Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 8,5 år kom hjem helt på gråten i dag. Han fortalte at de hadde fått beskjed om å være ute mellom kortfri og langfri i dag, ca 2 timer, og at han nå var klissblaut og iskald.

Været i dag er i ordentlig kjipt. Det har snødd godt i noen dager og nå er det 4 grader, slaps, pissregn og vind (meldt full storm, så det blåser opp ganske greit ute). Ungen har gode uteklær og vi er nok litt i overkant opptatt av gode klær. Likevel så er alt gjennomvått. Han har noe skifteklær på skolen, men det hjelper ikke når både sko, utebukse og jakke så og si kan vries opp. Han var helt skrukkete og iskald da han kledde av seg.

Jeg har i utganspunktet den instillingen at man ikke dauer av å være ute eller å bli litt blaut. Jeg sa til han at han var heldig som fikk så mye frisk luft i dag og at han endelg var hjemme så jeg fyrte i peisen og hentet pledd til han for å gjøre situasjonen positiv. Han ble da leiseg fordi han mente jeg ikke hørte på han, at han følte seg dårlig behandlet på skolen som hadde blitt tvunget til å være ute i styggværet selv om han var både kald og klissblaut.

Kan legge til at han ikke er fremmed for å være ute ellers, han går på langrenn og er stort sett ute og trener flere ganger i uka og elsker det.

Jeg er derfor litt i tvil med tanke på at han er så opprørt - burde jeg reagere eller er det helt ok å si som jeg sa? Ønsker jo ikke å bagatellisere følelsene hans eller at han skal føle at jeg ikke stiller opp. Skjønner jo også at det er dritkjipt å bli tvunget til å stå ute i pissregn og slaps i 2 timer, jeg som voksen hadde jo aldri i livet godtatt det. Likevel så er det jo «en del av det å vokse opp».

Hadde du reagert på noe vis?

Anonymkode: cf8ea...16f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er av den innstillingen at barna er jo vanntette. 

Tenker at jeg hadde sagt det samme og ikke stillt spørsmålstegn til skolen sine valg så gutten hørte i alle fall. 

Men om dette gjentar seg flere ganger tror jeg nok at jeg hadde sendt en Mail til skolen og spurt om de kunne gi beskjed disse dagene slik at man har mulighet til å sende med enda mer klær. 

Anonymkode: d38a5...71a

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor i all verden måtte de være ute? Vi var bare ute om vi hadde utegym, og det er da januar

Skrevet
2 minutter siden, Tamsi skrev:

Hvorfor i all verden måtte de være ute? Vi var bare ute om vi hadde utegym, og det er da januar

Jeg aner ikke, jeg spurte om de gjorde noe spesielt og hadde noe opplegg, men de hadde bare hatt «vanlig friminutt» i 2 timer uten å få gå inn. Det var for vått og surt til å leke noe særlig, så de hadde bare stått og snakket og prøvd å holde varmen 🤷🏼‍♀️

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke, jeg spurte om de gjorde noe spesielt og hadde noe opplegg, men de hadde bare hatt «vanlig friminutt» i 2 timer uten å få gå inn. Det var for vått og surt til å leke noe særlig, så de hadde bare stått og snakket og prøvd å holde varmen 🤷🏼‍♀️

TS

Dette høres så meningsløst og ondskapsfult ut at det kan da bare ikke stemme? Her hadde jeg absolutt reagert ja. Eventuelt hørt med noen andre foreldre først om de har fått samme historie. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten min på 8,5 år kom hjem helt på gråten i dag. Han fortalte at de hadde fått beskjed om å være ute mellom kortfri og langfri i dag, ca 2 timer, og at han nå var klissblaut og iskald.

Været i dag er i ordentlig kjipt. Det har snødd godt i noen dager og nå er det 4 grader, slaps, pissregn og vind (meldt full storm, så det blåser opp ganske greit ute). Ungen har gode uteklær og vi er nok litt i overkant opptatt av gode klær. Likevel så er alt gjennomvått. Han har noe skifteklær på skolen, men det hjelper ikke når både sko, utebukse og jakke så og si kan vries opp. Han var helt skrukkete og iskald da han kledde av seg.

Jeg har i utganspunktet den instillingen at man ikke dauer av å være ute eller å bli litt blaut. Jeg sa til han at han var heldig som fikk så mye frisk luft i dag og at han endelg var hjemme så jeg fyrte i peisen og hentet pledd til han for å gjøre situasjonen positiv. Han ble da leiseg fordi han mente jeg ikke hørte på han, at han følte seg dårlig behandlet på skolen som hadde blitt tvunget til å være ute i styggværet selv om han var både kald og klissblaut.

Kan legge til at han ikke er fremmed for å være ute ellers, han går på langrenn og er stort sett ute og trener flere ganger i uka og elsker det.

Jeg er derfor litt i tvil med tanke på at han er så opprørt - burde jeg reagere eller er det helt ok å si som jeg sa? Ønsker jo ikke å bagatellisere følelsene hans eller at han skal føle at jeg ikke stiller opp. Skjønner jo også at det er dritkjipt å bli tvunget til å stå ute i pissregn og slaps i 2 timer, jeg som voksen hadde jo aldri i livet godtatt det. Likevel så er det jo «en del av det å vokse opp».

Jeg hadde tatt en ny prat med gutten og sagt at jeg skjønte han og at 2 timer ute i dårlig vær ikke kan ha vært så greit. Så hadde jeg sagt at jeg ville snakke med skolen om det. Da trenger du selvsagt ikke å skjelle ut skolen, men spør litt generelt om dette er vanlig praksis i dårlig vær og om det også var lærer ute hele den perioden barna var ute. Så hadde jeg forhørt meg om hvor man kan oppbevare ekstra klær til slike dager.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det vil bli mange syke barn i tiden fremover. Skål avgjørelse av skolen. Litt utetid er greit, selv i dårlig vær, men 2t i pissregn og sur vind hadde ikke voksne orket heller.

Anonymkode: 1e425...941

• Liker 18
Skrevet

Nei det er uttafor synes jeg! Så gammeldags at man på død og liv må ut uansett vær. Ville ikke gått ut selv når det er på det verste.

Hadde en diskusjon med min stefar her om dagen ang.dette. Han mente det var da bare å kle på seg! Det er jo ikke alltid det hjelper...sånn som nå hos dere.

Huff lag en kopp kakao til gutten å si du skjønner det var kjedelig. Hvertfall når de ikke har et opplegg de måtte være ute for å gjennomføre :(

• Liker 5
Skrevet

Nei, hold dem innendørs til minst 20 år, gi dem større puter under armene, rull dem i bomull og bobleplast og la dem bare aktiviseres av spill og Internett.   Og gi dem for all del ikke fæle oppgaver i hjemmet. 

🙈🙉🙊

• Liker 16
Skrevet

Kanskje det ikke hadde fungert å ha alle barna inne heller? Hvis de ikke er inne til vanlig hadde det sikkert blitt mye bråk, styr og barna hadde kjedet seg

Skrevet

Jeg bor i Nord-Norge, det gjør kanskje dere også? Hvis jeg skulle stått ute i det været vi har nå, så hadde jeg blitt forkjølet! Og veldig sint og sur :fnise:

Syns det er skammelig å behandle noen sånn, bare fordi de er barn.

Anonymkode: 9cfd9...3b9

• Liker 14
Skrevet

Send en mail til skolen og forklar hva gutten sa, og spør om hva opplegget var. Dette høres litt ut som en lærer som ikke har planlagt noe annet innhold enn "utelek", og så har været feilet totalt uten at de har hatt noen plan B.

Utelek er fint og lærerikt i god snø der elevene kan gå på ski, ake, bygge snømann etc., mens det er helt på trynet i forhold til læreplanen hvis været er sånn at man ikke får lekt ordentlig. Men selv i perfekt lekevær er det jo viktig at lærer følger med på aktiviteten og avbryter om leken ikke er god lenger. Elever skal ikke bruke skoletimer til å stå og henge! 

Hilsen barneskolelærer :) 

Anonymkode: d825b...a02

• Liker 10
Skrevet

Lurer på hva det pedagogiske opplegget var... Her ville jeg tatt en prat med skolen, dette høres ikke bra ut. 

• Liker 11
Skrevet

Altså om barnet blir klissvåt og begynner å fryse og fryser i 2 timer(!) så sier det jo seg selv at det ikke er greit? Jeg er sånn som mener at vi behandler barn nå til dags med silkehansker, men syns det du skriver er uakseptabelt. Hadde jeg som voksen fått beskjed om å kle meg godt og komme meg ut i dette drittværet hadde jeg nekta. Her regner det vannrett og blåser som bare det, og hadde jeg hatt et barn så hadde jeg aldri sendt hen ut i dette været. 

Barnet kan jo lære seg å være ute i dårlig vær når det regner litt og blåser litt, men ikke når det er storm og syndeflod. Da er det ikke gøy å være ute, og man trenger ikke være ute med mindre man har et yrke eller et ærend som krever at man er ute. Basta bom... 

Og igjen, jeg er IKKE for å pakke inn barn i bobleplast... De må være rusta for livet... Men noen ting er rett og slett ikke nødvendig, og å leke ute i det været her er jo tilnærmet umulig og ikke nødvendig heller. Det er forskjell på dårlig vær og jævla dritt vær! 

Anonymkode: 9ab42...79e

• Liker 16
Skrevet
17 minutter siden, Diamant20 skrev:

Kanskje det ikke hadde fungert å ha alle barna inne heller? Hvis de ikke er inne til vanlig hadde det sikkert blitt mye bråk, styr og barna hadde kjedet seg

De går jo på skolen. De skal ha undervisningsopplegg. Hadde hatt mer forståelse for det om det var SFO 😊

TS

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De går jo på skolen. De skal ha undervisningsopplegg. Hadde hatt mer forståelse for det om det var SFO 😊

TS

De har vel ikke undervisningsopplegg i friminuttene?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Diamant20 skrev:

De har vel ikke undervisningsopplegg i friminuttene?

Som sagt så fikk de ikke komme inn mellom kortfri og langfri, så den/de undervisningstimene så måtte de være ute.

Å lufte seg i friminutt er helt innafor, det er jeg enig i. Hjernen trenger avkobling og de færreste rekker å fryse til margen på en halvtime. Men dette var altså ikke tilfellet denne gangen 😊

TS

• Liker 4
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke greit.

Anonymkode: e05ce...1f5

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Nei, hold dem innendørs til minst 20 år, gi dem større puter under armene, rull dem i bomull og bobleplast og la dem bare aktiviseres av spill og Internett.   Og gi dem for all del ikke fæle oppgaver i hjemmet. 

🙈🙉🙊

Jeg ser poenget ditt som sagt, som er mye av grunnen til at jeg spør andre foreldre om hvilken reaksjon de ville ha hatt.

Samtidig så føler jeg likevel at det var en urimelig avgjørelse for skolen. Det handler ikke om bobleplast, men det er ikke godt å være klissblaut og iskald i 2 timer uten å føle at man blir tatt hensyn til og i tillegg måtte ha på de samme klærne senere når man skal hjem. Hadde ungen generelt sett vært en ipad-unge så hadde jeg nok tenkt at han måtte ta seg sammen, men han har stått på langrenn i 15 minus, holke, pissregn og snø i hele vinter uten å klage et sekund og uten ei eneste dørstokkmil. Forskjellen er jo at han da er kledd for den treningstimen og får komme inn i varmen etterpå. Han stiller generelt sett ikke spørsmålstegn til vær ellers.

• Liker 6
Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg ja når det er friminutt osv. Men hvorfor tvinge barna ut i 2 timer i iskaldt og vått vær når de egentlig skulle hatt skoletime? Sikkert mange av barna som ikke hadde skift og frøs resten av dagen da? Høres jo bare helt unødvendig ut og hva var poenget? De skal jo ikke bare være ute når de egentlig skal ha undervisning vel? ville kontaktet skolen og spurt hvorfor.

Anonymkode: 9b146...34b

• Liker 6
Skrevet

Høres kanskje litt merkelig ut, ja. Personlig syns jeg mange er veldig pysete når det gjelder vær, og at foreldre er raske til å klage på at barn nærmest må være ute på vinteren i det hele tatt. Syns mange kler barna sine for dårlig og/eller ikke lærer opp barna godt nok i påkledning. Men høres litt rart ut, hvis de egentlig skulle være inne og så ble sendt ut i to timer i sånt vær. Og du mener dere har gode klær og han likevel ble raskt vår og kald. Men jeg hadde ikke sagt noe til skolen hvis det ikke er et gjennomgående problem. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...