Gå til innhold

Hva er deres definisjon på mangel på empati?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja?

Anonymkode: c3a2d...41b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er empati å klare å sette seg inn i situasjonen til en annen. 

Men, har dere noen eksempler på mennesker som har utvist mangel på empati?

Skrevet

Psykopater og narsissister 

Anonymkode: 90c6a...544

• Liker 1
Skrevet

Autister?

Anonymkode: 9c287...798

• Liker 1
Skrevet

Du har medfølelse der du føler med noen, og du har en mer "formell" empati der du kan forstå noen uten å leve deg inn i hvordan de har det, eller ikke ha medfølelse for dem. 

Man kan sette seg inn i hvordan andre har det, uten at man nødvendigvis føler sympati. På samme måte kan man føle med noen, uten å forstå 100% hvorfor de føler som de gjør. 

Anonymkode: 56046...219

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Autister?

Anonymkode: 9c287...798

Disse kan ha masse empati, men noen uttrykker det litt annerledes

Skrevet

Sympati, da føler du feks at du kjenner sorg  når noen skades i ulykker uten at du kjenner dem. Empati, du forstår men føler ikke den andres følelser. 

Anonymkode: e8b63...019

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja?

Alle som ikke innrømmer at jeg har rett i alt er empatiløse 😂🤔

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse kan ha masse empati, men noen uttrykker det litt annerledes

Vi har en og han sier gjerne «det var dumt» og så går han. Han går generelt hele tiden fra menneske til menneske og spør om ting så kan han komme tilbake en halvtime senere og stille ett nytt spørsmål og igjen si at det var dumt. Så han tenker og føler men viser det anderledes. 

Anonymkode: e8b63...019

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykopater og narsissister 

Anonymkode: 90c6a...544

Virkelig? Det stemmer jo ikke. Du kan ikke ha empati med alt fordi du ikke har opplevd alt selv. Du kan bare ha empati med situasjoner du kan sette deg inn i. Jeg kan f.eks ikke ha empati med en mor som har mistet sitt barn fordi jeg selv ikke er mor og ikke har mistet et barn, men sympati kan jeg selvsagt ha. 

Anonymkode: d7e05...1f1

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Det stemmer jo ikke. Du kan ikke ha empati med alt fordi du ikke har opplevd alt selv. Du kan bare ha empati med situasjoner du kan sette deg inn i. Jeg kan f.eks ikke ha empati med en mor som har mistet sitt barn fordi jeg selv ikke er mor og ikke har mistet et barn, men sympati kan jeg selvsagt ha. 

Man kan ha empati om man selv har mistet en person jo. Man kan forstå følelsen av tap, selv om det er et annet tap enn det man selv har opplevd. 

Skrevet

Bruk google. Da får du iallfall fornuftige svar. Her blir det bare viss vass og vrøvl. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Mangel på empati er lik mangel på evne til å sette seg inn i andres situasjon og leve seg inn i andres følelser. Psykopater, som noen nevnte, har vel tvert imot veldig god evne til empati, det er sånn de klarer å gjøre livet jævlig for sine ofre... Tror mange forveksler empati med sympati, evnen til medfølelse.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør virkelig sette deg inn i hva empati faktisk er for noe. Du skal ikke sette deg inn i situasjonen slik du selv hadde opplevd situasjonen, men ut fra vedkommendes ståsted. Slik du beskriver det vil da ingen kunne ha empati da vi ikke vet nøyaktig hva personen tenker og føler. MEN empati handler om å akseptere og bekrefte andres følelser og kunne sette deg inn i deres situasjon ut fra deres ståsted slik du oppfatter situasjonen deres å være ut fra foreliggende opplysninger.

Du er ikke nødvendigvis empatisk dersom du mener å vite hvordan andre har det fordi du har opplevd liknende situasjon selv. To ulike personer kan ha to ulike opplevelser av samme situasjon.

Anonymkode: 308e9...954

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Mangel på empati er lik mangel på evne til å sette seg inn i andres situasjon og leve seg inn i andres følelser. Psykopater, som noen nevnte, har vel tvert imot veldig god evne til empati, det er sånn de klarer å gjøre livet jævlig for sine ofre... Tror mange forveksler empati med sympati, evnen til medfølelse.

Psykopater mangler empati, men de har gode strategier for å kunne fake og de har lært hvordan andre empatiske personer sosialiserer slik at de kan kopiere atferden uten at empatien er ekte. De spiller på empati og sympati, men de driter i bunn og grunn i alt dette så lenge det ikke handler iom dem selv.

Anonymkode: 308e9...954

Skrevet

Det virker ikke som alle vet hva empati er her, men denne forklarer det bra:

https://www.hjelptilhjelp.no/video/forskjellen-mellom-empati-og-sympati-engelsk

Når noen mangler empati så tenker jeg at de ikke har muligheten til å sette seg inn i hvordan den andre føler det eller kan føle det.

For eksempel hvis noen legger ut et bilde av en person som er overvektig og ler og kaller dem stygge ting så mangler denne personen empati fordi de klarer ikke å sette seg inn i at det kan være sårende for den det gjelder.

Man kan også mangle empati ved å fortelle noen som er langt nede at de må slutte og syte.

Anonymkode: 814b0...9d0

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke som alle vet hva empati er her, men denne forklarer det bra:

https://www.hjelptilhjelp.no/video/forskjellen-mellom-empati-og-sympati-engelsk

Når noen mangler empati så tenker jeg at de ikke har muligheten til å sette seg inn i hvordan den andre føler det eller kan føle det.

For eksempel hvis noen legger ut et bilde av en person som er overvektig og ler og kaller dem stygge ting så mangler denne personen empati fordi de klarer ikke å sette seg inn i at det kan være sårende for den det gjelder.

Man kan også mangle empati ved å fortelle noen som er langt nede at de må slutte og syte.

Ikke har muligheten ble litt feil formulert. Ikke klarer er nok bedre.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig at at man bare kan ha empati med situasjoner man kan sette seg inn i, fordi man har opplevd det selv. Det gjelder mer for personer som har lite utviklet empati eller er litt umoden mentalt. De må gjerne føle det på egen kropp. Man kan ikke vite hvordan man selv hadde reagert på å miste et barn f.eks, men tror de aller fleste skjønner at det er noe av det verste noen opplever. Selv ganske små barn kan ha empati selv om de ikke kan forstå situasjonen. Et barn vil kunne skjønne av reaksjonen til en mor som har mistet et barn, at det er noe mye større en "lei seg" f.eks og vil kunne vise empati. 

Anonymkode: ab589...e8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...