Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Dere som har huslån og andre lån sammen, deler dere tallene i to, dersom alt kommer på bare den enes selvangivelse? Her kommer alt av lån på sambo og siden vi har en "spleiseøkonomi", forlanger jeg at vi deler. Han blir like sur hver gang. :roll: Han mener visst helt oppriktig at det kun er han som skal få fordel av rentene. (Vi fikk selvangivelsene i går, i følge dem skulle jeg ha igjen 9000, han 15000. Men dette er fordi alt av lån kom på ham. Etter jeg delte i to, får han igjen 9000 og jeg 17000. Dette ble han dritsur for, men hvis han vil ha ijgen mer på skatten må han jo trekke mer av lønnen. Gjeld og renter er jo felles!)

Siden nå disse tallene kommer til bare den ene, kunne sambo ha nektet å dele på to eller ville likningskontoret godtatt mitt krav om å dele i to uten protester dersom jeg forlangte det?

Videoannonse
Annonse
Gjest lilletroll
Skrevet

Det kommer vel an på hvem lånet står på hos banken. Vi har felles lån hvor vi begge står som lånetakere, og da kan rentene deles mellom oss når tid for selvangivelse kommer. Men vi har jo felles økonomi, så det spiller jo ingen rolle hvem av oss som får pengene igjen så lenge de kommer, så hos oss står lånet på ham.

Skrevet

Står lånet på dere begge er det en smal sak å rette opp i. Før opp halvparten av gjelden og halvparten av formuen på din selvangivelse, send med et vedlegg hvor du skriver opp hans personalia og ditt og skriver at gjeld/renter skal deles dere imellom pga felles lån. Du trenger ikke hans "samtykke" (underskrift), da ligningskontoret automatisk trekker fra din del hos deg og legger til hos din samboer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi står begge som lånetagere på alle lån, så det er i orden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...