Gå til innhold

Frikort eller skattekort? Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nesten arbeidsledig og jobber deltid altså 2 ganger i uka og tjener 3000 kr i måned etter skattetrekk . Ved siden av søker jeg forskjellige jobber hvor jeg kan Få bedre lønn. Men problemet er at jeg vet ikke når jeg kommer til å få en bra betalt jobb. Når det er starten av året og jeg vet ikke hvordan min jobbsituasjon kommer til å se ut i dette året.  Og  da er jeg så usikker om jeg burde bruke frikort eller skattekort.

Noen som kan veilede meg hva jeg burde gjøre? 

Anonymkode: 4eb9f...e4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting i veien for å ha frikort nå, og endre skattekort senere. 

Anonymkode: 11ea3...2ec

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting i veien for å ha frikort nå, og endre skattekort senere. 

Anonymkode: 11ea3...2ec

Men må jeg ikke betale skatt av frikort pengene mine hvis jeg endrer til skattekort når jeg får en jobb med høy lønn? 

AnonymBruker
Skrevet

Skatten blir det totalt det samme om du har frikort eller skattekort. Har du frikort og går over grensen så må arbeidsgiver trekke deg 50% dersom du ikke har bestilt skattekort. Bestill skattekort med en gang, så er du safe. 

Anonymkode: 3143e...dfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skatten blir det totalt det samme om du har frikort eller skattekort. Har du frikort og går over grensen så må arbeidsgiver trekke deg 50% dersom du ikke har bestilt skattekort. Bestill skattekort med en gang, så er du safe. 

Anonymkode: 3143e...dfe

Hva med de pengene som jeg har tjent gjennom frikort, må jeg ikke betale skatt av dem ? Hvis jeg på senere tidspunkt endrer skattekortet mitt 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de pengene som jeg har tjent gjennom frikort, må jeg ikke betale skatt av dem ? Hvis jeg på senere tidspunkt endrer skattekortet mitt 

Jo, det må du, så da settes skattesatsen høyere enn normalt for resten av året, for å "ta igjen" for de skattefrie kronene du tjente tidlig på året. Så du skatter mer på kortere tid, for at totalen året gjennom skal bli riktig og "normal".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Jo, det må du, så da settes skattesatsen høyere enn normalt for resten av året, for å "ta igjen" for de skattefrie kronene du tjente tidlig på året. Så du skatter mer på kortere tid, for at totalen året gjennom skal bli riktig og "normal".

Hva anbefaler du da? Frikort eller skattekort? 

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva anbefaler du da? Frikort eller skattekort? 

Jeg ville tatt skattekort. Det er store sjanser for at du faktisk får jobb i løpet av et helt år, så da skatter du året gjennom slik du skal. Betaler du for mye skatt, er det jo penger du får igjen neste år uansett.

Det er vanskelig å spå årsinntekten din da, det er det eneste. Det gjør det jo vanskelig å få et riktig skattekort for et slikt år.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med 3000 utbetalt i mnd etter skatt vil vel frikortet ikke være tilstrekkelig? Ville hellet skattet hele veien fremfor å bli trukket mer om noen mnd. 

Anonymkode: 957fd...4bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...