AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #1 Skrevet 8. januar 2019 Driver selvstendig, og lurer på om noen vet om man kan jobbe litt uten å ta ut lønn samtidig som man mottar foreldrepenger/permisjonspenger? Hvis jeg ikke tar ut lønn, kan jeg da få 100% utbetalt fra NAV? Følger en del utgifter med å drive eget, så hadde vært greit å jobbe 1 til 2 dager, bare for å dekke utgiftene som er. Noen som vet? Anonymkode: b2b23...52d
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #2 Skrevet 8. januar 2019 Nei det kan du ikke gjøre. Om du tar ut lønn eller ikke er ikke en faktor, det er prosenten du er i jobb som avgjør. Du kan ikke jobbe i permisjonen uten å søke om gradert uttak. Foreldrepengene graderes mot prosenten du er i jobb av en 100% stilling. Anonymkode: c9d81...8cf 1
FrodeF Skrevet 8. januar 2019 #3 Skrevet 8. januar 2019 Ta ut lønn som selvstendig næringsdrivende?? Vet du hvordan dette egentlig fungerer?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #4 Skrevet 8. januar 2019 3 minutter siden, FrodeF skrev: Ta ut lønn som selvstendig næringsdrivende?? Vet du hvordan dette egentlig fungerer? Du er klar over at det går an å være selvstendig næringsdrivende med AS og ta ut lønn sant? Det er strengt tatt det som er anbefalt om man driver fullt for seg selv, med stabil inntekt i firmaet. Anonymkode: 5b93e...a5d 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #5 Skrevet 8. januar 2019 1 minutt siden, FrodeF skrev: Ta ut lønn som selvstendig næringsdrivende?? Vet du hvordan dette egentlig fungerer? Jada, gjør det. Antar du forsto spm, selv om jeg kanskje ikke uttrykte meg riktig. Merkelig at noen bare MÅ være utrivelige. At jeg velger å kalle det "lønn" kan jeg ikke skjønne skal være grunn nok til at du svarer meg sånn. Anonymkode: b2b23...52d 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #6 Skrevet 8. januar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det kan du ikke gjøre. Om du tar ut lønn eller ikke er ikke en faktor, det er prosenten du er i jobb som avgjør. Du kan ikke jobbe i permisjonen uten å søke om gradert uttak. Foreldrepengene graderes mot prosenten du er i jobb av en 100% stilling. Anonymkode: c9d81...8cf Ok 😊 Takk for svar. Anonymkode: b2b23...52d
Ny Bruker Skrevet 9. januar 2019 #7 Skrevet 9. januar 2019 Hvorfor ikke ta gradert uttak da? På den måten forlenger du permisjonen med barnet også. Jobbe 20% og være i permisjon 80%. Blir 100% inntekt over lengre tid. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå