Gå til innhold

Herpes katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusen min på 6 mnd har fått herpesutbrudd stakkars. Han er bedre i øvre luftveier, men det ene øyet er angrepet. Holder på å dryppe og behandle øyet flere ganger om dagen. Veterinær sa det kunne gå mange uker, kanskje måneder før han ble ordentlig bra. Er det noen som har erfaring med herpesutbrudd på katt, hva gjorde dere, hvilken behandling og hvor lang tid? Pusen spiser bra, og leker til tider, men er jo preget av alt dette, samt bli «styret» med hele tiden. Den ene salven skal dryppes i øyet 5 ganger om dagen. Er så glad i pusen, og gjør alt for han, men jammen er dette slitsomt. Takknemmelig for tips og råd, og deres erfaringer.

Skrevet

Ingen som har erfaring? 

Skrevet

Heldigvis aldri vært borti herpes på katt. Lykke til!

Anonymkode: 4bcf1...c81

Skrevet
På 10.1.2019 den 22.35, Tussami skrev:

Pusen min på 6 mnd har fått herpesutbrudd stakkars. Han er bedre i øvre luftveier, men det ene øyet er angrepet. Holder på å dryppe og behandle øyet flere ganger om dagen. Veterinær sa det kunne gå mange uker, kanskje måneder før han ble ordentlig bra. Er det noen som har erfaring med herpesutbrudd på katt, hva gjorde dere, hvilken behandling og hvor lang tid? Pusen spiser bra, og leker til tider, men er jo preget av alt dette, samt bli «styret» med hele tiden. Den ene salven skal dryppes i øyet 5 ganger om dagen. Er så glad i pusen, og gjør alt for han, men jammen er dette slitsomt. Takknemmelig for tips og råd, og deres erfaringer.

Har en bærer av calici, som er slekt med herpes. Denne smittet den andre og fikk utbrudd. Ingen vaksiner er 100% resistent mot dette. Min fikk utbrudd i hele munnen, måtte sprøytemate i 10 dgr, Kværne opp mat i lunkent vann og sprøyte inn, lite men ofte. Øyne og nese rant. Feber, 

Må være påpasselig med at katten med utbruddet ikke blir utsatt for stressende situasjoner som kan utløse dette (stress er en sterk utløsende faktor). Er over et år siden utbruddet, ikke fått flere, heldigvis. Men har vært gjennom det og vet hva vi skal gjøre til neste gang. Pga dette holder vi de inne, så de ikke smitter andre katter. Dette er grusomme virus hos katt.

når det er sagt er bæreren sterkt preget av gingivitt og periodonditt. Han får stomodin hver kveld, samme gjør den andre pga bakteriekulturen. Det blir en vane til slutt! Hold ut!

Anonymkode: b440a...303

Skrevet

Tusen takk for svar :) ja må bare holde ut. Min lille pus har vært plaget siden julaften og før dette også. Har blirr behandlet siden da, og øyet er ikke noe særlig bedre dessverre. Sår på hele hornhinnen, der har herpesviruset satt seg fast.

Må spørre.. hva er gingivitt og periodonditt? Aldri hørt om. Og hva er stomodin? Beklager, men ble veldig nyskjerrig.

takk igjen for svar :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...