AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #1 Skrevet 9. januar 2019 Jeg jobber turnus og har en 80% stilling. Jeg har barna hjemme fra barnehagen minst en dag i uka. Da de er i barnehagen er de der i max 6 timer (minste sover to av de). Men jeg får så fryktelig dårlig samvittighet for å sende barna i barnehagen når jeg har kveldsvakt(har i alle fall det en eller to dager i uka). Da er jeg hjemme alene i 5 timer (leverer ved 9- tiden). Det føles så fryktelig feil. Være hjemme mens de er i barnehagen. Men jeg er også redd de skal føle seg utrygge i barnehagen om jeg har de der mindre enn 4 dager per uke. Det hender jeg har de hjemme to dager i uka også. Men vet ikke hva som er det riktige. Barna er 1 og 3 år. Hva gjør dere andre i lik situasjon? Anonymkode: 5d3c1...534
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #2 Skrevet 9. januar 2019 Jeg hadde henne i bhg så å si hver dag. De dagene jeg hadde sein/fri, brukte jeg tid på hus og hobby. Helt uten dårlig samvittighet. Vesla hadde det gøy i barnehagen, og jeg gjorde ting som frigjorde tid og overskudd til å ha det gøy sammen på ettermiddager/helger. I og med at hun våknet rundt 6.30/7, fikk vi en rolig og avslappet morgen sammen før jeg leverte henne 9-9.30. Anonymkode: 6dc59...0d1 14
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #3 Skrevet 9. januar 2019 Så lenge de har det bra der de er er vel det det viktigste. Og ingenting du trenger å ha dårlig samvittighet for. Anonymkode: 45cdb...95f 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #4 Skrevet 9. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde henne i bhg så å si hver dag. De dagene jeg hadde sein/fri, brukte jeg tid på hus og hobby. Helt uten dårlig samvittighet. Vesla hadde det gøy i barnehagen, og jeg gjorde ting som frigjorde tid og overskudd til å ha det gøy sammen på ettermiddager/helger. I og med at hun våknet rundt 6.30/7, fikk vi en rolig og avslappet morgen sammen før jeg leverte henne 9-9.30. Anonymkode: 6dc59...0d1 TS: Jeg gjør selvsagt også husarbeid og sånne ting. Men likevel så dreper den dårlige samvittigheten meg opp så jeg ikke får slappet av og hatt det bra. Hvordan klarte du å gjøre det uten å ha dårlig samvittighet? Jeg mener absolutt ikke at du skulle hatt dårlig samvittighet!! Men man hører jo "alle" disse som snakker ned på de foreldrene som er hjemme og sender barna i barnehagen. At barna ikke burde være i barneahagen før de er tre, osv... Anonymkode: 5d3c1...534
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #5 Skrevet 9. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Jeg gjør selvsagt også husarbeid og sånne ting. Men likevel så dreper den dårlige samvittigheten meg opp så jeg ikke får slappet av og hatt det bra. Hvordan klarte du å gjøre det uten å ha dårlig samvittighet? Jeg mener absolutt ikke at du skulle hatt dårlig samvittighet!! Men man hører jo "alle" disse som snakker ned på de foreldrene som er hjemme og sender barna i barnehagen. At barna ikke burde være i barneahagen før de er tre, osv... Anonymkode: 5d3c1...534 Jeg fokuserte på fordelene for familien som helhet. For joda, selv om ungene kommer først, skal summen av valgene vi tar gavne familien. At vi ikke trengte å bruke helger og kvelder på hus og vedlikehold, men kunne være sammen som familie. At vesla fikk lære sosialt samspill på en annen måte enn hjemme (enebarn). At vi kunne fokusere på parforholdet etter hun var i seng, fordi husarbeidet var tatt unna. Slike ting. Anonymkode: 6dc59...0d1 16
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #6 Skrevet 9. januar 2019 Synes du er flink jeg som har dem hjemme en gang i uka. Jeg jobber også 80 % turnus. Leverer barna i barnehagen hver dag, som regel fulle dager, dvs fra 08.30-15.30. Kjenner sjeldent på dårlig samvittighet. Jeg må tenke på meg selv også. Er alene med dem i ukedagene og 2-åringen våkner flere ganger om nettene. Da må jeg sove ca 4 timer på morgenen etter levering de dagene jeg har mulighet til det. Ellers blir jeg rett og slett utslitt. Anonymkode: 33e4b...d64 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #7 Skrevet 9. januar 2019 Hvis du kjenner på veldig dårlig samvittighet, er det kanskje riktig for deg/dere å følge magefølelsen din og ha dem litt mer hjemme Anonymkode: 33e4b...d64 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #8 Skrevet 9. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kjenner på veldig dårlig samvittighet, er det kanskje riktig for deg/dere å følge magefølelsen din og ha dem litt mer hjemme Anonymkode: 33e4b...d64 TS: Men jeg vet ikke hva som er riktig. Jeg får dårlig samvittighet om jeg har de hjemme mer enn en dag i uka også. Nettopp fordi jeg er redd de hadde hatt det bedre i barnehagen og at de blir litt utafor i barnehagen siden de er der sjelden. Det gjelder deres trygghet der og også det sosiale. Anonymkode: 5d3c1...534
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #9 Skrevet 9. januar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Jeg gjør selvsagt også husarbeid og sånne ting. Men likevel så dreper den dårlige samvittigheten meg opp så jeg ikke får slappet av og hatt det bra. Hvordan klarte du å gjøre det uten å ha dårlig samvittighet? Jeg mener absolutt ikke at du skulle hatt dårlig samvittighet!! Men man hører jo "alle" disse som snakker ned på de foreldrene som er hjemme og sender barna i barnehagen. At barna ikke burde være i barneahagen før de er tre, osv... Anonymkode: 5d3c1...534 Det er stort sett bare på KG man er så fryktelig kritiske til barnehagen, jeg har til gode å møte på sånne holdninger i den virkelige verden. I vår barnehage er stort sett alle barna der hver dag, hva foreldrene deres jobber med aner jeg ikke men det er sikkert noen som har barna der selv om de har fri. Det tenker jeg absolutt ingenting om. Det er en hyggelig og fin barnegruppe med et solid pedagogisk tilbud, hvorfor det skulle være et poeng å gi barna fridager utenom skjema hele tiden skjønner jeg ikke helt. Anonymkode: a05ed...fcf 11
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #10 Skrevet 9. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stort sett bare på KG man er så fryktelig kritiske til barnehagen, jeg har til gode å møte på sånne holdninger i den virkelige verden. I vår barnehage er stort sett alle barna der hver dag, hva foreldrene deres jobber med aner jeg ikke men det er sikkert noen som har barna der selv om de har fri. Det tenker jeg absolutt ingenting om. Det er en hyggelig og fin barnegruppe med et solid pedagogisk tilbud, hvorfor det skulle være et poeng å gi barna fridager utenom skjema hele tiden skjønner jeg ikke helt. Anonymkode: a05ed...fcf TS: Men tenker du jeg egentlig ikke burde ha de hjemme i det hele tatt? At de har det bedre ved å være i barnehagen hver dag? Anonymkode: 5d3c1...534
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #11 Skrevet 9. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stort sett bare på KG man er så fryktelig kritiske til barnehagen, jeg har til gode å møte på sånne holdninger i den virkelige verden. I vår barnehage er stort sett alle barna der hver dag, hva foreldrene deres jobber med aner jeg ikke men det er sikkert noen som har barna der selv om de har fri. Det tenker jeg absolutt ingenting om. Det er en hyggelig og fin barnegruppe med et solid pedagogisk tilbud, hvorfor det skulle være et poeng å gi barna fridager utenom skjema hele tiden skjønner jeg ikke helt. Anonymkode: a05ed...fcf Nei, det å ønske tid med barna sine skjønner du vel ikke noe av. Barna er nok i bhg. Jeg kan hvertfall tenke meg å ha vært endel av deres hverdag også, ikke bare gi mat og legge. Tenker det at barna ikke skal gå glipp av noe i barnehagen er noe karrierekvinner sier til seg selv når de kitter barna i bhg hver dag i hele åpningstiden. Det skjer ikke så mye forskjellig i en bhg og de er der året rundt så ingen risk for å gå glipp av noe. Anonymkode: a8ba5...4c4 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #12 Skrevet 9. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Men tenker du jeg egentlig ikke burde ha de hjemme i det hele tatt? At de har det bedre ved å være i barnehagen hver dag? Anonymkode: 5d3c1...534 For noe tull. Anonymkode: a8ba5...4c4 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #13 Skrevet 9. januar 2019 Men trives ungene dine i bhg? Og hva gjør dere når de er hjemme? Fpr de beveget seg like mye som en dag i bhg? Synes du forteller om korte dager (6 mot normalt 8), + 1 dag fri i uka? Jeg er hjemme i permisjon, sender ungene mine i bhg hver dag likevel. Riktignok korte dager (ikke hver dag de.vil ha korte dager da), men aldri kortere enn 5,5/6 timer. Jeg fokuserer heller på å ha skikkelig overskudd til den i helgene, + at de virkelig trives i bhg og derfor lar jeg dem være der. Barn har dessuten godt av rutiner, det får de ikke på samme måte om de aldri vet når de skal i bh el ei. Hvis du virkelig har dårlig samvittighet vil jeg foreslå at du tar 1 dag i mnd hvor du holder kun 1 barn hjemme. Verdifull alenetid med mamma ❤️ Anonymkode: 98825...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #14 Skrevet 9. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men trives ungene dine i bhg? Og hva gjør dere når de er hjemme? Fpr de beveget seg like mye som en dag i bhg? Synes du forteller om korte dager (6 mot normalt 8), + 1 dag fri i uka? Jeg er hjemme i permisjon, sender ungene mine i bhg hver dag likevel. Riktignok korte dager (ikke hver dag de.vil ha korte dager da), men aldri kortere enn 5,5/6 timer. Jeg fokuserer heller på å ha skikkelig overskudd til den i helgene, + at de virkelig trives i bhg og derfor lar jeg dem være der. Barn har dessuten godt av rutiner, det får de ikke på samme måte om de aldri vet når de skal i bh el ei. Hvis du virkelig har dårlig samvittighet vil jeg foreslå at du tar 1 dag i mnd hvor du holder kun 1 barn hjemme. Verdifull alenetid med mamma ❤️ Anonymkode: 98825...3fd TS: Ja de trives. Vi gjør litt forskjellig. Har besøk eller besøker besteforeldre. Besøk av venner med barn. Gjør forskjellige ting hjemme; togskinner, maling, tegning osv. Vi er også ute, men ikke hver gang (i barnehagen er de ikke alltid ute hver dag). Jeg har alenetid med eldste (to timer) da minste sover i løpet av dagen. Jeg jobber selv også i helger, ellers kanskje jeg hadde hatt mindre dårlig samvittighet om jeg hadde sendt de i barnehagen. Men sender jeg de i barnehagen hver dag OG i tillegg jobber helga så er jeg ikke med de en hel dag på 12 dager. Det er jo veldig mye. Anonymkode: 5d3c1...534
Arkana Skrevet 9. januar 2019 #15 Skrevet 9. januar 2019 (endret) Mine begynte ikke i barnehage før de var 2 år. De hadde bare barnehage tre dager i uken det første året. Det var virkelig helt problemfritt, de trivdes godt i barnehagen og var ikke utrygge eller følte seg utenfor selv om de var der mindre enn de fleste andre barna. Etterhvert økte vi gradvis opp til fem dager i uken. Jeg synes det var en stor verdi i å kunne ha kortere dager og ha barna hjemme en del også. Det var rett og slett ro og skikkelig kvalitetstid. (Siden du pga turnus sannsynligvis også jobber helg er kanskje fridagene dine midt i uka eneste mulighet til denne typen tid med barna også.) Straks de begynner på skolen har man ikke den muligheten, da er det fem dager i uken med skole og deretter studier og jobb resten av livet. Nyt denne tiden hvor du har mulighet til å ha dem hjemme, samtidig som du ikke trenger ha dårlig samvittighet for å være alene mens de er i barnehagen hvis du har lyst til det innimellom. Endret 9. januar 2019 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #16 Skrevet 9. januar 2019 Jeg leverer med klump i magen hver gang. Barnehage er et nødvendig onde, og jeg mener det er luksus å få ha barna hjemme når vi kan! En dag i barnehagen er sikkert gøy, men også stressende, mye støy, lite oppmerksomhet fra de voksne (fordelt på mange), konflikter med andre barn, må gå lenge mellom bleieskift o.l. Anonymkode: 98aaf...df9 4
Gjest Kritt Skrevet 9. januar 2019 #17 Skrevet 9. januar 2019 Jeg synes du skal legge bort den dårlige samvittigheten og fokusere på hva som er best for familien som helhet. Barnehager er ikke et onde, og jeg tror det kan være fint for barna å bære der på fast basis, gjerne korte dager. Det blir forutsigbart for dem, og de går heller ikke glipp aktiviteter. Så kan du fokusere på å få unna andre ting disse dagene, enten det gjelder husarbeid eller noe som gir deg overskudd (trening/lesing/hvile e.l.). Dermed kan du ha fullt fokus og overskudd til familien når dere er sammen. Vinn vinn 😊
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #18 Skrevet 9. januar 2019 5 minutter siden, Arkana skrev: Mine begynte ikke i barnehage før de var 2 år. De hadde bare barnehage tre dager i uken det første året. Det var virkelig helt problemfritt, de trivdes godt i barnehagen og var ikke utrygge eller følte seg utenfor selv om de var der mindre enn de fleste andre barna. Etterhvert økte vi gradvis opp til fem dager i uken. Jeg synes det var en stor verdi i å kunne ha kortere dager og ha barna hjemme en del også. Det var rett og slett ro og skikkelig kvalitetstid. Straks de begynner på skolen har man ikke den muligheten, da er det fem dager i uken med skole og deretter studier og jobb resten av livet. Nyt denne tiden hvor du har mulighet til å ha dem hjemme, samtidig som du ikke trenger ha dårlig samvittighet for å være alene mens de er i barnehagen hvis du har lyst til det innimellom. Jeg hadde også mitt barn i barnehagen tre dager i uken fram til han var fire år. Da økte vi til fire dager. Dette var aldri et problem for mitt barn som var veldig tilpasningsdyktig. Du kan jo prøve og se hvordan det går for dine barn? Et lite barn har ikke nødvendigvis behov for pedagogisk opplegg og sosial sstimulans fem dager i uka. Det går helt bra om de har noen rolige dager hjemme innimellom, jeg mener faktisk de har godt av det. Senk skuldrene og kravene til deg selv. Unger har godt av å kjede seg av og til og at ikke alt er tilrettelagt til stimulans hele tiden. De trenger også tid med mor eller far tenker jeg. Noen barn trenger kanskje rutinen med fem dager i bhg, men her må du nesten prøve deg frem til hva som er best for ditt barn. Dersom de fast har tre dager blir jo også dette etterhvert en rutine på samme måte som fem dager? Anonymkode: 84058...dc1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #19 Skrevet 9. januar 2019 Jeg har ett barn i bhg nå, og har hatt 2 barn der før. Har gjort det samme med alle tre. Jobber turnus, de har da hatt korte dager de dagene jeg har fri, og korte dager når jeg har senvakt. Lang dag ved dagvakt. Har hatt de hjemme en dag nå og da. Mine barn har trengt rutiner ved den alderen og derfor har jeg gjort det sånn. Når de var eldre så fikk de bestemme litt mer selv de dagene det var fri. Jeg trenger og alenetid der jeg kan hente meg inn, få unna husarbeid, og gjort div ærend. Syns det er bedre å bruke en dag i uka der de er i bhg på alt dette, enn å stresse på butikken etter jobb, dra de med ut på ting og gjøre husarbeid i den lille tiden vi har sammen før leggetid. Nå ordner jeg jo alt på en dag, og de får lekt med vennene sine i bhg. Anonymkode: 98959...a47 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #20 Skrevet 9. januar 2019 Hvem er disse alle? Med to barn og stor omgangskrets kjenner/kjente jeg ingen som hadde barna hjemme fast noe som helst dag i uken, og ingen snakket da om det? I barnehagen var det noen hjemmeværende mødre, det var helt naturlig at barna gikk i barnehage allikevel. Jeg har ei venninne forresten, som jobbet 70% og hadde barna hjemme hver fredag. Og det var jo flott for dem og henne, og det er det jo det du gjør også? Du jobber jo fullt, og trenger litt fri du også. Og barnehagen er da ikke et fælt sted du skal ha dårlig samvittighet for at barna er, de har det jo bra der? Anonymkode: 3faa6...b1d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå