Gå til innhold

50-talls glass med svart stett - hva til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags servise ble brukt til 50-talls glass med svart stett? Hadeland har flere serier med ulike glass, og noen har både rødvins-, hvitvins- og hetvinsglass. Var det blomstrete eller ensfarget servise til? Duk? Noen som vet?

Skjermbilde.thumb.PNG.b00c3d95740f418070439213feda4a8a.PNG

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke svar på hva som ble brukt den gangen, det varierte vel (kanskje Hadeland kan gi deg svar).

Men glassene du har passer til så mangt. Jeg ville brukt en mørk duk, og du kan benytte glassene til Vera Wang Blanc Serviset, eller Sthåls Arabesque keramikkservise. Svart er jo anvendelig til mye, så dette blir bare et par eksempler.

Bilderesultat for Sthål keramikk

• Liker 2
Skrevet

Besteforeldrene mine brukte stråmønstret servise ved siden av slike glass.  Hvit damask på bordet, og hvite damaskservietter.

Anonymkode: 18296...353

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! :)

Nå bør jeg vel egentlig ikke skaffe flere serviser, men begynte plutselig å lure. Noen få cocktailglass med svart stett har i årenes løp fått slektninger av ymse sort, etterhvert som jeg har kommet over dem, siden jeg synes de er fine. Men når jeg tenker etter, tror jeg aldri jeg har sett et bilde av en borddekning med svarte vinglass (og jeg har en del eldre kokebøker med diverse bilder). Jeg googlet, og fant ikke noe da heller.

Nå vet jeg i det minste at glassene har vært kombinert med stråmønstret servise! Litt spesielt, kanskje, men, men. :)

Skrevet
På 10.1.2019 den 19.57, T-Rex skrev:

Nå vet jeg i det minste at glassene har vært kombinert med stråmønstret servise! Litt spesielt, kanskje, men, men. :)

Spesielt er det, mildt sagt.

Men så må man huske på at den generasjonen brukte det de hadde.

Besteforeldrene mine fikk "Bogstad strå" i bryllupsgave på 30-tallet.  Det var et penservise som ble brukt til søndagsmiddag og selskap gjennom hele livet deres.

Glassene fikk de til sølvbryllupet på 50-tallet, og ble brukt til de samme anledningene som penserviset ble brukt. 

Penglassene ble brukt sammen med penserviset.  Logisk:)

Anonymkode: 18296...353

Skrevet

Så fine glass! Det er helt sikkert slik AB...353 sier: man brukte de fine glassene til det fine serviset, selv om de ikke var fra samme tidsperiode. Dermed blir kombinasjonene litt uvante for oss. 

Skulle jeg valgt et servise helt fritt til disse glassene, ville jeg gått for et servise fra omtrent samme tid, gjerne fra Porsgrund. Spire (som for øvrig også finnes på markedet i dag i fornyet utgave) er ett av de peneste servisene jeg vet om. Swedish Grace fra Rørstrand, helst i hvitt (jeg har det selv, og blir aldri lei ;) ) er et annet alternativ. Det er eldre, helt fra 1930-tallet, men passer til «alt» og er fremdeles i produksjon og salg. 

Skrevet

Swedish grace kunne fungert bra, tror jeg. Spire har jeg et litt for nært forhold til, og klarer ikke helt å se det sammen med disse glassene.

Ellers er det klart at folk ikke hadde et assortert utvalg penserviser for en del tiår siden. Sånn luksus har vel blitt mer vanlig nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...