AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #1 Skrevet 10. januar 2019 Babyen vår er ca 8 måneder og har begynt å våkne mange ganger og skrike på natta. Han legges kl 18, og våkner gjerne kl 19, 22, 00, 02 og 04. Etter kl 19 er jeg som regel nødt til å amme han i søvn. Dette med å våkne så mange ganger pr natt begynte for ca en måned siden. Før dette var det amming kl 00 og 04 på natten. Er dette normalt? Hvor mange ganger er deres baby våkne om natten? Er det noe vi som foreldre gjør galt? Anonymkode: 9312f...438 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #2 Skrevet 10. januar 2019 Jeg lærte ham å sove natta gjennom fra 5 mnd. Så svaret er "0 ganger". Nå er han 19 mnd. Sover fortsatt fra kl. 19 til kl 6 uten å vokne. Anonymkode: 8c6ed...4d1
Ny Bruker Skrevet 10. januar 2019 #3 Skrevet 10. januar 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babyen vår er ca 8 måneder og har begynt å våkne mange ganger og skrike på natta. Han legges kl 18, og våkner gjerne kl 19, 22, 00, 02 og 04. Etter kl 19 er jeg som regel nødt til å amme han i søvn. Dette med å våkne så mange ganger pr natt begynte for ca en måned siden. Før dette var det amming kl 00 og 04 på natten. Er dette normalt? Hvor mange ganger er deres baby våkne om natten? Er det noe vi som foreldre gjør galt? Anonymkode: 9312f...438 Tenner på gang? 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #4 Skrevet 10. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lærte ham å sove natta gjennom fra 5 mnd. Så svaret er "0 ganger". Nå er han 19 mnd. Sover fortsatt fra kl. 19 til kl 6 uten å vokne. Anonymkode: 8c6ed...4d1 Og hvordan gikk dette til...? Anonymkode: 7ab2e...8cc 8
Potatopotato Skrevet 10. januar 2019 #5 Skrevet 10. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Og hvordan gikk dette til...? Anonymkode: 7ab2e...8cc Ja det vil jeg også gjerne lære! 3
Potatopotato Skrevet 10. januar 2019 #6 Skrevet 10. januar 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Babyen vår er ca 8 måneder og har begynt å våkne mange ganger og skrike på natta. Han legges kl 18, og våkner gjerne kl 19, 22, 00, 02 og 04. Etter kl 19 er jeg som regel nødt til å amme han i søvn. Dette med å våkne så mange ganger pr natt begynte for ca en måned siden. Før dette var det amming kl 00 og 04 på natten. Er dette normalt? Hvor mange ganger er deres baby våkne om natten? Er det noe vi som foreldre gjør galt? Anonymkode: 9312f...438 Får han nok mat i løpet av dagen? Hvor mye gir dere i tillegg til amming? tenner som kommer?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #7 Skrevet 10. januar 2019 1 time siden, Ny Bruker skrev: Tenner på gang? Han har fortsatt ikke fått noen tenner så det er mulig, men jeg kan ikke se noen antydning til tenner. Skal man da kunne se kuler på gommen? Anonymkode: 9312f...438
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #8 Skrevet 10. januar 2019 6 minutter siden, Potatopotato skrev: Får han nok mat i løpet av dagen? Hvor mye gir dere i tillegg til amming? tenner som kommer? Det var det, da. Han får fast føde 4 ganger pr dag. Han er ingen storspiser og får så mye han vil ha. Noen dager syns jeg han spiser ganske mye uten at det påvirker nattesøvnen. Han er ikke så interessert i brystet på dagtid. Anonymkode: 9312f...438
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #9 Skrevet 10. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg lærte ham å sove natta gjennom fra 5 mnd. Så svaret er "0 ganger". Nå er han 19 mnd. Sover fortsatt fra kl. 19 til kl 6 uten å vokne. Anonymkode: 8c6ed...4d1 Så bra. Her i huset sov han hele natten gjennom mellom 2-5 måneder og etter det begynte han å våkne to ganger pr natt. Hvordan foregikk denne læringsprosessen? Anonymkode: 9312f...438
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #10 Skrevet 10. januar 2019 Min våknet mye i perioden 5-7 mnd, ofte ti ganger per natt. Vi fikk nok og bestemte oss for å lære han gradvis å sovne uten amming, og fikk en ny tilværelse bare en ukes tid. Ved lette oppvåkninger om natta klarte han ikke falle til ro uten puppen. Vi begynte med å gå fra han før han sovnet for kvelden, slik at han skulle skjønne og være trygg på at eget rom var et trygt sted å sovne alene, uten mamma eller pappa til stede. Så roet vi konsekvent uten pupp på nattlige oppvåkninger også. Men kunne jo ikke kutte nattmaten helt brått, så vekte han et par ganger per natt for mat i starten. Gikk så over til en gang, så null ganger, og noen uker etter dette fikk vi vår første natt med 19-7 søvn. Litt jobb når det står på, men det gikk uten veldig mye gråt og var så verdt det i lengden. Anonymkode: bdfa5...1bc
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #11 Skrevet 10. januar 2019 Min er 7 mnd, og har alltid sovet natta gjennom. Hun hadde et par uker når hun var ca 6mnd der hun plutselig våknet litt, men det gikk brått over. Anonymkode: be23e...c9d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #12 Skrevet 11. januar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra. Her i huset sov han hele natten gjennom mellom 2-5 måneder og etter det begynte han å våkne to ganger pr natt. Hvordan foregikk denne læringsprosessen? Anonymkode: 9312f...438 Ferbers metode. Tok meg 3 netter og resultatet varer hittil. https://www.babyverden.no/baby/sovn/ferbers-metode-slik-gjor-du-det/ Anonymkode: 8c6ed...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #13 Skrevet 11. januar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Min våknet mye i perioden 5-7 mnd, ofte ti ganger per natt. Vi fikk nok og bestemte oss for å lære han gradvis å sovne uten amming, og fikk en ny tilværelse bare en ukes tid. Ved lette oppvåkninger om natta klarte han ikke falle til ro uten puppen. Vi begynte med å gå fra han før han sovnet for kvelden, slik at han skulle skjønne og være trygg på at eget rom var et trygt sted å sovne alene, uten mamma eller pappa til stede. Så roet vi konsekvent uten pupp på nattlige oppvåkninger også. Men kunne jo ikke kutte nattmaten helt brått, så vekte han et par ganger per natt for mat i starten. Gikk så over til en gang, så null ganger, og noen uker etter dette fikk vi vår første natt med 19-7 søvn. Litt jobb når det står på, men det gikk uten veldig mye gråt og var så verdt det i lengden. Anonymkode: bdfa5...1bc Takk for svar. Vår har også blitt helt avhengig av puppen for å sovne, og jeg mistenker at han kanskje ikke klarer å finne roen selv når han våkner. Hvordan lærte dere han å sovne uten amming? Anonymkode: 9312f...438
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #14 Skrevet 11. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Vår har også blitt helt avhengig av puppen for å sovne, og jeg mistenker at han kanskje ikke klarer å finne roen selv når han våkner. Hvordan lærte dere han å sovne uten amming? Anonymkode: 9312f...438 Vi trøstet til han var rolig, med stryking på rygg og på kinn. Det roet ham. Når vi gikk ut før han hadde sovna ble det protester, men da var det inn og trøste på nytt. Gjentok til han sovnet alene i rommet. Tok aldri opp av senga. Etter relativt kort tid skjønner de at puppen ikke kommer, og at det ikke skjer noe annet spennende enn at mamma/pappa trøster, men går igjen. Anonymkode: bdfa5...1bc
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #15 Skrevet 11. januar 2019 Vår har nettopp hatt 2 mnd med oppvåkning 15 ganger om natta. Kun skrik/hyl som sluttet idet vi tok henne opp, med unntak av 2 matinger. Det ga seg plutselig når det kom tenner. Så det var nok det som plager henne. Selv om vi ikke verken så eller kjente noe på gommene. Mnd (8 mnd) våkner hun 2 ganger for mat og 1-2 ganger av drøm/miste smokken/vi legger oss el.l. Anonymkode: aa828...bad
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #16 Skrevet 11. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi trøstet til han var rolig, med stryking på rygg og på kinn. Det roet ham. Når vi gikk ut før han hadde sovna ble det protester, men da var det inn og trøste på nytt. Gjentok til han sovnet alene i rommet. Tok aldri opp av senga. Etter relativt kort tid skjønner de at puppen ikke kommer, og at det ikke skjer noe annet spennende enn at mamma/pappa trøster, men går igjen. Anonymkode: bdfa5...1bc Jeg har prøvd litt det samme, men føler ikke st vi får til å roe han ned. Han kan hylskrike lenge selv om vi prøver å trøste. Hvor lenge var det babyen deres gråt når dere gjorde dette? Anonymkode: 9312f...438
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #17 Skrevet 11. januar 2019 Min våknet etter 0-15 minutter om vi ikke lå ved siden av hen. Lå vi ved siden av, våknet hen hver 2,-3, time for mat. Anonymkode: 6279d...afa
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #18 Skrevet 11. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd litt det samme, men føler ikke st vi får til å roe han ned. Han kan hylskrike lenge selv om vi prøver å trøste. Hvor lenge var det babyen deres gråt når dere gjorde dette? Anonymkode: 9312f...438 Dette begynner å bli et år siden, så husker ikke akkurat. Men det var utvilsomt mest gråt de første dagene. Synes å huske at han stort sett ble rolig etter 1-10 minutter, alt etter hvor sliten han var. På det meste brukte vi 45 min på legging, men dette ble kjapt mindre. Men barn er så ulike. Noen reagerer mer intenst enn vår gutt. Vi følte det var viktig å være veldig konsekvent og bestemt, men samtidig gi trøst og trygghet. Ikke alltid like enkelt! Anonymkode: bdfa5...1bc
kathrine_monsen Skrevet 13. januar 2019 #19 Skrevet 13. januar 2019 Har dere prøvd sovebamse? Skal fungere bra for å holde barnet i søvn på natten.
Kitcat Skrevet 13. januar 2019 #20 Skrevet 13. januar 2019 Et barn på 8 mnd kan dere fint lære å sove natten gjennom dersom barnet spiser greit med fast føde i tillegg til morsmelk eller mme. Be om råd for søvnrutiner på helsestasjonen. Det opplegget du beskriver med så hyppige oppvåkninger kommer til å slite dere ut fort, så ta tak i problemet er mitt råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå