Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal fatte meg i korthet. Har en 100% stilling i kommunen. Vært sykemeldt ett år. Søkte så permisjon uten lønn ett år. Går på aap. Dette permisjonsåret er nå omme, og jeg har sendt brev til kommunen om at jeg ikke kan komme tilbake til den stillingen pga helsen min. Jeg skrev også at jeg var villig til å se på andre stillinger som kan passe min helse bedre. Har en liten stilling i samme kommune som jeg har hatt det siste året, som passer helsen bra. Det er et helt annet felt enn den 100% stillingen.

Fikk bare et kort brev fra kommunen om at jeg må si opp min stilling hvis jeg ikke kan komme tilbake. Ingen tilbud om omplassering. Har gått et par runder med kommunen i sykemeldingsperioden ang tilrettelegging og evt utprøving i annet yrke, uten at noe kom ut av det.

Hvs bør jeg gjøre? Si opp? Nytt brev til kommunen? Evt hva skriver jeg? Er organisert men har ingen tillit til den som er tillitsvalgt i forbundet. Det bunner i at jeg ikke fikk den hjelpen jeg trengte for noen år siden. 

Er på aap, samtidig som jeg jobber i den bittelille stillingen. Har fått godkjent studier av nav og planen er å starte på studier til høsten om jeg kommer inn. Kan ikke gå tilbake til den stillingen, derfor skal jeg omskoleres. Men jeg burde vel ikke si opp selv??

Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 48df1...198

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et møte på nav kontoret med din saksbehandler og din arbeidsgiver, samt deg. 

Nav vil råde deg til å gjøre det rette her

Anonymkode: a0932...f84

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør snakke med organisasjonen din. Om du ikke stoler på din tillitsvalgt går du enten over vedkommende eller skifter organisasjon (hvorfor betale penger til og være medlem av noe du ikke kan bruke?!). 

Alternativ 2 er å kontakte advokat for råd. 

Anonymkode: 51016...a51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klor deg fast i en fast stilling så lenge du kan. Det er ikke ditt problem om det skaper problemer for arbeidsgiver.

Anonymkode: b7f2a...9c0

• Liker 4
Skrevet

Du har oppsigelsesvern i 12 måneder fra du ble syk. Når du nå er på AAP og lite trolig kommer tilbake i jobben har faktisk arbeidsgiver anledning til å si deg opp. Du har såvidt jeg forstår også gitt dem skriftlig beskjed om at det ikke er aktuelt for deg å komme tilbake i stillingen. Samtidig skal du begynne på studier til høsten. Jeg forstår ikke helt hvorfor du lurer på å bli i stillingen? Er det ikke ryddigere å fratre? Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge arbeidet, det er såvidt jeg forstår forsøkt uten hell. Arbeidsgiver har ikke plikt til å omplassere deg i en ny stilling. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kitcat skrev:

Du har oppsigelsesvern i 12 måneder fra du ble syk. Når du nå er på AAP og lite trolig kommer tilbake i jobben har faktisk arbeidsgiver anledning til å si deg opp. Du har såvidt jeg forstår også gitt dem skriftlig beskjed om at det ikke er aktuelt for deg å komme tilbake i stillingen. Samtidig skal du begynne på studier til høsten. Jeg forstår ikke helt hvorfor du lurer på å bli i stillingen? Er det ikke ryddigere å fratre? Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge arbeidet, det er såvidt jeg forstår forsøkt uten hell. Arbeidsgiver har ikke plikt til å omplassere deg i en ny stilling. 

Vedkommende har hatt permisjon uten lønn , og når vedkommende har AAP så kan hun enten velge å si opp selv eller bli sagt opp. Det ser bedre ut på papiret at hun sier opp selv, og AAP har hun jo så det vil ikke spille noen rolle. Har vel ikke akkurat krav på omplassering om det kanskje ikke er ledign en stilling hun kan søle seg over til

Anonymkode: 85168...dee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær forsiktig med å si opp, det kan ha noe å bety for hvilke rettigheter du har til evt. uføretrygd.

Anonymkode: bccf7...b14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alternativet er vel at du blir sagt opp, for det har arbeidsgiver rett til å gjøre. Anbefaler at du snakker med både NAV og med organisasjonen din. Du kan evt gå over tillitsvalgte hvis det er tillit til en enkeltperson det står på. Ofte har fagforeninger tilbud om juridisk hjelp. Det ville jeg bedt om hvis jeg var deg. 

Anonymkode: a86bf...bfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alternativet er vel at du blir sagt opp, for det har arbeidsgiver rett til å gjøre. Anbefaler at du snakker med både NAV og med organisasjonen din. Du kan evt gå over tillitsvalgte hvis det er tillit til en enkeltperson det står på. Ofte har fagforeninger tilbud om juridisk hjelp. Det ville jeg bedt om hvis jeg var deg. 

Anonymkode: a86bf...bfb

Helt enig i dette. Ikke gjør noen ting uten å ha gått disse stegene.

Jeg trodde faktisk at en fast stilling i kommunen faktisk var så trygg at man mer eller mindre kan regne med å bli omplassert dersom man ikke kan fortsette i nåværende stilling. Så fremt det er ledige stillinger man kan passe til så klart.

Anonymkode: 40f90...20e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ALDRI si opp stiilingen din frivillig pga sykdom. Uansett om du er på aap og har planer om utdanning. La kommunen si deg opp. Det er svært strenge formkrav til en oppsigelse. Selv om du er ute av verneperioden er det ikke fritt fram for arbeidsgiver å si deg opp uten videre. I en oppsigelse må arbeidsgiver dokumentere at de har forsøkt/vurdert omplassering og tilrettelegging. IKKE si opp selv, ta heller oppsigelsen om den kommer. 

Å bli sagt opp grunnet sykdom er en helt legitim grunn og ingenting farlig å ha på cven. Ikke la arbeidsgiver presse deg til å si opp selv. At du sier opp selv er en lettvindt måte å bli kvitt deg på. La arbeidsgiver ta seg av det. Og gå over tillitsvalgt hvis du ikke stoler på vedkommede. Ta enten kontakt med forbundet sentralt eller på fylkesnivå. IKKE la arbeidsgiver bli kvitt et problem på en lettvindt måte!

Anonymkode: 32912...9fc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...