AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #1 Skrevet 10. januar 2019 Jeg må melde fra om endret sivilstatus siden dette kan medføre lavere utbetaling på min uføretrygd. Samboer sier han ønsker å være oppført i Folkeregisteret på foreldres adresse. Kan nav finne ut og evt gi beskjed til noen at opplysningene hans ikke stemmer? Anonymkode: 2adcb...3c1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #2 Skrevet 10. januar 2019 Hvis du mener at han skal bo sammen med deg, men skal ha folkeregistrert adresse hos foreldrene, også evt postadresse der, kan du bli tatt for trygdesvindel. Anonymkode: f6dff...385 26
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #3 Skrevet 10. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må melde fra om endret sivilstatus siden dette kan medføre lavere utbetaling på min uføretrygd. Samboer sier han ønsker å være oppført i Folkeregisteret på foreldres adresse. Kan nav finne ut og evt gi beskjed til noen at opplysningene hans ikke stemmer? Anonymkode: 2adcb...3c1 Så du vil være ærlig og si ifra til NAV om at du har fått samboer, men han vil ikke bytte folkeregistrert adresse? Kan du ikke ringe NAV da, og høre hvordan det fungerer. Forklar at han praktisk talt bor hos deg, men at han også har sin egen bopel og adresse. Dere deler likt på utgifter siden han er hos deg hele tiden. Du trenger jo ikke å oppgi navn når du spør hvordan reglene er. Anonymkode: 9997c...603 3
Nicathv Skrevet 10. januar 2019 #4 Skrevet 10. januar 2019 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan nav finne ut og evt gi beskjed til noen at opplysningene hans ikke stemmer? Anonymkode: 2adcb...3c1 Ja. Og hvis det påvirker noen ytelser fra det offentlige er det ulovlig og han kan bli siktet for svindel. Usikker på om du kan bli siktet for det, hvis du forsøker å være ærlig med NAV. Vet ikke helt om det går an å melde om at man har samboer hvis han ikke er folkeregistrert på samme adresse. Hvis ikke så vil du også kunne bli anmeldt og få tilbakebetalingskrav. Uansett vil det jo gå utover deg også hvis han får et stort tilbakebetalingskrav og/eller må i fengsel. Endret 10. januar 2019 av Nicathv 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #5 Skrevet 10. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Så du vil være ærlig og si ifra til NAV om at du har fått samboer, men han vil ikke bytte folkeregistrert adresse? Kan du ikke ringe NAV da, og høre hvordan det fungerer. Forklar at han praktisk talt bor hos deg, men at han også har sin egen bopel og adresse. Dere deler likt på utgifter siden han er hos deg hele tiden. Du trenger jo ikke å oppgi navn når du spør hvordan reglene er. Anonymkode: 9997c...603 Jeg vil så klart være 100% ærlig ovenfor nav. Det stresser meg at jeg ikke har meldt fra enda pga samboer ikke ønsker å gi meg opplysningene jeg trenger pga han er redd de kan si ifra til noen om at han ikke bor på folkeregistrert adresse. Han har vanlig jobb, så han vil ikke få noe tilbakebetalingskrav eller slikt. Anonymkode: 2adcb...3c1 1
Nicathv Skrevet 10. januar 2019 #6 Skrevet 10. januar 2019 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil så klart være 100% ærlig ovenfor nav. Det stresser meg at jeg ikke har meldt fra enda pga samboer ikke ønsker å gi meg opplysningene jeg trenger pga han er redd de kan si ifra til noen om at han ikke bor på folkeregistrert adresse. Han har vanlig jobb, så han vil ikke få noe tilbakebetalingskrav eller slikt. Anonymkode: 2adcb...3c1 Hvorfor er det så viktig for han å være registrert på en annen adresse enn den han bor på? Hvis du ikke får meldt fra til NAV uten at han bytter adresse så skjønner jeg godt at du blir stressa, dere bryter jo loven, mottar penger du ikke har rett på (eller kommer til å gjøre det), og risikerer straffeforfølgelse. Endret 10. januar 2019 av Nicathv 3
vintage Skrevet 10. januar 2019 #7 Skrevet 10. januar 2019 Den overskriften i forhold til innhold....😜 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #8 Skrevet 10. januar 2019 Hvorfor skal trygda bli lavere bare fordi man har kjæreste? Selv om TS har kjæreste så betyr det ikke at han automatisk forsørger henne. Det er kun når en er gift at en ektefelle har underholdsplikt overfor den andre. Forstår ikke nav det? Anonymkode: 96043...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #9 Skrevet 10. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal trygda bli lavere bare fordi man har kjæreste? Selv om TS har kjæreste så betyr det ikke at han automatisk forsørger henne. Det er kun når en er gift at en ektefelle har underholdsplikt overfor den andre. Forstår ikke nav det? Anonymkode: 96043...1ba Det er allikevel billigere å dele boutgifter som strøm etc. Anonymkode: 20fd3...799 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #10 Skrevet 10. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er allikevel billigere å dele boutgifter som strøm etc. Anonymkode: 20fd3...799 Hun blir jo ikke mindre syk selv om hun har fått kjæreste.. Satsen hun får er jo ment å erstatte en lønn hun aldri blir frisk nok til å få. Anonymkode: 96043...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #11 Skrevet 10. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal trygda bli lavere bare fordi man har kjæreste? Selv om TS har kjæreste så betyr det ikke at han automatisk forsørger henne. Det er kun når en er gift at en ektefelle har underholdsplikt overfor den andre. Forstår ikke nav det? Anonymkode: 96043...1ba Har du lyst til å prøve og argumentere mot dem? Når reglene sier at man må melde fra om samboerskap, er det eneste logiske å gjøre det fort som fy, hvis du ikke vil risikere tilbakebetalingskrav og mulig straffeforfølgelse. At man mener reglene er dårlige er en annen sak som man evt kan ta opp i interesseorganisasjoner eller politiske fora. Men her og nå bør TS handle kjapt, samme hva samboeren måtte mene. Anonymkode: 8c55b...1dc 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #12 Skrevet 10. januar 2019 NAV har ikke lov å undersøke/slå opp samboeren din i sine systemer. Derfor burde det ikke volde problemer at han er folkeregistrert på en annen adresse enn deg. Anonymkode: 858b4...780 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #13 Skrevet 10. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: NAV har ikke lov å undersøke/slå opp samboeren din i sine systemer. Derfor burde det ikke volde problemer at han er folkeregistrert på en annen adresse enn deg. Anonymkode: 858b4...780 Feil, når hun oppgir at hun er samboer så kan de sjekke dette. Kjenner en som brant seg skikkelig på dette, NAV kan veldig mye og de har tilgang på mange system de kan sjekke ting i . Det må være en grunn til at samboer vil ha adressen sin hos foreldrene, er han voksen så virrker det merkelig. Enten så får han noen stønad ellers så har det innvirkning på reisevei i forbindelse med fradrag på skattemelding. Veldig merkelig uansettt. NAV kan sjekke ts og granske nøye når hun sier hun har samboer så står hun oppført alene på adressen Anonymkode: fd9ce...949
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #14 Skrevet 10. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil så klart være 100% ærlig ovenfor nav. Det stresser meg at jeg ikke har meldt fra enda pga samboer ikke ønsker å gi meg opplysningene jeg trenger pga han er redd de kan si ifra til noen om at han ikke bor på folkeregistrert adresse. Han har vanlig jobb, så han vil ikke få noe tilbakebetalingskrav eller slikt. Anonymkode: 2adcb...3c1 Men han bryter likefullt loven, man er pliktig til å melde flytting. Hvorfor må jeg melde flytting til Folkeregisteret? Du har plikt til å melde flytting til Folkeregisteret. Den folkeregistrerte adressen er den offisielle adressen din og har betydning for dine rettigheter og plikter i samfunnet. Den avgjør blant annet i hvilken kommune du kan stemme. Du kan bare ha en folkeregistert adresse, men du kan legge til en postadresse hvis du ønsker at posten fra det offentlige skal sendes dit istedenfor. Trenger du ytelser fra det offentlige, er det viktig at du er registrert bosatt i den kommunen det gjelder. Folkeregisteret gir grunnlag for befolkningsstatistikken. Denne statistikken er viktig blant annet for planlegging av barnehager, skoler, boligfelt, kollektivtrafikk, eldretilbud, sykehjemsplasser og andre offentlige tjenester. Anonymkode: 1fac1...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #15 Skrevet 10. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil så klart være 100% ærlig ovenfor nav. Det stresser meg at jeg ikke har meldt fra enda pga samboer ikke ønsker å gi meg opplysningene jeg trenger pga han er redd de kan si ifra til noen om at han ikke bor på folkeregistrert adresse. Han har vanlig jobb, så han vil ikke få noe tilbakebetalingskrav eller slikt. Anonymkode: 2adcb...3c1 Jeg har hatt særboerforhold og ikke endret adresse. Det er lov å ha en kjæreste. Anonymkode: b41e9...875
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #16 Skrevet 10. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal trygda bli lavere bare fordi man har kjæreste? Selv om TS har kjæreste så betyr det ikke at han automatisk forsørger henne. Det er kun når en er gift at en ektefelle har underholdsplikt overfor den andre. Forstår ikke nav det? Anonymkode: 96043...1ba Det er de som er enslige som får forhøyet sats, samboere og gifte får ordinær sats. Blir man samboer med noen mister man enslig-tillegget, fordi det er rimeligere å bo sammen med noen. Anonymkode: 1d9ae...57a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #17 Skrevet 10. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun blir jo ikke mindre syk selv om hun har fått kjæreste.. Satsen hun får er jo ment å erstatte en lønn hun aldri blir frisk nok til å få. Anonymkode: 96043...1ba Stordriftsfordeler. Staten jevner ut, slik at aleneboere på trygd ikke står enda mer igjen med svarteper i forhold til folk som bor sammen, der det er staten som dekker inntekten. Anonymkode: 36cec...7c7
Missyme2 Skrevet 10. januar 2019 #18 Skrevet 10. januar 2019 13 timer siden, Nicathv skrev: Ja. Og hvis det påvirker noen ytelser fra det offentlige er det ulovlig og han kan bli siktet for svindel. Usikker på om du kan bli siktet for det, hvis du forsøker å være ærlig med NAV. Vet ikke helt om det går an å melde om at man har samboer hvis han ikke er folkeregistrert på samme adresse. Hvis ikke så vil du også kunne bli anmeldt og få tilbakebetalingskrav. Uansett vil det jo gå utover deg også hvis han får et stort tilbakebetalingskrav og/eller må i fengsel. Det er jo Ts som blir siktet som har ytelser fra nav. Ikke samboeren. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal trygda bli lavere bare fordi man har kjæreste? Selv om TS har kjæreste så betyr det ikke at han automatisk forsørger henne. Det er kun når en er gift at en ektefelle har underholdsplikt overfor den andre. Forstår ikke nav det? Anonymkode: 96043...1ba Man deler på boutgifter, mat etc, så det blir jo billigere å ha samboer enn å bo alene 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt særboerforhold og ikke endret adresse. Det er lov å ha en kjæreste. Anonymkode: b41e9...875 Særboer og samboer er to forskjellige ting. Det er først når man er samboer man må gi beskjed til nav.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå