Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en historikk bak meg med psykiatri, dette er noen år tilbake og jeg har lagt dette helt vekk. I den forbindelse når jeg var dårlig så var politiet inne i bildet gjentatte ganger for å hente meg osv.. Dette står i systemet deres den dag i dag.

Så er det sånn at jeg er gift med en fantastisk mann som ikke vet noe om dette, og har heller ikke noe behov for å vite det. Men og det her problemet kommer frem. Sønnen hans er en utrolig god mann som er nyutdannet og akkurat hadde fått jobb i politiet. Og i går satt vi å spiste han og jeg da han kom innom m\for en matbit. Helt ut av det blå spør han meg om " vet pappa om at du har blitt hentet av politiet før?" Jeg vet at ikke han kan ha funnet det ut via venner, da jeg bodd den gangen 250 mil unna. Jeg fikk sjokk og spurte hva han mente. nei han hadde bare sjekket opp noe. ja med andre ord har han søkt på meg.

Så jeg lurer på hva jeg gjør nå`? Jeg vet at det er ikke noen grunn for at han skal søke på meg da jeg ikke har gjort noe som gjør at de skulle undersøke om meg. Og jeg tenker at jeg ikke kan la dette gå vidt. Nå må det sies at han nok vil finne en måte å forklare dette på. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 5c445...dc4

Skrevet

Du vet jo ikke hvorfor han har søkt det opp, evt om det er noen andre som har søkt det opp og informert han om det. Jeg ble en gang bedt om å søke på en stilling som krevde en spesiell form for sikkerhetsklarering, da måtte også foreldre og evt nye partnere, søsken med partnere og egen partner med foreldre oppgis for bakgrunnssjekk. Han kan ha søkt på noe lignende uten at han kan/vil informere der om hva det går i, og så ha fått vite at du har vært i kontakt med politiet gjentatte ganger. Antar du ikke var veldig samarbeidsvillig de gangene du hadde med politiet å gjøre, og derfor er merket i systemet, noe som gjør at han sikker får et obs varsel hvis han skriver inn navnet ditt, uten å sjekke nærmere hva det dreier seg om. Du kan jo bare spørre han hvordan han har fått vite det hvis du lurer? Syns for øvrig det er merkelig at du er gift med en som ikke vet at du har vært syk. 

Anonymkode: 46dad...f69

• Liker 4
Skrevet

Han har brutt loven. Han har IKKE lov å søke opp seg selv, venner, familie etc. Han er inhabil, med mindre annet er krav. F.eks ved straffesaker etc.

Det er bare å melde fra til Spesialenheten. Dette burde han absolutt ikke gjort

Anonymkode: 8290f...aa2

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anmeld tvert! Dette er langt over grensen, men dessverre ikke uvanlig. 

Han er ikke egnet til å jobbe i politiet! 

• Liker 11
Gjest Sofia2018
Skrevet

Jeg vet ikke hva det dreier seg om men jeg kan tenke meg at han var nysgjerrig men anmeld han tvert

Skrevet

Han har ikke lov å bruke politiets systemer for å gjøre søk han ikke har tjenestlig behov for. Dersom du ønsker det, kan du melde fra til arbeidsgiver. Hilsen en spm jobber med personvern i en staten

Anonymkode: f6ed7...1d8

• Liker 12
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har en historikk bak meg med psykiatri, dette er noen år tilbake og jeg har lagt dette helt vekk. I den forbindelse når jeg var dårlig så var politiet inne i bildet gjentatte ganger for å hente meg osv.. Dette står i systemet deres den dag i dag.

Så er det sånn at jeg er gift med en fantastisk mann som ikke vet noe om dette, og har heller ikke noe behov for å vite det. Men og det her problemet kommer frem. Sønnen hans er en utrolig god mann som er nyutdannet og akkurat hadde fått jobb i politiet. Og i går satt vi å spiste han og jeg da han kom innom m\for en matbit. Helt ut av det blå spør han meg om " vet pappa om at du har blitt hentet av politiet før?" Jeg vet at ikke han kan ha funnet det ut via venner, da jeg bodd den gangen 250 mil unna. Jeg fikk sjokk og spurte hva han mente. nei han hadde bare sjekket opp noe. ja med andre ord har han søkt på meg.

Så jeg lurer på hva jeg gjør nå`? Jeg vet at det er ikke noen grunn for at han skal søke på meg da jeg ikke har gjort noe som gjør at de skulle undersøke om meg. Og jeg tenker at jeg ikke kan la dette gå vidt. Nå må det sies at han nok vil finne en måte å forklare dette på. Hva gjør jeg?

Jeg skjønner ikke, når man blir kjent med nye folk, pleier man ikke å fortelle historien om seg selv? Om du har masse livserfaringer er ikke det for å deles med andre? Jeg forstår meg ikke på dere som forsøker å være lykkelige mennesker med hemmeligheter og masse annet? 

Hvorfor? Blir du virkelig lykkelig av å skjule ting for dem du er glade i?

Endret av waco
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke lov å bruke politiets systemer for å gjøre søk han ikke har tjenestlig behov for. Dersom du ønsker det, kan du melde fra til arbeidsgiver. Hilsen en spm jobber med personvern i en staten

Anonymkode: f6ed7...1d8

Jeg ville heller gått til spesialenheten med dette, da det gjerne medfører en mer «korrekt» behandling av saken. 

• Liker 3
Skrevet

Han har ikke lov å gjøre søk på venner og familie i sitt datasystem. Det er ulovlig! Men nå har han gjort det og funnet ut informasjon om deg dom du ikke har valgt å dele med mannen din... først og fremst bør du ta opp med ham at du setter svært lite pris på at han risikerer jobben sin for å få innsyn i noe han rett og slett ikke har noe med.  Så kan du du spørre han hva han tenker du skal gjøre med den saken?

Så bør du vurdere å fortelle det til mannen din, fordi det nå er flere enn du som vet og det er forferdelig kjedelig om dette skulle komme han for øret fra noen andre.

Anonymkode: c8abf...1b3

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, waco skrev:

Jeg skjønner ikke, når man blir kjent med nye folk, pleier man ikke å fortelle historien om seg selv? Om du har masse livserfaringer er ikke det for å deles med andre? Jeg forstår meg ikke på dere som forsøker å være lykkelige mennesker med hemmeligheter og masse annet? 

Hvorfor? Blir du virkelig lykkelig av å skjule ting for dem du er glade i?

Dette ligger over 15 år tilbake i tid, så jeg ser ikke behov for det å fortelle dette, det er snakk om 2 ganger  1 gangen da jeg var 18 og andre og 3 gangen gangen da jeg var 20 

• Liker 3
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke lov å gjøre søk på venner og familie i sitt datasystem. Det er ulovlig! Men nå har han gjort det og funnet ut informasjon om deg dom du ikke har valgt å dele med mannen din... først og fremst bør du ta opp med ham at du setter svært lite pris på at han risikerer jobben sin for å få innsyn i noe han rett og slett ikke har noe med.  Så kan du du spørre han hva han tenker du skal gjøre med den saken?

Så bør du vurdere å fortelle det til mannen din, fordi det nå er flere enn du som vet og det er forferdelig kjedelig om dette skulle komme han for øret fra noen andre.

Anonymkode: c8abf...1b3

Det er kun sønnen som kan røpe dette, ikke noen andre

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og du må regne med at det kommer for en dag hvis du anmelder han.. 

Men, jeg håper du tar hensyn til dine medmennesker, og anmelder dette! Tjenestepersoner som misbruker systemene er en fare for rettssikkerheten, og slike hendelser er ødeleggende for tilliten til politiet. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg håper du tar dette videre til spesialenheten.

Anonymkode: 4c8c8...435

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stoler du på han... Hvis så, snakke med han, få løfte om taushet.

Han kom jo til deg, gikk ikke til pappa...

a

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ligger over 15 år tilbake i tid, så jeg ser ikke behov for det å fortelle dette, det er snakk om 2 ganger  1 gangen da jeg var 18 og andre og 3 gangen gangen da jeg var 20 

Jeg forstår det bare ikke, - de menneskene som er mest interessante er jo dere som har opplevd noe. Å legge ting bak seg, aldri snakke om noe, - ikke reflektere over egne handlinger og ikke lære av eller lære bort hva som kan føre til at politiet kommer å henter deg, - hva skal du med livet du som ikke vil ha noen livserfaringer?

Menmen, folk velger sine liv, kanskje du har gitt inntrykk av at alt bestandig har stått bra til og at du aldri har hatt noen utfordringer i livet, - ja da må man jo holde seg til historien du har laget.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
4 minutter siden, waco skrev:

Jeg forstår det bare ikke, - de menneskene som er mest interessante er jo dere som har opplevd noe. Å legge ting bak seg, aldri snakke om noe, - ikke reflektere over egne handlinger og ikke lære av eller lære bort hva som kan føre til at politiet kommer å henter deg, - hva skal du med livet du som ikke vil ha noen livserfaringer?

Menmen, folk velger sine liv, kanskje du har gitt inntrykk av at alt bestandig har stått bra til og at du aldri har hatt noen utfordringer i livet, - ja da må man jo holde seg til historien du har laget.

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg - men vi får vel ta høyde for at enkelte skammer seg over sin fortid, eller synes den er så vond at de ikke ønsker å dele den med noen.

Skrevet

Hvorfor skal hun måtte fortelle? Hun har gjort erfaringer i livet sitt, levd seg gjennom dem, og antakelig lært mye om seg selv. Dette skal hun da måtte dele fordi det ellers ikke har noen verdi? 

Det er et faktum at en del mennesker fortsatt stigmatiserer psykiske lidelser, så derfor kan jeg godt forstå at hun vil legge det bak seg. 

Dessuten var hun dengang en helt annen person, nå er livet hennes ganske annerledes, og da må hun få lov å legge fortiden bak seg. Hun har likevel med seg lærdom av det hun gjennomgikk, men det er ikke noe hun må dele. 

Noen ganger kan det være så ufattelig deilig å bare starte med helt blanke ark. :) 

Anonymkode: de0c9...8f1

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har brutt loven. Han har IKKE lov å søke opp seg selv, venner, familie etc. Han er inhabil, med mindre annet er krav. F.eks ved straffesaker etc.

Spøsmålet er om slike saker er noe som Spesialenheten gidder å bry seg om...       

Det skader jo ikke å klage, men det er langt fra sikkert at det skjer noe som helst. 

Anonymkode: 9edee...445

• Liker 1
Skrevet

Dette bør du melde fra om! Det var jo litt av en start i yrket han har valgt. Han er nyutdannet, så det bør sitte klart i hukommelsen hans at dette ikke er lov. Og så toskete å si det til deg på den måten. Mulig han er en god mann, men spesielt smart var han ikke her! Han må jo også skjønne at dette er null respekt for deg, og han har ingenting med hva du har gjort i fortiden, eller om du har fortalt dette til mannen din!

Hvordan forløp resten av den samtalen egentlig? 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov, men de gjør det nok likevel. 

Jeg var en stund sammen med en politi. Han innrømmet at han hadde sjekket meg. "Alle gjorde slikt" ifølge ham. 

Nå hadde jeg ingenting han kunne finne, men syntes det var ekkelt. 

Anonymkode: 5db87...c86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...