Gå til innhold

12åring og slafsing ved mat/spising

Anbefalte innlegg

Gjest Kirsebæra
Skrevet

Han er 12 år, og har hele livet rett og slett vært en slafser. 

Folk har vært litt sånn "er jo bare å be han lukke munnen", men det er faktisk ikke det. Han er ikke sånn at han er overivrig heller. Spiser sakte, men virker nesten som han knuser maten med jekslene, har tunga langt bak, og er kronisk tett i nesen. Det nytter ikke gi beskjed, han blir bpde forlegen og sur av det, forståelig nok. 

Han er tidligere operert for både halsmandler, dren, falske mandler og nesepolyopper - uten at dette har hatt noen innvirkning på slafsingen (operasjonen har dog vært pga hyppige ønh-infeksjoner og ikke relatert til slafsingen om det var uklart). 

Kan dette øves/trenes bort, eller vil han forbli en slafser? 

Det er grufult å høre pp, ja jeg innrømmer det! Men han får også mange slengbemerkninger pp skolen i lunsjen, og i dag hadde en medelev kasta eplet hans og ropt til han. 

Som sagt, det er høyt! 

Jeg har lenge tenkt han kan ha stramt bakre tungebånd, men må reise ganske langt for å få en vurdering da ingen her i området gjør vurdering/klipp av eldre barn. 

NOEN med erfaring? 

/smågal mamma som snart forbyr epler i hus

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er dette noe du må trene opp barne ditt til å slutte med! Det vil påvirke han når til og med klassen klager! 

Mistenker du stramt tungebånd så tar du å gjør noe med det nå!

Anonymkode: b7aaa...d88

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er dette noe du må trene opp barne ditt til å slutte med! Det vil påvirke han når til og med klassen klager! 

Mistenker du stramt tungebånd så tar du å gjør noe med det nå!

Anonymkode: b7aaa...d88

😳 

Du må snakke med gutten, ikke når det skjer, sitt ned for en prat. Si at det MÅ ta slutt, få han til å bli enig, dere må bli enig om tegn for å minne han på. Og ha evalueringer hver lørdag eller søndag for eksempel. Dere kan godt ha små premier, men han må være inneforstått med at det er å bli kvitt uvanen som er hovedpremien. 

Når det gjelder tungebånd så aner jeg ikke noe om det. Har aldri hørt om det. Snakk med legen.

Anonymkode: 08ace...d9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det verste jeg veit, er høylydt spising! Jeg blir aggressiv av det, og må gå unna dersom det blir for nær meg. Mitt problem, det er jeg klar over. Men du må prøve å hjelpe barnet til å spise slik at andre ikke reagerer med avsky! 

Anonymkode: 399c2...477

• Liker 5
Gjest Kirsebæra
Skrevet

Ja hallo! Jeg har ikke ignorert dette dette i alle år heller da😂

Jeg sier i fra! Hver dag. Hvert måltid. Har tatt det opp med lege. Har vært hos ønh, som mener "stramt tungebånd er en trend" (noe forskning og studier tilbakeviser!) Problemer er bare at han havmer mellom to stoler som mellom-barn. De klipper babyer i oslo, og voksne jer privat. Finner ingen som klipper store barn. Eventuelt Nederland, men det jar keg faktisk ikke råd til. 

Jeg er medlem av en TB-gruppe som prøver å finne flere øeger som klipper på henvisning, da har legen sagt hun henviser med en gang. 

Vi er on it!

Jeg blir jo hissig sjøl😬🙈

Og tror ikke gutten liker å bli.påmint dette hver bidige gang heller. 

Han er bare virkelig ikke klar over det. Og det er så...rart? 

AnonymBruker
Skrevet

La nå gutten få spise i fred hjemme, i det minste. Fortsetter du å ta opp dette daglig har du snart et barn i hus som ikke spiser i det hele tatt. 

Anonymkode: 0dbe2...6bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han blitt sjekket for å rett å slett ha liten munn? 

Jeg er 27 år gammel, får enda høre fra min mor at jeg må tygge med munne lukket. Og jeg strever når jeg prøver. Det er utrolig vanskelig å faktisk få til å tygge maten å sammtidig ha munnen lukket, pga. liten plass. 

Jeg har og fått konstantert fra tannlege at jeg har lite biteevne/gapeevne, og liten munn 😕 for noen av oss er det faktisk et reelt problem som er vanskelig å gjøre noe med. Jo jeg kan prøve å tenke over det når jeg spiser, men det ødeleger faktisk måltidet litt å hele tiden tenke «hold munnen lukker, hold den lukket!», kan da ikke sitte å kose meg med maten 😥

Anonymkode: 24d65...71c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han blitt sjekket for å rett å slett ha liten munn? 

Jeg er 27 år gammel, får enda høre fra min mor at jeg må tygge med munne lukket. Og jeg strever når jeg prøver. Det er utrolig vanskelig å faktisk få til å tygge maten å sammtidig ha munnen lukket, pga. liten plass. 

Jeg har og fått konstantert fra tannlege at jeg har lite biteevne/gapeevne, og liten munn 😕 for noen av oss er det faktisk et reelt problem som er vanskelig å gjøre noe med. Jo jeg kan prøve å tenke over det når jeg spiser, men det ødeleger faktisk måltidet litt å hele tiden tenke «hold munnen lukker, hold den lukket!», kan da ikke sitte å kose meg med maten 😥

Beklager dumt spørsmål, jeg mener heller ikke å fornærme eller noe. 

Hva med å ta små biter? 

Anonymkode: a4f4f...3c8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager dumt spørsmål, jeg mener heller ikke å fornærme eller noe. 

Hva med å ta små biter? 

Anonymkode: a4f4f...3c8

Joda det finnes jo råd, men igjen, det setter faktisk en stopper for det å nyte maten, når man konstant må tenke over alt, hver minste litte bevegelse liksom. 

Nå er jeg da singel, og kattene bryr seg ikke om jeg lager litt lyd, så jeg koser meg med maten! Uten å tenke en eneste tanke på noe som helst! De som sjeneres av slike lyder, vel de kan gå å ta seg en bolle :wink:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er litt sent å oppdra en tolvåring til å spise ordentlig...

Hvorfor har du ikke fokusert på dette tidligere?

Anonymkode: fc210...97f

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg nekter å tro at en voksen kvinne ikke klarer å spise mat uten å lukke munnen.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å filme han med lyd mens han spiser, og latt han få høre og se på det etterpå? Kanskje han bedre forstår og ser forskjellen da?

Anonymkode: 576dc...15a

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda det finnes jo råd, men igjen, det setter faktisk en stopper for det å nyte maten, når man konstant må tenke over alt, hver minste litte bevegelse liksom. 

Nå er jeg da singel, og kattene bryr seg ikke om jeg lager litt lyd, så jeg koser meg med maten! Uten å tenke en eneste tanke på noe som helst! De som sjeneres av slike lyder, vel de kan gå å ta seg en bolle :wink:

Så dersom du sitter til middag med 30 stykker bør alle disse ta seg en bolle? Eller på restaurant? Folk flest liker ikke å høre på at andre slafser. Da bør folk ta mindre biter enn å jafse innpå for store ting for dem. 

Anonymkode: 4cbf5...c03

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mange mennesker kan ikke noe for at de slafser, det handler om anatomi. Jeg hadde også blitt forlegen og sur om noen stadig klaget på noe jeg ikke kan gjøre noe med. 

Anonymkode: b9a72...188

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så er det ikke bare du som skal kose deg med maten. Vanskelig å kose seg når noen sitter å slafser høylytt i samme rom. 

Folk kommer jo til å unngå å spise med deg pga dette. 

Håper du i det minste synes det er flaut selv. 

Anonymkode: e8928...c85

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange mennesker kan ikke noe for at de slafser, det handler om anatomi. Jeg hadde også blitt forlegen og sur om noen stadig klaget på noe jeg ikke kan gjøre noe med. 

Enkel løsning: da får man rett og slett spise alene. Heller det enn å være en plage for alle andre. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Er litt sent å oppdra en tolvåring til å spise ordentlig...

Hvorfor har du ikke fokusert på dette tidligere?

Det er det vel ikke 😳 

oppdragelse fortsetter hele livet, og i alle fall hele barndommen er det foreldrenes rolle. 

Det er mye som skal læres 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tull.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest gjennom tråden her nå og sett på svarene du har fått. Det ser ut som det er mange som har lært å spise pent, men å opptre pent ovenfor andre mennesker, ser det ut som de ikke helt har fått med seg i sin oppdragelse. 

Jeg vil ikke være forundret om gutten din kan ting, som kanskje disse andre ikke har lært sine barn. 

Nå har ikke mine barn kompiser som ikke spiser pent, men hadde ikke hart store problemer med det. 

Oppførsel jeg ikke liker hos barn, er kontrollerende venner, slemme barn, slike som kommer med nedsettende kommentarer for å hevde seg selv. 

Når det gjelder bordskikk hos kompiser er sånne pirkere et irritasjonsmoment. Hva er dette, vil ikke, liker ikke, og andre kommentarer på maten. Eller verst av alt kan jeg få frokostblanding? 

Et annet problem er sånne som hiver oppå med mat, og ikke tenker at det skal rekke rundt, for så å hå fra en halvfull tallerken fordi de er mett, eller ikke likte. (Vi pleier p ha mer enn nok mat)

ikke tenk på det HI, gutten din bil lære. Støtt han, og smil til verden 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nekter å tro at en voksen kvinne ikke klarer å spise mat uten å lukke munnen.

Kanskje du nekter å tro det, men det er faktisk sant :) noen har faktisk problemer selv i voksen alder, som de ikke kan noe for.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så dersom du sitter til middag med 30 stykker bør alle disse ta seg en bolle? Eller på restaurant? Folk flest liker ikke å høre på at andre slafser. Da bør folk ta mindre biter enn å jafse innpå for store ting for dem. 

Anonymkode: 4cbf5...c03

Jupp, da skal alle andre ta hensyn til meg :yvonne: 

En ting som kanskje og er relevant er jo om jeg faktisk husker på det da. For man spiser jo uten å tenke. Mat inn tygg tygg, svelg. I de fleste situasjoner så tenker jeg ikke over hvordan jeg spiser, og nei jeg hører det faktisk ikke selv, derfor jeg la til «min mor». Om folk ikke liker det. Ja da får de ta deg en bolle 👍🏻

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så er det ikke bare du som skal kose deg med maten. Vanskelig å kose seg når noen sitter å slafser høylytt i samme rom. 

Folk kommer jo til å unngå å spise med deg pga dette. 

Håper du i det minste synes det er flaut selv. 

Kanskje flere som skal kose seg, men man er jo kanskje egoist på noen punkter i livet, og prioriterer kanskje seg selv i noen settinger 😄 men helt ærlig, som jeg skrev over, det vil og stå på det om jeg i det hele tatt tenker over det. Jeg spiser slik jeg spiser, autopilot, det er faktisk ikke lett å komme på noe når man ikke selv hører problemet. Så om jeg sitter dekket til fest, ja da spiser jeg som om det er fest 👍🏻 Og om folk ikke liker det. Nei det var synn, jeg koser meg nå med maten.

Synes jeg det er flaut selv. Hører selv ikke at jeg gjør det, så... igjen tenker da ikke over det, pleier ikke bruke en eneste kalori på å tenke over det, så nei. Kanskje om noen hadde sagt noe til meg, men de fleste gjør ikke slik til voksne. Hadde jeg vært et barn hadde jeg kanskje fått høre det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...