Gå til innhold

Disse mannfoka som har all tid i verden...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal vi gjøre med dette? 

Jeg tenker at det er noe fundamentalt galt med hvordan vi strukturerer samfunnet når så mange kvinner sliter med dette problemet. I tillegg ilegger politikere kvinner skylda for lave fødselstall!? 

Personlig fikk jeg barn tidlig, med en mann som ville ha barn. Men jeg får så vondt av venninner og slekt som blir holdt som gissel i årevis av menn som har all tid i denne verden på å bestemme seg, og som aldri klarer å få ut fingeren.

Disse kvinnene går jo ofte og håper og håper på at det en dag skal snu, og innen den tid svinner kanskje kjærligheten, eller mannen ombestemmer seg og vil ikke ha barn i det hele tatt. Og om hun ikke har tuklet med prevensjonen innen da, må hun i en alder av 34, ut på markedet igjen og få barn med det første og beste som kommer rekende. Eller hun rekker ikke å få barn, eller hun rekker ikke å få så mange som hun håpet på, eller hun må gjennom IVF-helvete eller tur til Danmark, med all stigma det innebærer fra noen.

Dette gjør jo også at unge kvinner gjerne velger å få barn med eldre menn med barnekull fra før, med alle de konsekvenser dette medfører for de bortglemte førstekullsbarna. Den unge kvinnen kan også bli årsak til skillsmisse, alt for å skaffe en far.

Jeg mener ikke å legge skylden på mennene her altså! Jeg tenker at det er selve måten vi i det moderne samfunnet strukturerer familie og reproduksjon på, som kanskje bør tenkes litt rundt.

Hva tenker dere? Hva kan gjøres?

Arrangerte ekteskap mellom yngre kvinner og eldre menn?

Akseptere, og få færre barn? 

Åpne opp for sædbanker á la Espresso House på hvert gatehjørne?

Gå tilbake til å være hjemmeværende og ta mer ansvar for barn og hjem, så menn ikke får så hetta av beslutningen?

Anonymkode: 94eb5...d9c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest 007_008_007
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er noe fundamentalt galt med hvordan vi strukturerer samfunnet når så mange kvinner sliter med dette problemet. I tillegg ilegger politikere kvinner skylda for lave fødselstall!? 

Personlig fikk jeg barn tidlig, med en mann som ville ha barn. Men jeg får så vondt av venninner og slekt som blir holdt som gissel i årevis av menn som har all tid i denne verden på å bestemme seg, og som aldri klarer å få ut fingeren.

Disse kvinnene går jo ofte og håper og håper på at det en dag skal snu, og innen den tid svinner kanskje kjærligheten, eller mannen ombestemmer seg og vil ikke ha barn i det hele tatt. Og om hun ikke har tuklet med prevensjonen innen da, må hun i en alder av 34, ut på markedet igjen og få barn med det første og beste som kommer rekende. Eller hun rekker ikke å få barn, eller hun rekker ikke å få så mange som hun håpet på, eller hun må gjennom IVF-helvete eller tur til Danmark, med all stigma det innebærer fra noen.

Dette gjør jo også at unge kvinner gjerne velger å få barn med eldre menn med barnekull fra før, med alle de konsekvenser dette medfører for de bortglemte førstekullsbarna. Den unge kvinnen kan også bli årsak til skillsmisse, alt for å skaffe en far.

Jeg mener ikke å legge skylden på mennene her altså! Jeg tenker at det er selve måten vi i det moderne samfunnet strukturerer familie og reproduksjon på, som kanskje bør tenkes litt rundt.

Gå tilbake til å være hjemmeværende og ta mer ansvar for barn og hjem, så menn ikke får så hetta av beslutningen?

Kanskje første steg kan være å undersøke hvorfor så mange menn velger å bli barnløse?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Kanskje første steg kan være å undersøke hvorfor så mange menn velger å bli barnløse?

Ja, absolutt. Om noen har noen teorier om hvorfor her, så er det bare å spekulere i tråden. Høyst relevant spm. TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Som mann henger jeg meg på denne. Vel nå har jeg to barn selv.. med like gammel kvinne som meg selv.

Men at menn ikke velger å få barn med yngre damer eller velger å vente kan jeg forstå hos enkelte. Veldig få av de unge damene jeg ser der ute kunne vært potensiell kandidat til å være mor til mine barn. Og med alle samlivsbruddene og skismisene på statistikken, så bør man tenke seg godt om.

Når det gjelder å få barn, så mener jeg man virkelig bør vurdere hvem man vi ha dette med. Det gjelder både for menn og kvinner.

At kvinner har begrenset med tid i sitt liv er en annen sak...

Anonymkode: 78d00...a75

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, absolutt. Om noen har noen teorier om hvorfor her, så er det bare å spekulere i tråden. Høyst relevant spm. TS

Det kan godt ha noe å gjøre med at menn har null rettigheter når det kommer til barn der det nesten alltid dømmes i mors favør, samt at man kan bli sittende fast med barnebidrag i mange, mange år hvis mor bestemmer seg for å bryte forholdet (og hun får selvsagt hovedomsorg). Bare spekulasjoner selvsagt, men det er langt fra utenkelig at noen tenker slik. (spesielt med tanke på at det er en ganske stor skjevhet i at kvinner oftere initierer skillsmisse og brudd).

6 minutter siden, AnonymBruker said:

De blir foresten ikke holdt som gissel, men de velger å holde seg selv som gissel. Hvis de mener barn er viktigere enn å være med kjæresten får de slå opp og finne en som er klar for barn. De har bare seg selv å skylde på hvis de ikke gjør det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at den dårlige oddsen for samlivsbrudd kan være årsak til at noen menn vegrer seg for å få barn. Hvorfor har vi gjort det så lett å bare gå? En annen ting er at mange damer aksepterer å gå på gress i årevis. Ingen krav om hverken å gifte seg eller få barn. Sex er lett tilgjengelig. Også er abort veldig enkelt. Kvinnen kan velge å terminere hele svangerskapet hvis hun føler for det, uten konsekvenser.

Anonymkode: 250bb...53b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det beste hadde vært om kvinnene hadde vært hjemme og tatt ansvar for hus og barn, med god lønn, til barna flyttet hjemmefra og klarte seg selv. Staten burde hatt ansvar for å sørge for praksisplass i yrkeslivet og gratis bolig ved fylte 20 år. Staten burde også påkostet frivillig utdanning til mødre mens de var hjemme. Dette hadde vi hatt råd til fordi da ville både sykefravær og antallet trygdede gått kraftig ned. Staten kunne selv bygd boligene, de reelle byggekostnadene ved en liten leilighet er godt under 1 million.

Anonymkode: 80c41...965

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Også er abort veldig enkelt. Kvinnen kan velge å terminere hele svangerskapet hvis hun føler for det, uten konsekvenser.

Hvilke konsekvenser burde det kunne få, mener du?

Anonymkode: d78b5...e41

• Liker 6
Skrevet

Mange menn tror jeg er oppvokst til å tenke at de har allverdens tid. Det har vært lite fokus på at også menns muligheter til å få barn blir mindre med årene. Dette tror jeg det er en god del menn som ikke er klar over. De ungkarene jeg kjenner som er 40+ og barnløse har alle et ønske om barn, men innser ikke helt at de begynner å være sent ute, og st mulighetene for å tiltrekke seg kvinner i fertil alder avtar etterhvert som de selv blir eldre. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke konsekvenser burde det kunne få, mener du?

Nå tenkte jeg på sosiale konsekvenser, som påført skam osv. Nå er det like betydningsløst som å dra til tannlegen for å trekke en tann. For å spekulere videre, kanskje de som tar abort uten medisinsk årsak skal måtte betale en sum for tapt framtidig skatteytelse? Mens vi venter på eldrebølgen, and all that jazz.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nå tenkte jeg på sosiale konsekvenser, som påført skam osv. Nå er det like betydningsløst som å dra til tannlegen for å trekke en tann. For å spekulere videre, kanskje de som tar abort uten medisinsk årsak skal måtte betale en sum for tapt framtidig skatteytelse? Mens vi venter på eldrebølgen, and all that jazz.

Oi. Her var det lite omløp å spore.

Anonymkode: 16521...f7b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg ilegger politikere kvinner skylda for lave fødselstall!? 

Orket ikke å høre på talen til Erna, men at hun har lagt skylden på kvinner forundrer meg ikke. Kan forestille meg at talen gikk ut på hva slags krav og moral hun forventer av befolkningen, i likhet med kongen som jeg heller ikke gadd å høre på, når de burde gått seg selv i sømmene. Skjønner ikke hvorfor hun fremdeles er statsminister.

Anonymkode: f4c45...661

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som en offentlig gapestokk? Resten av det du skriver her er like håpløst.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste hadde vært om kvinnene hadde vært hjemme og tatt ansvar for hus og barn, med god lønn, til barna flyttet hjemmefra og klarte seg selv. Staten burde hatt ansvar for å sørge for praksisplass i yrkeslivet og gratis bolig ved fylte 20 år. Staten burde også påkostet frivillig utdanning til mødre mens de var hjemme. Dette hadde vi hatt råd til fordi da ville både sykefravær og antallet trygdede gått kraftig ned. Staten kunne selv bygd boligene, de reelle byggekostnadene ved en liten leilighet er godt under 1 million.

Anonymkode: 80c41...965

Interessant. Liker at noen tenker litt annerledes. 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinner som ønsker barn må da klare å ta såpass ansvar selv at de avslutter forhold med menn som ikke vil ha barn.

Skjønner ikke hva du mener alle vi andre skal gjøre?

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Staten burde også påkostet frivillig utdanning til mødre mens de var hjemme.

Utdanning er gratis i Norge allerede.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Får inntrykk av at menn flest har lært et eller annet sted at bare de venter lenge nok, så er det en 10 år yngre skjønnhet der ute som vil ta dem i mot med åpne armer. Og da går de gjerne i årevis og venter på denne dama - i den tro at de selv bare blir mer og mer attraktive i ventetiden.

Anonymkode: 9181b...836

• Liker 5
Gjest 007_008_007
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får inntrykk av at menn flest har lært et eller annet sted at bare de venter lenge nok, så er det en 10 år yngre skjønnhet der ute som vil ta dem i mot med åpne armer. Og da går de gjerne i årevis og venter på denne dama - i den tro at de selv bare blir mer og mer attraktive i ventetiden.

Anonymkode: 9181b...836

Jeg tror at noen menn tenker slik, men at de fleste skygger banen når de ser det som skjer rundt dem (familie og venner). Jeg tror også at mange ikke gidder å oppfylle kravene til mange kvinner som er helt hinsides. Og bedre blir det nok ikke dersom noen menn selv har urealistiske forventninger.

Skrevet
33 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Det er en god del menn som er ufrivillig barnløse. Mange velges bort på grunn av at de ikke tilfredsstiller kvinnenes krav til sosial status m.m.

Vil også hevde at det er en del kvinner som er med på å ta beslutningen om å vente med barn. Mange jeg kjenner ønsket å bli ferdig med utdanning samt etablert seg i jobb før barn var aktuelt.

Synes det blir feil å si at noen blir holdt som gissel i et forhold. Man er i et forhold med en annen fordi man synes det er en god og hyggelig løsning. Da får en bryte ut av forholdet dersom det ikke gir en det man ønsker.

Skrevet

Kanskje begynne å snakke om at menn må få 2,1 barn for å opprettholde befolkningen og ikke BARE fokusere på at kvinner må få det.

Kanskje gi yngre menn en realitetsorientering ifht at heller ikke de har allverdens tid og (som en annen skrev) de blir faktisk ikke mer attraktive med årene.

Kanskje ansvarliggjøre også menn for sine handlinger, dvs. slutte å insinuere at det er kvinners skyld når det snakkes om  "ufrivillig" barnløse menn. Vært en del om dette de senere årene, dvs om menn i 40-årene som er "ufrivillig" barnløse, men når man leser om deres historier så handler det i stor grad om at de valgte bort barn da de var yngre. Selv om de hadde kjæreste/samboer, så ønsket de ikke å få barn "enda". Da er det faktisk deres eget ansvar at de nå sitter som 40+, single og uten barn. Dette kan ikke kvinner løse, det må menn gjøre selv.

All "svogerforskning" tyder jo på at menn ikke vil ha barn tidlig. Da syns jeg det blir veldig rart å hele tiden snakke om hva kvinner skal og må gjøre for å få flere barn. Det burde snakkes mye mer om at menn også må velge barn mens de selv er i 20-årene og ikke vente til de er over 40. Det blir ikke flere barn av at bare kvinner skal få ansvaret for det - som kjent må det både en mann og en kvinne til for å få barn.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...