Gå til innhold

Blir noen egentlig mett av salat? Tips til mat Anyone??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ! Jeg prøver å gå ned litt, og prøver å spise sunnere. Problemet er at jeg blir kvalm av det meste som jeg lager selv (hele prossesen). Liker ikke kjøtt, yoghurt..får sår i munnen av agurk og tomat... og guess what, jeg blir ikke mett av salat. 

Finnes det egentlig noen som blir mett av salat? Jeg hadde burgul oppi. 

Er det noen her som har tips til hva man kan spise som er lite kalorier, vegetarisk (spiser fisk), og som man blir mett av? Er ris sunt? 

Tips til mat jeg ikke må bruke evigheter på å forberede? 

Anonymkode: fb20b...c0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lag og spis mat som

1) du liker, smaks- og konsistensmessig
2) du tåler, medisinsk
3) du aksepterer, etisk
4) du synes er enkelt nok å lage til, og 
5) totalt holder seg innenfor dagsbudsjettet 

Spiser du fisk, så er du vel egentlig pescetarianer eller noe.

Skal du ned i vekt, må du akseptere at du ikke kan forvente å være mett hele tiden, men du kan være sikker på at du ikke trenger å sulte selv om du skal ned i vekt. Det er et massivt fokus på metthet og sult i overforede Norge.

Ingen enkeltmatvarer er sunne (eller usunne), kostholdet ditt kan være mer eller mindre sunt (for deg, i den situasjonen du er i). Antallet kalorier er proporsjonal med mengden, så vei alt (helst før du tilbereder det, og bruk verdiene for utilberedt vare) og logg alt.

Anonymkode: 897c1...918

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ofte salat. Jeg blir mett, men jeg lager også salater med mett for øyet.

Bruker alltid en del "tyngre" ting, i tillegg til kaninforet, som feta, egg, tunfisk, falafel, kikkerter, røde/hvite bønner, linser, spekeskinke, kylling, pasta, avokado, hjemmelaget pesto, hjemmelaget hummus, forskjellig brød til. Selvsagt ikke alt på en gang, men et par tre "tyngre" mettende ingredienser eller så. 

NB! Det med sår på tungen kan være pga forurensing på grønnsakene. Viktig at du vasker de godt!

Anonymkode: 2cb46...299

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei ! Jeg prøver å gå ned litt, og prøver å spise sunnere. Problemet er at jeg blir kvalm av det meste som jeg lager selv (hele prossesen). Liker ikke kjøtt, yoghurt..får sår i munnen av agurk og tomat... og guess what, jeg blir ikke mett av salat. 

Finnes det egentlig noen som blir mett av salat? Jeg hadde burgul oppi. 

Er det noen her som har tips til hva man kan spise som er lite kalorier, vegetarisk (spiser fisk), og som man blir mett av? Er ris sunt? 

Tips til mat jeg ikke må bruke evigheter på å forberede? 

Ikke ris. Men bønner og linser metter men vær obs på kaloriinnholdet. Det er veldig forskjellig fra type til type. Og avocado. Det sunneste er å spise mye salat og å spise grovt brød, gjerne de helt mørke typene. Det gir overraskende mye metthetsfølelse ihht til kalorier. Og ikke bland tankene om lavkalori og lavkarbo. Det må være enten eller. På lavkarbo kutter du karbohydratene for at kroppen skal forbrenne fett. Den trenger da lite karbohydrater men endel fett. På lavkalori kutter du fett og tomme kalorier for at kroppen skal forbrenne karbohydrater. Da trenger den karbohydrater å forbrenne. Og da i form av sunne karbohydrater som metter. 

Anonymkode: 934e4...a83

AnonymBruker
Skrevet

du må proteiner oppi for å bli mett. Cottage cheese, egg, kikerter, bønner, linser, quinoa, ost, nøtter. Ikke spis ris. Bare kalorier og ingen proteiner.

Anonymkode: 09f9a...069

Skrevet

Du kan ha kikerter i. Skyll av ferdikokte kikerter på boks eller kartong og ha det rett i. Evnt kan du ovssteke de på et brett med masse deilig krydder. Det du ikke bruker kan du ha i tett beholder til de neste dagene så slipper du å gjøre det hver dag. 

Å få sår i munnen av Agurk høres rart ut. Sørg for å vaske den veldig godt. 

Skrevet

Ingen blir vel mett av bare grønn salat uten å ha noe mer mettende i? Ifølge matvaretabellen har grønn salat ca 11 kcal per 100 g. For å ta et enkelt regnestykke, si at en person på slankern skal ha i seg 1100 kcal per dag (noe som er veldig lavt). Man må da spise 10 kilo salat for å få i seg de kaloriene.

Jeg spiser ofte salat, men må ha oppi mettende ingredienser for å bli mett.

AnonymBruker
Skrevet

Det er da en del fisk og fiskeprodukter som ikke er så kaloririkt, hva med crabsticks i salaten? Eller fiskekaker varmet i ovn uten fett med grønnsaker til. 

Anonymkode: b2f16...80d

Skrevet

Linsegryte: Røde linser, ingefær, gulrøtter, løk, hvitløk, chili. Mettende og få kalorier.

Quinoasalat er mettende, nærende og lite energi i.

Hvit ris er ikke så sunt (raske karbohydrater). Fullkornsris, villris, rødris er sunt og nærende.

AnonymBruker
Skrevet

Wow tusen takk for mange gode tips! Jeg har faktisk tørre kikerter liggende, quinoa er kjempegodt, så jeg får kjøpe meg det også:) lurer egentlig på hvor mye kalorier man forbrenner i løpet av en dag med middels aktivitet? F.eks. Hjemme med barn som løper her og der:)? Synes det var et slit å forbrenne 100 kcal på maskinen ista..

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow tusen takk for mange gode tips! Jeg har faktisk tørre kikerter liggende, quinoa er kjempegodt, så jeg får kjøpe meg det også:) lurer egentlig på hvor mye kalorier man forbrenner i løpet av en dag med middels aktivitet? F.eks. Hjemme med barn som løper her og der:)? Synes det var et slit å forbrenne 100 kcal på maskinen ista..

kalkulator her: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Anonymkode: 09f9a...069

Skrevet

Lag salat med hardkokt egg i og/eller cottage cheese.. jeg blir mett av det, men er ikke flink å lage meg salat dessverre.. 

Anonymkode: 38ac1...dd2

Skrevet

Jeg blir mett av salat som inneholder matvarer jeg blir mett av. En salat for meg bør inneholde en god proteinkilde (f.eks. kylling og/eller egg, tunfisk), fettkilde (f.eks. avokado og nøtter) og karbohydrater (f.eks. søtpotet, potet, couscous). Så peser jeg på med grønnsaker. 

Og til dere som sier at TS ikke kan spise ris: Joda, det kan du. Liker du ris, spis ris. Det er en god karbohydratkilde, og gjør deg ikke automatisk feit. Det handler om mengder. Ris inneholder en del kalorier, men hvis du begrenser deg, så er ikke det noe problem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...