AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #1 Skrevet 10. januar 2019 Man leser jo alltid masse positive resultat og dokumenterte effekter osv, men jeg merker jeg lar meg litt overbevise og lurte på å prøve dette, spesielt sistnevnte. Noen som har erfaringer eller kunnskap om denne typen diett? Anonymkode: 98785...079
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #2 Skrevet 10. januar 2019 Fasting er ikke sunt. Kroppen fungerer mye mer optimalt om man slanker seg med å ligge noen hundre kalorier under dagsbehovet hver dag. Da fungerer kroppen som den skal. Med fasting blir man sliten, kraftløs og ukonsentrert. Hvis man er hjemmeværende og ikke har en jobb å gjøre: greit nok. Har man et normalt liv er fasting bare idiotisk. Anonymkode: d1473...234
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #3 Skrevet 10. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Fasting er ikke sunt. Kroppen fungerer mye mer optimalt om man slanker seg med å ligge noen hundre kalorier under dagsbehovet hver dag. Da fungerer kroppen som den skal. Med fasting blir man sliten, kraftløs og ukonsentrert. Hvis man er hjemmeværende og ikke har en jobb å gjøre: greit nok. Har man et normalt liv er fasting bare idiotisk. Anonymkode: d1473...234 Svært mye forskning viser det motsatte, at det ER sunt. Det kan være forebyggende for visse krefttyper og for mange fungerer fordøyelsen langt bedre ved periodisk faste. Jeg er en av disse. Jeg arbeider også langt mer effektivt (kontorjobb) når jeg faster - jeg bryter fasten med en frukt eller grønnsak rundt kl 15, altså 1-1,5 time før jeg drar fra jobb og spiser ett eller to måltider i løpet av ettermiddagen og kvelden. Jeg ønsker ikke å gå ned i vekt, så jeg sørger for å spise nok kalorier). Deretter starter fasten rundt kl 20 eller kl 21 senest og faster gjennom søvnen og frem til kl 15 neste dag. Livet mitt har endret seg drastisk etter denne livstilen og det var kun den første uken eller så hvor jeg følte sult, fram til kroppen ble vant til rutinen. Jeg har mer energi og jeg er mer kreativ og har generelt et bedre humør. Men, det er ikke for alle. Noen mennesker føler behovet for å spise lite, men ofte. Du må finne ut hva som passer best for deg Du skal hvertfall ikke være redd for at det er farlig for deg verken det ene eller det andre, for det er det ikke. Anonymkode: 3dd79...a11 14
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #4 Skrevet 10. januar 2019 Periodisk faste er ikke en diett, det er heller ikke faste, men flere formaliserte varianter av måltidsrytmer. De fleste har allerede en måltidsrytme. 16:8 er en veldig vanlig måltidsrytme, du kan spise frokost, lunsj og middag, og starter med frokost og avslutter middag innenfor 8 timer, det er ikke vanskelig i seg selv, men det kan by på problemer hvis du spiser sammen med andre som vil spise til andre tider. 5:2 er ganske ekstrem, og brukes som en slankemetode. Hvilke resultater/effekter er det snakk om? Å ha litt sunn skepsis er slett ikke så dumt. Hvis du synes IF er stas, og vil formalisere måltidsrytmen din, er det ingenting i veien for å kalle det hva du vil, men alle effekter utover dem som er resultat av hva du faktisk gjør (annerledes), vil være placebo, så det er lurt å tenke gjennom om endringene medfører ulemper som du helst vil unngå. Anonymkode: 30097...344
_Lilla_Sky_ Skrevet 10. januar 2019 #5 Skrevet 10. januar 2019 Jeg praktiserer 16:8. Eller, det blir 15:9. Jeg spiser mellom kl 12 og 21. Føler kroppen fungerer bedre slik og matlysten regulerer seg mye bedre. Har både gått ned i vekt og holdt vekten ved å spise slik.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #6 Skrevet 10. januar 2019 Periodisk faste, og kortvarige fasteperioder, er noe mennesker har gjort i hundrevis av år, det eneste som er nytt er at det har fått diverse fancy navn, og at spisevinduet har blitt forkortet med en time eller tre. Periodisk faste er faktisk så vanlig at dagens første måltid heter " bryte fasten" på engelsk. Og det var vanlig hos vanlige familier opp igjennom hele min barndom på 70-tallet. Da var det kun familier fra de høyere samfunnslag som spiste på kvelden. "Fint folk spiser sent" fikk vi alltid høre hvis vi spiste sent en dag. Og når det kommer til fasteperioder har det også vært vanlig. 40 dagers faste før påske, 28 dagers adventstid... Gjøres det riktig er det i alle fall ikke skadelig Anonymkode: 9afdd...c45 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #7 Skrevet 10. januar 2019 For meg er IF mye bedre enn feks 5:2. Det er stabilt, men også fleksibelt om man skulle få behov for det. Bruker som oftest 20:4, noen ganger 18:6. Spiser mellom kl 16 og 20, eller 14-20. Har barn i hus, så spiser middag og kveldsmat sammen. Opplever å spise mer fornuftig, ikke noe fråtsing. Har ellers mer energi, bedre avføring, lavere vekt og mer i lommeboka. Blir raskere mett også. Følger ikke keto eller strikt lavkarbo, for det er noe jeg ikke kan leve med på lang sikt. Reduserer dog karboinntaket, da kommer jeg raskere i ketose og fettforbrenning. Kan drikke svart kaffe og vann akkurat så mye man vil. Funker gull. Anonymkode: 9022b...ab4
Gjest Rossin Skrevet 10. januar 2019 #8 Skrevet 10. januar 2019 Jeg har god erfaring med 16:8 av følgende grunner: Jeg vil spise karbohydrater (ergo er lavkarbo utelukka) Jeg vil spise store måltider når jeg først spiser, fordi jeg liker å spise mye. Jeg er ikke spesielt glad i frokost og vil gjerne komme meg ut døra så fort som mulig Ved å spise alle kaloriene mine over 8 timer, har jeg anledning til å spise "normalt" og samtidig gå ned i vekt. Det er nok ikke noe magisk med 16:8 - det er hverken bedre eller dårligere enn andre måter å regulere kaloriinntaket på, men det er definitivt noe jeg tror mange faktisk kan klare å gjøre til en livsstil.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #9 Skrevet 10. januar 2019 1 minutt siden, Rossin skrev: Jeg har god erfaring med 16:8 av følgende grunner: Jeg vil spise karbohydrater (ergo er lavkarbo utelukka) Jeg vil spise store måltider når jeg først spiser, fordi jeg liker å spise mye. Jeg er ikke spesielt glad i frokost og vil gjerne komme meg ut døra så fort som mulig Men ingen av de tingene står i motsetning til hverandre? Du kan spise karbohydrater selv om du spiser lavkarbo, du kan spise lavkarbo uten 16:8, du kan spise 16:8 med keto, du kan dele opp måltidene dine så små du bare vil med 16:8 (så lenge du spiser innenfor det fastsatte 8 timers "vinduet"), du kan spise frokost med 16:8 (frokost er teknisk sett det måltidet du bryter fasten med), du kan vente med frokosten og likevel spise det siste måltidet ditt mer enn 8 timer etter frokosten. Sitat Ved å spise alle kaloriene mine over 8 timer, har jeg anledning til å spise "normalt" og samtidig gå ned i vekt. Det er nok ikke noe magisk med 16:8 - det er hverken bedre eller dårligere enn andre måter å regulere kaloriinntaket på, men det er definitivt noe jeg tror mange faktisk kan klare å gjøre til en livsstil. Hør, hør! Anonymkode: 30097...344
Gjest Rossin Skrevet 10. januar 2019 #10 Skrevet 10. januar 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ingen av de tingene står i motsetning til hverandre? Du kan spise karbohydrater selv om du spiser lavkarbo, du kan spise lavkarbo uten 16:8, du kan spise 16:8 med keto, du kan dele opp måltidene dine så små du bare vil med 16:8 (så lenge du spiser innenfor det fastsatte 8 timers "vinduet"), du kan spise frokost med 16:8 (frokost er teknisk sett det måltidet du bryter fasten med), du kan vente med frokosten og likevel spise det siste måltidet ditt mer enn 8 timer etter frokosten. Hør, hør! Anonymkode: 30097...344 Mulig jeg formulerte meg litt uklart. Jeg mente ikke at dersom man skal følge IF, så må man oppfylle de kriteriene; jeg mente at dersom man ønsker å oppfylle de kriteriene (og samtidig gå ned i vekt), så er IF et godt alternativ. Andre kan ha andre kriterier. (og med karbohydrater så mente jeg selvfølgelig høyglykemiske) Endret 10. januar 2019 av Rossin
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #11 Skrevet 10. januar 2019 Akkurat nå, Rossin skrev: Mulig jeg formulerte meg litt uklart. Jeg mente ikke at dersom man skal følge IF, så må man oppfylle de kriteriene; jeg mente at dersom man ønsker å oppfylle de kriteriene og samtidig gå ned i vekt, så er IF et godt alternativ. Andre kan ha andre kriterier. (og med karbohydrater så mente jeg selvfølgelig høyglykemiske) Ah, okei, skjønner, takk for svar. Jeg synes også at å holde meg til relativt faste måltider, gjør det lettere både å ikke spise for mye, og å spise sunnere. Anonymkode: 30097...344
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #12 Skrevet 11. januar 2019 Faste har mange fordeler, noe som også kommer frem ved IF. Her er en link til en dokumenter fra NRK som handler om faste generelt, veldig interessant! Anonymkode: 2497e...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #13 Skrevet 11. januar 2019 Jeg har også god erfaring med periodisk faste. Varierer mellom et 6- og 8-timers spisevindu. Finner det rett og slett behagelig! Spiser ellers mat som ikke høyner blodsukkeret noe særlig, slik at jeg ikke får den "ulvehungeren" etter noen timer. Det er nok en fordel. Anonymkode: d181c...0dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå