Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg så ufattelig nedstemt og deprimert. Jeg er nå i uke 30. 

Jeg kjenner på en tomhet som ikke kan forklares. Jeg er lei. Jeg er redd for fødselen og at alle sier at det går bra. Jeg føler at ingen ser og føler redselen min.. Jeg føler meg alene og innestengt i min egen kropp.

Hjelp :(

Anonymkode: 7b192...8ae

Skrevet

Jeg er også i uke 30 og har til tider følt meg nedstemt pga. bekymringer i svangerskapet. Men ikke direkte deprimert da... Det har jeg slitt med tidligere.

Har du noen/en utenforstående å snakke med dette om face-to-face? Jordmor? Psykolog?

Klem ❤

Anonymkode: 4509d...b1c

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også i uke 30 og har til tider følt meg nedstemt pga. bekymringer i svangerskapet. Men ikke direkte deprimert da... Det har jeg slitt med tidligere.

Har du noen/en utenforstående å snakke med dette om face-to-face? Jordmor? Psykolog?

Klem ❤

Anonymkode: 4509d...b1c

Takk for svar ❤ Ja jeg kan snakke med de, men har ikke lyst å mase eller klage heller.. Føler det er vanskelig å snakke om, fordi jeg skal jo egentlig føle meg heldig. Uff :(

Skrevet

Det er slett ikke uvanlig å få svangerskapsdepresjon :hjerte: Si til jordmor akkurat hvordan du føler, det er derfor de er der! Du bør ta tak i det nå fordi det kan gå over i fødselsdepresjon. Dette er noe du kan få hjelp til! Det kan bli bedre ;)

Anonymkode: 09e3a...55e

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg så ufattelig nedstemt og deprimert. Jeg er nå i uke 30. 

Jeg kjenner på en tomhet som ikke kan forklares. Jeg er lei. Jeg er redd for fødselen og at alle sier at det går bra. Jeg føler at ingen ser og føler redselen min.. Jeg føler meg alene og innestengt i min egen kropp.

Hjelp :(

Kontakt psykolog /jordmor eller helsesøster, høres ut som svangerskap depresjon, det hadde jeg EM kort periode, men da jeg snakket med noen forsvant det.

Anonymkode: 622c7...829

Skrevet

Sliter selv.. Men jeg er ikke mer enn 14uker på vei. Mitt første barn og slet med kvalme første 2mnd så kom bekkenløsning i uke 8.. Samtidig har jeg hatt null sexlyst og humøret har vært i dass da jeg ikke får trent og ikke har ork til noe særlig annet enn å sove. Er sykemeldt 50% pga aktiv jobb men har endelig fått begynt med lett trening nå så krysser fingrene for å få litt bukt med bekkenet. Føler meg ikke som meg selv og føler ikke at samboer forstår meg overhode. Så det skaper dårlig stemning. Skal heldigvis til jordmor om to uker og kjenner jeg gleder meg til å få snakket med henne. Prøver å være positiv men er ikke alltid så lett. Satser på at det vil lette etterhvert med litt mer selvdisiplin og prøve å tenke positivt. Moro er det i hvertfall ikke når man føler seg så nede for noe som skal gjøre en så glad i utgangspunktet.. 

Skrevet

Jeg skjønner at du er dritredd fødselen. Det er jo ikke til å legge skjul på, at en fødsel er vondt, og tøft og noe helt ukjent. Jeg var så redd i mitt første svangerskap, at jeg tenkte på det hele tiden. Det som hjalp meg veldig var at jeg så alt av fødeserier. Da så jeg "ok, det er sånn det er." "ok, hun klarte seg etter fødselen!" 

Så fødte jeg mitt første barn, og mitt beste råd der er å stole på fagmenneskene rundt deg, jordmødrene. Fortell når rier er vonde, når stillnger ikke er gode. De er så fantastisk dyktige til å roe deg ned, til å få deg igjennom en fødsel. Har du vondt i en stilling, finner de en annen som er mer komfortabel for deg. Det gjorde hvertfall jordmødrene mine. Jeg følte meg så trygg under fødselen, og kroppen den bare jobber. Kroppen din vet hva den skal, selv om hodet ditt ikke vet. Så vil jeg si at epidural var redningen min. Ble satt i gang, og fikk helt ekstreme rier (følte jeg selv). Ved fire cm var riene så vonde som jeg aldri før hadde opplevd. Da fikk jeg epidural, og resten av fødselen gikk så bra. Den som kanskje er skumlest, den siste tiden hvor man skal presse babyen UT av fødekanalen, det var bare flott. Da vet du at det bare er max en time igjen, du er snart ferdig, og du med epidural har du heller ingen smerter. 

Ellers vil jeg bare anbefale deg å gjøre lystbetonte ting nå før fødselen. Fødselen din vil vare noen timer, max en dag. Du har så mange uker nå, med barnefri, hvor du må nyte hverdagen mer. Det hjelper ikke på fødselen din at du går og gruer deg nå og er redd. Ta vare på deg selv, og babyen i magen din. Gå på kino og unn deg ting du liker. Dette ble langt, men jeg er nå gravid igjen og jeg angrer som en hund på at jeg brukte så mye tid på å bekymre meg for fødselen sist jeg var gravid. Det man bør fokusere på er tiden etter fødselen og det man skal oppleve da. 

Anonymkode: bfeb6...5b1

Skrevet

Jeg var der. Husker jeg sa til helsesøster at jeg var nedstemt og da dro hun frem et skjema som vi flyte ut og hun konkluderte med at jeg ikke var nedstemt. Jaja, har aldri følt meg så lite sett og overkjørt i mitt liv. Det utviklet seg til en fødselsdepresjon som det tok 6-9 mnd. å komme ut av. 

Anonymkode: 0c781...960

Skrevet

Jeg har svangerskapsdepresjon i følge jordmor. Jeg slet og sliter en del med at jeg er ensom (sykemeldt hele svangerskapet), dårlig (hyperemesis), samboer mye på jobb, jeg gleder meg ikke til babyen kommer, ser lite glede i å skulle ha jente ect.

Noe som lettet meg veldig var å få satt ord på det til jordmor, og å få bekreftet at dette er en tilstand og ikke «meg». Det ble mye lettere å takle at jeg ikke gleder meg til babyen kommer fordi det mest sannsynlig er noe som går over når hun først er her. Det ligger på en måte et lokk oppå meg, og jeg kjenner ikke meg selv igjen da babyen både var planlagt og ønsket.

Nå på slutten har dessverre depresjonen innhentet meg igjen etter at det i en periode var bedre, og eneste grunnen til at jeg gleder meg til fødsel er fordi jeg da får tilbake kroppen min og kan gi babyen til pappaen. Ikke en god følelse akkurat, men for sent å starte behandling for det nå..

Snakk om det, er mitt tips. Om så bare for å ha en unskyldning å henge de vonde tankene på. Kanskje dette lokket letter litt 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...