Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber tett med en kollega som klager daglig over bedriften til meg, noe som begynner å bli relativt slitsomt. Hun anser seg selv som ekstremt faglig dyktig, hardtarbeidende og engasjert, noe som dessverre jeg ikke ser i det hele tatt. Hun synes selv hun er en av de viktigste ressursene i bedriften og er fly forbanna for at hun ikke får delta i enkelte møter eller får mer ansvar/utvikling/andre typer stillinger. Hun er på jobbjakt og sier daglig til meg at "nå mister bedriften sin viktigste ressurs, men det er synd for de når de behandler meg sånn". Hun blir behandlet helt fair så vidt jeg kan se. 

Problemet er at hun ikke har spesielt god selvinnsikt, synes jeg. Hun har siden hun startet i bedriften vært en del syk, unnasluntrer oppgaver som er litt krevende og når det blir lagt opp til kompetanseutvikling så er hun enten borte fra jobb om det er kurs hun ikke liker/ønsker å være med på eller så sier hun at hun er dårlig på jobb. Hun er også veldig apatisk til ting og etter min mening ikke en av bedriftens viktigste ressurser. Det har vært mye negativitet siden hun startet fordi hun klager så mye, men nå er det så mye at det rett og slett suger ut energi av meg som skal jobbe tett med henne. 

Noen forslag til hvordan jeg kan håndtere dette? Hva kan jeg eventuelt si til henne? Vi er bare kollegaer, jeg er ikke noe leder/sjef, men jobber veldig tett med henne (når hun er på jobb). 

Anonymkode: 03820...105

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo oppmuntre henne til å søke på andre stillinger? Spørre om hun har funnet noe interessant. Hiv litt bensin på bålet rett og slett.. 

Anonymkode: 9e7a2...bab

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo oppmuntre henne til å søke på andre stillinger? Spørre om hun har funnet noe interessant. Hiv litt bensin på bålet rett og slett.. 

Anonymkode: 9e7a2...bab

Jeg har det! Jeg har til og med linket stillinger som jeg mener passer henne etter dager hun har klaget på at hun ikke føler seg verdsatt av jobben, men hun sier bare "nei, gidder ikke søke på den" eller lignende. Jeg vil jo si fra at jeg ikke synes det er helt optimalt å sitte og høre på klaging og negativitet i så mange timer om dagen, men hvordan sier man det uten å lage dårlig stemning..? 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det! Jeg har til og med linket stillinger som jeg mener passer henne etter dager hun har klaget på at hun ikke føler seg verdsatt av jobben, men hun sier bare "nei, gidder ikke søke på den" eller lignende. Jeg vil jo si fra at jeg ikke synes det er helt optimalt å sitte og høre på klaging og negativitet i så mange timer om dagen, men hvordan sier man det uten å lage dårlig stemning..? 

hun høres ut som en jeg kjenner!

måtte bryte kontakten til slutt(i tillegg bor vi ikke i samme by)

hun sa akkurat de tingene du skrev.

huff prøv å distanser deg; slike mennesker er energivampyrer

Anonymkode: eb754...168

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Noen forslag til hvordan jeg kan håndtere dette? Hva kan jeg eventuelt si til henne? Vi er bare kollegaer, jeg er ikke noe leder/sjef, men jobber veldig tett med henne (når hun er på jobb). 

overse. distraher.

Ikke engasjer deg i praten hennes.

Anonymkode: 9254d...a9c

AnonymBruker
Skrevet

Bare la henne slutte, slik du beskriver det høres det jo ikke ut som man er en ressurs for bedriften. Det er man jo ikke dersom man stadig er "syk" når det er oppgaver man ikke har lyst til å gjøre. 

Anonymkode: 403af...253

Skrevet

Men altså. Er dere 8 år gamle? Du må da være voksen nok til å si at du ikke er interessert i å høre mer på hennes klaging. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, FrodeF skrev:

Men altså. Er dere 8 år gamle? Du må da være voksen nok til å si at du ikke er interessert i å høre mer på hennes klaging. 

Det er faktisk ikke alltid så lett når det er en kollega. Man skal se hverandre hver dag, og det er ikke alle som syns det er enkelt å lage konflikter av å ta opp ting som dette.  Mennesker med slik personlighet er ikke spesielt godt kjent for å tåle konstruktiv kritikk heller.

Anonymkode: 7b8a0...ff5

• Liker 4
Skrevet

Har vært borti det der ja. Klaget og ville bytte jobb, men selv om h*n faktisk fikk en annen jobb som n søkte på, så tok h*n ikke jobben likevel og fortsatte på samme sted. Etter det gadd jeg ikke høre på mere klaging. Slitsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS,

Jeg har også erfaring med slike folk.

En kort beskrivelse av dem, og se om det stemmer. De er helt "ok" eller gj.snittlig arbeidere og gjør en noelunde ok innsats på jobben. Derimot er de veldig avvikende mot arbeidsoppgaver som krever mer kunnskap, erfaring, tidsbuk osv osv. De vrir seg gjerne unna. Og det samme gjelder når det kommer til kompetanseheving som du sier. De er veldig klar over sin situasjon, og misstrives i jobben. Det at hun beskriver seg selv som bedriftens sterke ressurs er bare en forsvarsmekanisme. Hun vet at det er andre mennesker på jobben som er like god eller bedre enn henne, og dermed drar hun dette frem hele tiden.

Dette med at hun vil skifte jobb, slutte, at bedriften vil lide om hun går, er bare tull. hun erstattes lett. Alle erstattes enkelt... Og det vet hun.

Så hva gjør du videre? Jo enkelt, du sier fint at du er lei av klaginga fordi det skaper så negativ energi og atmosfære på jobben. At du er lei av det. Deretter sier du om hun har noe å endre på, så går hun til sin overordnede og tar det opp der. Når du har sagt ifra helt klart og tydelig, så må du bare ignorere henne når hun begynner på igjen.

Anonymkode: 7bd6d...753

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...