AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #1 Skrevet 8. januar 2019 For å unngå å krasje den andre tråden (og mulig jeg har tungt for det): om mor dør, har ikke sønnen rett på å få sin morsarv med en gang? Han må da vel ikke vente til far dør? Anonymkode: 6e234...f30
Vox_populi Skrevet 8. januar 2019 #2 Skrevet 8. januar 2019 Det er det far som bestemmer. Men de fleste velger ikke å skifte (sitter altså i uskifte, og sønnen må vente).
petterm Skrevet 8. januar 2019 #3 Skrevet 8. januar 2019 https://m.arveoppgjor.no/hva-er-uskifte-uskiftet-bo/
solmåneogstjerner Skrevet 8. januar 2019 #4 Skrevet 8. januar 2019 Om foreldrene er gift så kan den gjenlevende kreve å sitte i uskiftet bo. Da får ikke barna arven før den siste forelderen dør, om ikke den gjenlevende velger å skifte da. Er de ikke gift så kan barna kreve å få arven med en gang. Om den gjenlevende gifter seg på nytt så kan barna også kreve skifte (å få utbetalt arven). Husk at om de er gift så skal også ektefellen ha noe arv.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #5 Skrevet 9. januar 2019 Hva om mor ikke har mulighet til å betale ut denne farsarven... mener du da hun skal flytte selge huset hun delte med far for å dele ut til barna? Ikke nok å miste mannen sin? 🤔 Anonymkode: 35d82...266
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #6 Skrevet 9. januar 2019 6 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Om foreldrene er gift så kan den gjenlevende kreve å sitte i uskiftet bo. Da får ikke barna arven før den siste forelderen dør, om ikke den gjenlevende velger å skifte da. Er de ikke gift så kan barna kreve å få arven med en gang. Om den gjenlevende gifter seg på nytt så kan barna også kreve skifte (å få utbetalt arven). Husk at om de er gift så skal også ektefellen ha noe arv. Eller blir samboer på nytt. Anonymkode: da600...184
mmd Skrevet 9. januar 2019 #7 Skrevet 9. januar 2019 «Dersom arvelater har livsarvinger, har hans eller hennes ektefelle krav på en minstearv på ¼ av arvelaters formue, eller minst 4 ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet for dødsfallet. En ektefelles minstearv har prioritet foran livsarvingenes pliktdelsarv. Dersom arvelateren har liten formue kan dette medføre at pliktdelsarven blir redusert eller bortfaller helt.» https://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/
Vox_populi Skrevet 9. januar 2019 #8 Skrevet 9. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eller blir samboer på nytt. Anonymkode: da600...184 At den som sitter i uskifte må skifte med barna om vedkommende får seg samboer, stemmer ikke med mine opplysninger. Kilde? 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #9 Skrevet 9. januar 2019 1 time siden, Vox_populi skrev: At den som sitter i uskifte må skifte med barna om vedkommende får seg samboer, stemmer ikke med mine opplysninger. Kilde? «Du kan når som helst kreve å skifte et uskiftet bo. Dersom du skal inngå nytt ekteskap, har vært samboer i to år, eller har, har hatt eller venter barn med ny samboer), kan arvingene også kreve et skifte. Husk da at det er verdien på skiftetidspunktet som vil være gjenstand for deling. Dersom boets verdi har steget fra dødstidspunktet, vil også førstavdødes arvinger ta del i verdistigningen.» og «§ 24. Attlevande ektemake kan når som helst krevje heilt eller delvis skifte av buet med samsvarande oppgjer til alle arvingar. Ein arving kan krevje skifte av buet når attlevande ektemake forsømer oppfostringsplikta si mot han eller fer misleg åt så buet minskar unødig eller blir utsett for vesentleg minking. Ein arving kan òg krevje skifte av buet når den attlevande ektemaken inngår sambuarskap (jf. § 28 a) og sambuarskapet har vart i meir enn to år, eller sambuarane har, har hatt eller ventar barn saman.» https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1 Anonymkode: da600...184
Vox_populi Skrevet 9. januar 2019 #10 Skrevet 9. januar 2019 Takk! Altså kan en arving kreve skifte to år etter at den som sitter i uskifte har fått seg samboer – eller om paret venter eller har fått barn.
Brunello Skrevet 9. januar 2019 #11 Skrevet 9. januar 2019 9 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Om foreldrene er gift så kan den gjenlevende kreve å sitte i uskiftet bo. Da får ikke barna arven før den siste forelderen dør, om ikke den gjenlevende velger å skifte da. Er de ikke gift så kan barna kreve å få arven med en gang. Om den gjenlevende gifter seg på nytt så kan barna også kreve skifte (å få utbetalt arven). Husk at om de er gift så skal også ektefellen ha noe arv. Det er feil. Er man samboere med felles barn, kan lengstlevende sitte i uskiftet bo.
solmåneogstjerner Skrevet 9. januar 2019 #12 Skrevet 9. januar 2019 Akkurat nå, Brunello skrev: Det er feil. Er man samboere med felles barn, kan lengstlevende sitte i uskiftet bo. Ja det stemmer det. Det gjør likevel ikke det jeg sa feil. I tillegg er det jo slik at om det finnes særkullsbarn så kan de kreve delvis skifte (at de får sin del).
Brunello Skrevet 9. januar 2019 #13 Skrevet 9. januar 2019 37 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ja det stemmer det. Det gjør likevel ikke det jeg sa feil. I tillegg er det jo slik at om det finnes særkullsbarn så kan de kreve delvis skifte (at de får sin del). Selvfølgelig er det du skriver feil. Du skriver at det bare er når foreldrene har vært gift lengstlevende kan sitte i uskifte.
solmåneogstjerner Skrevet 9. januar 2019 #14 Skrevet 9. januar 2019 1 time siden, Brunello skrev: Selvfølgelig er det du skriver feil. Du skriver at det bare er når foreldrene har vært gift lengstlevende kan sitte i uskifte. Hvor ser du det? Jeg ga litt informasjon, var ikke meningen at det skulle være 'alt du trenger å vite om arv'. Isåfall måtte jeg nok brukt noen timer på det innlegget... 1
Brunello Skrevet 9. januar 2019 #15 Skrevet 9. januar 2019 45 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hvor ser du det? Jeg ga litt informasjon, var ikke meningen at det skulle være 'alt du trenger å vite om arv'. Isåfall måtte jeg nok brukt noen timer på det innlegget... Du skriver at dersom foreldrene ikke er gift, kan barna kreve arven med en gang. Dette er feil. Du hadde ikke behøvd å bruke all verdens tid på å skrive dette korrekt. Hadde holdt med å skrive: dersom foreldrene dine er gift eller samboere, har lengstlevende rett til å sitte i uskiftet bo.
solmåneogstjerner Skrevet 9. januar 2019 #16 Skrevet 9. januar 2019 6 timer siden, Brunello skrev: Du skriver at dersom foreldrene ikke er gift, kan barna kreve arven med en gang. Dette er feil. Du hadde ikke behøvd å bruke all verdens tid på å skrive dette korrekt. Hadde holdt med å skrive: dersom foreldrene dine er gift eller samboere, har lengstlevende rett til å sitte i uskiftet bo. Men det ville jo ikke vært riktig heller. Om de var samboere med felles barn og om særkullsbarn godtok uskiftet bo osv...
Brunello Skrevet 9. januar 2019 #17 Skrevet 9. januar 2019 25 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Men det ville jo ikke vært riktig heller. Om de var samboere med felles barn og om særkullsbarn godtok uskiftet bo osv... Dersom særkullsmarna godtar uskiftet bo er vi over i private avtaler som er unntak fra lovens hovedregel.
solmåneogstjerner Skrevet 9. januar 2019 #18 Skrevet 9. januar 2019 Akkurat nå, Brunello skrev: Dersom særkullsmarna godtar uskiftet bo er vi over i private avtaler som er unntak fra lovens hovedregel. Ok. Jeg gidder ikke mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå