Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Journalist: Portrett intervju - hvordan skrive? (tips/triks)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg skal skrive et portrettintervju -noe jeg aldri har gjort før (jeg er ikke journalist, men skriver for et medlemsblad tilhørende en forening jeg er veldig engasjert i). Jeg er generelt god til å skrive (har skrevet en god del artikler etc.), men har altså aldri skrevet et portrett før. Noen som har tips og triks -eller vet om noen nettsider jeg kan se på?

Takker for svar.

Nelle :-)

Gjest Helga the Hotwaxer
Skrevet

Dagbladet Magasinet har ofte veldig gode portrettintervjuer og alle ligger ute på nett. Du kan jo kanskje plukke opp noen tips derfra, mener selvsagt ikke at du skal kopiere skrivemåten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når du skriver portrettintervju, er regelmessig bakgrunnen at vedkommende er aktuell i tiden, eller kjent av mange for noe vedkommende har utrettet tidligere. Det avgjørende er da å tegne et bilde av vedkommende der dette settes i perspektiv. Konkret krever et portrettintervju research i tilgjengelige kilder, både skriftlig og muntlige. Personen konfronteres så med disse i intervjuet, hvorpå forfatteren fletter dette. Portretter gir forfatteren en stor frihet og mulighet for utfoldelse. Poenget er dog å være personlig, men ikke privat. Nysgjerrig, men ikke grafsende.

Foruten Dagbladet, har DN svært gode intervjuer på lørdagene.

Lykke til!

Bjarte

Skrevet

Takk for tips. Jeg har selvsagt tenkt å bedrive research -og vil også intervjue noen av hennes næremste venner. Hm... Kanskje jeg skal få tak i noen portretter som DN elle Dagbladet har gjort.... For å få noen tips. Jeg kopierer selvsagt ikke skrivemåte -jeg har min egen skrivemåte ;-)

Nelle :-)

Skrevet

Jeg har skrevet ganske mange portretter etter hvert - noen som jeg er fornøyd med, og noen som jeg ikke er så fornøyd med.

Det jeg ser på de beste, er at selve intervjuet er gjort hjemme hos personen - altså ikke på kafé eller på jobb. Og grunnen til at de er bedre, er at hjemmet (innredning, hvilke bøker som står i bokhylla etc.) er personlige detaljer som forteller nokså mye om intervjuobjektet. Slike detaljer kan brukes som "knagg" til spørsmål i intervjusituasjonen, eller de kan brukes som detaljer i teksten.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg liker at det er en rød tråd gjennom hele intervjuet, da henger det litt mer sammen. Trenger ikke være noe store greier, f.eks at personen røyker. - Hun tenker seg om et øyeblikk, fikler litt med røykpakka. - Hun ser gjennomtrengende på meg, mens hun blåser store ringer av sigarettrøyk ut i rommet.

Skrevet

Det viktigeste er at det greier balansen mellom å være ærlig og å beskrive vedkommende med respekt.

Det er også lurt å huske at ens egen oppfatning av en person/opplevelse av en situasjon ikke nødvendigvis stemmer overens med vedkommendes egen oppfatning av det samme.

Og at man unngår "jeg"-syken. det er absolutt nok journalister her i landet som misforstår hvem et portrettintervju skal handle om.

:-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Og at man unngår "jeg"-syken. det er absolutt nok journalister her i landet som misforstår hvem et portrettintervju skal handle om.

Dette var et veldig bra tips -takk skal du ha!

Også et bra tips det med å intervjue hjemme hos + lage en liten rød tråd.

Takk skal dere ha!

Gjest Anonymous
Skrevet

Også et bra tips det med å intervjue hjemme hos + lage en liten rød tråd.

Jeg synes det er bra når den røde tråden blir noe som sier noe spesielt om intervjuobjektet, altså en detalj som blir til et symbol på en egenskap ved intervjuobjektet e.l. Ellers har slike røde tråder en tendens til å bli veldig påklistret, synes jeg.

Er heller ikke så glad i portretter der det blir gjort et stort nummer ut av møtet med personen: "Håndtrykket er fast og varmt. Han slenger jakka over stolen." Alle vet at slike møter har en start og en slutt, så med mindre disse detaljene er viktige for å beskrive personen, eller det skjer noe spesielt morsomt, synes jeg det er bedre å utelate det.

Men prøv gjerne å binde slutten av intervjuet til innledningen på en eller annen måte. Det gir vanligvis en fin ramme rundt teksten.

Skrevet
Jeg liker at det er en rød tråd gjennom hele intervjuet' date= da henger det litt mer sammen. Trenger ikke være noe store greier, f.eks at personen røyker. - Hun tenker seg om et øyeblikk, fikler litt med røykpakka. - Hun ser gjennomtrengende på meg, mens hun blåser store ringer av sigarettrøyk ut i rommet.

Akkurat det der med røyking i portrettintervjuer bør man styre unna, det blir fort en klisjé.

Skrevet

Enig i det der med røyking -jeg iriterer meg alltid over det i portrettintervjuer -hvorfor må de på død og liv poengtere at noen røyker!! En skikkelig klisje...

En annen ting jeg iriterer meg over er når journalisten skriver sånn som at ".... sier hun stille". Det å poengtere at intervjuobjektet "sier noe stille" er en ekkel klisje, og jeg får alltid et slags "selvmedlidende" og patetisk inntrykk av intervjuobjektet når jeg leser det.

Anyway -

Jeg gjorde intervjuet på søndag, og det var GØY! Veldig bra tips det der med å være hjemme -for å suge inn litt inntrykk av omgivelser og sånn!!

Nå har jeg 10 A4 sider med notater som jeg skal strukturere til et portrett. I tillegg skal jeg snakke med noen hun kjenner -som er aktuelle i sammenhengen. Blir gøy!

Nelle

Skrevet

Alltid bra å snakke med noen som kjenner intervjuobjektet - selv om det aller beste er å gjøre det før man møter personen, så klart. Det er gøy å konfrontere folk med småartige pinlige episoder. Men du kan kanskje ringe opp igjen til fyren/dama etterpå?

Lykke til med struktureringen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...