AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #1 Skrevet 10. januar 2019 Jeg har regnet ut hvor mye penger jeg bruker i måneden på mat. Jeg er da student og jobber mye ved siden av. Jeg fant ut at jeg brukte rundt 5900,- kr bare på mat denne måneden, jeg synes at det er grovt mye og galskap for en person. Hvor mye bruker du sånn ca? Evt om du gidder å komme med noe tips (som funker) til hvordan man kan spare på mat pengene? Anonymkode: 58965...acd
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #2 Skrevet 10. januar 2019 3x = 4500-5000 kr ca. Anonymkode: 0614f...913 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #3 Skrevet 10. januar 2019 15-20 kroner. Anonymkode: 2b943...581 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #4 Skrevet 10. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 15-20 kroner. Anonymkode: 2b943...581 Pr DAG Anonymkode: 2b943...581 1
Nuttery Skrevet 10. januar 2019 #5 Skrevet 10. januar 2019 Bruker 2000 kr, i snitt. Planlegger matinnkjøp, handler på tilbud, og handler fast en gang i uka. 1
Gjest supernova_87 Skrevet 10. januar 2019 #6 Skrevet 10. januar 2019 Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hva du bruker dem på? Jeg tror det er enklere å hjelpe deg, hvis du sier hvilke type varer du kjøper som koster så mye, for da kan man si hvor du kan kutte og bytte ut med alternativer. Kjøper du mye mat ute, i stedet for å lage middag hjemme? Både fra bunnen og halvfabrikat er mye billigere enn å kjøpe mat ute. De gangene jeg har ført budsjett (sluttet med det fordi det ble for detaljert og kontrollerende) så hadde jeg budsjettert 2000 på mat, og 400 til cola uten sukker. Prøvde å minke matposten ytterligere men det ble for tidkrevende. Og så hadde jeg en post i budsjettet som gikk til det å kjøpe mat ute, som var mer kos og moro-post, og ikke reknet i matposten. Men da måtte jeg velge da "vil jeg ut å spise, eller gå på kino" osv. Men har man råd har man jo råd. Men for egen del er det å spise ute kun så fint og føles "utenom det vanlige", nettopp fordi jeg gjør det relativt sjelden. Gjør en greie ut av det. Ellers er det å forhindre matsvinn noe man sparer mye på. Fortell litt hva du kjøper, så kan vi hjelpe deg med hva du kan kutte ut, eller bytte ut
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #8 Skrevet 10. januar 2019 2000 i mnd ca, litt mer hvis det er en måned jeg spiser ute en gang eller to. Planlegger godt hva jeg skal ha til middag hver uke, sjekker om det er noen gode tilbud, og handler bare en gang i uken. Anonymkode: 8b645...059
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #9 Skrevet 10. januar 2019 Rundt 8000-10000 for to. Inkludert hygieneartikler. Vi spiser sunt og godt, koser oss med mat. Livet er for kort til å ikke unne seg noe. Får likevel spart og betalt på lån, eier hus. Anonymkode: 22d21...e58 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #10 Skrevet 10. januar 2019 Bare meg, er vel ca 1500 kanskje. Inkl husholdningsting. Anonymkode: 48fba...26e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #11 Skrevet 10. januar 2019 4 minutter siden, Rainstorm skrev: Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hva du bruker dem på? Jeg tror det er enklere å hjelpe deg, hvis du sier hvilke type varer du kjøper som koster så mye, for da kan man si hvor du kan kutte og bytte ut med alternativer. Kjøper du mye mat ute, i stedet for å lage middag hjemme? Både fra bunnen og halvfabrikat er mye billigere enn å kjøpe mat ute. De gangene jeg har ført budsjett (sluttet med det fordi det ble for detaljert og kontrollerende) så hadde jeg budsjettert 2000 på mat, og 400 til cola uten sukker. Prøvde å minke matposten ytterligere men det ble for tidkrevende. Og så hadde jeg en post i budsjettet som gikk til det å kjøpe mat ute, som var mer kos og moro-post, og ikke reknet i matposten. Men da måtte jeg velge da "vil jeg ut å spise, eller gå på kino" osv. Men har man råd har man jo råd. Men for egen del er det å spise ute kun så fint og føles "utenom det vanlige", nettopp fordi jeg gjør det relativt sjelden. Gjør en greie ut av det. Ellers er det å forhindre matsvinn noe man sparer mye på. Fortell litt hva du kjøper, så kan vi hjelpe deg med hva du kan kutte ut, eller bytte ut Spiser mye Hurtigmat mac og Bk for det meste. Det har jeg bestemt meg for å kutte nå, kjøper mat på jobben også på ca 50-80 kr 2-3 dager i uka. Energi drink. Handler ikke fast i uka. Alt dette her er fordi jeg har lite tid, både studien min og jobben er krevende, så jeg rekker sjeldent å lage mat hjemme. Anonymkode: 58965...acd
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #12 Skrevet 10. januar 2019 I 2018 brukte jeg gjennomsnittlig 2500kr i mat i måneden på bare meg Anonymkode: 4f35e...aa7
Gjest supernova_87 Skrevet 10. januar 2019 #13 Skrevet 10. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spiser mye Hurtigmat mac og Bk for det meste. Det har jeg bestemt meg for å kutte nå, kjøper mat på jobben også på ca 50-80 kr 2-3 dager i uka. Energi drink. Handler ikke fast i uka. Alt dette her er fordi jeg har lite tid, både studien min og jobben er krevende, så jeg rekker sjeldent å lage mat hjemme. Anonymkode: 58965...acd Matlaging trenger ikke være så tidkrevende som du tror. Bare ved å ha med nistepakke vil du kunne spare 600 kr i måneden. Kjøp en pakke knekkebrød f.eks og et pålegg, er ikke det mest spennende, men enkelt og lite tidkrevende. Øv på å lage middag hjemme, om så du må begynne med "å lage" Fjordland. En middag fra Fjordland koster mellom 50 og 100 kr (som fortsatt kan være litt mye), men er nok adskillig mindre enn burger på maccern og burgerking.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #14 Skrevet 10. januar 2019 Det er helt sinnsykt mye ja men jeg har vært der selv! Kjøpte mye mat på bensinstasjon og sånn. Nå bruker jeg max 2500, men som regel bare rundt 1500-2000 i mnd. Jeg kjøper first price og billig produkter av det jeg kan, slutta å kjøpe brus og drikker saft i stedet, sparer flere hundre kroner bare på det, og handler bare en gang i uka etter handleliste og har kuttet ut all småhandling med uplanlagte varer. Anonymkode: 4331b...5e3 1
SPOCA Skrevet 10. januar 2019 #15 Skrevet 10. januar 2019 Vi er 2 stykker og bruker 6000 kr til sammen. Dette inkluderer også kattemat, kattesand, husholdningsartikler, hygieneartikler, take-away osv. 1
Rumle Skrevet 10. januar 2019 #16 Skrevet 10. januar 2019 Har du mulighet for å fryse ned mat, ts? Om du har det kan det lønne seg å ta en dag innimellom og lage en stor gryte av noe du liker godt og fryse ned i passe porsjoner. Om du i tillegg passer på å handle inn og lage maten etter hva som er i sesong/på tilbud, så har du spart mye, både tid og penger 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #17 Skrevet 10. januar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: tips (som funker) til hvordan man kan spare på mat pengene? 1/2 pris-diskene på Kiwi og andre butikker. First-Price-produkter. Tilbud. Anonymkode: 2b943...581 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #18 Skrevet 10. januar 2019 Vi er to stk og bruker 3000(det er inkludert alt som kjøpes på butikk; såpe, deo, bind/tamponger, rengjøringsprodukter osv.). Mine kjappe tips er å lage en ukesmeny, handle etter den, og evt. tilpasse etter tilbud som du finner. Lurt å ha fryser, om det så bare er en sånn liten fryselomme på toppen, sparer masse. Forsøk å bruk opp rester i så stor grad som mulig. Har du oste-skalker kan du kutte dem i terninger og ha på pizza eller lasagne f.eks. Smak på mat som er gått ut på dato før du kaster det. Har spist yoghurt som var 14 dager over datoen, var helt fin. Vær mer forsiktig med kjøtt og fisk. Kjøp store kvanta(vanskelig om du ikke har fryser), og generelt se på kilosprisen, ikke stk. prisen. Benytt deg gjerne av kort-holdbarhet-disken om det finnes, særlig om det er noe du kan bruke opp raskt. Mange firstprice produkter er brukbare, men litt smak og behag så prøv deg frem. Spe ut kjøtt og fisk med billige råvarer som løk, linser, bønner, erter osv. Spis gjerne også litt vegetar, er billigere og bra for kroppen:) Jeg pleier å kjøpe kokosmelk, hakkede tomater og kikerter når det er 10 kronersmarked. Jeg bruker disse 3 + løk, krydder og buljongterning, og så har jeg 4 porsjoner suppe for 30-ish kroner. Anonymkode: bc14b...b17 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #19 Skrevet 10. januar 2019 Liker at TS spør hvor mye dere bruker på én person, og så driver folk å svarer hvor mye de bruker som to stykker osv... Jeg bruker 2000. Det går helt greit. Anonymkode: 0069d...2e5 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #20 Skrevet 10. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Liker at TS spør hvor mye dere bruker på én person, og så driver folk å svarer hvor mye de bruker som to stykker osv... Jeg bruker 2000. Det går helt greit. Anonymkode: 0069d...2e5 Ts 😂😂😂 Anonymkode: 58965...acd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå