Gå til innhold

Hva skal han betale i husleie når jeg eier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier leilighet og nå snakker jeg og kjæresten om å flytte sammen. Jeg har lån og husleie på 14 000,- pr mnd, fordelt på 9000 i boliglån og 5000,- i felleskostnader. I dag betaler han ca 10 000,- i husleie, han eier ikke bolig selv.

Jeg vet ikke hva som er vanlig når han skal leie av meg. Felleskostnader, strøm og tv/internett deles selvfølgelig på to. Men er det vanlig å ta noe mer i leie? Jeg synes jo ikke jeg kan forvente at han skal betale på mitt boliglån, men på den andre siden så får han en husleie på 1/4 av det han har nå. 

Hva synes dere?

Håper noen kan hjelpe meg å finne en god løsning :)

Anonymkode: f61ab...7e9

AnonymBruker
Skrevet

Klart man skal betale leie. Er jo ikke slik at når man blir samboer med en som eier, så skal man plutselig kun betale fellesutgifter. Tenker det er mest rettferdig å finne en sum der han får spart litt mer enn deg, slik han kan skape egenkapital, så 5000kr pluss strøm/internett.

Anonymkode: 044e1...c98

• Liker 4
Skrevet

Sammenlagt blir vel halvparten av felleskostnader, strøm og tv/internett ca 4000 per måned? Han får altså frigjort 5-6000 til sparing per måned, og nesten det samme får du. En del av felleskostnadene går vel til nedbetaling av fellesgjeld? Eventuelt kan du kategorisere denne summen som dekning av leie/slitasje til deg.

Som AB over skriver er det kanskje rimelig at han får redusert sine kostnader noe mer enn deg hvis han har større behov for å spare til egenkapital. Ville ha vektlagt dette mindre dersom han allerede har vesentlig bedre økonomi enn deg, eller omvendt hvis det er du som tjener best.

Kanskje også lurt å følge litt med på hva som skjer med mat- og husholdningsbudsjettet ditt, og eventuelt ta høyde for dette i avtalen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man må da se hva han har råd til.

Anonymkode: bed80...36b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av felleskostnader, strøm etc og halvparten av rentene du betaler på lånet ditt, som jo er kostnader på å ha lånet/boligen synes jeg er rettferdig. Det blir fortsatt billig for han. 

Anonymkode: 32287...2fe

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg og kjæresten bor sammen i hans hus. 

Jeg betaler ingen leie. Men betaler strøm hver mnd, kjøper mat til oss, annen husholdning, og hjelper til på kommunale avgifter. 

Har sagt at jeg ikke blir å legge inn penger i huslånet eller noe som angår huset, iom at jeg ikke eier med han :)

Men jeg betaler gjerne våre felles utgifter og fortsetter og betale det som jeg gjør alt ;) 

Endret av Adsig
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av felleskostnadene samt halvparten av løpende utgifter som strøm, internett, tv mm. Begge skal "tjene" på at dere bor sammen. 

Anonymkode: 1ad5e...a42

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halvparten av felleskostnader, strøm etc og halvparten av rentene du betaler på lånet ditt, som jo er kostnader på å ha lånet/boligen synes jeg er rettferdig. Det blir fortsatt billig for han. 

Anonymkode: 32287...2fe

Da har han også krav på å få føre den rentekostnaden han har betalt til fradrag i skattemeldingen. TS vil da miste halvparten av sine fradragsberettigede renteutgifter.

En sånn fordeling må skrives i samboeravtalen.

Anonymkode: 01e21...35a

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halvparten av felleskostnadene samt halvparten av løpende utgifter som strøm, internett, tv mm. Begge skal "tjene" på at dere bor sammen. 

Er jo avdraget på lånet og fellesutgifter som er TS sin " husleie" renter bør man holde utenfor.

Anonymkode: 044e1...c98

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Adsig skrev:

Jeg betaler ingen leie. Men betaler strøm hver mnd, kjøper mat til oss, annen husholdning, og hjelper til på kommunale avgifter. 

Har sagt at jeg ikke blir å legge inn penger i huslånet eller noe som angår huset, iom at jeg ikke eier med han :)

Men jeg betaler gjerne våre felles utgifter og fortsetter og betale det som jeg gjør alt ;) 

Sorry, avsporing, men er det ikke dette man kaller kvinnefella? 🤔

Anonymkode: 3dd9f...2bd

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, avsporing, men er det ikke dette man kaller kvinnefella? 🤔

Anonymkode: 3dd9f...2bd

Synes ikke det. Noe må man uansett betale for å bo. Så lenge du kun betaler vanlige driftsutgifter så er det ingen felle. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Halvparten av fellesutgifter og halvparten av rentene på lånet ditt

Anonymkode: 6ce02...10a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Adsig skrev:

Dette er jo den såkalte kvinnefella. Betaler du alle løpende utgifter som mat , strøm , husholdning, eller deler dere? 
For hvis du betaler alt så legger du jo praktisk talt inn penger i huslånet hans siden han sparer alle de utgiftene. 
Du betaler utgifter som kastes ut vinduet mens han får bruke pengene på investering. Ikke rettferdig, finn en annen ordning! 

Anonymkode: 938c9...e8d

• Liker 17
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det. Noe må man uansett betale for å bo. Så lenge du kun betaler vanlige driftsutgifter så er det ingen felle. 

Joda, dette er "kvinnefella". Den som eier får eventuelt all verdiøkning av boligen. Mens den andre er med på å betale. 

Så en slik ordning bør være kortvarig. Det beste ville vært å kjøpe seg inn. Gå til banken, ta over halve lånet og stå som eiere 50 - 50.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke tatt mer av en samboer enn halvparten av fellesutgifter og halvparten av strøm, TV, internett osv.

Anonymkode: 1b551...027

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har han også krav på å få føre den rentekostnaden han har betalt til fradrag i skattemeldingen. TS vil da miste halvparten av sine fradragsberettigede renteutgifter.

En sånn fordeling må skrives i samboeravtalen.

Anonymkode: 01e21...35a

Eh, nei, for han har jo ikke et lån. Han betaler leie for å bo et sted.

Anonymkode: d566b...bc4

• Liker 9
Skrevet

Klassiker her inne, dette her. 

Mitt utgangspunkt er at alle må betale for å bo. Uavhengig av om man leier av ukjente eller av kjæresten Samtidig skal begge tjene på å bo sammen. 

Personlig ville jeg sagt halvparten av felleskostnadene du har på boligen (altså 2500 ut fra dine tall). Så ville jeg også tatt litt husleie - kanskje 2500 ekstra? Da sitter du igjen med ca 5000 mer enn i dag og  han halverer sine boutgifter. Dermed sparer dere begge på å bo sammen. jeg er ingen tilhenger av å se på rentene på lånet eller lignende - for hva hvis du hadde nedbetalt bolig, skulle han bodd gratis da fordi du ikke har låneutgifter? Jeg mener også at alt pratet (som stadig kommer her inne) om å «betale ned på den andres lån» er meningsløst, ved at den med lån får frigjort midler fordi den andre betaler mer av noe annet så «sponser» man jo i praksis lånet, om enn indirekte. Med en rimelig husleie så unngår man disse problemstillingene og ingen snylter på den andre. 

Deretter at dere naturligvis deler 50/50 på alle vanlige utgifter (strøm, kommunale avgifter, Internett, inboforsikring etc) og ca halvparten av mat/øvrige husholdningsartikler. 

Da mannen og jeg flyttet sammen gjorde vi det på den skisserte måten, og det var begge godt fornøyd med. Det skapte helt klare linjer i betalinger og det var opptil låntakere om de ekstra «husleieprisene» gikk til lån, tant og fjas eller whatever. Som det også bør være. Samtidig som den som leide hadde gode muligheter for å spare seg opp egenkapital pga lav leie. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns det ryddigste er at dere begge tjener like mye på å skulle bo sammen, dvs at han betaler halvparten av det han betaler i dag. Han sparer/tjener 5000 og du tjener/sparer 5000 på at dere fremover bare betaler for ett sted å bo. 

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo den såkalte kvinnefella. Betaler du alle løpende utgifter som mat , strøm , husholdning, eller deler dere? 
For hvis du betaler alt så legger du jo praktisk talt inn penger i huslånet hans siden han sparer alle de utgiftene. 
Du betaler utgifter som kastes ut vinduet mens han får bruke pengene på investering. Ikke rettferdig, finn en annen ordning! 

Anonymkode: 938c9...e8d

Er det kvinnefella at hun ikke betaler husleie, og er heldig å slippe å leie alene? 😂 forventer dere virkelig at kvinner skal bo gratis? Ikke alle som har mulighet til å kjøpe seg inn, og jeg har også forståelse for at man ikke vil gjøre det den første tiden. Da bør man betale leie, eller i dette tilfellet, betale mat, strøm etc. 

• Liker 2
Skrevet

Det mest ryddige er om man finner ut hva tilsvarende leilighet koster i leiemarkedet og dele på to. Alle andre bokostnader som ikke er felleskostnader deles på to. Da betaler han det det ville kostet å bo der.

Et annet alternativ er å ta verdien av leilighet og finne ut hvilke kapitalkostnader TS har. Er leiligheten verdt kr 4 000 000,-, rr dette penger Ts må betale kapitalkostnader på. Enten ved st pengene er lånt, eller ved at hun binder egenkapitalen sin. Si at man benytter rentesats 2,5 prosent. Det blir en årlig kapitalkostnader på kr 75 000,-. Så trekker man fra skattefradrag/skattekostnad på 23 (eller er det blitt 22) prosent. Reell kostnad blir da rett under kr 60 000,-. Dette deles på 2 og fordeles på 12 måneder. Alle andre kostnader, også felleskostnader, deles på to. Dersom felleskostnadene dekker avdrag på fellesgjeld kan dette tas ut.

Dersom Ts vil være grei kan hun redusere leien litt dersom markedsleie benyttes, slik at hun ikke rar ut fortjeneste. Dersom alternativet med å dele kapitalkostnader og andre kostnader velges, vil Ts tape på det dersom rabatt blir gitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...