AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #1 Skrevet 10. januar 2019 Jeg spiser en del grønnsaker og bær og plages mye med forholdsvis løs/bløt avføring. Det går ikke over med tiden, og jeg har heller ikke fått påvist noe hos lege. Jeg tenker det i utgangspunktet burde gå fint og være helsemessig gunstig å spise mye grønnsaker. Hvilke erfaringer har dere andre som spiser mye av dette? Tips til hva som evt kan utgjøre en forskjell? Anonymkode: 2d7a1...800
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #2 Skrevet 10. januar 2019 Hvor mye er en del? Anonymkode: 268aa...22b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #3 Skrevet 10. januar 2019 Du spiser for mye fiber da. Du må kanskje kutte ned på grønnsakene og om du skal spise dem må du gjennomkoke dem totalt sånn at dem er helt bløte. Ikke spis salat og rå grønnsaker og reduser mengden bær. Jeg kan selv ikke spise mye fiber. Anonymkode: ddeec...314 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #4 Skrevet 10. januar 2019 Eller så kan man spise sunt og akseptere at avføringen er bløt?? Anonymkode: 15d8a...668 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #5 Skrevet 10. januar 2019 Ja, det er som nevnt før for mye fiber og FODMAP. Vi har ikke stort fiberbehov. Vi er ikke gorillaer, og har ikke et fordøyelsessystem tilpasset håndtering av mye plantemateriale. (Karbohydrater) Reduser på fiberrike grønnsaker, typisk brassica, og se for øvrig hva du ellers spiser. Korn og belgfrukter er typiske syndere når det kommer til fordøyelsestrøbbel. Som sagt, fordøyelsen vår er ikke tilpasset disse. Anonymkode: ef65c...c3d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #6 Skrevet 10. januar 2019 Ikke hør på de som sier at du må kutte ned på grønnsaker. Det skal ganske mye til å spise for mye, og de færreste får nok fiber i seg gjennom kosten i Norge, derfor kan det ta tid før kroppen blir vant til mye fiber. Det du kan gjøre er å drikke mye vann eller lage hjemmelagd juice/smoothie med grønnsaker og frukt. Inkluder også frukt, nøtter, frø, Cocos, olivenolje etc. Anonymkode: 95a60...12b 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #7 Skrevet 10. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke hør på de som sier at du må kutte ned på grønnsaker. Det skal ganske mye til å spise for mye, og de færreste får nok fiber i seg gjennom kosten i Norge, derfor kan det ta tid før kroppen blir vant til mye fiber. Det du kan gjøre er å drikke mye vann eller lage hjemmelagd juice/smoothie med grønnsaker og frukt. Inkluder også frukt, nøtter, frø, Cocos, olivenolje etc. Anonymkode: 95a60...12b Hvor mye fiber mener du så mennesker trenger? Og hvorfor denne mengden, basert på hva (hvilken evidens)? Hva gjør fiber i mennesketarmen? Anonymkode: ef65c...c3d 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #8 Skrevet 10. januar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye fiber mener du så mennesker trenger? Og hvorfor denne mengden, basert på hva (hvilken evidens)? Hva gjør fiber i mennesketarmen? Anonymkode: ef65c...c3d https://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/slik-far-du-i-deg-nok-fiber-2456186 "Kostfiber er generelt bra for helsa, men nå ser vi også at fiber, særlig fiber fra kornprodukter, har en forebyggende effekt på tykk- og endetarmskreft. Dette er en av de hyppigste kreftformene i Norge, med ca 3600 nye tilfeller i året - og antallet er økende, sier Kaja Lund-Iversen, rådgiver i Kreftforeningen, til Klikk.no." https://iform.nu/sunn-mat/topp-10-her-er-det-mest-fiber "Fibrene virker også som en slags matpakke for de gode bakteriene som bor i tarmene. Bakteriene omsetter fibrene til kortkjedede fettsyrer som har betydning for immunforsvaret." Anonymkode: b91df...1f9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #9 Skrevet 10. januar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/slik-far-du-i-deg-nok-fiber-2456186 "Kostfiber er generelt bra for helsa, men nå ser vi også at fiber, særlig fiber fra kornprodukter, har en forebyggende effekt på tykk- og endetarmskreft. Dette er en av de hyppigste kreftformene i Norge, med ca 3600 nye tilfeller i året - og antallet er økende, sier Kaja Lund-Iversen, rådgiver i Kreftforeningen, til Klikk.no." https://iform.nu/sunn-mat/topp-10-her-er-det-mest-fiber "Fibrene virker også som en slags matpakke for de gode bakteriene som bor i tarmene. Bakteriene omsetter fibrene til kortkjedede fettsyrer som har betydning for immunforsvaret." Anonymkode: b91df...1f9 Den første linken får jeg beskjed 404 når jeg trykker på link til rapporten som omtales. Jeg finner heller ingen info om finansiering av nevnte Research Fund. Den andre linken inneholder en opplistng av fiberinnhold i ulike mavarer samt udokumenterte påstander om at "fiber er bra for oss". Anonymkode: ef65c...c3d 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #10 Skrevet 11. januar 2019 Prøv å redusere fiberinntaket. Denne studien viser det motsatte av hva de aller fleste tror og hva de aller fleste anbefaler. Den viser nemlig at: Øking av fiber = øking av symptomer. Reduksjon av fiber = reduksjon av symptomer Null fiber = null symptomer! Symptomene her var analblødning, forstoppelse, oppblåsthet, vanskeligheter med å bæsje, vondt i magen. Jeg merker at dette stemmer godt med egen erfaring også. Jeg hadde store problemer med løs avføring som baby og ble forsøkt utredet, men de fant ingenting. Dette var tidlig åttitall da. Foreldrene mine fikk beskjed at jeg var frisk og at de bare skulle ignorere den løse avføringen min. "Jeg var bare sånn". Takk helsenorge. Så de gjorde det, og snakket aldri med meg om det heller. Jeg fortalte noen i voksen alder at "man har jo løs avføring eller diaré halvparten av tiden" og fikk til svar at "har du det? Det er ikke normalt..." Jeg trodde det, fordi jeg hadde hatt det slik hele livet og kjente ikke til noe annet. Jeg har siden lært mye om ernæring og helse og har prøvd å kutte ut fiber og da fungerer magen min helt perfekt uten noen vondter. Jeg spiser da rent kjøtt og drikker vann. Endelig fungerer magen min! Den tåler ikke grønnsaker, frukt eller korn. Anonymkode: 37ede...387 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #11 Skrevet 11. januar 2019 Du mener at du har begynt å spise mer grønnsaker? De fleste nordmenn spiser for lite fiber, og har gjort det store deler av livet sitt, så når du først øker grønnsaksmengden kan det bli "sjokk" for tarmene dine. Å venne seg til fiber kan ta litt tid. Du kan forsøke spise litt hvit ris til middagen, det binder væske i tarmen og kan forebygge diare. Om det ikke fungerer kan du forsøke redusere fibermengden litt og venne deg gradvis til å spise mer 16 minutter siden, AnonymBruker said: Prøv å redusere fiberinntaket. Denne studien viser det motsatte av hva de aller fleste tror og hva de aller fleste anbefaler. Den viser nemlig at: Øking av fiber = øking av symptomer. Reduksjon av fiber = reduksjon av symptomer Null fiber = null symptomer! Anonymkode: 37ede...387 1 studie beviser ingenting. 41 mennesker er ikke noe å skryte av. Det blir gjort hundrevis av studier av diverse ting hver eneste dag, og 1 studie som viser noe annet enn 100 er ikke automatisk den riktige eller bevis. Man gjør alltid flere studier for å sjekke hva som er riktig. Om fiber var så skadelig som du mener, hvorfor var du den eneste med de plagene? Siden alle spiser noe fiber, så burde alle være like plaget som du, men det er de ikke. Fordi de problemene du har hatt med magen ikke er normale eller utbredte. Skal sies at for de få som er sensitive når det gjelder fiber, så burde man gjennomkoke grønnsaker til de er ganske bløte. Dette hjelper å bryte ned grønnskene i munn og mage. Anonymkode: ebd8d...777 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #12 Skrevet 11. januar 2019 Fiber "Fun Facts": https://www.marksdailyapple.com/dietary-fiber-is-bad-for-sex-thats-the-only-claim-about-it-that-isnt-a-myth/ "Today’s article is a guest post from Konstantin Monastyrsky of GutSense.org. In keeping with the mission statement of Mark’s Daily Apple to investigate, discuss, and critically rethink everything we’ve assumed to be true about health and wellness, I like to periodically give credible researchers who are challenging conventional wisdom the opportunity to share their insights and findings here. It’s a great way to open a dialogue on topics that deserve challenging. Like fiber, for instance. Everyone knows that fiber is good for you, right? Well, let’s find out what Konstantin—a guy who’s spent an incredible amount of time researching this topic—thinks about this truism. Enter Konstantin.." Anonymkode: ef65c...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #13 Skrevet 11. januar 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om fiber var så skadelig som du mener, hvorfor var du den eneste med de plagene? Siden alle spiser noe fiber, så burde alle være like plaget som du, men det er de ikke. Fordi de problemene du har hatt med magen ikke er normale eller utbredte. Skal sies at for de få som er sensitive når det gjelder fiber, så burde man gjennomkoke grønnsaker til de er ganske bløte. Dette hjelper å bryte ned grønnskene i munn og mage. Anonymkode: ebd8d...777 Med samme logikk kan man da si at sukker ikke er skadelig fordi ikke alle får diabetes. Siden alle spiser noe sukker, så burde alle være like plaget som en med diabetes, men det er de ikke. Ser du hvor tåpelig det blir? Men uansett så er tarmproblemer faktisk veldig utbredt. IBS anslås å ramme 8-25% av Norges befolkning. Og det er bare én tarmsykdom. Jeg har prøvd å koke grønnsaker. Det hjelper litt, men ikke nok. Alle som kutter ned på fiber rapporterer mindre gass, mindre oppblåsthet, mindre magevondt. Kutter gradvis vel og merke. Fiberinntak bør man endre gradvis. Man bør ikke gå fra mye til lite/ingenting over natta eller motsatt. De fleste studiene er observasjonsstudier, ikke kontrollerte studier slik som den jeg linket til, og jeg har ikke sett en eneste annen studie der de faktisk tester null fiber. At 41 av 41 mennesker som før hadde store plager rapporterte at etter 6 måneder med null fiber så hadde de ingen plager i det hele tatt og at de med økt fiber hadde økt plager og de med redusert fiber hadde redusert plagene sine kan virkelig ikke avfeies. Anonymkode: 37ede...387 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #14 Skrevet 11. januar 2019 52 minutter siden, AnonymBruker said: Med samme logikk kan man da si at sukker ikke er skadelig fordi ikke alle får diabetes. Siden alle spiser noe sukker, så burde alle være like plaget som en med diabetes, men det er de ikke. Ser du hvor tåpelig det blir? Men uansett så er tarmproblemer faktisk veldig utbredt. IBS anslås å ramme 8-25% av Norges befolkning. Og det er bare én tarmsykdom. Jeg har prøvd å koke grønnsaker. Det hjelper litt, men ikke nok. Alle som kutter ned på fiber rapporterer mindre gass, mindre oppblåsthet, mindre magevondt. Kutter gradvis vel og merke. Fiberinntak bør man endre gradvis. Man bør ikke gå fra mye til lite/ingenting over natta eller motsatt. De fleste studiene er observasjonsstudier, ikke kontrollerte studier slik som den jeg linket til, og jeg har ikke sett en eneste annen studie der de faktisk tester null fiber. At 41 av 41 mennesker som før hadde store plager rapporterte at etter 6 måneder med null fiber så hadde de ingen plager i det hele tatt og at de med økt fiber hadde økt plager og de med redusert fiber hadde redusert plagene sine kan virkelig ikke avfeies. Anonymkode: 37ede...387 41 syke mennesker er en drlig studie som ikke bevsier noe. Skal sies at når de kuttet fiber, så kunne den positive reaksjone like gjerne komme fra at de kuttet ut prosessert hvete og alle hveteproukter som pizza, hamburger(brød), boller, fint brød osv. Det kan være at de fikk et sunnere kosthold, og det trenger ikke være mangel på fiber i seg selv som gjorde utslaget. Mange med mageproblemer blir som kjent bedre når de kutter hvete, som er en kilde til fiber. Men det finnes mange andre kilder som grønnsaker, andre korntyper osv. Man kan ikke si at fiber er synderen fra en studie, det kan være at man kutter 2 eller 3 matvarer som kanskje har fiber og som manr eagerer på, uten at det betyr man ikke tåler fiber i det hele tatt. Mange spiser fiber hver dag, noen spiser det ofte. Å spise nok sukker til å få diabetes er det bare et veldig fåtall mennesker som gjør. (Noen mener for øvrig man må ha en viss kombinasjon av mye dårlig fett og sukker for å utvikle diabetes). Du kan ikke sammenligne disse. Mennesker med mageproblemer har oftere problemer med en rekke matvarer, uten at det betyr at disse matvarene forårsaket plagen til å begynne med. Noen tåler for eks ikke lenger melk. Betyr det at melk fører til IBS? Noen tåler ikke hvitløk, betyr det at om man spiser hvitløk regelmessig gjennom livet, så er det høyere sjanse for å få IBS? Nei. Fiberrikt kosthold er assosiert med lenger levealder, mindre diabetes, mindre oevrvekt og mindre av noen typer kreft. Mennesker med normalfungerende mage har også i de fleste god effekt av fiber der de har bedre avføring. Anonymkode: ebd8d...777 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #15 Skrevet 11. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Reduser på fiberrike grønnsaker, typisk brassica, og se for øvrig hva du ellers spiser. Korn og belgfrukter er typiske syndere når det kommer til fordøyelsestrøbbel. Som sagt, fordøyelsen vår er ikke tilpasset disse. Anonymkode: ef65c...c3d Kan du ikke si 'kål' når det er kålplanter du snakker om Anonymkode: ca966...04c 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #16 Skrevet 11. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 41 syke mennesker er en drlig studie som ikke bevsier noe. Skal sies at når de kuttet fiber, så kunne den positive reaksjone like gjerne komme fra at de kuttet ut prosessert hvete og alle hveteproukter som pizza, hamburger(brød), boller, fint brød osv. Det kan være at de fikk et sunnere kosthold, og det trenger ikke være mangel på fiber i seg selv som gjorde utslaget. Mange med mageproblemer blir som kjent bedre når de kutter hvete, som er en kilde til fiber. Men det finnes mange andre kilder som grønnsaker, andre korntyper osv. Man kan ikke si at fiber er synderen fra en studie, det kan være at man kutter 2 eller 3 matvarer som kanskje har fiber og som manr eagerer på, uten at det betyr man ikke tåler fiber i det hele tatt. Mange spiser fiber hver dag, noen spiser det ofte. Å spise nok sukker til å få diabetes er det bare et veldig fåtall mennesker som gjør. (Noen mener for øvrig man må ha en viss kombinasjon av mye dårlig fett og sukker for å utvikle diabetes). Du kan ikke sammenligne disse. Mennesker med mageproblemer har oftere problemer med en rekke matvarer, uten at det betyr at disse matvarene forårsaket plagen til å begynne med. Noen tåler for eks ikke lenger melk. Betyr det at melk fører til IBS? Noen tåler ikke hvitløk, betyr det at om man spiser hvitløk regelmessig gjennom livet, så er det høyere sjanse for å få IBS? Nei. Fiberrikt kosthold er assosiert med lenger levealder, mindre diabetes, mindre oevrvekt og mindre av noen typer kreft. Mennesker med normalfungerende mage har også i de fleste god effekt av fiber der de har bedre avføring. Anonymkode: ebd8d...777 Det du ikke ser ut til å forstå er at hvis man blir syk av å spise store mengder fiber så kan nok ens mageplager i seg selv gi høyere risiko for kreft enn hvis man reduserer fiberinntaket og holder seg frisk. Om man har så rennende bæsj at man ikke kan leve et normalt liv fordi man aldri vet om man plutselig må bæsje på bussen f.eks og har så enorme mengder gass at man bare går rundt og fiser hele tiden ukontrollert og har enorme magesmerter så kan ikke du sitte her og si at man bare skal fortsette å spise store mengder fiber fordi bla bla bla. Jeg har både IBS og cøliaki og må si at jeg kjenner nesten jeg blir irritert av den manglende forståelsen du utviser her for disse problemene jeg og mange andre har. Jeg som pga min cøliaki ikke spiser gluten kan jo skrive under på selv at det er fiber som er synderen hos meg og ikke hvete siden jeg naturlig nok ikke spiser sistnevnte. Jeg spiser lite grønnsaker, men bruker fiberhusk i brød jeg lager og mange frøsorter osv. Om jeg spiser grønnsaker kan de ikke være rå og det kan heller aldri være i store mengder og heller ikke kombinert med f.eks havregrynsgrøt samme dag. Og du som er så sinnsykt opphengt i den kreften så vil jeg heller ha kreft i tarmen som 60-åring enn å ikke ha kunne levd et normalt liv og hatt enorme smerter hele livet. Det skjønner vel du og. Anonymkode: ddeec...314
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #17 Skrevet 11. januar 2019 Altså er det noen her som faktisk mener mye fiber er farlig/dårlig for oss? Er jo ikke rart folk er syke og overvektig, når alt de fokuserer på er å få i seg nok protein, når problemet er at vi får for mye proteiner og for lite fiber, vitaminer og mineraler. Fiber i naturlig for, inneholder også mye vitaminer. Det skal godt gjøres å få for mye fiber i seg. Og vet du, anonym 314, mennesker med cøliaki anbefales å spise mer fiber de å, årsaken til nedsatt livskvalitet og dårlig opptak av vitaminer skyldes for lite fiber i kosten da de allerede har kuttet ned på fiber grunnet glutenfritt kosthold. Vis du i tillegg ønsker å tilføye andre sykdommer grunnet lite fiber, så hver så god! Jeg tror ikke et sekund på at du reagerer på alle grønnsaker. Anonymkode: 95a60...12b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå