AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #1 Skrevet 8. januar 2019 Ca 12 år gammel elev. Er ekkel og stygg i munn mot andre, både barn og voksne. Sender stygge blikk. Dytter. Tar andres ting. Voldsomt sta. Likegyldig til voksnes beskjeder og irettesettelser. Ingenting virker å gjøre inntrykk på denne eleven. Totalt likegyldig. Så vanskelig å finne en måte å samarbeide med vedkommende. Er det noen som kan gi råd? Anonymkode: 1ff0a...9f4 1
applestories Skrevet 8. januar 2019 #2 Skrevet 8. januar 2019 Jeg har ikke noe råd, kun noe jeg skulle ønske jeg tenkte på da da jeg var i samme situasjon; Lurer på hvordan denne eleven har det hjemme? Noen har det vanskelig hjemme, selv skjønte jeg det ikke før noen år senere da jeg i en annen jobb fikk et helt annet innblikk i familiesituasjonen. Jeg skulle ønske jeg hadde funnet ut av det tidligere. Andre elever har foreldre som kjemper kampene deres og kjefter på lærerne, mens barnet selv sitter og gliser. Jeg håper du ikke er i den situasjonen. Jeg har vært der også. Håper det kommer noen her som har tips til hva som kan gjøres mens man står i det. 19
Mousj Skrevet 8. januar 2019 #3 Skrevet 8. januar 2019 Ja. Her er noe galt, og det har neppe oppstått ut av det blå. Det første du gjør er jo å kartlegge. Hva er forhistorien? Hvilke tiltak er gjort på hjem/skole? Har det skjedd noe spesielt i livet til barnet i det siste? Hvordan har barneskolen vært? I hvilke timer/situasjonsskifter er det verst? Hva sier eleven når du tar ham/henne ut og snakker om de enkelte situasjonene? Har irretesettelser og beskjeder blitt en hersketeknikk fra skolen som har eskalert, eller har dere laget avtaler? Hvilke avtaler har dere med foreldrene? Hvordan kommuniserer dere med eleven? Har en assistent spesielt oppsyn i situasjoner for å prøve å dempe konflikter? 14
GammelKaktus Skrevet 8. januar 2019 #4 Skrevet 8. januar 2019 PPT og BUP kan vel hjelpe dere med dette? 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #5 Skrevet 8. januar 2019 Det første jeg tenker er at denne eleven ikke har det noe bra hjemme. Istedenfor å se på hen som problemet som på løses, prøv heller å finne ut hva som er galt? Jeg skjønner at det er vanskelig når noen oppfører seg sånn, men jeg tror ikke barnet er likegyldig til kritikk. Samtidig så kan det være at kritisk er alt barnet får, og det blir feil. Anonymkode: d2520...0cd 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #6 Skrevet 8. januar 2019 Ta det opp med kollegaer dersom du er lærer. Dersom du er en foresatt, ta det opp med kontaktlærer. Dersom du er foresatt til eleven, be om henvisning til bup, ppt e.l Anonymkode: f5615...58d 10
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #7 Skrevet 8. januar 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ca 12 år gammel elev. Er ekkel og stygg i munn mot andre, både barn og voksne. Sender stygge blikk. Dytter. Tar andres ting. Voldsomt sta. Likegyldig til voksnes beskjeder og irettesettelser. Ingenting virker å gjøre inntrykk på denne eleven. Totalt likegyldig. Så vanskelig å finne en måte å samarbeide med vedkommende. Er det noen som kan gi råd? Anonymkode: 1ff0a...9f4 Er dette høy intelligens som føler seg fanget i fengsel? Kanskje han eller hun ikke roer seg før h*n møter en på samme nivå eller høyere. H*n må jo tro dere gjør narr av ham/henne. Anonymkode: 85f8d...1d3 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #8 Skrevet 8. januar 2019 Elever gjør det de slipper unna med å gjøre. Du må sikre at eleven er trygg på skolen og opplever mestring. Så må han 'rammes inn'. De voksne må ta tilbake kontrollen og det er en omfattende jobb. Det må være godt planlagt og alt må være gjennomtenkt. Han må ha klare forventninger og konsekvenser. Det aller viktigste er å skape en god relasjon. Bli kjent med ham. La han bli kjent med deg. Gjør noe kjekt sammen. La han bli trygg på deg. Blir han det, åpner han seg kanskje om det som evt er vanskelig Er han stygg med de andre i klasserommet, må han tas ut. Her må det tas hensyn til at de andre skal ha en god hverdag også. Evt må han være alene med en annen voksen og øve seg gradvis på å være i et klasserom igjen. Gjør han ikke arbeidet han skal, la han ikke slippe unna. Han må da gjøre ferdig arbeid før han går til friminutt. Be om hjelp fra ledelse. Kommuniser med foreldre. Skriv ned tiltak. Anonymkode: ca4cf...744 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #9 Skrevet 8. januar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ca 12 år gammel elev. Er ekkel og stygg i munn mot andre, både barn og voksne. Sender stygge blikk. Dytter. Tar andres ting. Voldsomt sta. Likegyldig til voksnes beskjeder og irettesettelser. Ingenting virker å gjøre inntrykk på denne eleven. Totalt likegyldig. Så vanskelig å finne en måte å samarbeide med vedkommende. Er det noen som kan gi råd? Anonymkode: 1ff0a...9f4 Håper du ikke er læreren. I såfall: for et syn på en elev!!! Lærte du ingenting på lærerskolen?? du MÅ da ha fått med deg at når barn har slik atferd, er det symptom på noe. For eksempel: vold mellom foreldre, konflikter i hjemmet, mobbing på skolen... eller lærere som ikke liker dem😉 Anonymkode: 1cba0...9ab 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #10 Skrevet 8. januar 2019 19 minutter siden, applestories skrev: Jeg har ikke noe råd, kun noe jeg skulle ønske jeg tenkte på da da jeg var i samme situasjon; Lurer på hvordan denne eleven har det hjemme? Noen har det vanskelig hjemme, selv skjønte jeg det ikke før noen år senere da jeg i en annen jobb fikk et helt annet innblikk i familiesituasjonen. Jeg skulle ønske jeg hadde funnet ut av det tidligere. Andre elever har foreldre som kjemper kampene deres og kjefter på lærerne, mens barnet selv sitter og gliser. Jeg håper du ikke er i den situasjonen. Jeg har vært der også. Håper det kommer noen her som har tips til hva som kan gjøres mens man står i det. Visste du ikke at noen har det vanskelig hjemme? Igjen: hva i alle ......lærer dere på lærerskolen???? dette er barnelærdom. Anonymkode: 1cba0...9ab 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #11 Skrevet 8. januar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Håper du ikke er læreren. I såfall: for et syn på en elev!!! Lærte du ingenting på lærerskolen?? du MÅ da ha fått med deg at når barn har slik atferd, er det symptom på noe. For eksempel: vold mellom foreldre, konflikter i hjemmet, mobbing på skolen... eller lærere som ikke liker dem😉 Anonymkode: 1cba0...9ab Joda, men hva gjør man når slike elever plager andre elever? De andre elevene i klassen har også rett til å ha det bra på skolen. Anonymkode: 4d859...33a 36
Maleficenta Skrevet 8. januar 2019 #12 Skrevet 8. januar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ca 12 år gammel elev. Er ekkel og stygg i munn mot andre, både barn og voksne. Sender stygge blikk. Dytter. Tar andres ting. Voldsomt sta. Likegyldig til voksnes beskjeder og irettesettelser. Ingenting virker å gjøre inntrykk på denne eleven. Totalt likegyldig. Så vanskelig å finne en måte å samarbeide med vedkommende. Er det noen som kan gi råd? Anonymkode: 1ff0a...9f4 Hva sier foreldrene? Er det grunnlag for utvisning i kort periode eller andre konsekvenser? Vet ikke hvordan reglene i skolen er for gjensitting eller utvisning eller varsel om utvisning osv...
Maleficenta Skrevet 8. januar 2019 #13 Skrevet 8. januar 2019 37 minutter siden, Mousj skrev: Ja. Her er noe galt, og det har neppe oppstått ut av det blå. Det første du gjør er jo å kartlegge. Hva er forhistorien? Hvilke tiltak er gjort på hjem/skole? Har det skjedd noe spesielt i livet til barnet i det siste? Hvordan har barneskolen vært? I hvilke timer/situasjonsskifter er det verst? Hva sier eleven når du tar ham/henne ut og snakker om de enkelte situasjonene? Har irretesettelser og beskjeder blitt en hersketeknikk fra skolen som har eskalert, eller har dere laget avtaler? Hvilke avtaler har dere med foreldrene? Hvordan kommuniserer dere med eleven? Har en assistent spesielt oppsyn i situasjoner for å prøve å dempe konflikter? Trenger ikke være noe galt med ungen. Jeg tenker manglende grensesetting hjemme. 9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #14 Skrevet 8. januar 2019 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Trenger ikke være noe galt med ungen. Jeg tenker manglende grensesetting hjemme. Og/eller manglende grensesetting på skolen. Anonymkode: ca4cf...744 5
Maleficenta Skrevet 8. januar 2019 #15 Skrevet 8. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og/eller manglende grensesetting på skolen. Anonymkode: ca4cf...744 Tror heller det er hjemme. Det er jo en plass ungen har lært å være stygg mot andre. At han mangler respekt for voksne og autoritetsfigurer. I mitt hode ser jeg for meg at det er han som er sjefen hjemme og at foreldrene dikkedarer ned han og lar han gjøre presis hva han vil. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #16 Skrevet 8. januar 2019 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Tror heller det er hjemme. Det er jo en plass ungen har lært å være stygg mot andre. At han mangler respekt for voksne og autoritetsfigurer. I mitt hode ser jeg for meg at det er han som er sjefen hjemme og at foreldrene dikkedarer ned han og lar han gjøre presis hva han vil. Den plassen han har lært dette kan like gjerne være i barnehagen, gaten eller på skolen. Uansett så er dette et problem som må håndteres på skolen, sammen med foreldre. Har han venner? Har han minst en voksen på skolen som liker ham? Mestrer han faglig? Anonymkode: ca4cf...744 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #17 Skrevet 8. januar 2019 Kan det være psykopatiske trekk?? (ikke ondt ment,har erfaring) Anonymkode: 803b8...0e2 6
Gjest Tutte Skrevet 8. januar 2019 #18 Skrevet 8. januar 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ca 12 år gammel elev. Er ekkel og stygg i munn mot andre, både barn og voksne. Sender stygge blikk. Dytter. Tar andres ting. Voldsomt sta. Likegyldig til voksnes beskjeder og irettesettelser. Ingenting virker å gjøre inntrykk på denne eleven. Totalt likegyldig. Så vanskelig å finne en måte å samarbeide med vedkommende. Er det noen som kan gi råd? Anonymkode: 1ff0a...9f4 Først og fremst, er du selv lærer eller en av de andre foresatte?
Gjest Tutte Skrevet 8. januar 2019 #19 Skrevet 8. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan det være psykopatiske trekk?? (ikke ondt ment,har erfaring) Anonymkode: 803b8...0e2 Det er en 12 åring det er snakk om her.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #20 Skrevet 8. januar 2019 Ok, dette er som å høre sønnen min, han er bare noe yngre. Det er ikke synonymt med at de har det dårlig hjemme! Vi er under utredning hos bup for å få kartlagt dette problemet, for vi vet det er en utfordring. Vi har vært helt åpene med alle instanser (barnehage/ skole/ bup) og «alle» kjenner til våre problemer på området. Grunnen til at jeg sier dette, er bare for å si at det er ikke altid det er synonymt med å ha det dårlig hjemme. Naturligvis kan det være en mulighet, men behøver ikke bare å være det! Vi fikk det stempelet i barnehagen, og det gjorde meg fryktelig nervøs og på vakt hele tiden, siden barnehagen ikke hadde noe å henge det på, og hver gang vi var på foreldremøter ble jeg sett ned på som mor. Anonymkode: 21293...f72 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå