Gå til innhold

Utrolig skuffet nå - kredittkortbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har vært utrolig slurvete med kredittkortbruk i alle år, men i sommer klarte vi endelig å få nedbetalt kredittkortgjelden hans, og  ble enige om at kortet skulle makuleres slik at han ikke skulle ble fristet til å bruke det.  (Kredittkortet ligger i kundeprogrammet hos banken, og er ikke enkelt å avslutte).

Jeg vet at han ikke har fått nytt kort etter at vi ble enige om å makulere kortet.

I dag kommer det en kredittkortregning i posten!  Det viser seg da at han har brukt kredittkort før jul.  Samtidig får jeg en telefon fra datteren med spørsmål om jeg kan overføre penger til henne.  Dette var penger mannen min hadde lånt av henne før jul, og hele tiden har "glemt" å tilbakebetale.

Vi har penger på konto, og jeg har ikke problemer med å betale ned gjelden på ett avdrag, men det handler om to ting:

1. Prinsippet!  Vi ble enige om å ikke bruke kredittkort til forbruk, og vi ble enige om å makulere alle kredittkort.  Han brøt begge svalene.

2.  Jeg forstår ikke hva han har brukt penger på! Jeg har kjøpt alle julegavene bortsett fra hans gave til meg, og gaven til meg kostet ikke summen som var brukt fra kredittkortet + de pengene  han har lånt fra datteren.

Det virker som om han har falt tilbake til gammel vane med å bruke penger han ikke har, og han viser ikke vilje til å slutte med det.

Og det er vel ikke noe jeg kan gjøre med det.  Jeg kan ikke endre kundeprogrammet han har i banken, jeg kan ikke makulere kortet hans, jeg kan ikke svarteliste ham... Alt jeg kan gjøre er å betale regningen når den kommer.

Jeg er så utrolig skuffet akkurat nå,  og måtte bare få det ut et sted.  Jeg trodde faktisk at han mente alvor denne gangen.

Anonymkode: efd0c...313

• Liker 1
Gjest Sislo Rucli
Skrevet

Kan han ikke legge inn en frivillig sperre på å få bestille seg kredittkort? 

Klart det er noe du kan gjøre med det. Du setter det berømmelige skapet på plass, sier at slikt blir ikke aktuelt lengre, så klipper du kortet hans. Og så ber du om å få se hva han brukt penger på. Dere er gift, dere har ikke lov til å holde slikt skjult for hverandre. 

Skrevet

Trist når sånt skjer. Min eks samboer var slik. Han hadde mange kreditt kort, dette var i starten av forholdet. Vi fikk ordna alt men han falt tilbake til gamle vaner. Jeg orka ikke mer tilslutt. Jeg ba alle kredittselskapene sende oversikten til meg og fant ut det var over 10!! kredittkort med litt her og der. Synes ikke singellivet er så verst egentlig....

Anonymkode: 41e41...668

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som dere har delt økonomi. Hvordan går det ut over deg hvis regningen ikke blir betalt? Hvis ikke det får store konsekvenser ville jeg latt være å betale den og latt han ta konsekvensene.

Anonymkode: a52ee...e74

• Liker 3
Skrevet

Gi han et ultimatum. Enten kutter han ut å bruke penger han ikke har, eller han kan leve alene i sin egen økonomiske rennestein (hvilken drittfar er man egnentlig når man låner penger av ungene sine til julegaver??).

Anonymkode: 2fcfc...103

• Liker 5
Skrevet

Nok en som ikke har forstått at "vi ble enige om" sjelden gjenspeiler begges interesser og egentlige intensjoner.

Anonymkode: 56744...070

Gjest Sislo Rucli
Skrevet

Du bør vel også si til datteren deres at hun ikke skal låne han flere penger. 

Kredittkort er farligere greier. Hva om du penser han inn mot en hobby han liker, slik at han ikke kicker seg på å bruke penger? 

Men vær streng. Min mann var litt sånn. Det ordnet seg. Jeg brølte skikkelig og åpnet posten hans noen måneder. Det var sikkert passelig flaut, så han har skjerpet seg (han er flinkere med privatøkonomi enn hva jeg er nå). 

Skrevet

Mannen min har alltid vært dårlig med penger. Jeg fikk ordnet med en økonomisk fullmakt på hans vegne for å hjelpe ham.
Til dels vil jeg foreslå at du ordner med noe av det samme. Spørsmålet er selvsagt om han går med på det.
Jeg sier "til dels" fordi han som voksen burde vært "der" nå. Og det har sine begrensninger på hvordan man kan tvinge en person som ikke vil til å ta seg sammen.

Til dags dato syntes mannen min at det er ubehagelig å snakke om penger, for vi går gjennom alt han skylder og hva som blir betalt med hvor mye hver eneste gang lønnen hans kommer inn. Men han vet det er nødvendig og han forteller meg at han foretrekker det fremfor sånn det var før når det var null kontroll og klump i magen.

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet

Når du skriver "vi ble enige om" så mente du vel egentlig "jeg mente og han svarte ja for å holde på husfreden".

Gjest Sislo Rucli
Skrevet
7 minutter siden, padawan skrev:

Når du skriver "vi ble enige om" så mente du vel egentlig "jeg mente og han svarte ja for å holde på husfreden".

Tenkte det samme. 

TS, du må legge makt bak ordene dine! 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som dere har delt økonomi. Hvordan går det ut over deg hvis regningen ikke blir betalt? Hvis ikke det får store konsekvenser ville jeg latt være å betale den og latt han ta konsekvensene.

Anonymkode: a52ee...e74

Vi har felles økonomi, og felleseie.  I verste fall går huset på tvangssalg hvis han ikke betaler regningen.

Takk for svar alle sammen.  Han er økonomisk analfabet (hans ord), og har alltid vært det, derfor er det jeg som har ansvaret for økonomien i familien. Men det er vanskelig å beholde kontrollen når han går bak ryggen min, og bryter avtalene vi har

7 minutter siden, padawan skrev:

Nei, det mente jeg ikke.  Hadde jeg ment det, hadde jeg skrevet det.

Jeg tror han mente det der og da, men falt tilbake til gamle synder da fristelsen ble for stor før jul.

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Emmelise skrev:

Mannen min har alltid vært dårlig med penger. Jeg fikk ordnet med en økonomisk fullmakt på hans vegne for å hjelpe ham.
Til dels vil jeg foreslå at du ordner med noe av det samme. Spørsmålet er selvsagt om han går med på det.
Jeg sier "til dels" fordi han som voksen burde vært "der" nå. Og det har sine begrensninger på hvordan man kan tvinge en person som ikke vil til å ta seg sammen.

Til dags dato syntes mannen min at det er ubehagelig å snakke om penger, for vi går gjennom alt han skylder og hva som blir betalt med hvor mye hver eneste gang lønnen hans kommer inn. Men han vet det er nødvendig og han forteller meg at han foretrekker det fremfor sånn det var før når det var null kontroll og klump i magen.

Jeg tror jeg vil starte med delvis delt økonomi fremover, det kan kanskje få ham til å åpne øynene litt når han selv må ta ansvar for privat forbruk.

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, Sislo Rucli skrev:

Du bør vel også si til datteren deres at hun ikke skal låne han flere penger. 

Kredittkort er farligere greier. Hva om du penser han inn mot en hobby han liker, slik at han ikke kicker seg på å bruke penger? 

Men vær streng. Min mann var litt sånn. Det ordnet seg. Jeg brølte skikkelig og åpnet posten hans noen måneder. Det var sikkert passelig flaut, så han har skjerpet seg (han er flinkere med privatøkonomi enn hva jeg er nå). 

Datteren har fått beskjed om at hun ikke skal låne ham penger, og hun fikk tilbake det hun hadde lånt ham, med renter.

Mannen min blir aldri god med økonomi, men jeg tenker han skal få se konsekvensene av eget forbruk fremover.

Gjest Sislo Rucli
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren har fått beskjed om at hun ikke skal låne ham penger, og hun fikk tilbake det hun hadde lånt ham, med renter.

Mannen min blir aldri god med økonomi, men jeg tenker han skal få se konsekvensene av eget forbruk fremover.

Det er bra. 

Dette får du til! Han kommer til å drite seg ut igjen, men du får holde ett ekstra godt øye med han og stoppe han før han roter det alt for mye til. Til slutt lærer han. Det er litt opp til deg også. 

Skrevet

Har du ikke spurt ham hva han har brukt pengene på? spiller han på nettet, bruker penger på prostituerte, hva i søtten? Hvorfor snakker dere ikke sammen? 

Kredittkortet kan du be ham om å klippe i to mens du ser på. Så ber du ham ringe banken sin mens du hører på. Han er jo tydeligvis ikke til å stole på så jeg hadde vært så streng. Økonomisk analfabet er bare en unnskyldning, jeg var også ille med økonomi før, selv om jeg ikke hadde kredittkort. Hadde jeg hatt kredittkort hadde jeg sikkert endt med kjempegjeld. Han har ikke styring, han KAN ikke ha kredittkort. Vis ham et par episoder av luksusfellen. Og sett dere ned og snakk om økonomi sammen. Vil han ikke det hadde jeg sagt det var slutten for oss. Som voksen og i et forhold kan man ikke bare tenke på seg selv og det er det han gjør. Hans gjeld har jo allerede tidligere gått utover deg. 

Anonymkode: e6fba...5af

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har felles økonomi, og felleseie.  I verste fall går huset på tvangssalg hvis han ikke betaler regningen.

Takk for svar alle sammen.  Han er økonomisk analfabet (hans ord), og har alltid vært det, derfor er det jeg som har ansvaret for økonomien i familien. Men det er vanskelig å beholde kontrollen når han går bak ryggen min, og bryter avtalene vi har

Jeg tror han mente det der og da, men falt tilbake til gamle synder da fristelsen ble for stor før jul.

Det jeg har uthevet blir en slags unnskyldning for å fraskrive seg ansvar for egne økonomiske handlinger.

- og så går det jo greit å gjøre det (fraskrive seg ansvar) siden han har en kone som tar det ansvaret og som hjelper til med å rydde opp gang etter gang.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å la ham svette og se konsekvensene tenker jeg kan være en god plan, men om den i praksis fører til endring er kanskje tvilsomt når han har kommet til såpass alder uten å ha endret praksis ennå.

Anonymkode: 43189...f2c

• Liker 2
Skrevet

Hadde bedt om å få vite hva som ble brukt penger på siden det i prakis nå er du som har betalt det siden du både betalte tilbake datter og hans regning. 

Anonymkode: bdb5a...d7c

• Liker 2
Skrevet

Mannen min var slik før jeg møtte han. Etter et år i forholdet fant jeg ut om den MASSIVE gjelden han hadde. Han hadde rett og slett gitt opp og det ble bare verre. Når har han fått hjelp hos min far som jobber med gjeld. Han arbeider fortsatt med nedbetalingen av gjelden sin, og er gjeldsfri om to år. Vi har nå to barn sammen, og jeg har tydelig sagt ifra, at om han pådrar seg ny gjeld når han er ferdig med tilbakebetalingene, så går jeg. Han har et ansvar ovenfor meg og barna.

Det jeg prøver å si, er at du må sette ned foten en gang for alle. Ikke gi han flere sjanser. Dette går ut over deg og forholdet deres. Gi han et ultimatum. La deg hjelpe han, eller så går du. Han kan ikke bare gjøre hva han vil. Sett det opp i motsatt retning. Fortell han at han hadde stått uten hus dersom du pådro deg den samme gjelden uten mulighet til å betale tilbake. Dersom han ikke er villig til å ta kontroll og skjerpe seg for din del, så må du vurdere å gå. Min mening ihvertfall. 

Anonymkode: 360ae...cdf

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du få kontroll over. Mamma betaler fremdeles på pappas kredittkort og forbruksgjeld (tatt opp bak ryggen hennes) og da gikk han bort i 2007. Vet om flere slike skjebner.

Anonymkode: 21df4...472

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar og oppmuntringer.

Jeg var ikke hjemme da han kom hjem fra jobb, og den korte versjonen er at jeg kom hjem til klippet kredittkort.

Den litt lengre versjonen er at han kom hjem, så kredittkortregningen, så skissen jeg hadde laget for separat økonomi, og skjønte at han hadde tabbet seg skikkelig ut, og klippet kredittkortet for å vise meg at han mente alvor.  

Jeg krevde at han svartelistet seg selv i alle registre, og han spurte om jeg kunne gjøre det for ham, slik at jeg visste at det blir gjort.  Han ville ikke at jeg skulle tvile på det.

Pengene hadde gått til rent forbruk - ikke prostituerte eller spilling som det ble spurt om .

Vi har noen runder å gå, men det er greit for i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...