold

Sammenheng mellom debut pubertet og overgangsalder (sterilitet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en del forskning og en del gynekologer som sier endel rundt dette. Så det hadde vært interessant å høre erfaringer.

dersom du får mensen tidlig (11-12 års alder) så vil du være fruktbar lengre enn dersom du får mensen sent ( 16-17 års alder). Visstnok skal det skyldes eggstokkreserver slik at desto lavere eggstokkreserver desto kortere fruktbar periode. 

En som får mens sent i tenårene vil således etter den teorien komme tidligere i overgangsalder - miste mensen kanskje ved 40 års alder. Dette stemmer for 2 jeg kjenner og som har slitt med fertilitet. Og gynekologer sier at du er steril ca 10 år før du mister mensen. Det betyr at venter du til 30-års alderen kan det være for sent. 

Hvis dette stemmer så har jo hver kvinne en mulighet til å forutsi noe om egen fruktbarhet utføra når hun fikk sin mens første gangen og dermed kunne planlegge mer og det er jo positivt. Kvinner som får informasjon tidlig om dette vil kunne være mer forberedt og kanskje få mulighet å planlegge før det er for sent. 

Persoblig synes jeg det virker som gynekologer holder en del generell kunnskap om kvinners fertilitet litt «skjult». Eller i allefall kun gir helt generelle anbefalinger om feks å ikke vente for lenge -selv om de kunne opplyst mer detaljert om sammenhengen mellom feks pubertetsinntrrden og overgangsalder ( hvis det stemmer da...). 

Er det erfaringer fra noen her på dette som kan underbygge? Dvs er det feks noen her som fikk mens sent i tenårene og som har slitt med å bli gravide feks i 30- årene? Eller andre sammenhenger noen har reflektert over rundt dette?

Anonymkode: e2102...747

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er også svært utbredt at mange kvinner tror de kan bli gravide i mye større grad enn det som er tilfelle. Mange tror at de kan bli gravide så lenge de har regelmessig menstruasjon og eggløsning, selv om det altså viser seg at de siste ca ti årene med mens/ eggløsnig faktisk er sterile.

Hvorfor opplyses ikke vi kvinner mye bedre av gynekologene våre når de sitter med denne kunnskapen?? De tar allverdens prøver av oss og «jatter» med/ Evt sier de ikke vet hvorfor når de egentlig nå vet mye om at man som kvinne har en lang periode som steril før man har sin siste mens. 

• Liker 2
Skrevet

Har du overhode noen dokumentasjon på påstandene dine? 

Det er ikke tilfelle at en når overgangsalderen i det en går tom for egg. Friske kvinner har tusenvis av egg som aldri vil bli brukt.

Jeg har hatt en eggstokk siden jeg var fjorten, og har ikke hatt noe problem med å bli gravid som 39 åring. 

Anonymkode: 6b9d9...654

Skrevet

Her er forøvrig en nyere meta-analyse som viser at en eggstokk altså halvparten av normal mengde egg påvirker overgangsalderen i relativt liten grad. Kvinner med halvparten av normal mengden egg kommer i overgangsalderen 1,2-1,4 år tidligere enn kvinner med normalt antall egg. 

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1471-0528.14913

Det avliver innspillet ditt om at det er mengden egg som styret fertilitet. 

• Liker 1
Skrevet

Stemmer ikke for min del. Jeg fikk mensen da jeg var 15, og ble uplanlagt gravid da jeg var 36.

Anonymkode: 50a81...8fa

Skrevet
På 11.1.2019 den 13.29, AnonymBruker skrev:

Stemmer ikke for min del. Jeg fikk mensen da jeg var 15, og ble uplanlagt gravid da jeg var 36.

Anonymkode: 50a81...8fa

Ok. Kanskje flere erfaringer her på prøvere forumet. Er du «prøver» nå? 

Skrevet
På 11.1.2019 den 5.51, AnonymBruker skrev:

Hvorfor opplyses ikke vi kvinner mye bedre av gynekologene våre når de sitter med denne kunnskapen?? De tar allverdens prøver av oss og «jatter» med/ Evt sier de ikke vet hvorfor når de egentlig nå vet mye om at man som kvinne har en lang periode som steril før man har sin siste mens. 

Utifra min erfaring er både allmennleger og gynekologer dønn ærlige om fruktbarhet og jatter overhodet ikke med pasientene. De hjelper gjerne par som vil prøve, selv om sjansen er liten, men vil alltid være ærlig om risikoen for at det ikke vil fungere.

Man har ingen lang periode som steril før man kommer i overgangsalderen. Man blir mindre fruktbar, får sjeldnere eggløsning med brukbare egg og også endrede hormonverdier med alderen. Sjansen for å bli gravid er minimal i 40-årene men det er ingen regel som sier at man blir helt steril nøyaktig så og så mange år før overgangsalderen. Derfor vil ingen gynekologer "opplyse" pasientene om det.

Anonymkode: 4035d...7f1

• Liker 1
Skrevet
På 11.1.2019 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Har du overhode noen dokumentasjon på påstandene dine? 

Det er ikke tilfelle at en når overgangsalderen i det en går tom for egg. Friske kvinner har tusenvis av egg som aldri vil bli brukt.

Jeg har hatt en eggstokk siden jeg var fjorten, og har ikke hatt noe problem med å bli gravid som 39 åring. 

Da har du nok misforstått det jeg er nysgjerrig på. Det er egentlig ikke ment som påstander som jeg kan dokumentere annet enn henvise til hva gynekologer har svart. Dette er kun ment som oppfordring til å dele erfaring fra kvinner på forumet som er «prøvere og ufrivillig barnløse». Dvs dersom du sliter med å bli gravid-  har du kanskje kommet i overgangsalder før den vanlige tiden 50 år. Og for kvinner som kommer i overgangsalder  som 50 årig har man gjerne vært steril fra ca 45.om du skjønner hva jeg mener. Om du kommer i overgangsalder som 40 åring er du kanskje steril fra 35 års alder osv. 

Jeg var egentlig ikke ute etter svar fra de som ikke hadde problemer med å bli gravide for de fleste går jo dette greit. Men ønsket noen svar fra kvinner som faktisk har slitt med å bli gravide, om du skjønner. 

Skrevet

Stemmer ikke i min familie.

Vi fikk mens relativt sent (men ikke unormalt sent), og blir gravide raskt selv når en er 40 år.

Men, jeg er 38 år - har gode eggreserver osv (ligger på snittet, selv kontrollert for de i tidlig 20 år) - men sliter med å bli gravid pga endometriose. Det har ikke noe med mensdebut å gjøre. 

Anonymkode: 73505...b32

Skrevet
På 11.1.2019 den 10.27, AnonymBruker skrev:

Her er forøvrig en nyere meta-analyse som viser at en eggstokk altså halvparten av normal mengde egg påvirker overgangsalderen i relativt liten grad. Kvinner med halvparten av normal mengden egg kommer i overgangsalderen 1,2-1,4 år tidligere enn kvinner med normalt antall egg. 

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1471-0528.14913

Det avliver innspillet ditt om at det er mengden egg som styret fertilitet. 

Det er mange faktorer som påvirker fertilitet det vet jeg. Røyking, kosthold, arv, eggstokkenes funksjon både antall egg og kvaliteten på eggene, blodsirkulasjon i eggstokker, kolesterol osv.

Nå var innlegget mitt ment som deling av erfaring mellom prøvere  - dvs om man kanse om flere som har fått mens sent sliter med å bli gravide kanskje allerede fra 30 års alder? 

Og hvis flere har erfart dette og slik jeg har forstått en del gynekologer så kunne de feks opplyst kvinner om sammenhengen med sen mensdebut og tidlig overgangsalder nå som det er snakk om at de ser denne sammenhengen. 

Hvis jeg var kvinne, fikk mens som 17 åring ville jeg gjerne få vite av min gynekolog at jeg kanskje ikke burde utsette barn for lenge. Men dette er kun ment som et innspill til deling av erfaring, ikke noe harde påstander fra meg eller noe jeg sier annet enn å ha hørt fra gynekolog. Jeg er ikke gynekolog selv. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer ikke i min familie.

Vi fikk mens relativt sent (men ikke unormalt sent), og blir gravide raskt selv når en er 40 år.

Men, jeg er 38 år - har gode eggreserver osv (ligger på snittet, selv kontrollert for de i tidlig 20 år) - men sliter med å bli gravid pga endometriose. Det har ikke noe med mensdebut å gjøre. 

Anonymkode: 73505...b32

Ok interessant. Mange grunner til at man sliter ja. 

Håper det ordner seg for deg 😊

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utifra min erfaring er både allmennleger og gynekologer dønn ærlige om fruktbarhet og jatter overhodet ikke med pasientene. De hjelper gjerne par som vil prøve, selv om sjansen er liten, men vil alltid være ærlig om risikoen for at det ikke vil fungere.

Man har ingen lang periode som steril før man kommer i overgangsalderen. Man blir mindre fruktbar, får sjeldnere eggløsning med brukbare egg og også endrede hormonverdier med alderen. Sjansen for å bli gravid er minimal i 40-årene men det er ingen regel som sier at man blir helt steril nøyaktig så og så mange år før overgangsalderen. Derfor vil ingen gynekologer "opplyse" pasientene om det.

Anonymkode: 4035d...7f1

Det er bra du har erfaring med ærlige gynekologer. 

Her tror jeg du tar litt feil. Altså med steril så mener jeg at du ikke kan bære frem barn. En sjelden gang blir man gravid etter 45 års alder men graviditete ender i spontanabort . Og de få 2-3 som på naturlig vis ( ikke eggdonasjon) har født etter 46 år kommer til og med i avisen.Så man kan derfor si at man er steril fra 45 / 46 års alder og frem til du mister mens ved 50. Å være mindre fruktbar er jo langt unna det. Lang periode er vel et definisjonsspørsmål. Jeg mener det er lang periode å være steril i 5-6 år før du mister mensen. Andre mener det er en kort periode.

Skrevet

Et av spørsmålene jeg fikk på forsamtalen når vi ble utredet for ufrivillig barnløshet var spørsmål om alder ved første menstrasjon. Jeg er i midten av 30-årene. Jeg lurte litt på hvorfor jeg fikk det spørsmålet (var bare ett av mange), kanskje fordi det kan ha en sammenheng? 

Anonymkode: bd13b...662

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det har en sammenheng. Jeg fikk mensen som 10 åring og har gode eggreserver (Er kun 28 år). Det er arvelig når overgangsalderen inntreffer, og overgangsalderen kommer ikke fordi kvinnen plutselig er tom for egg. 

Anonymkode: ed5f7...d91

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra du har erfaring med ærlige gynekologer. 

Her tror jeg du tar litt feil. Altså med steril så mener jeg at du ikke kan bære frem barn. En sjelden gang blir man gravid etter 45 års alder men graviditete ender i spontanabort . Og de få 2-3 som på naturlig vis ( ikke eggdonasjon) har født etter 46 år kommer til og med i avisen.Så man kan derfor si at man er steril fra 45 / 46 års alder og frem til du mister mens ved 50. Å være mindre fruktbar er jo langt unna det. Lang periode er vel et definisjonsspørsmål. Jeg mener det er lang periode å være steril i 5-6 år før du mister mensen. Andre mener det er en kort periode.

Det er det steril betyr. Så du mente å skrive noe annet, altså at fruktbarheten går ned før overgangsalderen setter inn.

I min familie fikk mamma mensen litt sent og ble hurtig gravid med både min søster og meg, sistnevnte da hun var 33. Hun ble gravid umiddelbart etter at hun sluttet på pillen. 

Hun kom i overgangsalderen rundt 55-57.

Anonymkode: 72195...7a7

Skrevet

Jeg fikk mensen som 11-åring, ble gravid som 32-åring.

Anonymkode: ff331...090

Skrevet

Jeg fikk mensen da jeg var ni og har alltid tenkt motsatt av dett, nemlig at jeg kommer til å komme i overgangsalder tidligere enn de som fikk den senere. Men dette lover jo bra da :)

Anonymkode: 6703e...6ac

• Liker 1
Skrevet

Fikk mensen første gang da jeg var 13. Ble gravid i første prøveperiode både som 38- åring og som 40 åring.

Anonymkode: c499d...ae1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...