Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å gå til noe sånt og høre om det er noe slags behandling som kan hjelpe huden min. Jeg har akne, fet hud og endel sorte prikker.

Lurer på om noen har erfaring med det, hva slags behandling var det og hva synes dere om det? Fungerte det?

Anonymkode: 3cde2...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren min sendte meg til diverse hudpleiesalonger, og de proppa i meg svindyre kremer som aldri funka. 

Så dro jeg til fastlege, fikk antibiotika, uten at det hjalp noe særlig. Så fort jeg slutta på det, kom kvisene tilbake. Sparte opp penger og dro til privat hudlege, og der fikk jeg endelig ordentlig oppfølgning! Hos meg var Isotretinoin løsningen, og etter 1 måned med behandling ser jeg allerede forskjell! Nesa mi og haka mi som var full av blackheads, er plutselig rene områder.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, sweg skrev:

Moren min sendte meg til diverse hudpleiesalonger, og de proppa i meg svindyre kremer som aldri funka. 

Så dro jeg til fastlege, fikk antibiotika, uten at det hjalp noe særlig. Så fort jeg slutta på det, kom kvisene tilbake. Sparte opp penger og dro til privat hudlege, og der fikk jeg endelig ordentlig oppfølgning! Hos meg var Isotretinoin løsningen, og etter 1 måned med behandling ser jeg allerede forskjell! Nesa mi og haka mi som var full av blackheads, er plutselig rene områder.

Ok, jeg er litt redd for å begynne på isotretinoin, men var til hudlege for noen år siden og da mente hun at jeg burde gå på det.

Så leste jeg masse skrekkhistorier på nettet og hørte fra familie at ikke var sikkert at det fungerte osv. Så da turte jeg ikke å begynne, men jeg er veldig lei av at huden er sånn. Jeg er over 30 år og har fremdeles masse kviser, både i ansiktet og på kroppen. Huden er også veldig fet og jeg har prøvd alt mulig. I tillegg til sorte prikker i t-sonen.

Tenkte kanskje at å gå til en sånn salong kunne være noe, men det er kanskje midlertidig eller noe som ikke fungerer det også.

• Liker 1
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg er litt redd for å begynne på isotretinoin, men var til hudlege for noen år siden og da mente hun at jeg burde gå på det.

Så leste jeg masse skrekkhistorier på nettet og hørte fra familie at ikke var sikkert at det fungerte osv. Så da turte jeg ikke å begynne, men jeg er veldig lei av at huden er sånn. Jeg er over 30 år og har fremdeles masse kviser, både i ansiktet og på kroppen. Huden er også veldig fet og jeg har prøvd alt mulig. I tillegg til sorte prikker i t-sonen.

Tenkte kanskje at å gå til en sånn salong kunne være noe, men det er kanskje midlertidig eller noe som ikke fungerer det også.

Var sånn selv. Er nå 23 år og har hatt kviser og vonde byller siden jeg var 13. Jeg vil anbefale utklemming/rensing hos hudlegen, da det får huden til å se fin ut i en periode, men problemene kommer alltid tilbake.

Med isotretinoin har jeg ikke merket noen andre symptomer enn at jeg blør neseblod annenhver dag (men sjeldent så mye av det fosser nedover) og litt mer hodepine enn vanlig. Leveren min er frisk enda og jeg prøver å drikke så lite alkohol som mulig for å ikke overbelaste den. Og depresjonene er den samme som før :P Og jo, har veldig tørr hud og leppestift kan jeg bare glemme! Ellers er huden aldri fet lenger, ingen blackheads og jeg kan endelig spise sjokolade uten å få 15++ kviser dagen etter. Kan gå 5 dager uten å få fett hår også.

Er mange myter om isotretinoin, og i Norge fører de ikke Roacuttan lenger eller hva den heter, som var så beryktet. Den nye skal være mildere. Har mange venner som har gått på det, og ingen har opplevd noe annet enn veldig tørr hud og neseblod.

Det er min anbefaling. Kan være at en kur med tetracycliner (antibiotika) funker for deg. Ellers lokal isotretinoin som heter Airol som kan skrives ut av fastlegen. Jeg ville uansett dratt til lege, for kremer (som ikke er skrevet ut av leger) fungerer aldri på sånn type akne. 

Endret av sweg
Skrevet
På 10.1.2019 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Ville satset på hudlegen sin anbefaling om isotretinoin. Det skader jo ikke å prøve, så kan du slutte om det blir for ille bivirkninger?

Jeg går på det selv, har gått på det i snart tre måneder, er selv 30 år og har slitt med kviser siden jeg var 13. Kviser har blitt til arr og det har tatt vekk mye av livsgnisten og selvtilliten jeg skulle ha hatt som tenåring. Det var ikke opp til meg før jeg fikk muligheten nå. Visste ikke om medisinen før noen år tilbake. Jeg har ikke hatt sånne kjempe kviser, at legen har anbefalt det jeg har kunne regulert det litt med p piller, antibiotika og solarium, men nå når jeg begynte å stresse med skole i høst ble huden mye verre, og jeg måtte komme meg til hudlege fort som fy. Jeg fikk hastetime gjennom fastlegen til hudlegen, det tok bare 1 måned før jeg kom inn til offentlig hudlege, og det tok 3 minutt inne hos hudlegen før jeg fikk resepten. Føler ikke aknen var verst, det var en blanding av fet hud, kviser og store porer.

Nå har jeg ikke fet hud (forsvinner etter kun noen få dager inn i kuren) og jeg får skjeldent nye utbrudd, de kommer ikke frem og går bare tilbake av seg selv. Bivirkningene er ikke ille når du tenker på resultatet. Det er så vidt man merker noe, jeg har glemt at jeg går på det inntil jeg fikk eksem i dag. Men det er viktig å tenke på at man skal ta de med mat, helst litt fet mat, aldri på tom mage, helst til middag med protein, fett og karbo. Og ikke spis multi vitamin, eller matvarer med mye a vitamin i seg, da kan man få veldig mye bivirkninger.

Skrevet

Jeg ville forsøkt hudlege og eventuelt resept på Airol krem og Skinoren krem.

Anonymkode: d7436...793

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler også å følge hudlegens råd om iso. Er 28 og slitt med kviser siden 12-13 års alderen. Gikk på iso i fjor og har hatt fantastisk gode resultater! Ikke en kvise enda, selv om det er 8mnd siden. Mine bivirkninger var tørr hud, sprukne lepper og litt neseblod. Absolutt verdt det for å bli kvitt kvisene!

Søk opp tråden her inne om isotretinoin, masse med tips rundt kuren. Tror de aller fleste der inne er positive til iso 😊

• Liker 1
Skrevet

Om du har et alvorlig problem ville jeg dratt til hudlege heller. Det dummeste jeg gjorde var å dra på apoteket. Fikk kremer og salver som gjorde at utbruddet eksploderte. Det var ikke særlig ille i utgangspunktet og nå ser jeg ikke ut. Har også prøvd antibiotika fra legen uten hell. Nå skal jeg endelig til privat hudlege. Skulle gjort det med en gang. Håper hun kan hjelpe. 

Anonymkode: 1d4e4...5b0

• Liker 1
Skrevet

Dropp hudpleier, bruk pengene på hudlege! Der får du kvalifisert hjelp og behandling som funker.!

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Det er ganske lenge siden jeg var hos hudlege og jeg er usikker på om problemet mitt er alvorlig nok nå. Tidligere hadde jeg store cystelignende kviser, men nå har jeg "bare" vanlige kviser og det varierer veldig hvor plaget jeg er. Noen ganger får jeg utbrudd. For eksempel i høst begynte jeg å få kviser i pannen igjen, men nå er det ingen der.

Jeg skal til legen neste uke og jeg kan spørre, men får se. Det er første gang hos den legen så jeg vet ikke hvordan hun er enda.

Jeg har prøvd flere ting tidligere. Både p-piller, antibiotika, diverse kremer på resept osv og ingenting har fungert. Jeg synes egentlig at det at huden er så fet er det som plager meg mest. Føler meg aldri fin siden huden blir så ekkel etter kort tid.

Det jeg er mest skeptisk til med iso er de eventuelle varige bivirkningene jeg kan få. I tillegg er det vel fortsatt dyrt og slik at man må dekke det selv før man får det igjen? Eller var det slik? Jeg har ikke råd til det nå isåfall siden jeg er student.

Herregud, for et langt innlegg :)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Det er ganske lenge siden jeg var hos hudlege og jeg er usikker på om problemet mitt er alvorlig nok nå. Tidligere hadde jeg store cystelignende kviser, men nå har jeg "bare" vanlige kviser og det varierer veldig hvor plaget jeg er. Noen ganger får jeg utbrudd. For eksempel i høst begynte jeg å få kviser i pannen igjen, men nå er det ingen der.

Jeg skal til legen neste uke og jeg kan spørre, men får se. Det er første gang hos den legen så jeg vet ikke hvordan hun er enda.

Jeg har prøvd flere ting tidligere. Både p-piller, antibiotika, diverse kremer på resept osv og ingenting har fungert. Jeg synes egentlig at det at huden er så fet er det som plager meg mest. Føler meg aldri fin siden huden blir så ekkel etter kort tid.

Det jeg er mest skeptisk til med iso er de eventuelle varige bivirkningene jeg kan få. I tillegg er det vel fortsatt dyrt og slik at man må dekke det selv før man får det igjen? Eller var det slik? Jeg har ikke råd til det nå isåfall siden jeg er student.

De «langvarige bivirkningene» du snakker om er forhøyet leververdier som går tilbake til normalen 1 mnd etter endt kur ☺️ Derfor må du teste leververdiene hver måned, fordi legen må se at leveren din tåler denne belastningen. Du må også inngå en avtale med legen om at du bruker prevensjon og ikke planlegger å bli både før, i mens og 1 mnd etter kuren.

Jeg betaler mye selv nå siden det er privat, men skal få det dekket av HELFO senere håper jeg. 

Anonymkode: 3e6b9...921

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 12.1.2019 den 2.34, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg hadde ikke ille akne når jeg dro til hudlegen, det var bare at jeg har hatt det så lenge at det ikke er puberteten man kan skylde på, og da kan man bli gående med det. Har du arrdannelser fra kviser får du ISO, uansett om du har utbrudd. Dessuten har du på journal at du har prøvd både antibiotika og p piller, så det er null problem.

Synes de små bivirkningene er verdt det, er mye mindre enn forventet. Og hvis det er fet hud som er det værste, skal jeg love deg du blir positivt overrasket. Det var ikke vits i å bruke foundation før, den ble klissete og ekkel ganske fort, så det ble bare stygt. Nå holder foundation en hel dag uten at huden blir noe fet i det hele tatt.

Jeg betaler 125 kr for en pakke med 30 tabeletter 20 mg. Hudlegen bestilte når jeg satt inne på kontoret, mens jeg fikk den første resepten, redusjonafritak fra HELFO eller hva d heter. Så du får det på blåresept.  Synes det var helt grei pris 👍 

Endret av Thyroidea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...