Gå til innhold

Utbetalt feriepenger ved oppsigelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var yngre, så fikk jeg feriepengene i desember i samme kommune, selv om jeg hadde litt innestående for januar. Og advokaten burde vite hva han snakker om. Har fortalt han alt. Min siste vakt infadt stilling var oktober. Siste lønn i fast stilling var også oktober. Det ble ny stilling formelt sett etter fast stilling var ferdig. 

Anonymkode: de178...c78

Om du er så sikker på at advokaten har rett så bør du høre på ham/henne.  Jeg sa bare at hvis du leser ferieloven, så vil du se at det er snakk om arbeidsgiver, ikke stilling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
14 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hvis du sier opp selv eller blir sagt opp, skal du få utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdatoen for arbeidsforholdet. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter.

Beklager store bokstaver, jeg klippet ut fra en artikkel. Og får de ikke mindre ;)

https://www.dinside.no/okonomi/du-skal-fa-feriepengene-siste-lonningsdag-for-du-slutter/69655724

Går bra😊 Takk for svar😊 Ja, og siste arbeidsdag var 1.juledag. og lønn blir utbetalt den 12 hver måned. Så den egentlige sluttdatoen var 25/12/2018. Men de tar tiden de trenger. Svarer på mail sent og får ikke med seg viktige beskjeder i tide. Har opplevd før å måtte til slutt ringe inn, men det var for noe annet, men også noe viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i følge alle andre. Også de som kun driver med lønn, og dermed bør kunne regleverket. En advokat kan ikke det, men må lese som alle oss andre.

Anonymkode: 71349...0b3

Noen advokater har dette som et av sine felt. Så blir feil å si en advokat ikke kan dette. Det skjer også at ansatte tar seg til rette og bryter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Om du er så sikker på at advokaten har rett så bør du høre på ham/henne.  Jeg sa bare at hvis du leser ferieloven, så vil du se at det er snakk om arbeidsgiver, ikke stilling. 

Min siste dag var 25/12/2018. Jeg måtte be om sluttattesten selv. Så egentlig så burde jeg ha alt utbetalt nå. De sjekker sjeldent mail de får ser det ut som. Må alltid ringe for å forsikre meg. Har jeg ventet på svar via mail, så har jeg fått svar lenge etter. Sånt er sløvt og jeg har ikke tillitt til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går bra😊 Takk for svar😊 Ja, og siste arbeidsdag var 1.juledag. og lønn blir utbetalt den 12 hver måned. Så den egentlige sluttdatoen var 25/12/2018. Men de tar tiden de trenger. Svarer på mail sent og får ikke med seg viktige beskjeder i tide. Har opplevd før å måtte til slutt ringe inn, men det var for noe annet, men også noe viktig. 

Da skal du vel få feriepengene den 12 januar? 

Siden de tydeligvis er noe trege, ville jeg ringt i morgen og forsikret meg om at dette er tilfelle.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Da skal du vel få feriepengene den 12 januar? 

Siden de tydeligvis er noe trege, ville jeg ringt i morgen og forsikret meg om at dette er tilfelle.  

Skal ringe i morgen å høre igjen jeg. Om så ringe arbeidstilsynet først å høre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du formelt sett avsluttet ett arbeidsforhold og gikk over i et annet, selv om det er hos samme arbeidsgiver, skulle du hatt utbetalt da. Men hadde ikke giddet å bruke advokat på dette (med mindre det er gratis gjennom fagforening) - du får jo pengene snart uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Glitnir skrev:

Dersom du formelt sett avsluttet ett arbeidsforhold og gikk over i et annet, selv om det er hos samme arbeidsgiver, skulle du hatt utbetalt da. Men hadde ikke giddet å bruke advokat på dette (med mindre det er gratis gjennom fagforening) - du får jo pengene snart uansett. 

Jeg vet tiden går fort,  men jeg kan ikke gå til jobb. Har sagt til dem at jeg trenger pengene veldig på grunn av vanskelig situasjon nå. Venter jeg til februar så er det for sent. Derfor jeg er så opptatt av å få dem nå. Fint at flere her har det fint økonomisk nå og ting ikke haster,  men hos meg haster det veldig. Ellers hadde jeg gladelig ventet jeg altså.  Men takk for svar😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet høres ut som en klassiker: lønningskontoret er ikke arbeidsgiver - så hvis de ikke får med seg at du har sluttet - så rører de så klart ikke feriepengene.

Jeg tipper at når du ringte - så var allerede desember lønn sendt til remittering (sendt til banken og innrapportert til skatteetaten), og det er en ganske omfattende prosess, som koster tid og penger.

Hvis de skulle ha rettet dette for deg og bare deg, måtte prosessen ha blitt gjentatt en gang til før samme lønning - og utløst urimelige kostnader for bedriften.

De var ikke spesielt proffe, men det høres ikke ut som om du har vært så tydelig heller, og iom at alt kommer på neste lønning tviler jeg på at du kommer noen vei med dette.

Men, advokaten tar nok gjerne mer av pengene dine.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Harmankaya skrev:

Problemet høres ut som en klassiker: lønningskontoret er ikke arbeidsgiver - så hvis de ikke får med seg at du har sluttet - så rører de så klart ikke feriepengene.

Jeg tipper at når du ringte - så var allerede desember lønn sendt til remittering (sendt til banken og innrapportert til skatteetaten), og det er en ganske omfattende prosess, som koster tid og penger.

Hvis de skulle ha rettet dette for deg og bare deg, måtte prosessen ha blitt gjentatt en gang til før samme lønning - og utløst urimelige kostnader for bedriften.

De var ikke spesielt proffe, men det høres ikke ut som om du har vært så tydelig heller, og iom at alt kommer på neste lønning tviler jeg på at du kommer noen vei med dette.

Men, advokaten tar nok gjerne mer av pengene dine.

Jeg har vært veldig tydelig. Har du ikke lest hi ordentlig? Jeg har snakket med dem i desember til og med. At de drøyer med å lese mailer som kommer inn skal ikke jeg lide for. 

Den prossessen får de bare bite seg i. Jeg har gjort mitt, samme hva du tror eller ikke tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fikk feriepengene mine uken som var. Advokaten skulle ikke ha så mye heller, som noen trodde.   Hadde faktisk retten på min side her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk feriepengene mine uken som var. Advokaten skulle ikke ha så mye heller, som noen trodde.   Hadde faktisk retten på min side her. 

Så bra det ordnet seg! :)  Viktig å stå på krava sine 

Anonymkode: 78e69...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra det ordnet seg! :)  Viktig å stå på krava sine 

Anonymkode: 78e69...583

Takk😊 Ja, de har å følge loven de også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...