AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #21 Skrevet 25. desember 2019 Jeg er og skeptisk til å kjøpe privat. Og i dag finnes det andre alternativer enn f ek Himla. DNB eiendom har noe som heter "samsolgt". Jeg skulle stolt veldig mye på selger for å kjøpe privat. Og jeg kan ikke stole på en person jeg knapt nok har møtt mer enn en gang i mitt liv, og det er på en visning. Hva vet jeg om personens evne til å fremlegge alle relevante opplysninger, og ikke minst, kan jeg være trygg på at det ikke holdes tilbake noen opplysninger? Å kjøpe privat ville kreve mye mer arbeid for meg, da jeg ville ha dobbeltkontrollert opplysningene selger ga meg, pluss brukt tid på å kontakte kommune, styre i evnt borettslag/sameie, velforening osv osv. Da skulle jeg virkelig ha ønsket den boligen! Mest sannsynlig ville jeg bare gått videre til neste. Anonymkode: faeda...029 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #22 Skrevet 25. desember 2019 Jeg kunne gjort det om besparelsen for å ikke bruke melger hadde gitt lavere pris. Men det gjør det jo ikke. Besparelsen er jo for selger. Jeg som kjøper tjener ingenting på dette, får bare masse bekymringer for om de formelle tingene er i orden. Og da kjøper jeg heller en bolig som selges av megler, til samme pris. Anonymkode: 6f988...95f 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #23 Skrevet 26. desember 2019 På 24.12.2019 den 18.02, AnonymBruker skrev: Dette er ting en advokat kan ta seg av til en brøkdel av prisen til en megler. De fleste som kjøper privat har advokat som ordner papirarbeidet. Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe privat, og krevd bistand fra en advokat (på selgers regning). Denne tråden bekrefter at det er færre interessenter, og dermed mindre konkurranse i privatsalg-markedet. Bra for meg. Anonymkode: 94950...2a0 Nei, hvis du skal sette bort innhenting av opplysninger, så er det lite å spare på å selge selv. Da sitter man igjen med visningshonorarene, det er jo ikke rare greiene å spare på det. I tillegg må jo jeg som kjøper gidde å sette meg inn i om dette er en selger som har satt det bort eller ikke. og hvilke forsikringer den han/hun har satt det bort til har. Hvorfor skulle jeg gidde det hvis jeg kan kjøpe noe helt trygt av noen andre? Jeg som kjøper har ingenting å vinne på å kjøpe privat, med mindre jeg får kjøpt under markedsverdi. Anonymkode: 5270a...ec0 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #24 Skrevet 26. desember 2019 På 24.12.2019 den 18.11, Brunello skrev: Denne tråden viser at man mister potensielle kjøpere ved å ikke benytte megler. En budgiver til kan ha veldig mye å si for prisen man oppnår. Yep, og når megleren/advokaten som holder budrunden I tillegg ikke har møtt kjøperne, så vil han/hun være dårligere på å drive prisen opp. I tillegg er det å være en god selger en ferdighet. De som er profesjonelle og har dette som yrket sitt vil naturligvis være bedre på det. Jeg fatter ikke at noen vil gamble med deres ( mest sannsynlig) største økonomiske investering. Anonymkode: 5270a...ec0 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #25 Skrevet 30. desember 2019 På 25.12.2019 den 10.05, AnonymBruker skrev: Jeg er og skeptisk til å kjøpe privat. Og i dag finnes det andre alternativer enn f ek Himla. DNB eiendom har noe som heter "samsolgt". Jeg skulle stolt veldig mye på selger for å kjøpe privat. Og jeg kan ikke stole på en person jeg knapt nok har møtt mer enn en gang i mitt liv, og det er på en visning. Hva vet jeg om personens evne til å fremlegge alle relevante opplysninger, og ikke minst, kan jeg være trygg på at det ikke holdes tilbake noen opplysninger? Å kjøpe privat ville kreve mye mer arbeid for meg, da jeg ville ha dobbeltkontrollert opplysningene selger ga meg, pluss brukt tid på å kontakte kommune, styre i evnt borettslag/sameie, velforening osv osv. Da skulle jeg virkelig ha ønsket den boligen! Mest sannsynlig ville jeg bare gått videre til neste. Anonymkode: faeda...029 Hvorfor stoler du på at megler har gjort denne jobben? Anonymkode: 71d98...4c1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #26 Skrevet 30. desember 2019 På 26.12.2019 den 17.54, AnonymBruker skrev: Yep, og når megleren/advokaten som holder budrunden I tillegg ikke har møtt kjøperne, så vil han/hun være dårligere på å drive prisen opp. I tillegg er det å være en god selger en ferdighet. De som er profesjonelle og har dette som yrket sitt vil naturligvis være bedre på det. Jeg fatter ikke at noen vil gamble med deres ( mest sannsynlig) største økonomiske investering. Anonymkode: 5270a...ec0 Jeg har aldri møtt en megler som er en god selger. Stort sett vet de altfor lite om objektet de skal selge. Anonymkode: 71d98...4c1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #27 Skrevet 30. desember 2019 Det er jo TAKSTEN som skal inneholde faktainformasjonen som kan betrygge kjøper. Den lager takstmannen, ikke megleren. Ofte er det heller ikke megler som holder visning, men meglerassistenter, dvs de er ikke utdannet. Har selv opplevd å komme på visninger hvor den som holder visningen fra meglerfirmaet ikke har peiling. En gang var jeg på visning i naboleiligheten (ville se hvordan de hadde løst problemet med skapplass), og da ba megler meg svare på spørsmål fra andre interesserte om boder, for dem hadde ikke megler sett på.... Anonymkode: 7e24f...cd0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #28 Skrevet 30. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor stoler du på at megler har gjort denne jobben? Anonymkode: 71d98...4c1 Fordi det er jobben hans/hennes. Det er det de driver med daglig. I tillegg har et meglerhus forsikringer. Om man skulle være så uheldig å få en udugelig megler, er man selv da mye sikrere enn om man kjøpte privat. Anonymkode: 5270a...ec0 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #29 Skrevet 30. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri møtt en megler som er en god selger. Stort sett vet de altfor lite om objektet de skal selge. Anonymkode: 71d98...4c1 Å være en god selger handler ikke så mye om å «vite mest mulig.» Det er ikke sånn at den personen gav meg mest faktaopplysninger, så da kjøpte vi an han/henne. Å være en god selger handler om andre ting. Den informasjonen man ønsker får man alltids. Anonymkode: 5270a...ec0 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #30 Skrevet 2. januar 2020 På 30.12.2019 den 11.43, AnonymBruker skrev: Å være en god selger handler ikke så mye om å «vite mest mulig.» Det er ikke sånn at den personen gav meg mest faktaopplysninger, så da kjøpte vi an han/henne. Å være en god selger handler om andre ting. Den informasjonen man ønsker får man alltids. Anonymkode: 5270a...ec0 Hva handler det om da? Ingen andre bransjer der manglende kunnskap trekkes frem som positivt... Anonymkode: 71d98...4c1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #31 Skrevet 2. januar 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva handler det om da? Ingen andre bransjer der manglende kunnskap trekkes frem som positivt... Anonymkode: 71d98...4c1 Å selge inn et produkt handler ikke om mest mulig faktakunnskap, og den megleren med nest fakta vinner. Se bare på reklamer, de selger en historie, en drøm En følelse etc. Anonymkode: 5270a...ec0 2
AndreasBR Skrevet 10. januar 2020 #32 Skrevet 10. januar 2020 På 24.12.2019 den 16.08, AnonymBruker skrev: For meg som kjøper er den det. Jeg ville ikke følt meg trygg. Har selger full kontroll på forkjøpsretten, hvem som er juridisk hjemmelshaver, fellesgjelden, Innmelding til statens kartverk etc. etc? Kanskje har han det, kanskje ikke. Han er ikke profesjonell og man aner egentlig ikke om forarbeidet er grundig gjort. Anonymkode: 5270a...ec0 Tullball. Med en tjeneste som propr er alt det du nevner tatt høyde for. Innmelding til statens kartverk?? Du snakker om ting som oppgjørsfirmaet tar seg av, virker som det er misforståelser om hva "selge selv" betyr. Oppgjør tror jeg ikke det engang er lov å ta selv.. Nå skal det sies at jeg endte med megler selv 😇 Godtok bud idag, fikk det som leiligheten var lagt ut for. (3.55) og megler koster meg bare 30k + andre omkostninger (ca 55k totalt med boligselgerforsikring) På 25.12.2019 den 9.56, AnonymBruker skrev: Her blar jeg forbi alle boliger som selges privat, de er for meg uintressante. Da jeg ikke tar sjansen på å kjøpe bolig privat. Anonymkode: b0570...e57 Da vet du rett og slett ikke hva du prater om, men inntil videre er det lov.. Får se om 20-30 år om de har klart å innskrenke ytringsfriheten enda mer ... 1
AndreasBR Skrevet 10. januar 2020 #33 Skrevet 10. januar 2020 Og til dere som påstår at selger ikke har noe ansvar, TULL!! Selger står med ALT ansvar selv om de bruker megler.. (Eller ikke megler).. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #34 Skrevet 10. januar 2020 1 time siden, AndreasBR skrev: Og til dere som påstår at selger ikke har noe ansvar, TULL!! Selger står med ALT ansvar selv om de bruker megler.. (Eller ikke megler).. Ja, men hva hjelper det kjøper om selger står med ansvaret hvis det ikke er penger å hente hos selger? Meglerhus har krav til å ha forsikringer og så så mye på bok for å sikre seg, en privatperson kan potensielt ikke eie nåla i veggen. Da hjelper det lite at han er «ansvarlig». Nei jeg sier som de andre her. Å selge privat har selger alt å vinne på og kjøper alt å tape på. Jeg som kjøper hadde måttet fått en billigere pris om jeg skulle vurdere kjøpe privat. Anonymkode: 6a79c...545 1
AndreasBR Skrevet 10. januar 2020 #35 Skrevet 10. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hva hjelper det kjøper om selger står med ansvaret hvis det ikke er penger å hente hos selger? Meglerhus har krav til å ha forsikringer og så så mye på bok for å sikre seg, en privatperson kan potensielt ikke eie nåla i veggen. Da hjelper det lite at han er «ansvarlig». Nei jeg sier som de andre her. Å selge privat har selger alt å vinne på og kjøper alt å tape på. Jeg som kjøper hadde måttet fått en billigere pris om jeg skulle vurdere kjøpe privat. Anonymkode: 6a79c...545 HJelper like mye som om jeg ikke hadde valgt boligselgerforsikring når jeg solgte.. Jeg hadde stått ansvarlig. Må ikke tro at megler hadde stått ansvarlig, (avhengig av hva det er selvfølgelig) Det er ingen forskjell! Må slutte å tro det er noen forskjell.. Det er selger som er ansvarlig. ( https://osloadvokatene.no/eiendom/eiendom-kjop-salg-mangler/fraskriver-ansvar-boligsalg/ ) Megler ikke ansvarlig for de tingene som selger er ansvarlig for. https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/kjop-og-salg/hva-er-eiendomsmeglers-ansvar Det du sier sist der er bare direkte feil. Kjøper har ingenting å tape (etter min mening) på å kjøpe privat, så lenge man er våken, noe man skal være uansett! Selvfølgelig skal du ikke ha rabatt for å kjøpe privat, boligen går ikke ned i verdi.. Ved at selger har boligselgerforsikring er du like sikret privat som via megler. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #36 Skrevet 11. januar 2020 På 10.1.2020 den 18.11, AndreasBR skrev: HJelper like mye som om jeg ikke hadde valgt boligselgerforsikring når jeg solgte.. Jeg hadde stått ansvarlig. Må ikke tro at megler hadde stått ansvarlig, (avhengig av hva det er selvfølgelig) Det er ingen forskjell! Må slutte å tro det er noen forskjell.. Det er selger som er ansvarlig. ( https://osloadvokatene.no/eiendom/eiendom-kjop-salg-mangler/fraskriver-ansvar-boligsalg/ ) Megler ikke ansvarlig for de tingene som selger er ansvarlig for. https://dnbeiendom.no/altombolig/jus/kjop-og-salg/hva-er-eiendomsmeglers-ansvar Det du sier sist der er bare direkte feil. Kjøper har ingenting å tape (etter min mening) på å kjøpe privat, så lenge man er våken, noe man skal være uansett! Selvfølgelig skal du ikke ha rabatt for å kjøpe privat, boligen går ikke ned i verdi.. Ved at selger har boligselgerforsikring er du like sikret privat som via megler. Ingen er uenig i at selger er ansvarlig, men hva når selger ikke har noen penger? Han kan være så ansvarlig han vil men man kan ikke trylle frem penger. Meglerhus har forsikringer og penger på bok. man må være mye mer «våken» om man kjøper privat. Da burde man egentlig dobbeltsjekke alle opplysninger selger har innhentet, for du aner ikke om det er riktig. Hvem gidder det? Da kjøper man heller noe annet som ikke selges privat, med mindre man får en knakende god pris. Anonymkode: 6a79c...545 2
newman01 Skrevet 12. januar 2020 #37 Skrevet 12. januar 2020 Du kan ikke velge hvem du eventuelt skal få penger fra. Økonomiske ansvaret flytter ikke fra selger til megler. Eneste man kan ta megleren på er brudd på "god meglerskikk", som er en veiledning til oppførsel. Hadde vært superdigg om bransjen min kunne vært styrt av "god ingeniørskikk".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå