Superlammet Skrevet 5. april 2005 #1 Skrevet 5. april 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/04/05/427959.html Jeg mener mobberen. Allerede i den første samtalen med mobberen og pårørende, bør det gjøres oppmerksom på at det er fast politikk at mobberen må skifte skole hvis situasjonen ikke løses med andre tiltak, sier Arbeiderpartiets kommunalråd, Rune Olsø. Jeg tror denne "trusselen" kan virke forebyggende. Men hva om ikke det hjelper og mobberen må bytte skole? Professor Dan Olweus er ikke enig. - Hvem skal ta imot mobberen? Her flytter man egentlig bare problemet fra en skole til en annen, mener professoren som har utviklet et internasjonalt velkjent program mot mobbing i skolen. Er forsåvidt enig, men dersom mobbeofferet bytter skole har mobberen/mobberne en tendens til å finne seg nye ofre. De bør i stedet satse på det langsiktige, systematiske og forskningsbaserte arbeidet mot mobbing. Er ikke enig. En elev som mobbes har ikke tid til et langsiktig og systematisk arbeid. Men selvsagt, det virker nok på lang sikt og for fremtidige elever. For å understreke: - Hva hvis mobbeofferet ønsker å flytte? - Da skal han eller hun selvsagt få gjøre det.
Gjest Bellatrix Skrevet 5. april 2005 #2 Skrevet 5. april 2005 Jeg skjønner poenget ditt, Lammet, men hva skal skje med mobberen når h*n kommer på ny skole?
LilleBille Skrevet 5. april 2005 #3 Skrevet 5. april 2005 Jeg er enig med Superlammet om at mobberen må flyttes. men hva skal skje med mobberen når h*n kommer på ny skole? .. det synes jeg faktisk er mindre interessant i denne sammenhengen.. Mobberen må kanskje se at det h*n gjør får konsekvenser .. og da får h*n innrette seg etter det som ny elev på ny skole .. enkelt og greit (som alle andre som må bytte skole i løpet av året)
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #4 Skrevet 5. april 2005 Det er iallefall helt sikkert at det ikke er offeret som skal måtte flytte på seg (med mindre han/hun har ønske om det selv da..) Det ville jo blitt enda mer "mobbing" etter min mening. Det er mobberen som har problem, og det er her det må settes inn tiltak..enten det blir på den ene eller den andre skolen. Kraftige tiltak, spør du meg. Hvis det er sånn at en av de MÅ flyttes og ingen av de har ønske om det, og du spør hvem er det mest rett å flytte, så mener jeg MOBBEREN.
Gjest Bellatrix Skrevet 5. april 2005 #5 Skrevet 5. april 2005 Og om h*n fortsetter å mobbe på den nye skolen? Hvor mange ganger skal h*n ebentuelt flyttes? Jeg er helt enig i i at mobbing må få konsekvenser for mobberen. Men jeg vet ikke selv hva jeg mener om at skolebytte bli løsningen. Målet må jo være å få h*n til å slutte å mobbe. Hvordan det gjøres vet jeg ike.
Gjest Anneli Skrevet 5. april 2005 #6 Skrevet 5. april 2005 Hmmm, i utgangspunktet er det jo mer riktig at mobberen bør bytte skole fremfor mobbeofferet... Tror likevel ikke det er så enkelt. Mobbesituasjoner er vanskelige å takle og ofte er det vel flere en bare en som mobber? Er det meningen at alle de som mobber må flytte da?
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #7 Skrevet 5. april 2005 Flyttes mobberen, så mobber vel han bare på den nye skolen, og andre mindre aktive mobbere på gamle skolen, fortsetter mobbingen av den mobbete. Kanskje.. Når det kommer til forskning på mobbing, så er jeg mer enig i forskeren.
Gjest Anneli Skrevet 5. april 2005 #8 Skrevet 5. april 2005 Flyttes mobberen, så mobber vel han bare på den nye skolen. Er ikke så sikker på det, tror kanskje mobberen trenger å ha sitt "nettverk" rundt seg.... og andre mindre aktive mobbere på gamle skolen, fortsetter mobbingen av den mobbete. Det er nok en fare for det ja... Er alltid noen som er mer aktive i mobbingen. Var litt av det jeg nevnte i innlegget over, det er vel sjelden bare en som mobber?
Gjest lilletroll Skrevet 5. april 2005 #9 Skrevet 5. april 2005 Hvis offeret må tvangsflyttes "vinner" jo mobberen, og det er vel ingen heldig situasjon.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #10 Skrevet 5. april 2005 Hvis offeret må tvangsflyttes "vinner" jo mobberen, og det er vel ingen heldig situasjon. Og du har retten på din side hvis en bil kjører på deg der du går over veien på grønn mann. Men taper du ved å hoppe et skritt tilbake for å unngå å bli overkjørt? Det viktigste er at den mobbete skal slippe mobbingen, og da bør man velge en løsning som sikrer dette best mulig. På en skole jeg gikk på i ungdommen var det en som ble mobbet så pass mye at han byttet skole. Ikke vet jeg om han ble mobbet på den nye skolen, men da han kom tilbake igjen, så ble han nok en gang mobbet. Det er mange som mobber, ikke bare en. Og det er ikke alltid lett å ta tak i den. Så for at den mobbete ikke skal bli en brikke i et spill om hvem som taper eller vinner ved flytting, så bør man velge hva som er det beste for at personen unngår mobbing. Og det kan fort hjelpe å bytte skole (forutsatt at personen også får annen oppbakking). Samtidig må man selvfølgelig jobbe med å få bukt med mobbingen, men det gjør man ikke i en håndvending, og da må man studere fenomenet nøyere.
Superlammet Skrevet 5. april 2005 Forfatter #12 Skrevet 5. april 2005 Og du har retten på din side hvis en bil kjører på deg der du går over veien på grønn mann. Men taper du ved å hoppe et skritt tilbake for å unngå å bli overkjørt? Litt feil sammenligning mener nå jeg da. Som regel har ikke den som blir mobbet et valg om å bli mobbet eller å ikke bli det. Men som nevnt innledningsvis kan samtaler der "trusselen"/"løftet" om at mobberen må bytte skole virke forebyggende. Spesielt hvis dette er noe som blir tatt tak i på barneskolenivå. Da skjønner også foreldre at dette er veldig alvorlig. Det som kan skje dersom mobbeofferet blir flyttet er at foreldrene til mobberen(e) ikke helt innser hva barnet deres bedriver i skoletiden. Får man bukt med dette tidlig kan det være forebyggende da barna går over til ungdomsskole osv. Fighter skrev: Og om h*n fortsetter å mobbe på den nye skolen? Det er en potensiell sjanse for at mobberen fortsetter å mobbe på en ny skole, men det er også en stor sjanse for at h*n ikke gjør det fordi h*n da er klar over konsekvensene. Jeg tror også at foreldre vil være mer oppvakte. Det finnes selvsagt unntak her, og man kan stille spørsmålet "Hva hvis/om" til krampa tar en.
LilleBille Skrevet 5. april 2005 #14 Skrevet 5. april 2005 Fighter skrev: Det er en potensiell sjanse for at mobberen fortsetter å mobbe på en ny skole, men det er også en stor sjanse for at h*n ikke gjør det fordi h*n da er klar over konsekvensene. Jeg tror også at foreldre vil være mer oppvakte. Det finnes selvsagt unntak her, og man kan stille spørsmålet "Hva hvis/om" til krampa tar en. .. og det er jo i tillegg mindre sjanse for at h*n begynner å mobbe for støtten/nettverket rundt (kall det gjerne heiegjengen) ikke er der - og h*n i utgangspunktet vil være alene og ny.
Donnie Darko Skrevet 5. april 2005 #15 Skrevet 5. april 2005 hvor er foreldrene oppe i alt dette? Det er jo igrunn deres ansvar å oppdra ungen.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #16 Skrevet 5. april 2005 .. og det er jo i tillegg mindre sjanse for at h*n begynner å mobbe for støtten/nettverket rundt (kall det gjerne heiegjengen) ikke er der - og h*n i utgangspunktet vil være alene og ny. Barn som mobber er ofte ganske så selvsikre, og plukker på andre usikre barn (heiagjengen er gjerne litt mer usikre på seg selv). De bygger nok fortere opp et nettverk enn hva den mobbete klarer.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #17 Skrevet 5. april 2005 Litt feil sammenligning mener nå jeg da. Som regel har ikke den som blir mobbet et valg om å bli mobbet eller å ikke bli det. Nei, men personen har en mulighet til å kunne velge fravær fra mobbing ved å flytte fra skolen. Og hvis dette øker sannsynligheten for at personen ikke blir mobbet vil jeg foretrekke det, framfor å prate om hvem som "vinner" eller ikke. Det er en potensiell sjanse for at mobberen fortsetter å mobbe på en ny skole, men det er også en stor sjanse for at h*n ikke gjør det fordi h*n da er klar over konsekvensene. Jeg tror også at foreldre vil være mer oppvakte. Det finnes selvsagt unntak her, og man kan stille spørsmålet "Hva hvis/om" til krampa tar en. Er bytte av en skole en så stor konsekvens for et barn? Burde ikke kjeft også være en konsekvens? Likevel vurderes ikke den, så hvorfor vil barnet vurdere konsekvensen om å bytte skole?
Gjest Valhalla Skrevet 5. april 2005 #18 Skrevet 5. april 2005 Hvor setter man grensen for mobbing, noen er jo ekstremt sensitive stakkars og tåler ingenting. Hvis mobberen flyttes må h*n komme inn i et nytt miljø og vil antagelig ikke mobbe med det første. Hva er grunnen til at noen mobbeofre blir mobbet selv om de flytter på seg? Kanskje de må gjøre noe med sin egen personlighet?
Donnie Darko Skrevet 5. april 2005 #19 Skrevet 5. april 2005 Hvor setter man grensen for mobbing, noen er jo ekstremt sensitive stakkars og tåler ingenting. Hvis mobberen flyttes må h*n komme inn i et nytt miljø og vil antagelig ikke mobbe med det første. Hva er grunnen til at noen mobbeofre blir mobbet selv om de flytter på seg? Kanskje de må gjøre noe med sin egen personlighet? hoho.. nå er det bare å finne frem popkornet..
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #20 Skrevet 5. april 2005 Uansett; en av Bondeviks genialiteter er jo handlingsplanene og vedtakene (!) mot mobbing. Så dette er nok et forbigående problem; han har tross alt sagt at dette snart skal ta slutt. (Og for øvrig er det etter mit syn innlysende at det er mobberen som bør flyttes. Gjerne sammen med foreldrene, Donnie)¨
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå