Gå til innhold

Hvilket strykejern, klassisk eller håndholdt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og lurer på om håndholdt tøydamper er best for meg som ønsker det enkelt. Hadde vært fint å kunne slippe strykebrett. Men det må selvsagt være "bra nok", og siden jeg iikke har drevet med stryking på årevis, så aner jeg ikke hva som er bra idag. Vil jeg blir fornøyd med en håndholdt, eller må jeg til med et klassisk strykejern, dampstrykejern eller lignende?

Hva har dere? Hvor ofte stryker dere? Hva stryker dere? Er dere fornøyd? Hva har dere prøvd av strykejern dere ikke var fornøyd med og hvorfor?

I mitt tilfelle er det mye herreskjorter og muligens kjoler og diverse bluser, men er ikke umulig at det dukker opp andre plagg i fremtiden

Anonymkode: 985be...8b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klassiske er best. Den tøydameren tar ikke tjukke plagg som gensere, jeans osv. Kun skjorter blir fine eller OK, alt ettersom hvor mange rynker det er. Jeg bruker tynne skjorter på sommeren og damperen har kun funka på de. Skjorte til gubben går ikke i det an å dame for å få pent resultat. Damperen fresher opp klær og det er det. 

Anonymkode: 75722...940

Skrevet

Spiller det noen rolle hvilket strykebrett man bruker?

Skrevet

Jeg har aldri sett et strykejern som ikke er håndholdt? Hva er det dere mener?

Anonymkode: 6d23b...bbf

• Liker 3
Skrevet

Søk på tøydamper

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk på tøydamper

Var det et svar til meg?

Jeg vet hvordan en tøydamper ser ut, den er håndholdt, i likhet med alle strykejern jeg har sett. Lurer fælt på hvordan et stasjonært strykejern ser ut.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Var det et svar til meg?

Jeg vet hvordan en tøydamper ser ut, den er håndholdt

Ja, da vet du jo hva jeg snakker om 

Nå tilbake til saken

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, da vet du jo hva jeg snakker om 

Nå tilbake til saken

Men.. hvorfor presisere at du snakker om en håndholdt, når både tøydampere og strykejern er håndholdte?

Hvis jeg spurte noen om jeg skulle ta på meg en genser eller en jakke, ville jeg jo ikke ha skrevet "skal jeg ta på meg en jakke med ermer eller en genser?"

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Klassiske er best. Den tøydameren tar ikke tjukke plagg som gensere, jeans osv. Kun skjorter blir fine eller OK, alt ettersom hvor mange rynker det er. Jeg bruker tynne skjorter på sommeren og damperen har kun funka på de. Skjorte til gubben går ikke i det an å dame for å få pent resultat. Damperen fresher opp klær og det er det. 

Anonymkode: 75722...940

Hvilket strykejern har du forresten? 

Sitter og ser nå, men er jo så mange, og er visst ikke så mange som tester og sammenligner strykejern 🤔 Kanskje det egentlig ikke vil spille så stor rolle for mitt bruk

Fant ut at jeg kan droppe strykebrett enn så lenge og bruke noe underlag istedet. 

Skrevet

Jeg kjøpte en tøydamper for en stund siden, og jeg syns det fungerer dårlig. Vanskelig å få plagget fint, spesielt i sømmer. Hadde ikke klart meg uten klassisk strykejern. Syns også det tar lenger tid med tøydamperen. 

Anonymkode: 87fd8...b84

Skrevet

Jeg kjøpte dampstrykejern, Braun Saphir, for mange år siden. Det er jeg veldig fornøyd med.

Anonymkode: 7891e...d85

Skrevet

Vi har tøydamper og jeg elsker den. Genial til kjoler, t-skjorter, bukser osv, men litt klønete å lage press i skjortekragen.  Vi har er vanlig strykejern i tillegg, så bruker den til å presse kanter, men det følger med noe saker med tøydamperen til å lage press, så godt mulig det er en enkel sak egentlig. Jeg bare satte meg aldri skikkelig inn i det 😝 Vi stryker ikke så mye akkurat og mannen har mest styrkefrie skjorter, så vi er veldig fornøyd.. 

Anonymkode: 2bda8...e9f

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte en tøydamper for en stund siden, og jeg syns det fungerer dårlig. Vanskelig å få plagget fint, spesielt i sømmer. Hadde ikke klart meg uten klassisk strykejern. Syns også det tar lenger tid med tøydamperen. 

Vår tar ikke lenger tid. Holder du det helt inntil? Mamma holdt den flere cm fra, så ikke rart hun synes den strøk dårlig 🤪

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det et svar til meg?

Jeg vet hvordan en tøydamper ser ut, den er håndholdt, i likhet med alle strykejern jeg har sett. Lurer fælt på hvordan et stasjonært strykejern ser ut.

Tøydamper er uten strykejern...

Skrevet

Det går fint an å stryke med dampstrykejern på tett underlag (et hvilket som helst billig strykebrett), men har du typen med egen dampenhet, som kan lage MYE damp, er det best å ha et strykebrett med nettingbunn, for å unngå at tøyet blir vått når du stryker.

Anonymkode: ef963...06e

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tøydamper er uten strykejern...

Mente uten strykebrett 🙈👍🏼

Skrevet

Når dere bruker tøydampere, hva legger dere under/ bak da? 

• Liker 1
Skrevet

Har "trådløst" strykejern, veldig fornøyd med det, greit å ikke ha ledningen i veien! :) 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår tar ikke lenger tid. Holder du det helt inntil? Mamma holdt den flere cm fra, så ikke rart hun synes den strøk dårlig 🤪

Holder helt inntil, syns det tar mye lenger tid å få alle sømmer og "små områder" pent. Det aller værste er undersiden av en skjorte eller kjolearm. Ender stort sett med å finne frem strykejernet likevell. 

Men henger du tøyet opp på en henger, eller hvordan gjør du det? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når dere bruker tøydampere, hva legger dere under/ bak da? 

Henger selvfølgelig det man skal dampe på en henger. Hvordan skal man ellers få gjort det trodde du?

Anonymkode: 03007...1cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...