Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet i ny jobb for 3 måneder siden. Det er veldig mange systemer å lære seg, mange koder og summene vi håndterer kan være opptil over hundre tusen og mer.

Jeg vil heldt gjøre alt riktig så det kommer jo et par spørsmål om dagen, men ikke mange. Allikevel føler jeg ene kollegaen min, den som jeg jobber med på den avdelingen, begynner å bli lei. Denne personen har selv sagt at han brukte nærmere ett år på å lære seg alt så jeg føler selv jeg har kommet fort inn i det, men når det er store summer spør jeg for å ikke gjøre noe feil. Jeg har også veldig mange andre ansvarsoppgaver som de andre ikke har så noen ganger har det blitt litt mye. 

Så hvor lenge er det egentlig innafor å spørre om hjelp? Det er ikke hele dagen! Men et par ganger daglig, men ikke alltid daglig heller

Anonymkode: 2b20e...f7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Til du er trygg på jobben, tenker jeg :) 

Endret av Elán
  • Liker 4
Skrevet

Jeg hadde nok tålt det lenger, men 3-4 mnd er vel tålegrensen for mange. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man trenger det :) jeg har vært i jobben min i 2 år nå, og det dukker til stadig opp noe nytt jeg må spørre om. Og jeg syns også det er fint å kunne konferere med en kollega når det er snakk om store beløp.

Men her er det veldig kultur for det, og alle syns det er greit, så da er kanskje litt enklere.

Anonymkode: 74405...4a0

• Liker 4
Skrevet

Skriver du ned svarene du får da slik at du har noe å lete i selv før du spør - og på den mpten unngår å spørre om det samme flere ganger?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tommelfingerregel er 6 måneder. Men om du en spesielt komplisert jobb og/eller er ny i bransjen kan det gå opp til ett år.

Hvis kollegaen din blir lei er det kollegaen din som er problemet. Ikke hva som er vanlig i arbeidslivet.

Bruk en annen kollega. Men for all del, ikke slutt å spør.

Anonymkode: 814ee...f61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har vel ikke følt meg helt trygg i jobbene mine før etter 1 1/2 år, men da er jeg vel trygg på alle oppgaver.

Men når dere jobber med slike store summer -har dere ikke systemer som skal fange opp feil, gjerne 2.gangs godkjenninger etc? Da burde det være ett sikkerhetsnett/rutiner som gjør at du kan stole litt mer på deg selv og at du kan være litt trygg på at ting fanges opp av andre eller andre steder før det blir konsekvenser av det, man lærer jo gjerne lettere når en har gjort en liten feil eller 2. Når det er sagt syntes ikke 3 måneder er mye, når du har mye å sette deg inn i. Alternativet er vel at du kan snakke med arbeidsgiver slik at du kanskje kan konsentre deg om færre ting av gangen og heller få flere arbeidsoppgaver etterhvert.

Anonymkode: 18d57...cb0

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor komplisert det er. Er det det rent tekniske hvor konsekvensene av feil er ganske "alvorlig", så burde det bli tatt imot greit. Samtidig tenker jeg at dersom det finnes "flere måter å gjøre det på" rent praktisk, så burde du kunne ta deg friheten til å jobbe selvstendig, ta avgjørelser selv.. har vært flere ganger hvor det har kommet opp en situasjon hvor jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, og vil helst spørre sjefen, men har løst det selv og heller snakket med sjefen etterpå om det kommer opp.. 

Anonymkode: 1cf61...788

AnonymBruker
Skrevet

Et par ganger om dagen bør være innenfor, så lenge det faktisk betyr det (altså 2-3 ganger om dagen). Men husk også å skrive opp svarene du får, slik at du blir stadig mer selvstendig. Er det en dag du har mange spørsmål, så kan det også være lurt å samle opp de vanskeligste oppgavene og spørsmål relatert til dem for seg, slik at du kan spørre om disse på en gang, slik at man slipper å måtte spørre mange ganger om dagen :) 

Anonymkode: 18eef...95b

Skrevet

Synes det alltid er greit å spørre om hjelp. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men når dere jobber med slike store summer -har dere ikke systemer som skal fange opp feil, gjerne 2.gangs godkjenninger etc? Da burde det være ett sikkerhetsnett/rutiner som gjør at du kan stole litt mer på deg selv og at du kan være litt trygg på at ting fanges opp av andre eller andre steder før det blir konsekvenser av det, man lærer jo gjerne lettere når en har gjort en liten feil eller 2.

Man har egentlig bare ett nivå hvis det ene nivået ikke er til å stole på. Begge nivåene må være sikre på at de har gjort rett for at sikkerheten skal bli ivaretatt etter hensikten.

Anonymkode: d6cf3...160

AnonymBruker
Skrevet

Bedre å spør en gang for mye enn en gang for lite! Spør til du er trygg 😊 

Anonymkode: 075b7...9b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du en veldig skjematisk jobb? Hos oss har vi diskusjoner om mye og mangt, og løser problemer sammen. Fordi om vi har vært der i lang tid. 

Anonymkode: 5c15e...bda

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass spør vi hverandre hele tiden, alle sammen. Jeg har jobbet der i 4 år, men har kollegaer som har jobbet her i 30 år og allikevel spør. Men jobber i en stilling der man skal kunne veldig mye om mange fagfelt, og der det hele tiden er endringer og nye problemstillinger (kundeservice i bank).

Anonymkode: f2d68...512

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes alltid det er greit å spørre om hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

På min jobb spør og drøfter man mye, uavhengig av om man har jobbet der i to måneder eller 20 år. Men det er greit å variere hvem du spør. 

Anonymkode: 0a680...e8d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i 12 år, og spør fortsatt om hjelp. Innimellom fra de yngre, da det ikke er alle systemer jeg er like ofte inne i lengre. Ofte fra de som har jobbet like lenge, da de har jobbet mer med enkelte problemstillinger enn jeg har. 

Vi skal kunne mye om mye, så de som stopper å spørre og diskutere klarer aldri å løse oppgaven på en best mulig måte. 

Anonymkode: ef1ba...0a4

AnonymBruker
Skrevet

Til du går av med pensjon.

Men noen ting bør man jo plukke opp på veien og ikke spørre om hver dag. 😉

Anonymkode: 9a46b...c91

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør ennå, har jobbet der i to år😅

MEN!!

Det er svært viktig at jeg gjør ting riktig, en feil kan koste flere millioner.

Det er ufattelig mye der som vi gjør så utrolig sjelden. Det fins en ganske avansert ting vi gjør ca. Hvert 5-8 år(!!!) Det er ting jeg, som har jobbet der i to år, aldri har vært borti liksom. Kommer jeg borti det, må jeg spørre. 

Jeg jobber der noen ganger i måneden. Er bare 18 og har ikke fast jobb der, jobber kun når de som har fast jobb er syke, vil ha ferie osv.

Anonymkode: 4abcb...a34

Skrevet

Jeg sier alltid til nyansatte hos oss at spør heller en gang for mye enn en gang for lite. Dette gjelder igrunn også for de som har vært ansatt fra start. Hvis de samme spørsmålene går igjen gang etter gang må man jo gjøre noe, men stort sett syntes jeg det er veldig greit at de ansatte stiller spørsmål. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...