Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

....og får ikke gjort det før sambo kommer hjem torsdag... Er det "krise"? :-?

Videoannonse
Annonse
Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg tror de ikke er så strenge den første uken.

Kan du ikke skifte dekk selv?

Bensinstasjoner gjør det for en billig penge.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du har hatt et år på og planlegge.

Skrevet

Du slipper unna med tilsnakk her i Bergen den første uken, som UP-sjefen sa så var de ikke sikre på "når de skulle slutte å snakke og skrive ut bøter".

Men hallo, det er da null problem å skifte noen hjul, verktøyet skal du ha i bilen og hjulene har du vel?

Skrevet

Joda, kan jo fikse det selv -men har ikke tid. Tenkte bare å bruke den til og fra trening/butikk i dag el morgen. Hørte stygge rykter om at det var meldt snø også...!

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare tull at man på død og liv må skifte dekk på angitt dato, jeg har blitt stoppet i tekniske kontroller med piggdekk etter denne datoen gjentatte ganger - uten at jeg blir bøtelagt av den grunn. Man skal jo "bruke hue" som det heter, og sier man at man skal ut på langtur så ville jeg likt å se den lensmannsbetjenten som tar frem "sjekkheftet". Da skulle det blitt et rabalder!!

:sjarmor:

Skrevet

Tar da ikke lang tid å skifte dekk.. Sett av en halvtimes tid istedet for sofasliting ;)

....sa han som ikke hadde bil :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, vel, hvis du bare skal bruke den til og fra butikk og trening; hvorfor ikke droppe treninga og GÅ til butikken i steden? Så får du jo begge deler? Jeg ivlle ikke risikert bot. MEn selvsagt, det kan kansje hende du kan blafre med øyevippene mot en politi og slippe bot om du blir stoppa.

Jeg ville parkert bilen et par dager for å være sikker. Har ikke råd til bøter, og gambler ikke med å vri meg unna om jeg skulle blitt stoppa

Gjest Juledame
Skrevet

Jeg har skiftet dekk to ganger og stått og sett på kjæreste forklare og skifte dekk et par ganger.

Jeg skifter dekk på bilen på 60 minutter.

Skipp treningen og skift dekk, så har du tid!

Gjest Anonymous
Skrevet
Joda' date=' kan jo fikse det selv -men har ikke tid. Tenkte bare å bruke den til og fra trening/butikk i dag el morgen. Hørte stygge rykter om at det var meldt snø også...![/quote']

"har ikke tid" må du nok ganske langt ut på landet med når det gjelder å bytte dekk :) Det er merkelig så mange flere det er som ikke har tid om våren enn om høsten når snøen pluteslig ligger der. Da er det mange som har tid (sent om kvelden eller tidlig om morgenen).

Skrevet

Vil forøvrig anbefale alle jenter om å skifte dekk selv en gang, og ikke overlate det til mannen i huset. Greit å ha gjort det selv en gang hvis man plutselig står ute på landevegen med punktert dekk...

Og tid er jo alltid en prioriteringssak.... Blir svett av et dekkskift, så alternativ til trening den dagen?

Skrevet

Har du piggfrie vinterdekk så kan du jo kjøre med de hele året om du vil.

Men har du piggdekk skal du bytte dekk, men det finnes også unntak som noen andre nevnte - skal du til fjellet helga etter så får du ikke noen bot for å kjøre med det.

Skrevet
Har du piggfrie vinterdekk så kan du jo kjøre med de hele året om du vil.

Det er lov, men ikke særlig smart. Piggfrie vinterdekk har langt dårligere veigrep på sommerføre. Dessuten står det i veitrafikkloven at man skal være skodd etter føre, skulle en ulykke være ute vil man kanskje få problemer med forsikringen hvis årsaken kunne vært vinterdekk om sommeren.

Skrevet

:wink:

Det er lurt å prøve å skifte dekk selv , da kan du det i alle fall om du en gang skulle vere uheldig og punktere!!! :wink:

Men når det gjelder bot så tror eg ikkje du trenger å bekymre deg så veldig.. har en nabo som er politi og han sa i helga at det er sjelden de har kontroller eller bøtelegger de 2 første ukene..

(de fleste har da ofte en eller annen unnskyldning om en eller annen fjellovergang som skal passeres de nærmeste dagene!!) :ler: ( i mange tilfeller stemmer det jo også da!)

Men det betyr jo ikkje at en skal gå inn for å skrangle rundt med piggdekk i 2 ekstra uker hvert år da!! :roll:

Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg for bot fordi du ikke har lagt om til sommerdekk enda. Det sees nok litt gjennom fingrene til å begynne med.

Det er vel bare Nordland, Troms og Finnmark som kan vente med byttet til 15. mai? Jeg bor i Nord Trøndelag og legger aldri om før tidligst 1. mai.

Og flaks var det idag, for da jeg skulle på jobb i morges var det kommet nesten 10 cm snø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...