Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan ikke svare for andre, men personlig synes jeg det er fascinerende som sosiologisk fenomen. Man har en så sterk gruppetilhørighet og identitet til troen man har funnet at man tilsynelatende blokkerer ut normal fornuft, og ser alle vitenskapelige forklaringer som del av en slags konspirasjon mot egen tro. Det er en veldig sterk belønning for mennesker å føle seg utvalgt, de eneste som forstår sannheten, og gir mening de antakelig manglet i tilværelsen før. 

Anonymkode: 695b8...26a

Hvorfor må man være idiot for å stille spørsmål ved om jorda er rund eller flat?

Etter min mening må man være idiot for IKKE å stille kritiske spørsmål til vedtatte sannheter. Hvis vi slutter med det, vil utviklingen stoppe opp.

Problemet er konformistene, som er livredde for at virkelighetsbildet de møysommelig har konstruert rundt seg skal bli knust. For dem er ideen om at jorda er flat panikkfremkallende. 

Anonymkode: 17c57...8f7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tyv1 skrev (1 time siden):

Jeg er fortsatt litt usikker på om vi snakker forbi hverandre...

Du har helt rett i at Solen er stor, men siden du ganske så riktig påpeker at den er skrekkelig langt unna så vil den derfor se liten ut. Sånn er det jo med ting som er langt unna. :) Det betyr altså at det lyse feltet på bildet er refleksjonen av Solen. 

Ja den ser naturlig nok liten ut pga avstanden, men stiller allikevel spørsmål vedr den lokale refleksjonen. For meg ser det mer ut som solen lyser mer ovenfra og ned (se spotlight). Det er fullt mulig at solen fra en så stor avstand kan gi en så lokal refleksjon, men det er noe som ikke stemmer helt.

En annen ting jeg stiller spørsmål ved er hvordan man med enkelte mobiltelefoner kan zoome inn sola og månen som befinner seg på slike enorme avstander såppas at man ser at de blir større. Det stemmer ikke med hvor mye man kan zoome inn av avstander her nede på jorda. 

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja den ser naturlig nok liten ut pga avstanden, men stiller allikevel spørsmål vedr den lokale refleksjonen. For meg ser det mer ut som solen lyser mer ovenfra og ned (se spotlight). Det er fullt mulig at solen fra en så stor avstand kan gi en så lokal refleksjon, men det er noe som ikke stemmer helt.

Ok, jeg synes det ser helt naturlig ut. Kanskje det er det faktum at Solen reflekteres i en kule og ikke på en flate som gjør at du synes det ser rart ut? En kan kanskje tolke bildet som om at solen står rett over Jorden og ikke langt borte, men da ville refleksjonen befunnet seg nærmere ballongen. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En annen ting jeg stiller spørsmål ved er hvordan man med enkelte mobiltelefoner kan zoome inn sola og månen som befinner seg på slike enorme avstander såppas at man ser at de blir større. Det stemmer ikke med hvor mye man kan zoome inn av avstander her nede på jorda. 

Vet ikke, men tipper det har noe med lysstyrken å gjøre. Om noen lyser deg i fjeset med en svært kraftig lykt så kan det se ut som om lyskilden er mye større enn den er. Eller om du møter en bil med fullt fjernlys så kan det virke mye større enn den lille sprekken som faktisk slipper ut lyset. Effekten av å zoome inn på Månen er mye større siden den er nær oss. Månen og Sola dekker ca et like stort felt på himmelen. Ved solformørkelse så dekker Månen akkurat solskiven. (Sånn ca). Men dersom jeg ser på Solen og Månen med samme forstørrelse i stjernekikkerten min så vil Månen se langt større ut fordi den er mye nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det er en optisk illusjon. Jorden har ikke engang en synlig krumning når vi ser fra en høyde på over 30 km. Det er derfor ikke mulig å se båter synke bak noen horisont med en avstand på 19 km på noen måte.

Du kan bare fortsette å påstå det, men det blir ikke noe mer sant av den grunn.

Nei, det er ikke en optisk illusjon, igjen påstår du at blå biler ikke fins fordi alle bilene du har vist er røde. Og høyden man filmer værballonger fra har ikke noe med avstanden båter synker under horisonten å gjøre, det er ingen logisk sammenheng mellom de to tingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gregory

Så kom deg til h.... ut av tråden da, istedenfor å kommentere. Idiot er du selv.

Ja jeg er en idiot, men jeg er i hvert fall ikke så tilbake stående at jeg tror at jorden er flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregory skrev (8 minutter siden):

Ja jeg er en idiot, men jeg er i hvert fall ikke så tilbake stående at jeg tror at jorden er flat.

Selv er jeg ihvertfall i motsetning til deg såppas smart og oppegående at jeg ikke rakker ned på tilbakestående mennesker😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det er ikke en optisk illusjon, igjen påstår du at blå biler ikke fins fordi alle bilene du har vist er røde. Og høyden man filmer værballonger fra har ikke noe med avstanden båter synker under horisonten å gjøre, det er ingen logisk sammenheng mellom de to tingene. 

Jo det har det skjønner du. Om du ser en rett horisont over en så stor høyde, så betyr det at det ikke er noen krumning, som igjen betyr at vi ikke er istand til å oppfatte båter som synker i horisonten på så kort avstand som vist i videoene. Det er enkel barneskole pensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo det har det skjønner du. Om du ser en rett horisont over en så stor høyde, så betyr det at det ikke er noen krumning, som igjen betyr at vi ikke er istand til å oppfatte båter som synker i horisonten på så kort avstand som vist i videoene. Det er enkel barneskole pensum.

Neeeei, det betyr det ikke😅 Hva slags liksom-logikk er det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Neeeei, det betyr det ikke😅 Hva slags liksom-logikk er det?

Hvordan i alle dager mener du at det ikke er logisk?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan i alle dager mener du at det ikke er logisk?😅

Når du står i vannkanten (øyehøyde 1,7 meter), vil horisonten være 4,7 km unna. Da er det ikke vanskelig å tenke seg at en båt kan bevege seg over det punktet og bli skjult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (48 minutter siden):

Når du står i vannkanten (øyehøyde 1,7 meter), vil horisonten være 4,7 km unna. Da er det ikke vanskelig å tenke seg at en båt kan bevege seg over det punktet og bli skjult.

Har nå lagt ut flere videoer fra stratosfæren som viser en rett horisont over en stor avstand, og enda så fortsetter dere. En båt kan derfor ikke forsvinne bak noen horisont, og det er helt logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har aldri ment at det skal være en synlig krumning der, har derimot sagt at det ikke er det. Hva er det du fantaserer om?

Nei, men påstanden din er gjennomgående at dersom jorda hadde vært rund så skulle det vært krumming der. Men, du klarer jo ikke å forklare hva du skulle ha sett om den hadde vært rund. For åpenbart må jo poenget DITT være at det er noe annet du skulle ha sett om jorda var rund. Men du klarer ikke å forklare hva...

Poenget mitt er at i følge matematikk og vitenskap så er dette klippet jeg henviste til så vidt over høyden hvor man kan se med blotte øyet at det er en kurve der. Så at du viser et klipp fra denne høyden og bruker det som argument for at jorda er flat faller på sin egen urimelighet.

SAMTIDIG, om du faktisk ser på klippet så vil du kunne se en svak kurve.

Legg noe du vet er rett over klippet kant i kant med horisonten på hver side så vil du se at jorda har en liten kurve oppover.

Uten å vite hvilket kamera som ble brukt eller hvordan objektivet påvirker bildet som tas så vil jeg påstå at dette faktisk er omtrent så mye kurve vi ser som vi kan forvente ut fra den høyden du mener klippet er tatt i.

Så, ironisk nok beviser klippet modellen for rund jord - IKKE flat jord.

Og grunnen til at jeg tok tak i dette i argumentet ditt er at dersom du faktisk ikke klarer å forstå noe så grunnleggende som dette så er det ikke så rart at du heller ikke forstår dette med båter - så det er et rimelig poengløst spor å følge.

Endret av Snublefot62
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lagt ut flere videoer fra stratosfæren som viser en rett horisont over en stor avstand, og enda så fortsetter dere. En båt kan derfor ikke forsvinne bak noen horisont, og det er helt logisk.

Nei, det er ikke logisk, det finnes overhodet ingen sammenheng mellom de to påstandene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor må man være idiot for å stille spørsmål ved om jorda er rund eller flat?

Etter min mening må man være idiot for IKKE å stille kritiske spørsmål til vedtatte sannheter. Hvis vi slutter med det, vil utviklingen stoppe opp.

Problemet er konformistene, som er livredde for at virkelighetsbildet de møysommelig har konstruert rundt seg skal bli knust. For dem er ideen om at jorda er flat panikkfremkallende. 

Anonymkode: 17c57...8f7

Nei, det er ikke panikkfremkallende. 🤣 Derimot lurer man litt på hva som er galt med folk som tror på slikt sludder.

Anonymkode: c9964...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (5 timer siden):

Nei, men påstanden din er gjennomgående at dersom jorda hadde vært rund så skulle det vært krumming der. Men, du klarer jo ikke å forklare hva du skulle ha sett om den hadde vært rund. For åpenbart må jo poenget DITT være at det er noe annet du skulle ha sett om jorda var rund. Men du klarer ikke å forklare hva...

Poenget mitt er at i følge matematikk og vitenskap så er dette klippet jeg henviste til så vidt over høyden hvor man kan se med blotte øyet at det er en kurve der. Så at du viser et klipp fra denne høyden og bruker det som argument for at jorda er flat faller på sin egen urimelighet.

SAMTIDIG, om du faktisk ser på klippet så vil du kunne se en svak kurve.

Legg noe du vet er rett over klippet kant i kant med horisonten på hver side så vil du se at jorda har en liten kurve oppover.

Uten å vite hvilket kamera som ble brukt eller hvordan objektivet påvirker bildet som tas så vil jeg påstå at dette faktisk er omtrent så mye kurve vi ser som vi kan forvente ut fra den høyden du mener klippet er tatt i.

Så, ironisk nok beviser klippet modellen for rund jord - IKKE flat jord.

Og grunnen til at jeg tok tak i dette i argumentet ditt er at dersom du faktisk ikke klarer å forstå noe så grunnleggende som dette så er det ikke så rart at du heller ikke forstår dette med båter - så det er et rimelig poengløst spor å følge.

Har du brukt så mange innlegg på å formidle akkurat dette? Hvis du allerede med en gang skrev at du faktisk tolker det du ser som en krumning i horisonten på denne videoen, så hadde vi spart mye tid. Min påstand er at det ikke vises noen krumning i denne videoen ja. Vi ser derimot et vinglete kamera som gjør at det ser ut som horisonten forandrer seg innimellom, og det kan man se allerede fra start før det når noen særlig høyde. Det viser da akkurat det samme. I andre videoer fra stratosfæren så kan det til og med se ut som tau som henger ved ballongen buer seg. Så da må jorda virkelig være rund gitt, så rund at den til og med påvirker gjenstander🤭

Noen ganger kan det til og med se ut som horisonten buer seg oppover også, (konveks bue). Når kameraet er roligere, så ser du jevnt over at horisonten er helt rett, ikke noe forskjell fra det vi ser av horisonten langs havet her nede. Ta gjerne fram en linjal eller noe og test det ut selv i videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du brukt så mange innlegg på å formidle akkurat dette? Hvis du allerede med en gang skrev at du faktisk tolker det du ser som en krumning i horisonten på denne videoen, så hadde vi spart mye tid. Min påstand er at det ikke vises noen krumning i denne videoen ja. Vi ser derimot et vinglete kamera som gjør at det ser ut som horisonten forandrer seg innimellom, og det kan man se allerede fra start før det når noen særlig høyde. Det viser da akkurat det samme. I andre videoer fra stratosfæren så kan det til og med se ut som tau som henger ved ballongen buer seg. Så da må jorda virkelig være rund gitt, så rund at den til og med påvirker gjenstander🤭

Noen ganger kan det til og med se ut som horisonten buer seg oppover også, (konveks bue). Når kameraet er roligere, så ser du jevnt over at horisonten er helt rett, ikke noe forskjell fra det vi ser av horisonten langs havet her nede. Ta gjerne fram en linjal eller noe og test det ut selv i videoen.

Den kummer seg, den. 

IMG_1191.jpeg

IMG_1192.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Den kummer seg, den. 

IMG_1191.jpeg

IMG_1192.jpeg

Det der ser du vel selv at ikke stemmer. Hvis jorda virkelig er en rund klode, så er kurven altfor stor til og ikke være høyere. Det ser du ut i fra hvor lite område av jorda vi ser på bildet, og vi må langt høyere enn værballonger i stratosfæren klarer å vise oss for å se en tydelig krumning, hvis jorden skulle være rund.

Det der er mest sannsynlig fisheye linse, eller ihvertfall at det har noe med kameraet å gjøre.

Du kan ta en titt på starten av denne videoen f eks. Tenker du at jorden krummer så mye plutselig ikke langt over bakken også? Tror jeg snart avslutter denne diskusjonen nå, det her begynner bare å bli usaklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor kan ikke vi vestlendinger se Shetland da? Eller at ikke Sørlendingene kan se Danmark? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (40 minutter siden):

Hvorfor kan ikke vi vestlendinger se Shetland da? Eller at ikke Sørlendingene kan se Danmark? 

Vet ikke, aldri satt meg inn i eller prøvd. Vet ihvertfall at man kan se fra Lesbos til Tyrkia, det har jeg selv opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...