Gå til innhold

Vimsete 6 åring. Frustrert mor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har nettop fylt 6 år. Jeg vet ikke om jeg forventer for mye, men det holder på å rable fullstendig for meg.

Hun er av den vimsete typen. Full av energi. Hun snakker uten stopp, danser, synger, virrer rundt, hopper i sofan osv osv. Skjønner at dette er vanlig for alderen, men jeg har til gode å se en på samme alder med samme tempo. Tilbakemeldingene i barnehagen sier det samme.

Hun er nesten alltid blid, og vi har det mye moro sammen. Men det kan ikke være fyrverkeri 24/7. Hva kan jeg gjøre for å roe ned litt? Jeg vil ikke være sint og sur, eller drepe humøret hennes, men  jeg er så sliten i hodet.

Så over til det som virkelig går meg på nervene. Hun har vært bleiefri i tre år nå, vi har gått igjennom dorutinen utallige ganger, men hun tørker seg aldri når hun har tisset, vasker aldri hendene og trekker aldri ned. Hvor mange år må jeg fortsette å minne om dette? Hun tørker snørret direkte på klærene. Skal man måtte si i fra 30 ganger daglig at snørr skal på papir, og ikke på buksa? Må jeg være med henne på do helt til hun klarer å tørke seg selv? Det er jo ikke det at hun ikke klarer.. hun har bare ikke tid. Ikke tid til noe som helst. 

I barnehagen tisser hun ofte på seg ute. Hun har ikke tid til å gå på do å holder seg i en evighet.

Hjelp?

Anonymkode: 75645...cb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat sånn er/var min jente på seks år også. I fjor fikk hun endelig diagnosen ADHD. 

Når tar hun medisin hver morgen, og fungerer veldig bra på skolen. Når medisinen går ut av kroppen på ettermiddagen er uroen tilbake. 

Anonymkode: 3bd11...71c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ADHD som hun over meg sier.

Anonymkode: 5c651...179

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sånn er/var min jente på seks år også. I fjor fikk hun endelig diagnosen ADHD. 

Når tar hun medisin hver morgen, og fungerer veldig bra på skolen. Når medisinen går ut av kroppen på ettermiddagen er uroen tilbake. 

Anonymkode: 3bd11...71c

Kan jeg spør hvilke medisiner hun bruker og om du da gir henne medisin på ettermiddagen og?

Anonymkode: 5c651...179

AnonymBruker
Skrevet

Hun kan også fremdeles tygge på/suge på leker. Når jeg spør henne hva hun har i munnen, blir hun veldig overrasket. Så det skjer tydeligvis uten at hun tenker over det..

men hun kan også sitte med meg å tegne/perle lenge 🤔 Kan man det om man har ADHD?

TS

Skrevet

Litt sånn er min 7-åring også, bortsett fra det med tissingen. Altså, godt humør er bare fint, men den enorme virringen, roping, snubling, grising, kløning og total munndiare er noe annet. Her kommer det når han har vært inne for lenge eller når han er trøtt og sliten. Han er sjelden sånn på skolen eller hos andre, men det blir veldig synlig hjemme. Så vi jobber med å få ham til å skjønne når han trenger å bruke mer krefter og når det er tid for å roe ned med stille aktiviteter og hente krefter. Det nytter så innmari lite å kjefte når han er i det moduset, for virker ikke som det handler om vilje, men at kribling i kroppen eller slitenhet kommer i veien for evnen til å fokusere. 

De er jo ennå små og umodne og sånn skal det være. Det trenger ikke være snakk om Adhd av den grunn. Gutten min oppfattes som rolig og moden for alderen ellers, og får stadig tilbakemeldinger på det, men har også den siden at han er fullstendig virrepetter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er sånn (minus at han ikke tisser på seg). Skravler i ett sett, sitter aldri i ro (selv når gang spiser eller ser TV) og det han liker mest med skolen er å være i gymsalen. Likevel har jeg aldri tenkt at det er en diagnose, bare at han er ikke er så gammrl ennå og at vi bare må smøre oss med tålmodighet og fortsette å oppmuntre og minne ham på ting. Ser jo at mange andre også er like surrete, selv om det også finnes barn i den alderen som har alt klart og er utrolig organiserte. Jeg er likevel ikke bekymret, til tilbakemeldinger fra skole (og barnehage) er at alt er som det skal. 

Anonymkode: 41157...1e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det høres så unormalt ut. Noen er bare mer aktive enn andre. Min tisset også på seg, rett og slett fordi hun ikke hadde tid til å gå på do, var så mye annet som var spennende. Vi innførte do-rutiner, hun ble sendt på do ca hver 2 time, det hjalp. Etterhvert kunne vi sette det ned til hver 3 også hver 4. 

Anonymkode: d2819...d15

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Litt sånn er min 7-åring også, bortsett fra det med tissingen. Altså, godt humør er bare fint, men den enorme virringen, roping, snubling, grising, kløning og total munndiare er noe annet. Her kommer det når han har vært inne for lenge eller når han er trøtt og sliten. Han er sjelden sånn på skolen eller hos andre, men det blir veldig synlig hjemme. Så vi jobber med å få ham til å skjønne når han trenger å bruke mer krefter og når det er tid for å roe ned med stille aktiviteter og hente krefter. Det nytter så innmari lite å kjefte når han er i det moduset, for virker ikke som det handler om vilje, men at kribling i kroppen eller slitenhet kommer i veien for evnen til å fokusere. 

De er jo ennå små og umodne og sånn skal det være. Det trenger ikke være snakk om Adhd av den grunn. Gutten min oppfattes som rolig og moden for alderen ellers, og får stadig tilbakemeldinger på det, men har også den siden at han er fullstendig virrepetter. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min er sånn (minus at han ikke tisser på seg). Skravler i ett sett, sitter aldri i ro (selv når gang spiser eller ser TV) og det han liker mest med skolen er å være i gymsalen. Likevel har jeg aldri tenkt at det er en diagnose, bare at han er ikke er så gammrl ennå og at vi bare må smøre oss med tålmodighet og fortsette å oppmuntre og minne ham på ting. Ser jo at mange andre også er like surrete, selv om det også finnes barn i den alderen som har alt klart og er utrolig organiserte. Jeg er likevel ikke bekymret, til tilbakemeldinger fra skole (og barnehage) er at alt er som det skal. 

Anonymkode: 41157...1e6

Men nå sier barnehagen til TS at datteren er mere intens enn det som er normalt da. 

Anonymkode: 4c4f4...30e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan også fremdeles tygge på/suge på leker. Når jeg spør henne hva hun har i munnen, blir hun veldig overrasket. Så det skjer tydeligvis uten at hun tenker over det..

men hun kan også sitte med meg å tegne/perle lenge 🤔 Kan man det om man har ADHD?

TS

Jepp, dersom man liker det nok. Tegning og perling er en form for aktiviteter som kan få mange barn med adhd til å få litt « jordkontakt» og fungerer nok omtrent som meditiasjon. Det er overraskende mange med adhd som kan skru i timesvis på bil, bygge lenge og konsentrert med lego, som strikker og driver med håndarbeid, som maler eller til og med leser bøker i noen timer om dagen. Dette er ting som ofte skaper mestringsfølelse, da det er konkrete oppgaver som løses og vedkommende ofte havner i en form for flytsone. 

Anonymkode: 9d532...47f

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som min femåring, hun utredes for ADHD nå 😊

Anonymkode: aba34...cab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...