AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #1 Skrevet 9. januar 2019 Jeg har et problem med mat. Dessverre liker jeg ingenting, kun ost og brød. Det er nesten ikke er overdrivelse. Målet er ikke å bli altetende, men jeg må lære meg å spise grønnsaker og noe fisk. Kjøtt holder jeg meg unna av etiske årsaker, så trenger ingen tips der det er involvert Jeg ser på tv at Salma har produsert små lakseterninger (Salma taco), og jeg tenker at det kanskje kan være en god introduksjon til fisk. Jeg har lært meg å spise fiskepinner, men det er jo ikke kjempemye fisk i dem. Tenker at disse terningene kanskje kan stekes mye, sånn at mye av smaken ikke blir så sterk? Kanskje det også er mulig å få dem litt crispy? Hvordan tilbereder dere Salma taco? Noen tips? Den må vel kunne brukes til annet enn taco? Tar gjerne imot tips til andre måter å lære meg å spise fisk og grønnsaker på! Jeg må begynne enkelt, sånn at jeg lurer meg selv til å tenke at "det er ikke så ille". Da blir jeg forhåpentligvis modigere 🙈 Hilsen dessverre ikke et barn. Anonymkode: 1891c...c5d
Resignert Skrevet 9. januar 2019 #2 Skrevet 9. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har et problem med mat. Dessverre liker jeg ingenting, kun ost og brød. Det er nesten ikke er overdrivelse. Målet er ikke å bli altetende, men jeg må lære meg å spise grønnsaker og noe fisk. Kjøtt holder jeg meg unna av etiske årsaker, så trenger ingen tips der det er involvert Om du er opptatt av etikk, så burde du spise villfanget norsk fisk. Oppdrettslaks er mere en svømmende gris enn en fisk. Deler av lakseforet består av soya og mais fra bl.a Brasil, der regnskogen hugges for å øke produksjonen. Mens fjorder og sund på Norskekysten okkuperes av oppdrettsadelen, bestanden av villaks belastes av lakselus fra oppdrettsanleggene, bestandene av reker og andre krepsdyr raseres pga kjemikalier fra oppdrett. Foringsanleggene avgir masse mikroplast til havet. OG SÅ VIDERE. Jeg vil heller anbefale fersk torsk, da den er mere nøytral i smaken enn laks. Og lete etter retter inspirert av middelhavslandene. Altså med f.eks hvitløk, olivenolje, oliven, tomat, krydderurter osv. Eller lage fiskekaker selv, da kan du jo bestemme både størrelsen på dem, hvor hardt du steker, hvor grove de skal være, og hvilke krydder du ønsker. Lykke til med smakfulle og etiske fiskemiddager!
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #3 Skrevet 9. januar 2019 Kjøtt kan du bare spise med god samvittighet, mye bedre enn oppdrettslaks. Velg frilands/Grøstadgris, økologisk kylling og storfe (gjerne økologisk, men det er ikke så nøye da det er mindre forskjell enn med gris & kylling). Man må ikke spise hverken fisk eller grønnsaker. (Grønnsaker er veldig oppskrytt). Anonymkode: 9cda3...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #4 Skrevet 9. januar 2019 Hva det er med maten som gjør at du ikke vil ha den? Er det lukt, farge, konsistens, smak? Hvor den kommer fra? Hvorfor liker du bare ost og brød, fikk du ikke annet hjemme, eller var det tvertimot masse mas for å prøve noe nytt hele tiden? Er du mest trygg/nysgjerrig når du spiser alene/hjemme, eller ute/med venner? Inspirerer nye omgivelser deg til å prøve nye ting, eller gjør det deg mer avhengig av det du er vant med? Føler du at du liker å ha kontrollen ved å lage mat selv, eller ved å la noen andre lage den? Spør deg selv, svarene dine vil veilede deg, og du kommer helt sikkert på flere, og bedre, spørsmål i prosessen. Anonymkode: 736fe...9dc
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #5 Skrevet 13. januar 2019 På 9.1.2019 den 18.55, AnonymBruker skrev: Jeg har et problem med mat. Dessverre liker jeg ingenting, kun ost og brød. Det er nesten ikke er overdrivelse. Målet er ikke å bli altetende, men jeg må lære meg å spise grønnsaker og noe fisk. Kjøtt holder jeg meg unna av etiske årsaker, så trenger ingen tips der det er involvert Jeg ser på tv at Salma har produsert små lakseterninger (Salma taco), og jeg tenker at det kanskje kan være en god introduksjon til fisk. Jeg har lært meg å spise fiskepinner, men det er jo ikke kjempemye fisk i dem. Tenker at disse terningene kanskje kan stekes mye, sånn at mye av smaken ikke blir så sterk? Kanskje det også er mulig å få dem litt crispy? Hvordan tilbereder dere Salma taco? Noen tips? Den må vel kunne brukes til annet enn taco? Tar gjerne imot tips til andre måter å lære meg å spise fisk og grønnsaker på! Jeg må begynne enkelt, sånn at jeg lurer meg selv til å tenke at "det er ikke så ille". Da blir jeg forhåpentligvis modigere 🙈 Hilsen dessverre ikke et barn. Anonymkode: 1891c...c5d Dette henger jo ikke på greip Anonymkode: 12ca7...624
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2019 #6 Skrevet 13. januar 2019 På 9.1.2019 den 20.36, AnonymBruker skrev: Kjøtt kan du bare spise med god samvittighet, mye bedre enn oppdrettslaks. Velg frilands/Grøstadgris, økologisk kylling og storfe (gjerne økologisk, men det er ikke så nøye da det er mindre forskjell enn med gris & kylling). Man må ikke spise hverken fisk eller grønnsaker. (Grønnsaker er veldig oppskrytt). Anonymkode: 9cda3...5b8 Nei man kan ikke spise kjøtt med god samvittighet Anonymkode: 12ca7...624 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå