Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg strever i det uendelige med å finne ut hva jeg skal jobbe med. Jeg er 26 år og studerer et helserelatert studie (5 år). Jeg kjeder meg rett som det er, og savner utfordringer og kreativitet. Hva er egentlig lurt å bli idag? Hvor lang utdannelse bør jeg sikte meg inn på? Føler jeg aldri blir klok på noen ting. Følgende yrker svirrer rundt i hodet mitt nå: flygeleder, ingeniør av noe slag, studere HRM, farmasøyt, medisinsk fysiker,. Har også snust litt på noe innen data, men har null erfaring fra slikt så aner jo ikke om det er noe for meg eller ikke. 

Jeg er lei av å surre rundt, og er mest motivert for å kommer ut i jobb så snart som mulig. Motivasjonen til en mastergrad blir dårligere og dårligere jo eldre jeg blir. Er det ikke slik at for mange tar master idag? Jeg greier meg personlig fint med bachelor så lenge det er jobb å få, men hvilken bachelor lønner seg da?

I tillegg til utfordringer og kreativitet, trives jeg godt med realfag og logisk tenkning. Har karakterer til å komme inn på stort sett det jeg vil. Vil gjerne bo i Nord-Norge. 

Anonymkode: 6ef0d...f2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde sette deg godt inn i hva de ulike jobbene går ut på før du velger, kanskje snakke med noen som jobber innen de yrkene du kunne tenke deg?:)

personlig er jeg utdannet ingeniør, og anbefaler det veldig! Det er et yrke du virkelig får brukt hodet og får nok av utfordringer, samtidig som man har muligheten til å være kreativ. Man blir aldri utlært og man lærer noe nytt hele tiden. Prosjektene og de ulike problemstillingene er aldri de samme så det blir aldri kjedelig. 

Men bachelor gir gode jobbmuligheter. Er mange jobber innen feks bygg, VVS, vann og miljø, elektro, og sikkert flere. Kjemi, maskin og bioingeniør kan nok være noe vanskeligere.

Anonymkode: 68ee8...43f

Skrevet

Lov å spørre hva du utdanner deg til nå? 

Kanskje fokusere på å komme i mål med bachelorutdanning også kan du tenke på master senere? 

Skrevet
På 9.1.2019 den 20.43, ninab82 skrev:

Lov å spørre hva du utdanner deg til nå? 

Kanskje fokusere på å komme i mål med bachelorutdanning også kan du tenke på master senere? 

Jeg er litt redd for å bli kjent igjen hvis jeg sier hva jeg studerer. Det er integrert master, så er nødt til å gå alle 5 årene for å få en grad.. 

Skrevet
På 9.1.2019 den 17.44, AnonymBruker skrev:

Du burde sette deg godt inn i hva de ulike jobbene går ut på før du velger, kanskje snakke med noen som jobber innen de yrkene du kunne tenke deg?:)

personlig er jeg utdannet ingeniør, og anbefaler det veldig! Det er et yrke du virkelig får brukt hodet og får nok av utfordringer, samtidig som man har muligheten til å være kreativ. Man blir aldri utlært og man lærer noe nytt hele tiden. Prosjektene og de ulike problemstillingene er aldri de samme så det blir aldri kjedelig. 

Men bachelor gir gode jobbmuligheter. Er mange jobber innen feks bygg, VVS, vann og miljø, elektro, og sikkert flere. Kjemi, maskin og bioingeniør kan nok være noe vanskeligere.

Anonymkode: 68ee8...43f

Jeg syns fysikk er veldig spennende og drømmer litt om å studere dette. Stråling og radioaktivitet er særlig gøy. Atomfysikk og astrofysikk også! Men jeg tør ikke helt å satse på dette da jeg "bare" har 3 i matte og fysikk fra videregående... Mulig jeg hadde fått det bedre til hvis jeg studerer noe jeg er motivert for, men er redd for å feile.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns fysikk er veldig spennende og drømmer litt om å studere dette. Stråling og radioaktivitet er særlig gøy. Atomfysikk og astrofysikk også! Men jeg tør ikke helt å satse på dette da jeg "bare" har 3 i matte og fysikk fra videregående

Da må du for all del ikke finne på det. På slike studier trenger man talent om man skal få en god jobb. 

Anonymkode: 67f50...4d7

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da må du for all del ikke finne på det. På slike studier trenger man talent om man skal få en god jobb. 

Har du noen erfaring rundt det å få jobb som fysiker? 

Skrevet

Dette er jo ikke svaret du vil ha og ikke hjelpsomt i det hele tatt, men: du følger magefølelsen din. Heia heia!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen erfaring rundt det å få jobb som fysiker? 

Nei, men jeg har gått (går) noe liknende og vil fråråde enhver person å velge slike studier om man ikke er ekstremt interessert/og eller har spesielle evner innenfor faget. Da mener jeg ikke toppkarakterer, men mer høy IQ. Jeg hadde selv toppkarakterer på vgs, og det har vært mer et minimumsgrunnlag enn et adekvat grunnlag føler jeg. Det bugner ikke akkurat av jobber der ute, og de beste får man bare hvis man er flink nok. Og det er nettopp det som er problemet, man blir ikke flink om man ikke har et sterkt nok hode. 

Skrevet

Hvis du går tannlegestudiet nå så har du gode nok karakterer til å bli lege. Er du lege får du masse damer i alle fall. Det er jo noe.

Anonymkode: dd706...478

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går tannlegestudiet nå så har du gode nok karakterer til å bli lege. Er du lege får du masse damer i alle fall. Det er jo noe.

Anonymkode: dd706...478

Jeg er dame selv og foretrekker menn, hehe ;)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg har gått (går) noe liknende og vil fråråde enhver person å velge slike studier om man ikke er ekstremt interessert/og eller har spesielle evner innenfor faget. Da mener jeg ikke toppkarakterer, men mer høy IQ. Jeg hadde selv toppkarakterer på vgs, og det har vært mer et minimumsgrunnlag enn et adekvat grunnlag føler jeg. Det bugner ikke akkurat av jobber der ute, og de beste får man bare hvis man er flink nok. Og det er nettopp det som er problemet, man blir ikke flink om man ikke har et sterkt nok hode. 

Interessant. Jeg er veldig interessert, over gjennomsnittet i allefall, men ser absolutt poenget ditt. Mitt inntrykk er at det er så mange jobber der ute for fysikere, siden utdanningen er så allsidig. Vil du si at det er vanskelig å få jobb som medisinsk fysiker for eksempel? 

Ville det vært lurere å studere til ingeniør i stedet?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Jeg er veldig interessert, over gjennomsnittet i allefall, men ser absolutt poenget ditt. Mitt inntrykk er at det er så mange jobber der ute for fysikere, siden utdanningen er så allsidig. Vil du si at det er vanskelig å få jobb som medisinsk fysiker for eksempel? 

Akkurat det tørr jeg ikke si noe om, utover at mitt inntrykk er at det meste av realfagsutdannelser, kanskje med unntak av informatikk, er veldig opphausset. 

Sitat

Ville det vært lurere å studere til ingeniør i stedet?

Ja, definitivt. Jeg vil si at ingeniørutdannelse er en mye sikrere vei enn en ren disiplin om man er mer "gjennomsnittlig". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...