Gå til innhold

Du som går mye opp og ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler du deg annerledes når du er på ditt tyngste vs ditt letteste? Påvirker det din opplevelse av hvem du er på noen måte? Tenkte på det i dag da jeg møtte en ungdomsvenninne som jeg treffer sporadisk. Hun har alltid gått mye opp og ned, sånn sikkert 20-30 kg eller mer, og hver gang jeg ser henne så har hun annen kropp enn forrige gang. Jeg må innrømme at jeg syns det er litt forstyrrende, for hun kler og oppfører seg annerledes når hun er slank vs når hun er stor, og det er akkurat som om jeg blir kjent med en ny versjon av henne for hver gang. Sikkert mange som vil kalle meg overfladisk nå, men hvordan en person ser ut er en stor del av vår opplevelse av dem uansett. Vi er visuelle vesener.

Det er ikke det at jeg dømmer henne når hun er stor og beundrer henne når hun er slank, men hun framstår bare som annerledes.

Er ikke supertynn selv altså, har en helt gjennomsnittlig kropp, og er ikke opptatt av noe skjønnhetsideal. Men jeg har veid det samme, ganske nøyaktig det samme, i sikkert 15 år, og det hadde vært veldig rart å møte en annen i speilet enn den jeg alltid har vært. 

Det er derfor jeg lurer på om andre føler de blir en annen person når endrer vekten dramatisk,

Anonymkode: 7d3db...159

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt, men nesten, synes det er interessant. Jeg føler meg virkelig som en annen person, ikke så mye av å gå ned i vekt (for det hadde jeg gjort før), men av å tenke helt annerledes om mat, kropp og vekt, enn jeg gjorde da jeg gikk opp og ned i vekt.

Anonymkode: 876e2...588

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler du deg annerledes når du er på ditt tyngste vs ditt letteste? Påvirker det din opplevelse av hvem du er på noen måte? Tenkte på det i dag da jeg møtte en ungdomsvenninne som jeg treffer sporadisk. Hun har alltid gått mye opp og ned, sånn sikkert 20-30 kg eller mer, og hver gang jeg ser henne så har hun annen kropp enn forrige gang. Jeg må innrømme at jeg syns det er litt forstyrrende, for hun kler og oppfører seg annerledes når hun er slank vs når hun er stor, og det er akkurat som om jeg blir kjent med en ny versjon av henne for hver gang. Sikkert mange som vil kalle meg overfladisk nå, men hvordan en person ser ut er en stor del av vår opplevelse av dem uansett. Vi er visuelle vesener.

Det er ikke det at jeg dømmer henne når hun er stor og beundrer henne når hun er slank, men hun framstår bare som annerledes.

Er ikke supertynn selv altså, har en helt gjennomsnittlig kropp, og er ikke opptatt av noe skjønnhetsideal. Men jeg har veid det samme, ganske nøyaktig det samme, i sikkert 15 år, og det hadde vært veldig rart å møte en annen i speilet enn den jeg alltid har vært. 

Det er derfor jeg lurer på om andre føler de blir en annen person når endrer vekten dramatisk,

Går ikke ofte opp og ned 20-30 kg, men nå har jeg tatt meg sammen etter to tette svangerskap. Gått ned ca 15 kilo. 

Tror ikke jeg oppfører meg annerledes, men kler meg helt klart bedre og føler meg bedre. 

Anonymkode: fb4f2...e73

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv vært høyt oppe, og langt nede på vektskalaen. Det som kjennetegner begge sidene, er at jeg ikke hadde det særlig bra med meg selv. Når jeg var 50 kg overvektig, var selvtillit og selvfølelse lav. Når jeg var 15 kg undervektig, var alt jeg tenkte på, å gå ned mer. Mye fokus på mat, trening og vise verden hvor flink jeg var. For så å jakte bekreftelser, tilbakemeldinger og ros. Nå er jeg normalvektig, og trygg på at personligheten min er bra, at jeg er bra nok! Det er min erfaring med det med vekt i alle retninger, og hverken for mye eller for lite gjorde meg særlig godt. Alt handler om å finne en balanse, der man ikke føler behov for å hverken hevde seg eller gjemme seg. 

Skrevet

Jeg føler meg som den samme gamle uansett vekt. Jeg ser helt klart bedre ut med en lavere vekt enn det jeg har nå, og er på vei ned igjen etter å ha vært stor lenge. Men inni føler jeg meg lik. 

Hvordan forandrer venninnen din seg, utover klesstil da? 

Anonymkode: cfad8...207

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...