AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #1 Skrevet 10. januar 2019 Hei! For mange år siden brukte jeg penger på noe greier jeg ikke er så veldig interessert i å diskutere med banken. Dette er flere år siden. Risikerer jeg at banken stiller meg spørsmål ved dette hvis jeg går dit og søker lån? Det er snakk om 15k i minibankuttak for fire år siden. Anonymkode: b4e94...f5a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #2 Skrevet 10. januar 2019 Hvordan skulle de finne det ut og hvorfor skulle de spørre deg om det? De vil typisk ha tre siste lønnslipper + selvangivelse. De sjekker ikke kontohistorikken din. Anonymkode: d67b6...d16 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #3 Skrevet 10. januar 2019 Det va det jeg lurte på, om de kunne sjekke kontohistorikken. Det gjør de altså aldri? Anonymkode: b4e94...f5a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #4 Skrevet 10. januar 2019 Banken bryr seg kun om det de er pålagt å bry seg om. Banken VIL låne ut penger, det er nemlig sånn de selv tjener penger. Og det er så godt som risikofritt for banken. Om du ikke klarer å betale tilbake det du skylder til riktig tid kan banken tvangsselge alt du eier og om det ikke dekker alt (+ renter) kan de kreve å trekke det fra inntekten din resten av livet ditt, om du ikke er så heldig å få gjeldssanering. Anonymkode: 58f97...152
Tibbie Skrevet 10. januar 2019 #5 Skrevet 10. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det va det jeg lurte på, om de kunne sjekke kontohistorikken. Det gjør de altså aldri? Anonymkode: b4e94...f5a Tror ikke det. Jeg var på kurs ang. boligkjøp med DnB for et par måneder siden, og da var det snakk om alt de ser på og info de har har tilgang til. Det var mye mer enn jeg trodde, men dette tror jeg ikke er en av dem : )
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #6 Skrevet 10. januar 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! For mange år siden brukte jeg penger på noe greier jeg ikke er så veldig interessert i å diskutere med banken. Dette er flere år siden. Risikerer jeg at banken stiller meg spørsmål ved dette hvis jeg går dit og søker lån? Det er snakk om 15k i minibankuttak for fire år siden. Anonymkode: b4e94...f5a Dersom banken begynner å spørre deg hva du brukte de 15 tusen du tok ut i en minibank for 4 år siden til, da har du større problemer overfor banken enn søknaden om boliglån. Anonymkode: 2efe4...d6e 8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #7 Skrevet 10. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom banken begynner å spørre deg hva du brukte de 15 tusen du tok ut i en minibank for 4 år siden til, da har du større problemer overfor banken enn søknaden om boliglån. Anonymkode: 2efe4...d6e Hva mener du med det? Har jeg større problemer fordi de kan ta det til politiet? Anonymkode: b4e94...f5a
Frostrose Skrevet 10. januar 2019 #8 Skrevet 10. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med det? Har jeg større problemer fordi de kan ta det til politiet? Anonymkode: b4e94...f5a Fordi de snoker på kontoen din uten tillatelse... 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #9 Skrevet 10. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med det? Har jeg større problemer fordi de kan ta det til politiet? Anonymkode: b4e94...f5a Om du tok ut 15k av dine egne penger, er vel av liten interesse for banken? Hvorfor i huleste skulle det ha noe med politiet å gjøre? Om du lovlig kjøpte en fet TV cash fra en kompis, eller om kjøpte hasj for 15k, det kan vel ikke banken vite eller ha interesse av å nøste opp i! Anonymkode: 1bfed...3d7 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #10 Skrevet 10. januar 2019 2 hours ago, Tibbie said: Tror ikke det. Jeg var på kurs ang. boligkjøp med DnB for et par måneder siden, og da var det snakk om alt de ser på og info de har har tilgang til. Det var mye mer enn jeg trodde, men dette tror jeg ikke er en av dem : ) Hva er de faktisk ser etter da? Anonymkode: 71b2c...755
kvikksand9 Skrevet 10. januar 2019 #11 Skrevet 10. januar 2019 (endret) Det virker som om du er litt paranoid, om jeg får lov til å si det? Jeg tror virkelig ikke at dem sjekker hva du har brukt pengene på, men om de gjør det, så er ikke 15k noe som får dem til å reagere, og om det gjør det, så skulle du kjøpe en brukt TV, eller så var det kanskje en scooter, sykkel, ski, hvilket som helst produkt som koster over 15k av en person som solgte det brukt. Endret 10. januar 2019 av kvikksand9 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #12 Skrevet 11. januar 2019 9 timer siden, Frostrose skrev: Fordi de snoker på kontoen din uten tillatelse... Banken har alle rettigheter til å sjekke forbruksmønsteret ditt når du søker om lån. At folk før Vipps ble allment brukt tok ut kontanter en gang i blant for å kjøpe noe brukt er ikke noe banken pleier bry seg med. Beløpsgrensen i hvitvaskingsloven var forøvrig 40 tusen i 2017 Anonymkode: 46da2...43f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #13 Skrevet 11. januar 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Hva mener du med det? Har jeg større problemer fordi de kan ta det til politiet? Anonymkode: b4e94...f5a Herregud, du virker fullstendig paranoid. Banken gir f i om du tar ut kontanter i en minibank. Hallo, det er jo derfor de eksisterer. For at man skal kunne ta ut penger ... Anonymkode: 865c0...1de
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #14 Skrevet 11. januar 2019 Hvis du søker boliglån i samme banken som du hadde kontoen der du gjorde uttaket kan de se dette på kontoutskriften. Banken må lagre kontoutskriften minst 10 år tilbake i tid. Når du skriver under på lånesøknaden gir du samtidig banken tillatelse til hente inn relevant informasjon. Dette står beskrevet i avtalen du underskriver. Dersom du søker boliglån i en annen bank enn banken du hadde konto, har ikke banken noen mulighet til å se dette. De har kun tilgang til sitt eget system. Til slutt; Nei, banken går normalt ikke gjennom kontoutskriften din. Det er heller ikke noe unormalt å gjøre et uttak på f.eks. 15000 kroner. Banken bryr seg ikke med hva du brukte disse pengene til. Anonymkode: 75c99...08b 2
Tibbie Skrevet 11. januar 2019 #15 Skrevet 11. januar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er de faktisk ser etter da? Anonymkode: 71b2c...755 Skrev alt ned, men har det ikke tilgjengelig nå. Hukommelsen er ikke den beste Jeg husker i hvert fall at jeg bare trodde at de kunne se betalingsanmerkninger og inkasso, men de kan faktisk se om du generelt er en person som betaler sent/etter fristen - selv om at du ikke har fått inkassovarsel. Det visste jeg ikke! De ser også på generelt forbruk vs. inntekter, de ser på hvor flink du er til å spare og de ser naturligvis på generell betalingsevne.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #16 Skrevet 12. januar 2019 Jeg må innrømme at jeg ble litt nysgjerrig på hva du brukte de 15000kr på? Anonymkode: 74a13...418
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #17 Skrevet 12. januar 2019 Kjøpte du hasj for de 15 000? Banken skjønner det, men om de vil si noe tviler jeg på. Det er jo nesten bare dop man trenger kontanter til. Se bare Luksusfelledeltakerene. Mye kontantuttak på de sløvkukene 😄 Anonymkode: f7286...404
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #18 Skrevet 12. januar 2019 For at et uttak på 15.000 skal være relevant, må det vel dreie seg om uttak fra en annens konto, med et stjålet kort? Jeg tror ikke bankene lagrer sånt som personopplysninger; det er forsikringsselskapene du ikke skal kødde med. Er du tatt i forsikringssvindel en gang, sliter du med å få forsikring resten av livet. Anonymkode: 06dc8...dfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå