Gå til innhold

Kan man levere oppsigelse uten forvarsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått nytt jobbtilbud og ønsker derfor å slutte i min nåværende jobb. Jeg fikk beskjed om dette på telefon idag, og vurderer derfor å levere oppsigelse imorgen. Jeg har ikke gitt beskjed til leder eller noe om at jeg ønsker å slutte. Kan jeg fortsatt levere oppsigelse uten å ha gitt noe forvarsel? Føler nesten det er litt dårlig gjort. Trives godt i jobben min og sånn, men dette jobbtilbudet er mer interessant. Dessuten er min nåværende jobb kun et vikariat som går ut i mai.

Anonymkode: 69bd8...16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du gjøre. 

• Liker 6
Skrevet

Du kan når som helst levere oppsigelse men normen er at den gjelder fra slutten på kalendermnd, altså om du har en mnd oppsigelse gjelder det ikke fra i morgen men fra 31/1 :) Lykke til i ny jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Carrot skrev:

Du kan når som helst levere oppsigelse men normen er at den gjelder fra slutten på kalendermnd, altså om du har en mnd oppsigelse gjelder det ikke fra i morgen men fra 31/1 :) Lykke til i ny jobb.

Gjelder dette i Oslo kommune også? Hører så mye forskjellig, både at det gjelder fra dato man leverer oppsigelsen, eller slutten på kalendermåned.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hva som står i kontrakten din.

Anonymkode: 34f95...609

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjelder dette i Oslo kommune også? Hører så mye forskjellig, både at det gjelder fra dato man leverer oppsigelsen, eller slutten på kalendermåned.

Oslo kommune har at det gjelder fra siste dag i måneden den måneden man leverer.

Anonymkode: 2e920...0e9

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen midlertidige ansettelserer det avtalt kortere her jeg er ansatt, ned til to uker i enkelte stillinger og med varierende avtaler er det greit å sjekke egen kontrakt. Samtidig kan du jo sjekke med HR avdelingen kanskje om du ikke har kontrakten tilgjengelig..

AnonymBruker
Skrevet

Siden du er vikar, så syntes jeg det er innafor å bare levere oppsigelse. Siden oppdraget går ut i mai, er det jo likevel nesten ingen forskjell, hvis du har 3 mnd. oppsigelse, så er oppsigelsesperioden feb-april og ferdig 1. mai. 

Anonymkode: a68e7...dfc

Skrevet (endret)

Men ikke si opp før du har nytt jobbtilbud skriftlig.

Endret av the Sun
  • Liker 12
Skrevet

Enig med ovenstående. Ikke si opp før du har fått jobbtilbudet skriftlig, i tilfelle noe skjærer seg....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oppsigelsen er forvarselet.

Anonymkode: 52de8...356

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk hva som står i kontrakten din.

Anonymkode: 34f95...609

Det står ikke noe om dette i kontrakten.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du er vikar, så syntes jeg det er innafor å bare levere oppsigelse. Siden oppdraget går ut i mai, er det jo likevel nesten ingen forskjell, hvis du har 3 mnd. oppsigelse, så er oppsigelsesperioden feb-april og ferdig 1. mai. 

Anonymkode: a68e7...dfc

Jeg er ikke vikar, jeg har en stilling men det er kun vikariat. Og jeg har 1 måneds oppsigelsestid.

3 timer siden, the Sun skrev:

Men ikke si opp før du har nytt jobbtilbud skriftlig.

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få jobb, men måtte søke i søknaden slik at det ligger inne. Men jeg var sikret jobb.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis det ikke står noe om oppsigelsestid i kontrakten, er det 1 mnd som midlertidig og 3 mnd som fast. 

Ikke si opp før du har nytt jobbtilbud skriftlig. Men det er helt innafor å si opp uten forvarsel, ja. Spesielt når det bare er midlertidig og kontrakten går ut om få måneder.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke vikar, jeg har en stilling men det er kun vikariat. Og jeg har 1 måneds oppsigelsestid.

Atte hæ? Har du et vikariat så er du vikar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke noe om dette i kontrakten.

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få jobb, men måtte søke i søknaden slik at det ligger inne. Men jeg var sikret jobb.

Du er ikke vikar, men har et vikariat og må søke i søknaden.....  og ellers har du det bra...? 😂

Anonymkode: d27ff...453

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke vikar, men har et vikariat og må søke i søknaden.....  og ellers har du det bra...? 😂

Ts jobber forhåpentligvis ikke som norsklærer...

Anonymkode: fdeb8...4af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts jobber forhåpentligvis ikke som norsklærer...

Anonymkode: fdeb8...4af

Nei, det får vi virkelig håpe hun ikke gjør. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei det kom kanskje litt rart frem, har stresset litt idag.

Jeg har 80% stilling, og har jobbet i denne stillingen i over ett år. Ser derfor ikke på meg selv som noen vikar da jeg har faste vakter å forholde meg til og ikke jobber på tilkalling.

Jeg har fått jobbtilbud et sted hvor jeg har tidligere har hatt praksis, så jeg kjenner vedkommende som jeg har snakket med idag. Grunn til at jeg må sende inn søknad er for at det skal skje gjennom en «vanlig prosess», men jeg vet likevel at jeg får jobben.

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg ventet med å si opp til jeg hadde et skriftlig jobbtilbud. Mai er uansett ikke lenge til, og ting i utvelgelsesprosessn kan dukke opp, kanskje de får en søker de har enda mer lyst til å ansette? 

Anonymkode: 3c112...4b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, er helt innafor å gi oppsigelse uten forvarsel (oppsigelsen er jo forvarsel for at du skal slutte).

Men jeg ville aldri sagt opp en jobb før jeg hadde et skriftlig jobbtilbud. Uansett hva du har blitt lovet og uansett hvor godt du kjenner den eller den som lover det.

Anonymkode: 57d0d...0f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...