Gå til innhold

Regler for utleie av bod

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor selveier (sameie).

Hva er reglene rundt å leie ut bod til f.eks. andre beboere som mangler plass? Hva er normal pris og hvordan skattlegges dette. Er det i det hele tatt lov?

Anonymkode: 20d7a...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor selveier (sameie).

Hva er reglene rundt å leie ut bod til f.eks. andre beboere som mangler plass? Hva er normal pris og hvordan skattlegges dette. Er det i det hele tatt lov?

Det kan du vel bestemme selv, leide ut både garasjeplass og bod der jeg bodde tidligere, sameie. Tok 100 pr.måned for bod og 300 for garasje plass, ingen som brydde seg om det og ihvertfall ikke styret. Her jeg bor nå har jeg  to store boder, den ene trenger jeg ikke og den låner jeg ut gratis til en god nabo. Trener ikke skatte, få oppgjøret betalt kontant f.eks

Anonymkode: dcd88...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leier ut akkurat som du selv vil. Det er jo din eiendom. Skatt tror jeg neppe det blir på et så lavt beløp. 

Anonymkode: 9ba09...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan kun se for meg en 100-lapp i måneden? Hadde sett for meg en liten 0 til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg kan kun se for meg en 100-lapp i måneden? Hadde sett for meg en liten 0 til.

Du hadde vel ikke trodd du kunne få 1000 for utleie av en bod ? Det tror jeg skal holde hardt for at noen er interessert i. Da skal nøden være stor, og vedkommende desperat , + boden stor og romslig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vanlig pris da for 3 kvm? 500 i mnd?

Boden min er rundt 5 og som sagt den låner jeg ut gratis, der jeg bodde før var den på rundt 4-5 også tenker jeg og tok da 100,- men det var fordi vedkommende som trengte absolutt ville betale litt. Trengte ekstra plass til bil dekk og noen møbler bl.a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tar man betalt for å leie ut boden sin?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Boden min er rundt 5 og som sagt den låner jeg ut gratis, der jeg bodde før var den på rundt 4-5 også tenker jeg og tok da 100,- men det var fordi vedkommende som trengte absolutt ville betale litt. Trengte ekstra plass til bil dekk og noen møbler bl.a

Ja vel, deg om det. 

Det koster vesentlig mer å leie tilsvarende lager, iallfall i Oslo, så jeg skjønner ikke helt  hvorfor du absolutt må gi bort penger. 

Endret av FrodeF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lagerplassen er verd finner du jo ut ved å henge opp en lapp om "Bod til leie"  i sameiet.

Det kan være like viktig å ha et godt naboforhold som å gnikke hver minste 50-lapp ut av hvemsomhelst.

Anonymkode: b9f72...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leie ut boden til en annen i sameiet er uproblematisk. Pris avhenger av hvor attraktiv bodplassen er. En bod i en bygård med mange ettromsleiligheter sentralt i Oslo, vil du trolig kunne leie ut til et tresifret månedsbeløp, for eksempel. Her hvor jeg bor, har en bod stått tom og ulåst i mange år. Da er neppe markedet helt det samme.

Er det snakk om å leie ut til fremmede, er det et spørsmål om det er en frittstående bod, eller boden ligger i kjeller/loft, som folk flest ikke har tilgang til. De som leier, må jo da få nøkkel til oppgang/loft/kjeller. Det kan være at de andre i sameiet ikke er spesielt interessert i det. Du risikerer forøvrig at boden brukes til lagring av diverse ulovlige ting, av kriminelle.

Anonymkode: 375b0...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig står ikke jeg ansvar for hva folk lagrer i boden. I det øyeblikket den leies ut til andre er det deres ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig står ikke jeg ansvar for hva folk lagrer i boden. I det øyeblikket den leies ut til andre er det deres ansvar.

Dette er det du må fortelle til politiet, eventuelt. Og forklare at boden er utleid, selv om dette ikke synes på kontoutskriftene dine, siden leietakerne foretrakk å betale kontant, en gang i kvartalet. For eksempel.

Anonymkode: 375b0...d44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig betaler leietaker over kontooverføring og kontrakt er til stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, FrodeF skrev:

Ja vel, deg om det. 

Det koster vesentlig mer å leie tilsvarende lager, iallfall i Oslo, så jeg skjønner ikke helt  hvorfor du absolutt må gi bort penger. 

Forskjell på bod og lager. trenger heller ikke tjene på alt en kommer over. Har penger nok så hvorfor skal jeg ta betalt for bod når noen trenger den mer enn meg ? Og 100 kroner er lommerusk, samme er 500,- ser ikke noe poeng i det. Låner ut bo i dag til en god venn som trenger det, tar da ikke betalt for det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...