Gå til innhold

Hva ser du etter når du skal kjøpe leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier hva ser du etter? Hva er viktig for deg når du ser etter leilighet?

Anonymkode: 8a3f7...c5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg kjøpte leiligheten min, så jeg på beliggenhet og pris. Dessverre var prisen avgjørende, da jeg ikke hadde all verdens å by med i en budrunde som nyskilt og singel. Skulle jo klare boliglånet alene og forsørge en sønn samtidig.

Leiligheten min er fullt beboelig, men ganske sliten og har ikke vært oppusset på noen år. Heldigvis er fargene nøytrale, hvitt og hvitbeige på veggene, så det går å leve med. Jeg valgte å ta 200.000 jeg hadde spart til oppussing og istedet betale ned på boliglånet litt, da jeg leste om renteforhøyelsene som skulle komme. Så jeg betalte 200.000 inn på boliglånet, og tømte dermed oppussingskontoen.

Beliggenhet valgte jeg fordi det er her faren min bor (i samme gate), og han har en sykdom som gjør at han vil trenge litt hjelp i årene som kommer. Så derfor valgte jeg å bosette meg her, så jeg kan være i nærheten. Vi bor 5-6 minutters gange i fra hverandre. 

Jeg er i femti-årene.

Anonymkode: 60cde...f94

• Liker 4
Skrevet

Beliggenhet og pris selvfølgelig, og planløsning. Ønsker meg en litt skjermet uteplass/balkong- løsning, og stort bad. 

Anonymkode: 8f1a6...500

Skrevet

Område, pris, potensiale og uteplass. I den rekkefølgen. 

Skrevet

Planløsning (evt mulighet for enkel endring), pris, område, offentlig transport, lysforhold.

Skrevet (endret)

Beliggenhet!!! Da mener jeg ikke bare adresse, men etasje, utsikt og innsyn, unna trafikkert vei, meget gode solforhold (elsker sol!!), få naboer tett på, nærhet til kollektiv, butikk og fine turområder.

Planløsning og muligheter. P-plass, helst garasje.

Og hvis jeg ikke trenger å gjøre om på planløsningen er det viktig for meg at det er rent. Når man åpner et skap på kjøkkenet skal det være rent. Bor det griser i boligen før meg blir jeg engstelig for hva som befinner seg bak, under, oppå og inni ting. Og jeg tror ikke griser har gjort ordentlig arbeid når de har pusset opp heller, så da må jeg liksom pusse opp på nytt for å gjøre det ordentlig. Er også redd for råte på badet og møkk i ventilasjonen og slike ting. 😛

Endret av loveli
Skrevet

Beliggenhet

Separat stort kjøkken

veldfevet sameie eller borettslag

balkong med mye sol

• Liker 1
Skrevet

Ser flere skriver beliggenhet/område. Vil det si at dere har valgt ut en spesiell bydel? Hva er viktig med det området dere har valgt og hva er begrunnelsen? Selv velger jeg en spesiell bydel pga barn i skolealder og ikke ønsker å bytte skolekrets.

• Liker 1
Skrevet

Har bodd i Oslo en periode uten egen parkeringsplass. Om det blir aktuelt med noe i byen på nytt er det et krav.

Skrevet

1)  Pris

2)  Planløsning/ muligheter. Lite innsyn.

3)  Beliggenhet i blokka (1. el. 2. el. heis). 

4)  Offentlig transport.

5)  Område. (jeg er villig til å bo på få kvm hvis jeg får tak i en leilighet i "drømmeområdet" mitt, men er usikker på om det er innen rekkevidde likevel).

Anonymkode: b957c...ec2

Skrevet

Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet og til slutt planløsning. Med mindre man skal kjøpe sin «evige» bolig, så er det viktig at det er et godt investeringsobjekt. 

Anonymkode: 48974...cb7

• Liker 1
Skrevet

Pris først og fremst, soverom (orker ikke ett-roms eller sovealkove) og generell standard/oppussingsbehov.

Anonymkode: ddae8...2fd

Skrevet

Pris, at leiligheten ikke hadde særlig oppussingsbehov, at naturen var rett ved, at jeg fikk tilgang til balkong e.l hageflekk og gode solforhold og utsikt. Så er det også en trygghet for meg å bo i blokk, hadde ikke trivdes i hus eller i  1. etasje generelt da jeg bor alene. 

Anonymkode: 1b880...b45

Skrevet

At bygget enten er fra etter år 2000 eller at det er svært godt vedlikeholdt. 

Balkong 

Vaskemaskin på badet og oppvaskmaskin på kjøkkenet 

Mye lys. Helst en hjørneleilighet.

nærme kollektivtransport 

Anonymkode: 3d44b...575

Skrevet

Beliggenhet (for meg betyr det nærhet til offentlig transport, butikker og friområder)

Planløsning

Nabolag

Siste jeg kjøpte fant jeg 3 roms midt i sentrum, p-plass i bakgården, takterrasse og 10 minutters gange til toget, buss rett utenfor døra og pris innenfor budsjett. Ikke nyoppusset, men lys og gjennomgående m/balkong mot sjøen.

Anonymkode: 58c6f...784

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som overskriften sier hva ser du etter? Hva er viktig for deg når du ser etter leilighet?

Planløsning, Utsikt, om veggene og gulvet er rette. Om det er kort vei til dagligvarebutikk/barnehage/skole. At leiligheten er ny. 

Anonymkode: 08f87...79c

Skrevet

Da vi kjøpte leilighet var det uaktuelt å se på de uten bod i leiligheten. Ellers som andre sier, beliggenhet (Ikke nødvendigvis adresse), størrelse og til en viss grad planløsning (det meste ok så lenge den ikke er HELT håpløs), balkong og sol. 

Skrevet

nærhet til kollektiv transport
nærhet til god skole
4 soverom

Anonymkode: 0ce75...dbd

Skrevet

De tre B'er: beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet.

Anonymkode: 95785...b6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...