Gå til innhold

Selge bolig selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gode tips når vi skal gjøre et forsøk på å selge boligen vår selv, uten megler? 

Det meste er malt i hvitt eller grått. Men vi har nok en liten prosess fremfor oss med å kvitte oss med ting. Vi er ikke veldig gode på styling, så jeg tror vi bør få noen uten i fra til å hjelpe oss med det. 

Skal få takst og verdivurdering senere denne uken, men vi er usikre på hvilken pris vi skal sette. Vi kjøpte når markedet var på topp, noen 100 tusen over takst. Nå går det trådt og mange boliger blir liggende lenge eller selges under prisantydning. 

Vi har ikke direkte hastverk med å selge, men det er flere leilighetsbygg under oppføring i byen. Så regner med at det kommer mange boliger for salg når leilighetsbyggene skal fylles. 

Anonymkode: 3a874...7df

Skrevet

Vil ikke ta marton da ? eller himla, da får dere mer hjelp til papir møljen , budrunde osv. Dere tar visning selv. Det er alt dere skal gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Styr unna Marton:

https://www.dn.no/eiendom/finanstilsynet/marton/eiendomsmegler/finanstilsynet-eiendomsmeglerfirmaet-marton-drev-ulovlig/2-1-374377

Finanstilsynet: Eiendomsmeglerfirmaet Marton drev ulovlig

Eiendomsmeglerfirmaet Marton skulle gjøre det billigere å selge boligen sin. Da Finanstilsynet kom på besøk, fant de ut at selskapet drev ulovlig på en rekke områder.

1 minPublisert: 08.07.18

Finanstilsynet gjennomførte i februar en kontroll av eiendomsmeglerfirmaet Marton i Bergen. En fersk tilsynsrapport peker på en rekke avvik:
  • Det var opprettet avdelinger i Oslo og Stavanger det ikke var søkt om.
  • Hverken i Oslo eller Stavanger var det ansatte med fagkompetanse som eiendomsmeglere.
  • Selskapet hadde ikke gjort kontroll av klientens penger.
  • It-systemet var mangelfullt, og oppdragene ble ikke ført i et sikkert system.

I rapporten kommer det frem at avvikene var så alvorlige at Finanstilsynet vurderte å inndra tillatelsen Marton har for å drive eiendomsmegling. Bergens Tidende har også omtalt tilsynsrapporten.

Anonymkode: a51c5...633

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Himla er greit. Er ordentlig megler - en del a Sparebanken. En visning med megler tilstede inkludert i prisen:

https://himla.no/siteassets/himla_prisliste_2018.pdf

Har man en vannlig lettsolgt bolig, ville jeg brukte Himla. Er saken meg komplisert, ville jeg heller finne en erfaren megler og betale mer for veiledningen. 

Men det med Marton tror jeg ikke på. 

AnonymBruker
Skrevet

Eeh, hele poenget med å selge selv er jo å unngå å bruke megler. 

Papirmølja fikser vi selv, bortsett fra oppsett av kjøpekontrakt, overføring av penger og tinglysing som vi får en advokat til å ta. 

Tipper uansett de to ikke har kontor i min by.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

For det første, du trenger en prof selger på visningen. Kundepleie. Uansett det er en «megler» eller en skuespiller. 

Når man ser nøye på prisene er det klart at det er lite forskjell i total pris mellom Himla og feks Propr. Når sisnevnte begynner med slik praksis som beskrives i avisen tror jeg at det er mye bedre med en mer seriøs firma som Himla. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første, du trenger en prof selger på visningen. Kundepleie. Uansett det er en «megler» eller en skuespiller. 

Når man ser nøye på prisene er det klart at det er lite forskjell i total pris mellom Himla og feks Propr. Når sisnevnte begynner med slik praksis som beskrives i avisen tror jeg at det er mye bedre med en mer seriøs firma som Himla. 

Det er jo helt hull i hodet å ansette en skuespiller som ikke vet noe om boligen eller boligsalg til å holde visning.. 

Atter en gang: Himla har ikke kontor i byen min! Så det er fint om du slutter å reklamere for de i tråden min. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg som kjøper har alt å tape på at du ikke bruker megler. Jeg ville betalt mindre for en bolig som selges privat.

Anonymkode: 5270a...ec0

• Liker 15
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg som kjøper har alt å tape på at du ikke bruker megler. Jeg ville betalt mindre for en bolig som selges privat.

Hva er det du taper på å ikke ha megler?

Anonymkode: 018a1...6a9

• 10 måneder senere...
Skrevet
På 10.1.2019 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Dette er selvfølgelig pølsevev, det er ingen forskjell på å selge med megler enn å selge privat for kjøper enn at det koster mer.
Selvfølgelig, selger har et par friheter det er en selvfølge at de har.

Boligen er ikke verdt mindre bare fordi den selges privat! Slutt å spre propaganda. 

Skrevet
På 10.1.2019 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gjerne kjøpt privat, uten at det hadde påvirket prisen.

Anonymkode: 94950...2a0

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi har både kjøpt og solgt selv,  riktignok en ganske ny og lettstelt leilighet. Da vi kjøpte var det budrunde etter visning, da vi solgte gjorde jungeltelegrafen jobben,  vi fikk et bud på takst som vi godtok. Sparte ca 80 000 på å ikke bruke megler, tror ikke vi hadde fått mer enn det ene budet uansett. 

Har dessverre liten tiltro til meglere, og tenker at dere gjerne kan prøve selv. Få takst, og ta fine bilder. 

Anonymkode: 71d98...4c1

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er gode bilder. Rydd unna mer enn dere tror, kjøp inn grønne planter og andre freshe detaljer. Vask skikkelig godt og gjør eventuelle uteplasser hyggelige. Tenk at dere skal lage bilder som er koselige, men nøytrale nok til et kjøper kan forestille seg å bo der. 

Ikke pris dere for høyt. Sammenlign med andre boliger og legg dere på den prisen dere kan godta. Selv om man har god tid på å salg, er det negativt å bli liggende ute for lenge. 

Jeg har solgt to ganger og er rimelig sikker på at jeg aldri verden hadde oppnådd de prisene jeg har gjort ved salg dersom jeg skulle selge selv, men jeg skjønner at det er fristende å prøve seg, spesielt hvis man vet det skal flere runder til. 

Til tipset om å leie inn en skuespiller. Det er ulovlig. Dersom man ikke selger boligen selv, skal man ha papirer på at man kan selge bolig. Selger har rimelig lite å stille opp hvis en venninne som har utgitt seg for å ha kompetanse på å selge boligen har gitt feil informasjon om vesentlige forhold.

Anonymkode: fa3ec...523

• Liker 4
Skrevet
På 10.1.2019 den 7.54, AnonymBruker skrev:

Hva er det du taper på å ikke ha megler?

Anonymkode: 018a1...6a9

Sikkerhet. Hvordan vet jeg at han har hentet inn riktige opplysninger? Han er ingen profesjonell og har ingen erfaring med det. Ja jeg kunne saksøkt i etterkant om noe var feil, men det er jo masse stress for meg som kjøper. 

• Liker 7
Skrevet
På 9.12.2019 den 5.55, AndreasBR skrev:

Dette er selvfølgelig pølsevev, det er ingen forskjell på å selge med megler enn å selge privat for kjøper enn at det koster mer.
Selvfølgelig, selger har et par friheter det er en selvfølge at de har.

Boligen er ikke verdt mindre bare fordi den selges privat! Slutt å spre propaganda. 

For meg som kjøper er den det. Jeg ville ikke følt meg trygg. Har selger full kontroll på forkjøpsretten, hvem som er juridisk hjemmelshaver, fellesgjelden, Innmelding til statens kartverk etc. etc? Kanskje har han det, kanskje ikke. Han er ikke profesjonell og man aner egentlig ikke om forarbeidet er grundig gjort. 

• Liker 6
Skrevet

Kjøper tjener ingenting på at boligen selges uten megler. Alt som spares på å ikke bruker megler havner i lomma på selger. Kjøper sitter igjen med risikoen for forarbeidet er gjort skikkelig. Som nevnt over, hjemmelshaver, forkjøpsrett, fellesgjeld osv. En megler som gjør feil har forsikring som dekker tap. En privatperson som gjør feil kan koste kjøper dyrt fordi selger ikke har midler til å dekke ertstatning. Kjøper løper stor risiko uten å få noe igjen for det.

Holder meg alltid unna salg som gjøres av amatører.

Anonymkode: 6f988...95f

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper tjener ingenting på at boligen selges uten megler. Alt som spares på å ikke bruker megler havner i lomma på selger. Kjøper sitter igjen med risikoen for forarbeidet er gjort skikkelig. Som nevnt over, hjemmelshaver, forkjøpsrett, fellesgjeld osv. En megler som gjør feil har forsikring som dekker tap. En privatperson som gjør feil kan koste kjøper dyrt fordi selger ikke har midler til å dekke ertstatning. Kjøper løper stor risiko uten å få noe igjen for det.

Holder meg alltid unna salg som gjøres av amatører.

Anonymkode: 6f988...95f

Nettopp! I et hett marked får man kanskje solgt for en ok pris, men i dagens marked er det en god del boliger ute og da ville jeg aldri valgt å kjøpe av en som selger privat. Som kjøper har jeg ingenting å tjene og alt å tape. 

• Liker 7
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg som kjøper er den det. Jeg ville ikke følt meg trygg. Har selger full kontroll på forkjøpsretten, hvem som er juridisk hjemmelshaver, fellesgjelden, Innmelding til statens kartverk etc. etc? Kanskje har han det, kanskje ikke. Han er ikke profesjonell og man aner egentlig ikke om forarbeidet er grundig gjort. 

Dette er ting en advokat kan ta seg av til en brøkdel av prisen til en megler.

De fleste som kjøper privat har advokat som ordner papirarbeidet.

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe privat, og krevd bistand fra en advokat (på selgers regning). Denne tråden bekrefter at det er færre interessenter, og dermed mindre konkurranse i privatsalg-markedet. Bra for meg.

Anonymkode: 94950...2a0

• Liker 1
Skrevet

Denne tråden viser at man mister potensielle kjøpere ved å ikke benytte megler. En budgiver til kan ha veldig mye å si for prisen man oppnår.

• Liker 6
Skrevet

Her blar jeg forbi alle boliger som selges privat, de er for meg uintressante. Da jeg ikke tar sjansen på å kjøpe bolig privat.

Anonymkode: b0570...e57

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...