AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #21 Skrevet 9. januar 2019 31 minutter siden, Missyme2 skrev: Er det kvinnefella at hun ikke betaler husleie, og er heldig å slippe å leie alene? 😂 forventer dere virkelig at kvinner skal bo gratis? Ikke alle som har mulighet til å kjøpe seg inn, og jeg har også forståelse for at man ikke vil gjøre det den første tiden. Da bør man betale leie, eller i dette tilfellet, betale mat, strøm etc. Nei nå får du gi deg. Ingen har sagt at kvinner skal bo gratis! Men det man spytter inn i boligen eller husholdningen bør ha samme renteøkning og investeringsfordeler som han har. Betaler man for eksempel 6000 i husleie for å bo hos en mann som har 6000 i lån i måneden, så bør det man spytter inn være en investering for seg, og ikke bare en investering for mannen som står for huslånet. Man skal altså få deleie av å betale husleie, om man ikke har råd til å kjøpe seg inn med kjøpssum. Anonymkode: 938c9...e8d 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #22 Skrevet 9. januar 2019 6 timer siden, Adsig skrev: Jeg og kjæresten bor sammen i hans hus. Jeg betaler ingen leie. Men betaler strøm hver mnd, kjøper mat til oss, annen husholdning, og hjelper til på kommunale avgifter. Har sagt at jeg ikke blir å legge inn penger i huslånet eller noe som angår huset, iom at jeg ikke eier med han Men jeg betaler gjerne våre felles utgifter og fortsetter og betale det som jeg gjør alt Og der gikk du i den typiske «kvinnefella». Du betaler masse på de løpende kostnadene og mat og sitter igjen med null den dagen det evt blir slutt. Det der må du gjøre noe med umiddelbart!! Enten blir du deleier i huset (da må du få hjelp med en skikkelig kontrakt av profesjonelle eller så slutter du umiddelbart å betale noe mer enn din andel av mat, strøm etc. Det du da har til overs må du spare i ditt navn til DEG. Din samboer «sparer» jo hver mnd kun til seg selv ved at han betaler ned på lånet sitt og sitter igjen med mer verdier hver mnd mens du til nå har «sponset» hans ego sparing ved å ta en større del av utgifter som skulle vært felles. Du må ta tak i livet ditt og økonomien nå umiddelbart hvis ikke kan du fort ende bitter og blakk!! Anonymkode: 66b8f...48c 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #23 Skrevet 9. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke tatt mer av en samboer enn halvparten av fellesutgifter og halvparten av strøm, TV, internett osv. Anonymkode: 1b551...027 Fordi du synes det er lurt å sponse sparkingen til samboeren din eller?? Vi kvinner tjener i snitt mindre enn menn og skal i tillegg ikke ta det det koster i husleie når en mann flytter inn for å være grei.. Anonymkode: 66b8f...48c
FrodeF Skrevet 9. januar 2019 #24 Skrevet 9. januar 2019 7 timer siden, Adsig skrev: Jeg og kjæresten bor sammen i hans hus. Jeg betaler ingen leie. Men betaler strøm hver mnd, kjøper mat til oss, annen husholdning, og hjelper til på kommunale avgifter. Har sagt at jeg ikke blir å legge inn penger i huslånet eller noe som angår huset, iom at jeg ikke eier med han Men jeg betaler gjerne våre felles utgifter og fortsetter og betale det som jeg gjør alt Akkurat. Betaler du for oppussing når du har slitt i stykker badet? Helt urolig hvor tilbakestående folk er når de ikke skal betale noe for å disponere et helt hus. Forstår dere ikke at det koster penger å vedlikeholde??? Opp i hodet ditt sliter du vel ikke på boligen. Herregud.... 4
Missyme2 Skrevet 9. januar 2019 #25 Skrevet 9. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei nå får du gi deg. Ingen har sagt at kvinner skal bo gratis! Men det man spytter inn i boligen eller husholdningen bør ha samme renteøkning og investeringsfordeler som han har. Betaler man for eksempel 6000 i husleie for å bo hos en mann som har 6000 i lån i måneden, så bør det man spytter inn være en investering for seg, og ikke bare en investering for mannen som står for huslånet. Man skal altså få deleie av å betale husleie, om man ikke har råd til å kjøpe seg inn med kjøpssum. Anonymkode: 938c9...e8d Her bor jo vedkommende gratis! Det eneste hun betaler for er det hun bruker. En person bor aldri gratis, hvorfor iallverden skal hun gjøre det til kjæresten sin? Det hadde vært en mye større sum å kaste ut av vinduet hvis hun hadde leid en leilighet. Heller der hadde hun fått sin del av renteøkning og investeringsfordeler som boligeier har 🙄 vedlikehold, slitasje etc, alt slikt koster penger. Og det regner jeg med personen ikke er med på å betale. Betaler hun bare mat, strøm og deler på kommunale utgifter slipper hun utrolig billig unna. Hva med alle tusenlappene hun sparer der? Nå må damer begynne å tenke litt selv altså, føler vi er tilbake på 40tallet, der mannfolka skal betale for oss. Å ha husleie på 5.000kr er billig og det skulle man i et minste betale. Da burde man ha råd til å spare mye på siden også, samtidig som kjæresten «sparer» med å betale på huslånet sitt. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og der gikk du i den typiske «kvinnefella». Du betaler masse på de løpende kostnadene og mat og sitter igjen med null den dagen det evt blir slutt. Det der må du gjøre noe med umiddelbart!! Enten blir du deleier i huset (da må du få hjelp med en skikkelig kontrakt av profesjonelle eller så slutter du umiddelbart å betale noe mer enn din andel av mat, strøm etc. Det du da har til overs må du spare i ditt navn til DEG. Din samboer «sparer» jo hver mnd kun til seg selv ved at han betaler ned på lånet sitt og sitter igjen med mer verdier hver mnd mens du til nå har «sponset» hans ego sparing ved å ta en større del av utgifter som skulle vært felles. Du må ta tak i livet ditt og økonomien nå umiddelbart hvis ikke kan du fort ende bitter og blakk!! Anonymkode: 66b8f...48c Hva med noe som kalles sparing? 😊 høres ut som dere mener at vedkommende ikke skal betale en dritt, så lenge hun ikke er medeier. Spise mat, dusje, gå på do, alt er visst gratis med mindre man ikke eier selv! 🙄 samboeren sparer (litt) på at hun bor der, og hun sparer mye på å slippe å leie selv. Her er det heller mannen som har gått i «mannefella» og lar henne bo så og si gratis. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #26 Skrevet 9. januar 2019 Vi gjør det slik: Jeg betaler hele lånet inkl renter - han sparer samme sum (til vi skal kjøpe noe sammen). Vi deler felleskostnadene på to - jeg tar hele skattefradraget (det er uansett ikke så mye, lav fellesgjeld) Vi deler på strøm, forsikringer, Netflix og Spotify og mat. Hans del blir da 6600. Min del blir 15 000. Jeg synes IKKE det er urettferdig for noen av oss. Han sparer og jeg får stordriftfordeler. Denne avgjørelsen er tatt på denne bakgrunnen: Jeg har et Husbanklån da jeg er uføretrygdet. Jeg vil være meget sikker på han før han får kjøpe seg inn, for jeg vil slite med å kjøpe han ut om det skal bli slutt. Jeg er handikappet og leiligheten er tilpasset rullestol. Han er under AAP og jeg har en del bedre råd enn han (ei god forsikring i tillegg til trygda). Anonymkode: 467a3...51d 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #27 Skrevet 9. januar 2019 Det er en ser lvfølge at han betaler halvpart av strøm, internett, kommunale avgifter og mat. Syns også det er en selvfølge at han betaler halvpart av felleskostnadene(som muligens inkluderer noe av det jeg ramset opp?) Så vet jeg ikke om det er rettferdig at man skal betale noe for "leie". Siden boligen ikke er han sin. Leien burde da heller være EK til å kjøpe seg inn? Anonymkode: 33964...a30
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #28 Skrevet 9. januar 2019 Min samboer betaler ingenting i leie, men tar en litt større del enn meg av husholdningskostnadene. Hun får på denne måten muligheten til å spare mellom 60 og 100000 i året, alt etter hvor mye hun forbruker på seg selv. Hun sier hun er fornøyd med systemet, men muligheten til å kjøpe seg inn i boligen er selvsagt åpen. Anonymkode: d0112...b46 2
midlertidigbruker Skrevet 9. januar 2019 #29 Skrevet 9. januar 2019 15 hours ago, AnonymBruker said: Sorry, avsporing, men er det ikke dette man kaller kvinnefella? 🤔 Anonymkode: 3dd9f...2bd Hvis kvinnefella er mannefella så stemmer det ja. Den du siterte sin mann går rett i den klassiske mannefella ved å sponse husrom for henne for nesten ingenting. 15 hours ago, AnonymBruker said: Dette er jo den såkalte kvinnefella. Betaler du alle løpende utgifter som mat , strøm , husholdning, eller deler dere? For hvis du betaler alt så legger du jo praktisk talt inn penger i huslånet hans siden han sparer alle de utgiftene. Du betaler utgifter som kastes ut vinduet mens han får bruke pengene på investering. Ikke rettferdig, finn en annen ordning! Anonymkode: 938c9...e8d Han går allerede i mannefella ved å la henne bo der nesten gratis, og så mener du at hun burde betale enda mindre? Latterlig. 10 hours ago, Missyme2 said: Er det kvinnefella at hun ikke betaler husleie, og er heldig å slippe å leie alene? 😂 forventer dere virkelig at kvinner skal bo gratis? Ikke alle som har mulighet til å kjøpe seg inn, og jeg har også forståelse for at man ikke vil gjøre det den første tiden. Da bør man betale leie, eller i dette tilfellet, betale mat, strøm etc. Ja, veldig mange kvinner på KG forventer å nærmest bo gratis og dermed presse mannen i mannefella ved at han lar hun utnytte han for et sted å bo. Det er ganske forkastelig egentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #30 Skrevet 9. januar 2019 Vi er i samme situasjon, og gikk til rådgiver for å få klarhet i hva som er riktig. Deres "formel" var halvparten av rentene, halvpart av fellesutgifter /kommunale krav, halvparten av strøm, forsikring, tv og internett. Dette ble husleie /hans boutgifter. Avdrag og avsetning til vedlikehold var mitt ansvar alene. For rettferdig fordeling angående innkjøp av mat ble vi anbefalt å ha en felles konto for dette, med to kort, der vi begge satte inn en avtalt sum i måneden. Anonymkode: 6d4ac...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #31 Skrevet 9. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier leilighet og nå snakker jeg og kjæresten om å flytte sammen. Jeg har lån og husleie på 14 000,- pr mnd, fordelt på 9000 i boliglån og 5000,- i felleskostnader. I dag betaler han ca 10 000,- i husleie, han eier ikke bolig selv. Jeg vet ikke hva som er vanlig når han skal leie av meg. Felleskostnader, strøm og tv/internett deles selvfølgelig på to. Men er det vanlig å ta noe mer i leie? Jeg synes jo ikke jeg kan forvente at han skal betale på mitt boliglån, men på den andre siden så får han en husleie på 1/4 av det han har nå. Hva synes dere? Håper noen kan hjelpe meg å finne en god løsning Anonymkode: f61ab...7e9 Min samboer (er økonom og rettferdig med tanke på økonomi) betalte halvparten av felleskostnadene mine og halvparten av rentene på lånet mitt som husleie da han først flyttet inn til meg. Det ble billigere for han og billigere for meg. Vinn-vinn. Mat, strøm og andre felles utgifter ble selvfølgelig delt på to. Han kjøpte seg inn i huset mitt etter ca to år. Anonymkode: f0de7...646 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #32 Skrevet 9. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi er i samme situasjon, og gikk til rådgiver for å få klarhet i hva som er riktig. Deres "formel" var halvparten av rentene, halvpart av fellesutgifter /kommunale krav, halvparten av strøm, forsikring, tv og internett. Dette ble husleie /hans boutgifter. Avdrag og avsetning til vedlikehold var mitt ansvar alene. For rettferdig fordeling angående innkjøp av mat ble vi anbefalt å ha en felles konto for dette, med to kort, der vi begge satte inn en avtalt sum i måneden. Anonymkode: 6d4ac...6e9 Akkurat det samme vi gjorde da min samboer først flyttet inn Anonymkode: f0de7...646 1
midlertidigbruker Skrevet 9. januar 2019 #33 Skrevet 9. januar 2019 (endret) 9 hours ago, AnonymBruker said: Og der gikk du i den typiske «kvinnefella». Du betaler masse på de løpende kostnadene og mat og sitter igjen med null den dagen det evt blir slutt. Det der må du gjøre noe med umiddelbart!! Enten blir du deleier i huset (da må du få hjelp med en skikkelig kontrakt av profesjonelle eller så slutter du umiddelbart å betale noe mer enn din andel av mat, strøm etc. Det du da har til overs må du spare i ditt navn til DEG. Din samboer «sparer» jo hver mnd kun til seg selv ved at han betaler ned på lånet sitt og sitter igjen med mer verdier hver mnd mens du til nå har «sponset» hans ego sparing ved å ta en større del av utgifter som skulle vært felles. Du må ta tak i livet ditt og økonomien nå umiddelbart hvis ikke kan du fort ende bitter og blakk!! Anonymkode: 66b8f...48c Og det du skisserer her sender han rett inn i mannefella. Hun skal bo nesten gratis og spare hele differansen mellom selv å leie et sted og det å bo sammen med en kjæreste som eier sitt eget sted. Hadde noen kommet med et så latterlig forslag som det du skisserer over her så hadde jeg ledd de rett opp i ansiktet. Det rettferdige er at hun betaler halvparten av alle utgifter utenom avdra på lånet, evt halvparten av alt utenom renter og avdrag, men + en liten ekstra sum. Feks hvis halvparten av fellesutgifter, tv, internett, strøm, etc kommer på 3000 så betaler hun 1000 ekstra. Da betaler hun 4000 kr/mnd. Skulle hun leid noe som helst tilsvarende hadde det sikkert kostet 9000, så hun sparer da 5000 kroner hver måned som hun kan putte inn på en sparekonto og bruke til å kjøpe seg inn. Ved dette scenario sparer han noen tusen og hun sparer 5000, så hvis han skal spare mindre og hun skal spare enda mer ved at hun får bo tilnærmet grats så går han rett i mannefella. Endret 9. januar 2019 av midlertidigbruker 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #34 Skrevet 9. januar 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Klart man skal betale leie. Er jo ikke slik at når man blir samboer med en som eier, så skal man plutselig kun betale fellesutgifter. Tenker det er mest rettferdig å finne en sum der han får spart litt mer enn deg, slik han kan skape egenkapital, så 5000kr pluss strøm/internett. Anonymkode: 044e1...c98 Min kjæreste mener det er akkurat slik vi skal gjøre det om jeg flytter inn til han. Må si meg ganske enig, da det er hans lån, og det er dumt om jeg går i den klassiske dame-fella. Men da stiller jeg kravet til meg selv at jeg skal spare mest mulig opp til å enten kjøpe meg inn, eller til at vi senere kjøper felles bolig. Så det betyr at jeg deler alt av fellesutgifter og mat, og sparer opp så mye jeg kan hver måned for vår felles fremtid Anonymkode: f7fcf...c7f 2
Adsig Skrevet 9. januar 2019 #35 Skrevet 9. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo den såkalte kvinnefella. Betaler du alle løpende utgifter som mat , strøm , husholdning, eller deler dere? For hvis du betaler alt så legger du jo praktisk talt inn penger i huslånet hans siden han sparer alle de utgiftene. Du betaler utgifter som kastes ut vinduet mens han får bruke pengene på investering. Ikke rettferdig, finn en annen ordning! Anonymkode: 938c9...e8d Dette er ikke en kvinnefelle??😂 jeg betaler strøm, mat(jeg bor i huset mest), deler på komunale avgifter(hvis han har dårlig råd den mnd)... han betaler også mat som blir kjøpt på restaurant, fordi jeg betaler all mat her hjemme! han betaler jo for sine ting? Som bil forsikringer osv...! Vi kommer til å gjøre sånn. Fordi han pusser opp huset som VI bor i! Rettferdig for oss, og vi kommer ikke til å finne noen annen ordning. Dette funker for oss. 2
regine Skrevet 9. januar 2019 #36 Skrevet 9. januar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei nå får du gi deg. Ingen har sagt at kvinner skal bo gratis! Men det man spytter inn i boligen eller husholdningen bør ha samme renteøkning og investeringsfordeler som han har. Betaler man for eksempel 6000 i husleie for å bo hos en mann som har 6000 i lån i måneden, så bør det man spytter inn være en investering for seg, og ikke bare en investering for mannen som står for huslånet. Man skal altså få deleie av å betale husleie, om man ikke har råd til å kjøpe seg inn med kjøpssum. Anonymkode: 938c9...e8d Mener du også dette når man leier av noen andre enn kjæresten? Vi leier f.eks. ut huset vårt nå, mener du da at de som leier der skal bli medeiere fordi de betaler leie? 4
Whistler Skrevet 9. januar 2019 #37 Skrevet 9. januar 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier leilighet og nå snakker jeg og kjæresten om å flytte sammen. Jeg har lån og husleie på 14 000,- pr mnd, fordelt på 9000 i boliglån og 5000,- i felleskostnader. I dag betaler han ca 10 000,- i husleie, han eier ikke bolig selv. Jeg vet ikke hva som er vanlig når han skal leie av meg. Felleskostnader, strøm og tv/internett deles selvfølgelig på to. Men er det vanlig å ta noe mer i leie? Jeg synes jo ikke jeg kan forvente at han skal betale på mitt boliglån, men på den andre siden så får han en husleie på 1/4 av det han har nå. Hva synes dere? Håper noen kan hjelpe meg å finne en god løsning Anonymkode: f61ab...7e9 Skal du være utleier eller samboer? Den delen av de 9000 du betaler i boliglån som er avdrag går rett i din sparegris. Halvparten av renter (som er en kostnad) og halvparten av alle løpende utgifter til boligen er rimelig. Hvis du insisterer på å kalle det husleie blir du utleier av "ideell halvpart", og samboeren din kan påberope seg rettigheter iht husleieloven. 1
HalldirV2 Skrevet 9. januar 2019 #38 Skrevet 9. januar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier leilighet og nå snakker jeg og kjæresten om å flytte sammen. Jeg har lån og husleie på 14 000,- pr mnd, fordelt på 9000 i boliglån og 5000,- i felleskostnader. I dag betaler han ca 10 000,- i husleie, han eier ikke bolig selv. Jeg vet ikke hva som er vanlig når han skal leie av meg. Felleskostnader, strøm og tv/internett deles selvfølgelig på to. Men er det vanlig å ta noe mer i leie? Jeg synes jo ikke jeg kan forvente at han skal betale på mitt boliglån, men på den andre siden så får han en husleie på 1/4 av det han har nå. Hva synes dere? Håper noen kan hjelpe meg å finne en god løsning Anonymkode: f61ab...7e9 Enten kjøper han seg inn, eller så betaler han lite nok til at han kan sette av en god slump penger i måneden til sparing. På den måten står han ikke på bar bakke om det skulle ta slutt, og han har mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet om han skulle ønske og kjøpe noe seinere.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #39 Skrevet 10. januar 2019 På 9.1.2019 den 4.18, Missyme2 skrev: Her bor jo vedkommende gratis! Det eneste hun betaler for er det hun bruker. En person bor aldri gratis, hvorfor iallverden skal hun gjøre det til kjæresten sin? Det hadde vært en mye større sum å kaste ut av vinduet hvis hun hadde leid en leilighet. Heller der hadde hun fått sin del av renteøkning og investeringsfordeler som boligeier har 🙄 vedlikehold, slitasje etc, alt slikt koster penger. Og det regner jeg med personen ikke er med på å betale. Betaler hun bare mat, strøm og deler på kommunale utgifter slipper hun utrolig billig unna. Hva med alle tusenlappene hun sparer der? Nå må damer begynne å tenke litt selv altså, føler vi er tilbake på 40tallet, der mannfolka skal betale for oss. Å ha husleie på 5.000kr er billig og det skulle man i et minste betale. Da burde man ha råd til å spare mye på siden også, samtidig som kjæresten «sparer» med å betale på huslånet sitt. Hva med noe som kalles sparing? 😊 høres ut som dere mener at vedkommende ikke skal betale en dritt, så lenge hun ikke er medeier. Spise mat, dusje, gå på do, alt er visst gratis med mindre man ikke eier selv! 🙄 samboeren sparer (litt) på at hun bor der, og hun sparer mye på å slippe å leie selv. Her er det heller mannen som har gått i «mannefella» og lar henne bo så og si gratis. Det verste her er nok at du ikke engang ser hvorfor dette er en dårlig deal. Mannen kan bruke alle sine midler på investering i bolig, mens kvinnen må bruke alle sine midler på løpende utgifter. Løpende utgifter bør deles, så får man heller finne en passende sum for husleie ut ifra deling av felleskostnader og renter. Det er ingen som skriver at kvinner skal bo gratis. Her er det bare du som ikke leser skikkelig. Anonymkode: f3ebb...b4e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #40 Skrevet 10. januar 2019 Mistenker at det er mange som svarer her som er single...eller ikke klarer å være lenge i et forhold. Når man er kjærester, vil man hverandre vel og er rause mot hverandre, både økonomisk og på andre områder. Anonymkode: 380b8...152
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå