AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #1 Skrevet 10. januar 2019 Kanskje ett litt merkelig spørsmål, men: Kan en journalist drive med kjøp og salg av aksjer, som en privatperson? En dyktig journalist kan jo selvfølgelig høre en god del fra folk man har møtt som en del av jobben sin. Dersom noen nevner noe for en journalist om ting som denne journalisten sannsynligvis aldri ville ha hørt om hvis det ikke hadde vært for yrket sitt. Kan man som journalist benytte slik informasjon, for å berike seg selv som privatperson? Anonymkode: 532c3...638
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #2 Skrevet 10. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ett litt merkelig spørsmål, men: Kan en journalist drive med kjøp og salg av aksjer, som en privatperson? En dyktig journalist kan jo selvfølgelig høre en god del fra folk man har møtt som en del av jobben sin. Dersom noen nevner noe for en journalist om ting som denne journalisten sannsynligvis aldri ville ha hørt om hvis det ikke hadde vært for yrket sitt. Kan man som journalist benytte slik informasjon, for å berike seg selv som privatperson? Anonymkode: 532c3...638 Ja, hvis han ikke jobber i dagens næringsliv for eksempel. Anonymkode: 30cb9...700
T-Rex Skrevet 10. januar 2019 #3 Skrevet 10. januar 2019 Ja, selv om hun jobber i Dagens Næringsliv. Men om journalisten sitter i styret til Dagens Næringsliv (eller et annet firma), blir det noe annet. Da kan det bli snakk om innsidehandel. 1
Kjetil E Skrevet 10. januar 2019 #4 Skrevet 10. januar 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ett litt merkelig spørsmål, men: Kan en journalist drive med kjøp og salg av aksjer, som en privatperson? En dyktig journalist kan jo selvfølgelig høre en god del fra folk man har møtt som en del av jobben sin. Dersom noen nevner noe for en journalist om ting som denne journalisten sannsynligvis aldri ville ha hørt om hvis det ikke hadde vært for yrket sitt. Kan man som journalist benytte slik informasjon, for å berike seg selv som privatperson? Anonymkode: 532c3...638 I utgangspunktet ja, men han kan ikke handle aksjer på bakgrunn av kunnskap som ikke er alment tilgjengelig. Såkaldt innsidehandel. 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #5 Skrevet 10. januar 2019 29 minutter siden, T-Rex skrev: Ja, selv om hun jobber i Dagens Næringsliv. Men om journalisten sitter i styret til Dagens Næringsliv (eller et annet firma), blir det noe annet. Da kan det bli snakk om innsidehandel. Ikke bare innsidehandel det er begrensninger på. Journalisten kan ikke handle aksjer som journalisten selv skriver om. Jeg ikke kan ikke detaljene om dette, men det er ikke bare innsidehandel det er begrensninger på, nei. Anonymkode: b1459...81a
T-Rex Skrevet 10. januar 2019 #6 Skrevet 10. januar 2019 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke bare innsidehandel det er begrensninger på. Journalisten kan ikke handle aksjer som journalisten selv skriver om. Jeg ikke kan ikke detaljene om dette, men det er ikke bare innsidehandel det er begrensninger på, nei. Anonymkode: b1459...81a Fra børsens side kan jeg ikke se at journalister har så stor påvirkningskraft at de ikke kan handle med aksjer de skriver om, men det er mulig jeg tar feil. Om avisene har regler for dette, kan jeg derimot skjønne det. Endret 10. januar 2019 av T-Rex
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå