AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #1 Skrevet 10. januar 2019 Barn på to år avviser mor når barnet hentes i bhg. Hva ville du ha gjort for å tilnærme deg barnet som skal være med mor hjem? Da i rollen som mor. Anonymkode: 3fe45...ade
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #2 Skrevet 10. januar 2019 Spør pedleder Anonymkode: c83ac...c16 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #3 Skrevet 10. januar 2019 Vi har hatt flere runder der 🤣 Vi pratet om at alle de andre skulle hjem, lekene skulle sove og det ville ikke være noen andre der. Hun ville jo ikke være der alene. Satte meg ned med henne da jeg kom og fortalte at nå skal jeg snakke med XXX, og når jeg kommer tilbake så skal vi kle på deg og gå. Tullet oss ut i bilen-Alt fra froskehopp (jeg også, ja) til hvem som kan snakke mest og stilleleken. Gode gud og man bør meditere før man henter noen ganger. 😏 Anonymkode: 5aa56...788 22
Million Skrevet 10. januar 2019 #4 Skrevet 10. januar 2019 Jeg var ikke særlig klar for tullet til en to-åring i trassalderen, så jeg gjorde bare kort prosess; sa at nå skal vi hjem, kledde på under tvang (vræl) og bar ut døren (vræl). Satte i vogna og gikk hjem. Da var det greit og barnet begynte å se på bilene langs veien i stedet og spørre meg "Hva slags bil er det, mamma?". Gudene vet hvorfor alt det trøbbelet akkurat minuttene under henting og påkledning, men det virket som barnet glemte det like fort etterpå. Og nei, ingen varige mèn..... 19
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #5 Skrevet 10. januar 2019 Gjør leksene dine selv Anonymkode: ac14d...10e 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #6 Skrevet 10. januar 2019 Jeg bruker å ta med en smoothie eller frukt. Da er min mer medgjørlig. Anonymkode: 9c70f...aac
Vera Vinge Skrevet 10. januar 2019 #7 Skrevet 10. januar 2019 Vi hadde det sånn en periode med det ene barnet mitt, og jeg pleide da å bruke god tid ved henting, altså ikke stresse. Men så litt på hva barnet lekte med, prøvde på den måten å gi god mulighet til å avslutte leken. Hvis det ikke funka innen rimelig tid, til jeg ham bare under armen, kledde på og bar hylende ut av bhg. Ikke ideelt, men var jo grenser for hvor lang tid jeg kunne bruke, og barnet fikk ikke nødvendigvis mer overskudd av at det gikk mye tid. Det var en fase som gikk over. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #8 Skrevet 10. januar 2019 TS her. Barnet griner ikke, men snur seg og går motsatt vei, og det tar laaaaaaang tid før mor får blikkontakt med barnet. Anonymkode: 3fe45...ade
Biloba Skrevet 10. januar 2019 #9 Skrevet 10. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Barnet griner ikke, men snur seg og går motsatt vei, og det tar laaaaaaang tid før mor får blikkontakt med barnet. Anonymkode: 3fe45...ade Hvem er du i denne settingen egentlig? 10
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #10 Skrevet 10. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Barnet griner ikke, men snur seg og går motsatt vei, og det tar laaaaaaang tid før mor får blikkontakt med barnet. Anonymkode: 3fe45...ade Da tar jeg barnet i hånda og sier at mamma er kommet og nå skal du hjem. Anonymkode: 2fa21...33a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #11 Skrevet 10. januar 2019 6 minutter siden, Biloba skrev: Hvem er du i denne settingen egentlig? Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 3fe45...ade
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #12 Skrevet 10. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 3fe45...ade Mye! Dersom du er ansatt i barnehagen som opplever at et barn avviser mor i ventingen så kan det hende du må stille spørsmål ved relasjonen, er alt ok hjemme? Om barnet ikke vil hjem fordi det er midt t i lek kan du avtale med mor at du skal forberede barnet før henting, f. eks "etter vi har spist frukt kommer mamma" eller noe lignende. Som mor kan du tenke over når du henter - er reaksjonen den samme uansett når du henter? Eller henger det sammen med hva barnet gjør, vil hjem når det er utelek men ikke om det er bordaktivitet. Sett av tid til å bli med inn å anerkjen det barnet gjør og be gjerne personalet om hjelp til å fylle inn hva barnet har gjort sånn at du har noe å bygge samtalen på når det er på tide å gå hjem. "Du ble sikkert våt når dere var på tur i dag, skal vi se om det er noen klær som vil bli med hjem?" Litt lite informasjon om situasjonen så vanskelig å gi råd. Anonymkode: dd91f...8a5 19
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #13 Skrevet 10. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 3fe45...ade Hvorfor er det grunn til å skjule hvem du er i relasjonen til dette barnet? Anonymkode: 72aa1...cbc 17
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #14 Skrevet 10. januar 2019 Her var det lite info i hovedinnlegget. Hvem andre kan du være enn mor/ far til barnet? Hvis du er pedleder/ barnehageansatt så vet du jo hvordan man håndterer slikt. Anonymkode: 47bdc...26b 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #15 Skrevet 10. januar 2019 Min toåring er heller ikke fornøyd når jeg henter ham. Han liker ikke overganger, så han liker ikke gå i barnehagen heller. Han skriker hvis vi skal ut, og han skriker hvis vi skal inn. Dette er vel ganske typisk 2 åringer. Tar han med meg og går hjem. Hyl eller ikke.. Han er ganske enkel å distrahere, så går som oftest greit. Anonymkode: 81bfe...b7f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #16 Skrevet 10. januar 2019 Jeg bruker alltid tid på henting. Setter meg ved siden av barnet og er interessert i det han holder på med. Vi leker gjerne litt sammen, før jeg sier at vi skal hjem og spør om vi skal ta på jakka/skoene eller dra hjem og lage/gjøre [mat/noe som jeg vet barnet liker]. Det pleier å gå bra. Noen ganger trenger barnet mer tid på å bli klar til å dra, og vi er så heldige at vi kan bruke den tida. Vet at noen andre barn i perioder har vært veldig avvisende når de blir hentet, men dette har gått over etter en stund. Er bare en periode. Anonymkode: a75c9...337 2
beige Skrevet 10. januar 2019 #17 Skrevet 10. januar 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det lite info i hovedinnlegget. Hvem andre kan du være enn mor/ far til barnet? Hvis du er pedleder/ barnehageansatt så vet du jo hvordan man håndterer slikt. Anonymkode: 47bdc...26b Nei, det er ikke sikkert man som ansatt alltid vet hvordan man håndterer alt. Feks hvis man ikke har erfaring med en slik situasjon så må det da gå an å spørre om tips?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #18 Skrevet 10. januar 2019 12 minutter siden, ordinarygirl skrev: Nei, det er ikke sikkert man som ansatt alltid vet hvordan man håndterer alt. Feks hvis man ikke har erfaring med en slik situasjon så må det da gå an å spørre om tips? Hvis man som ansatt er usikker på en situasjon vil jeg tro at å spørre pedagogisk leder på sin egen avdeling, eventuelt søke råd hos andre pedagoger evt styrer er en bedre måte å finne løsning på problemet enn å spørre en gjeng med anonyme på Internett. Anonymkode: dd91f...8a5 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #19 Skrevet 10. januar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: TS her. Barnet griner ikke, men snur seg og går motsatt vei, og det tar laaaaaaang tid før mor får blikkontakt med barnet. Anonymkode: 3fe45...ade Ofte skal det ikke mer til enn observasjoner som dette før bhg. finner det for godt å sende bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: bf617...d11 1
beige Skrevet 10. januar 2019 #20 Skrevet 10. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis man som ansatt er usikker på en situasjon vil jeg tro at å spørre pedagogisk leder på sin egen avdeling, eventuelt søke råd hos andre pedagoger evt styrer er en bedre måte å finne løsning på problemet enn å spørre en gjeng med anonyme på Internett. Anonymkode: dd91f...8a5 Det finnes mange plasser å spørre om råd tenker jeg... Ikke vær så firkanta Det har kommet mange gode råd i denne tråden. Mitt råd er å først bruke litt tid på å la barnet få avslutte det h*n holder på med, hvis h*n uansett ikke vil bli med etter en stund må man bare bære barnet med seg. Barnet tester grenser eller i verstefall har det ikke så greit hjemme. Mest sannsynlig nr.1.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå