Gå til innhold

Blir gal av å bo i kollektiv med røykere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bundet meg et år i dette kollektivet og ingen opplyste meg om at det ville bo røykere her. Luktet ikke da jeg var på visning. Det lukter i gangene og på badet selvom dørene lukkes på natten. Lukter av klærne mine når jeg er ute av leiligheten. Hater lukten. Hvor farlig er det å bo slik med passiv røyking et år? Er mest mulig utenfor huset og kommer hjem rundt 21-22.

Anonymkode: cdfa6...473

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røyker de innendørs? Da et det merkelig at du ikke kjente lukten på visning. Hva står det i kontrakten angående røyking?

Anonymkode: 211bd...d73

• Liker 7
Skrevet

Er det lov å røyke inne da? De fleste huseiere tillater ikke det. Det er ikke vanlig, selv om noen røyker. Vanligvis må de som røyker, røyke ute eller på en ballkong. Sjekk kontrakten. 

Anonymkode: 1d4f7...ce9

• Liker 3
Skrevet

Står ingenting om det i kontrakten og eieren sier han ikke bryr seg om det røykes inne. De flyttet inn et par uker etter meg så det er derfor det ikke var lukt der fra før.

Skrevet

Begynn å røyk selv, så er problemet løst 😂

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, TinaEmilie98 said:

Begynn å røyk selv, så er problemet løst 😂

Ja, det var jo et godt råd. :roll:

Anonymkode: 9bc09...7f7

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke farlig, bare jævlig kjipt med lukten..!

Anonymkode: a45d2...279

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Visst er det farlig når de sitter inne og røyker! Det er påvist at passiv røyking er nesten like ille som å røyke selv (hvis man står ved siden av og må puse inn røyken deres) så over tid vil dette selvsagt kunne ha en effekt. Og det lukter dritt av alt man eier 😕

• Liker 1
Skrevet

Rart at huseier synes dette er greit 🤔 må jo bli vanskelig å finne nye leieboere når lukta fester seg til veggene og møbler.

Anonymkode: ca225...17d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du levd under en stein siden 50-tallet? Passiv røyking er farlig og jeg ville så absolutt flyttet ut. Du kan leie ut hybelen din til noen andre der du da får leien og betaler dette til huseier og så kan du flytte et annet sted. Det skal dog være mulig med 3 mnd oppsigelsestid om du sier opp selv om du i kontrakten har bittet deg opp til 1 år. Kontrakten er nok forøvrig ikke gyldig for deres tidsbestemte avtale da husleieloven sier at det ikke er adgang til å leie ut for perioder under 3 år som tidsbestemt avtale. Dermed kan du si opp leien din med 3 mnd oppsigelsestid. 

Anonymkode: ad978...a04

• Liker 1
Skrevet

Det hadde ikke jeg klart over tid, og jeg er eksrøyker selv. Men etter 5 år som røykfri, synes jeg røyklukt er fælt! 

Skrevet

§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a)husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, ellerb)utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

§ 9-6.Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

Skrevet
11 minutter siden, midlertidigbruker skrev:

Visst er det farlig når de sitter inne og røyker! Det er påvist at passiv røyking er nesten like ille som å røyke selv (hvis man står ved siden av og må puse inn røyken deres) så over tid vil dette selvsagt kunne ha en effekt. Og det lukter dritt av alt man eier 😕

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du levd under en stein siden 50-tallet? Passiv røyking er farlig og jeg ville så absolutt flyttet ut. Du kan leie ut hybelen din til noen andre der du da får leien og betaler dette til huseier og så kan du flytte et annet sted. Det skal dog være mulig med 3 mnd oppsigelsestid om du sier opp selv om du i kontrakten har bittet deg opp til 1 år. Kontrakten er nok forøvrig ikke gyldig for deres tidsbestemte avtale da husleieloven sier at det ikke er adgang til å leie ut for perioder under 3 år som tidsbestemt avtale. Dermed kan du si opp leien din med 3 mnd oppsigelsestid. 

De sitter ikke oppå ts og røyker, nå får dere gi dere, hun sier hun kan LUKTE det, får ikke røyken blåst rett i ansiktet. Sammenlignet med dette er nok eksosen i byen hun går i verre. 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sitter ikke oppå ts og røyker, nå får dere gi dere, hun sier hun kan LUKTE det, får ikke røyken blåst rett i ansiktet. Sammenlignet med dette er nok eksosen i byen hun går i verre. 

Jeg går ut i fra at du røyker selv og det er derfor du prøver å få det til å virke mindre farlig enn det det er? Du får kose deg med kreft både her og der selv, men vi andre er ikke interessert i at helsen vår blir skadet av andres røyking. 

Det finnes ikke noe risikofritt nivå av passiv røyking. Selv svært små mengder kan være helseskadelig. Et røykfritt miljø er den eneste måten du kan beskyttes mot farene ved passiv røyking. Å sørge for god ventilasjon, rense luften, eller ha egne røykerom i bygninger, er ikke nok til å hindre at ikke-røykere i samme bygning blir utsatt for den skadelige røyken.

https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/passiv-royking-helseskader/

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ut i fra at du røyker selv og det er derfor du prøver å få det til å virke mindre farlig enn det det er? Du får kose deg med kreft både her og der selv, men vi andre er ikke interessert i at helsen vår blir skadet av andres røyking. 

Det finnes ikke noe risikofritt nivå av passiv røyking. Selv svært små mengder kan være helseskadelig. Et røykfritt miljø er den eneste måten du kan beskyttes mot farene ved passiv røyking. Å sørge for god ventilasjon, rense luften, eller ha egne røykerom i bygninger, er ikke nok til å hindre at ikke-røykere i samme bygning blir utsatt for den skadelige røyken.

Haha, så fordi jeg ikke overdriver saken så må jeg røyke selv?? Og jeg får kose meg med kreft her og der? Så når folk ikke er enige med deg tyr du til hersketeknikker?  Absolutt ikke, jeg røyker ikke, men når ts knapt et hjemme,  kjenner bare røyklukt her og der, så må ikke du gjøre det om til at folk sitter og røyker i samme rom som henne. Er nok helt andre ting som utgjør en bekymring da.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer, men du prøver å få dette til å virke som at disse røykerne i kollektivet gjør noe galt mot TS, noe de faktisk ikke gjør.

De aller fleste utleieboliger er røykfrie, dette pleier som regel å stå spesifikt i annonsen. Den som er ikke-røyker bør virkelig selv skjekke dette før h*n flytter inn.

I dette tilfellet tillater huseier røyking i kollektivet, og den som ikke aksepterer dette finne seg et annet sted å bo.

Anonymkode: 83878...70c

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, så fordi jeg ikke overdriver saken så må jeg røyke selv?? Og jeg får kose meg med kreft her og der? Så når folk ikke er enige med deg tyr du til hersketeknikker?  Absolutt ikke, jeg røyker ikke, men når ts knapt et hjemme,  kjenner bare røyklukt her og der, så må ikke du gjøre det om til at folk sitter og røyker i samme rom som henne. Er nok helt andre ting som utgjør en bekymring da.

Er halve delen av skjermen din svart eller siden du tydeligvis ikke leste delen fra folkehelseinstituttet og fortsetter å ture frem med kunnskapsløshet? 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette som bekymrer meg, at selv små mengder kan være skadelig. Vi bor ikke i samme etasje, jeg bor under og døren til deres rom oppe er lukket men det er en trapp og en gang som forbinder oss. Og røyken siver ned til meg selvom dørene er lukket fordi de også går inn og ut når de skal til badet f.eks. Så det lukter egentlig ikke røyk på rommet mitt annet enn når de går inn og ut samt at tingene mine lukter. Så de sitter ikke på samme rom og røyker men lukten kommer likevel. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette som bekymrer meg, at selv små mengder kan være skadelig. Vi bor ikke i samme etasje, jeg bor under og døren til deres rom oppe er lukket men det er en trapp og en gang som forbinder oss. Og røyken siver ned til meg selvom dørene er lukket fordi de også går inn og ut når de skal til badet f.eks. Så det lukter egentlig ikke røyk på rommet mitt annet enn når de går inn og ut samt at tingene mine lukter. Så de sitter ikke på samme rom og røyker men lukten kommer likevel. 

Du gå opp og spør om de kan åpne vinduet, eller åpne vinduet ditt selv.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men du prøver å få dette til å virke som at disse røykerne i kollektivet gjør noe galt mot TS, noe de faktisk ikke gjør.

De aller fleste utleieboliger er røykfrie, dette pleier som regel å stå spesifikt i annonsen. Den som er ikke-røyker bør virkelig selv skjekke dette før h*n flytter inn.

I dette tilfellet tillater huseier røyking i kollektivet, og den som ikke aksepterer dette finne seg et annet sted å bo.

Anonymkode: 83878...70c

Har jeg noen gang skrevet at TS ikke bør finne seg et annet sted å bo? For hvis jeg har skrevet det må du nesten sitere det til meg. Ellers er hele innlegget ditt helt irrelevant for meg, da jeg tvert i mot har rådet TS til å flytte ut. Men å påstå som en bruker her gjør at passivrøyking ikke er skadelig og at man må sitte oppå noen som røyker for at det er skadelig er bare bullshit fra ende til annen. Og ja, jeg selv sørger for at leiligheten jeg leier er for ikke-røykere da jeg har astma og hadde krepert om jeg måttet bo i en leilighet med røyklukt fra vegger og tak fordi jeg må leve i et luktfritt miljø :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...