Gå til innhold

Kollega får tilrettelagt turnus pga dårlig kollektivtilbud på feil grunnlag. Si fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en times reisevei til jobb om jeg kjører bil hele veien. Om jeg kjører bil til nærmeste togstasjon og tar toget derfra bruker jeg halvannen time. Skal jeg bruke kollektivt hele veien må jeg beregne to og en halv til tre timers reisetid. Ettersom jeg har valgt å jobbe der jeg jobber selv har jeg ikke bedt om noen form for tilrettelegging på arbeidsplassen, det er ikke arbeidsgivers problem at jeg bor langt unna.

En av kollegaene mine bodde inntil nylig i nærheten av arbeidsplassen med godt kollektivtilbud, hun kunne ta buss eller tog direkte. Nå har hun flyttet til en annen bydel og må enten ta tre forskjellige busser eller hun kan ta kollektivt til nærmeste stasjon og ta tog. Sistnevnte er omtrent 50% dyrere enn førstnevnte, så kollegaen min velger førstnevnte for å spare penger.

Jeg synes det er veldig feil at hun får tilpasset turnusen sin pga det "dårlige" kollektivtilbudet, ettersom hun velger det billigste (og dårligste) alternativet for å spare penger. Hun kunne betalt mer og kommet frem før.

Anonymkode: 9ab68...90c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan påvirker egentlig dette din hverdag? Bortsett fra at du er misunnelig på et eller annet. 

• Liker 30
Skrevet

Angår dette deg da? Kanskje hun sliter med økonomi. 

• Liker 14
Skrevet

Når arbeidsgiver tilrettelegger for noen så holder man kjeft. Det kan være til ens egen fordel en dag man selv trenger det.

Anonymkode: 607d1...a9c

• Liker 18
Skrevet

Hva skal du egentlig si ifra om da? Det virker bare veldig lite kollegialt. 

Anonymkode: 09616...ca4

• Liker 14
Skrevet

Med mindre vedkommende er rik eller har 600k+ i lønn, så hadde jeg ikke sagt noe, nei. Det er dyrt å komme seg til jobb, og når lønnen er så som så kommer de kronene godt med

Anonymkode: dfd36...4e1

• Liker 7
Skrevet

Skjønner godt at kollegaen din ønsker å spare reiseutgifter. Spørsmålet her er om hennes tilpassede turnus går utover dere andre i urimelig grad, eller om dette kun er en prinsippsak for deg. Hvis det siste er tilfellet, synes jeg ikke du skal blande deg i dette. En dag kan det være du som trenger tilrettelegging. 

• Liker 8
Skrevet

Du bruker jo ekstremt mye av lønna di på bil. Koster rundt 100 000 i året med ny bil. Hvorfor tar du ikke heller kollektivt?

Anonymkode: 0f389...8d7

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Med mindre vedkommende er rik eller har 600k+ i lønn, så hadde jeg ikke sagt noe, nei. Det er dyrt å komme seg til jobb, og når lønnen er så som så kommer de kronene godt med

Anonymkode: dfd36...4e1

Riktig.

Det er bare tull å si fra.

Endret av TrekStar
Skrevet

Herregud..

Folk er skremmende opptatt av hva "naboen" gjør..

Anonymkode: ab573...46c

• Liker 4
Skrevet

Her synes jeg du er smålig. Jeg synes heller du burde unne kollegaen din dette, og hvis du selv er misfornøyd kan du heller spørre om du selv kan få mer tilrettelagt turnus.

Det er litt som han ene på mitt team som er alenepappa med to små. Egentlig har han jo ikke rett på ferie hver gang det er planleggingsdag, ferier i juli osv. Men vi velger allikevel å tilpasse oss fordi vi unner ham det, det skaper et godt miljø. (Og nei, det betyr ikke at alle skal føye seg de med barn, men vi er nå i en situasjon hvor vi kan velge å tilpasse oss siden vi er flere andre som kan rotere så ikke alle må jobb f.eks jul, midt i sommerferien osv). 

Jeg synes man skal være litt mer rause med hverandre, jeg.

• Liker 9
Skrevet
53 minutter siden, SPOCA skrev:

Her synes jeg du er smålig. Jeg synes heller du burde unne kollegaen din dette, og hvis du selv er misfornøyd kan du heller spørre om du selv kan få mer tilrettelagt turnus.

Det er litt som han ene på mitt team som er alenepappa med to små. Egentlig har han jo ikke rett på ferie hver gang det er planleggingsdag, ferier i juli osv. Men vi velger allikevel å tilpasse oss fordi vi unner ham det, det skaper et godt miljø. (Og nei, det betyr ikke at alle skal føye seg de med barn, men vi er nå i en situasjon hvor vi kan velge å tilpasse oss siden vi er flere andre som kan rotere så ikke alle må jobb f.eks jul, midt i sommerferien osv). 

Jeg synes man skal være litt mer rause med hverandre, jeg.

Sant nok, og det er jo en fin ting hvis det samme gjelder alle - mulighet for tilrettelegging. Så spørsmålet til TS er om hun selv eller andre får samme fleksibilitet når man trenger det. Hvis svaret er ja på det, så er det virkelig ikke noe å henge seg opp. Men hvis svaret er nei, så kan jeg faktisk forstå at TS reagerer. Utgangspunktet for ethvert arbeidsforhold er at det at det å dra til/fra jobb utelukkende er arbedistakers ansvar, og at man ikke har lovmessig krav på eventuell fleksibilitet fra arbeidstaker (sett bort fra enkelte yrker der mant potensielt har fremforhandlet ekstra vilkår i tariffavtale ). En eventuell tilrettelegging fra arbeidsgiver må i mine øyne gjelde ansatte generelt mener nå jeg. 

Det er flott å være raus, men det er også viktig å passe på litt, slik at denne rausheten ikke går over i en forventning om at fleksibiliteten gjøres på bekostning av andre. Jeg har hatt både gode og dårlige erfaringer steder jeg har jobbet. Enkelte steder var tilretteleggingen rettferdig siden den gjaldt ansatte generelt, mens andre steder ble det slik at de samme personene alltid måtte jobbe på de mest ukurante tidspunktene (før 08 og etter 18) siden flere av de som hadde fått avtale om å slippe ukurante vakter. Det syntes jeg blir feil. 

Anonymkode: 8899f...02e

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sant nok, og det er jo en fin ting hvis det samme gjelder alle - mulighet for tilrettelegging. Så spørsmålet til TS er om hun selv eller andre får samme fleksibilitet når man trenger det. Hvis svaret er ja på det, så er det virkelig ikke noe å henge seg opp. Men hvis svaret er nei, så kan jeg faktisk forstå at TS reagerer. Utgangspunktet for ethvert arbeidsforhold er at det at det å dra til/fra jobb utelukkende er arbedistakers ansvar, og at man ikke har lovmessig krav på eventuell fleksibilitet fra arbeidstaker (sett bort fra enkelte yrker der mant potensielt har fremforhandlet ekstra vilkår i tariffavtale ). En eventuell tilrettelegging fra arbeidsgiver må i mine øyne gjelde ansatte generelt mener nå jeg. 

Det er flott å være raus, men det er også viktig å passe på litt, slik at denne rausheten ikke går over i en forventning om at fleksibiliteten gjøres på bekostning av andre. Jeg har hatt både gode og dårlige erfaringer steder jeg har jobbet. Enkelte steder var tilretteleggingen rettferdig siden den gjaldt ansatte generelt, mens andre steder ble det slik at de samme personene alltid måtte jobbe på de mest ukurante tidspunktene (før 08 og etter 18) siden flere av de som hadde fått avtale om å slippe ukurante vakter. Det syntes jeg blir feil. 

Anonymkode: 8899f...02e

Det er jeg ikke uenig i. :) 

Skrevet

TS her. Arbeidsgiver er generelt sett ikke spesielt fleksibel mtp arbeidstid og tilpasninger da det fungerer dårlig at folk kommer og går til andre tider enn de vanlige arbeidstidene. Jeg vet om flere som har fått nei til tilrettelagt turnus. Dette er fordi arbeidsplassen har et visst antall stasjoner og det antallet tilsvarer antall personer som er på jobb per skift, så dersom en person som normalt skulle vært ferdig f.eks. kl. 14 jobber til kl. 15:30 i stedet vil en av de som skal jobbe senskiftet som kommer på jobb kl. 14 måtte vente halvannen time på ledig stasjon. I den halvannen time jobber man gjerne sammen med en kollega, men det er lite effektivt og går ut over produktiviteten på avdelingen.

Ved å velge den billigere bussløsningen har kollegaen min omtrent halvannen times reisevei pga ventetid i forbindelse med bussbytter, samt lengre reisetid med buss, mens den dyrere varianten med buss og tog gir henne 40 minutters reisevei. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Arbeidsgiver er generelt sett ikke spesielt fleksibel mtp arbeidstid og tilpasninger da det fungerer dårlig at folk kommer og går til andre tider enn de vanlige arbeidstidene. Jeg vet om flere som har fått nei til tilrettelagt turnus. Dette er fordi arbeidsplassen har et visst antall stasjoner og det antallet tilsvarer antall personer som er på jobb per skift, så dersom en person som normalt skulle vært ferdig f.eks. kl. 14 jobber til kl. 15:30 i stedet vil en av de som skal jobbe senskiftet som kommer på jobb kl. 14 måtte vente halvannen time på ledig stasjon. I den halvannen time jobber man gjerne sammen med en kollega, men det er lite effektivt og går ut over produktiviteten på avdelingen.

Ved å velge den billigere bussløsningen har kollegaen min omtrent halvannen times reisevei pga ventetid i forbindelse med bussbytter, samt lengre reisetid med buss, mens den dyrere varianten med buss og tog gir henne 40 minutters reisevei. 

Da ville jeg informert ledelsen om hvor dårlig dette fungerer, og bedt dem om å enten installere flere stasjoner eller gjøre om på ordningen, da dette ikke fungerer i praksis. 

Anonymkode: 8cdf3...46a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...