Gjest happyending Skrevet 5. april 2005 #1 Skrevet 5. april 2005 Hvis man er minstepensjonist eller går på sosialen og ikke har råd til å kjøpe tv eller å betale lisensen, er det da riktig at det offentlige skal betale det for deg? Vi diskuterte dette på skolen forleden, jeg mener det ikke er en menneskerett (ville i såfall vært temmelig mange tv`er å kjøpe rundt om i verden) og det finnes nok av andre måter å få tilgang til nyheter på.. Såpeserier og slikt søppel er jo heller ingen nødvendighet.. Hva mener andre?
Gjest Bellatrix Skrevet 5. april 2005 #2 Skrevet 5. april 2005 Det kommer helt an på hvem som skal ha den. Er du syk og ikke kommer deg ut kan det være greit å ha tv i hvert fall. Det er ikke mye penger man får fra sosialen, skal man da sitte å stirre ut i lufta? Jeg bodde uten tv i 4 år og klarte meg fint uten. Men vet ikke om jeg hadde det om jeg ikke hadde hatt venner å vært sammen med.
Gjest Juledame Skrevet 5. april 2005 #3 Skrevet 5. april 2005 Jeg mener det ikke er noen menneskerett å ha TV, selv om enkelte kunne øke livskvaliteten med en. Er det en menneskerett å ha kjæreste, fordi livet mitt ville blitt bedre? Nei, vi er for godt bortskjemte i Norge. Å ha disponibel en bopel som var tørr, trygg og varm, mener jeg er et minstemål. Er det varmt og kaldt vann inne er det selvsagt fint. Vi har det så bra at vi sutrer over helt uvesentlige ting.
Gjest celine Skrevet 5. april 2005 #4 Skrevet 5. april 2005 Det kommer helt an på hvem som skal ha den. Er du syk og ikke kommer deg ut kan det være greit å ha tv i hvert fall. Det er ikke mye penger man får fra sosialen, skal man da sitte å stirre ut i lufta? Jeg bodde uten tv i 4 år og klarte meg fint uten. Men vet ikke om jeg hadde det om jeg ikke hadde hatt venner å vært sammen med. Jepp, det er greit å ha tv, men ingen menneskerett eller livsnødvendighet. Hva med å lese en bok (lånes ut gratis på biblioteket) eller aktivisere seg på andre måter?
Gjest Bellatrix Skrevet 5. april 2005 #5 Skrevet 5. april 2005 Skjønner poenget og er til en viss grad enig. Men om biblioteket ligger langt unna og man ikke har penger til bil/buss? Eller om man er syk og ikke kommer seg ut? Ja, man kan fint leve uten tv, men for enkelte kan det kanskje gi litt livskvalitet.
Gjest Juledame Skrevet 5. april 2005 #6 Skrevet 5. april 2005 Hvis man er minstepensjonist eller går på sosialen og ikke har råd til å kjøpe tv eller å betale lisensen, er det da riktig at det offentlige skal betale det for deg? Synes ikke det skal være en automatikk i dette. Jeg er fattig student og har ikke TV, men skal jeg også kreve at det offentlige skal betale det for meg? En annen ting; Er det noen som vet om sosialkontoret faktisk betaler TV for noen? Jeg vet om en venninne, hun søkte sosialkontoret om penger til kjøleskap, gjerne et brukt. Hun måtte anke avslaget, og fikk omgjort avslaget etter seks måneder! Vil tro kjøleskap er viktigere enn TV.
Gjest Madam Felle Skrevet 5. april 2005 #7 Skrevet 5. april 2005 jeg mener at de som ikke klarer å komme seg ut, men bare sitter inne bør få tv. har de ikke økonomi til det selv, bør det offentlige gå inn og kjøpe en. For hvem ville vært inne i en leilighet, uten noen form for samvær med andre, der en bare klarte å se i veggen. Da er det bedre at de får selskap i tv`n. men at en student IKKE har økonomi til å skaffe seg en tv, er absolutt IKKE en nødvendighet. For studenter klarer fint å lette på rompen, og komme seg ut blant folk.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #8 Skrevet 5. april 2005 rett og rett fru Blom. Vi trenger og oppdateres på mye,men såper følger med på kjøpet. Om du er i en umulig situasjon og har trygd/sosial, så må du få hjelp.
Gjest Bellatrix Skrevet 5. april 2005 #9 Skrevet 5. april 2005 jeg mener at de som ikke klarer å komme seg ut, men bare sitter inne bør få tv. har de ikke økonomi til det selv, bør det offentlige gå inn og kjøpe en. For hvem ville vært inne i en leilighet, uten noen form for samvær med andre, der en bare klarte å se i veggen. Da er det bedre at de får selskap i tv`n. men at en student IKKE har økonomi til å skaffe seg en tv, er absolutt IKKE en nødvendighet. For studenter klarer fint å lette på rompen, og komme seg ut blant folk. Nettopp. Selvsagt skal det ikke være en automatikk i det, men i enkelte saker er livssituasjonen til trygdemottaker/stønadsmottaker sånn at tv betyr mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå