AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #1 Skrevet 9. januar 2019 Jeg har en unghund på 7mnd som vi sliter litt med. Hun er stueren og alt det der, så det har ikke noe med det og gjøre. Men Det er noen ganger hun ikke vil bæsje om morgenen. Hun har faste foringstider, og mesteparten av tiden faste dotider. Mat morgen, avføring morgen, avføring igjen ettermiddag og mat igjen på kvelden. Men noen morgener så vil hun rett og slett ikke bæsje. Og jeg har flere ganger dratt hjem fra jobb midt på dagen for å lufte henne fordi jeg er redd hun skal gjøre fra seg i huset da dette er noe jeg ikke vil lære henne at er greit. Men jeg tør liksom ikke å la henne gå til jeg kommer hjem fra jobb på grunn av dette. Er det OK å bare la det gå? Hvor lenge kan de egentlig holde seg når det kommer til nummer 2, like lenge som nummer 1? Kan være ute med henne i alt fra 20-40 minutter uten at noe skjer. Jeg ser ofte at hun er klar for å gå på do, snuser og leter etter en plass og sette seg men så blir hun distrahert av et eller annet og så går det i glemmeboka. Så spørsmålet mitt er egentlig om en 7 måneder gammel hund klarer å knipe igjen nr 2 så lenge som 8 timer? Anonymkode: 06294...da9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #2 Skrevet 9. januar 2019 Det er ikke uvanlig at de ikke alltid må bæsje på morgenen. Så lenge hun er husrein og ikke er alene mer enn 7-8 timer så pleier de å holde seg selv om de ikke fikk gjort morgenbæsjen. Men at du ser hun må på do og setter seg for å gjøre fra seg men blir avbrutt tyder jo på at hun må allerede da så jeg kan forstå du er nervøs for at hun ikke skal klare å holde seg.. Men noen ganger så må dem lære det "the hard way" de også, og oppleve det å gå bæsjatrengt hjemme og kanskje til og med gjøre fra seg inne i skam , også har de lært til en annen gang at de må bli ferdig med å gå på do når de har sjansen. Kan du gå i andre områder hvor hun ikke blir distrahert når hun setter seg for å bæsje? Det kan også være at hun egentlig ikke må bæsje da men prøver fordi hun vet hun har sjansen nå men innser at det ikke kommer noe uansett så ikke vits å sitte å trykke. Anonymkode: a5263...446 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #3 Skrevet 9. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke uvanlig at de ikke alltid må bæsje på morgenen. Så lenge hun er husrein og ikke er alene mer enn 7-8 timer så pleier de å holde seg selv om de ikke fikk gjort morgenbæsjen. Men at du ser hun må på do og setter seg for å gjøre fra seg men blir avbrutt tyder jo på at hun må allerede da så jeg kan forstå du er nervøs for at hun ikke skal klare å holde seg.. Men noen ganger så må dem lære det "the hard way" de også, og oppleve det å gå bæsjatrengt hjemme og kanskje til og med gjøre fra seg inne i skam , også har de lært til en annen gang at de må bli ferdig med å gå på do når de har sjansen. Kan du gå i andre områder hvor hun ikke blir distrahert når hun setter seg for å bæsje? Det kan også være at hun egentlig ikke må bæsje da men prøver fordi hun vet hun har sjansen nå men innser at det ikke kommer noe uansett så ikke vits å sitte å trykke. Anonymkode: a5263...446 Det er dette jeg også tenker! Med det at hun leter etter en plass å sette seg tyder for meg som at hun må bæsje. Hun har aldri bæsjet inne før med mindre hun har hatt diarè. Vi bor i boligfelt så det er ikke noe andre alternativer om morgenen dessverre, da blir det i såfall Hagen men der er det også mye annet som er mye mer interessant. Tenker også at vi bare bør prøve og la det gå og dra på jobb slik at hun lærer seg å gå på do når hun har sjansen, eller rett og slett knipe igjen til hun får sjansen på nytt Anonymkode: 06294...da9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #4 Skrevet 9. januar 2019 Dette har jeg også opplevd med vår hund. I 99% av tilfellene har han holdt seg til jeg kommer hjem fra jobb 8 timer senere og de gangene han ikke har klart det, så er det fordi han har vært dårlig. Da skammer han seg veldig selv om jeg ikke gjør noe big deal av det. Hunden ønsker ikke å gjøre fra seg inne, så den lærer nok the hard way hvis den ikke går på do om morgenen. Det går nok fint skal du se 🙂 Anonymkode: c1a18...c1f
LadyGrey Skrevet 9. januar 2019 #5 Skrevet 9. januar 2019 Hun klarer nok å holde seg, men det går kanskje å prøve å ikke gi henne frokost evt gi mindre mat di dagene hun ikke gjør i fra seg på morgenen? Det gjorde jeg når hunden min var valp, hun var litt på samme viset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå